Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nissan lade Spm

Startet av Leaftekna2018, søndag 22. september 2013, klokken 13:01

« forrige - neste »

Leaftekna2018

Hei

Jeg trenger litt hjelp fra noen som kan oppklare en del for meg.

Hvis jeg ønsker å benytte meg av 32a ladestikket på som er på fortum sine elbil ladepunkt på som f.eks pStrømmen storsenter på leafen hvilke kan jeg da kjøpe?
Hva heter kabelen?

Kan disse kablene brukes rett i en blå/rød industristikk andre plasser eller trenger jeg enda en overgang?
Eller er kanskje ikke dette mulig på 2013 leafen

Jeg har ikke filla peiling og ser på meg selv som en novise i elbilverden;)


Kanskje en ide og lage en oversiktlig tråd om dette eller artikkel om hvilke muligheter man har...



Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

jkirkebo

Sitat fra: Leaftekna2013 på søndag 22. september 2013, klokken 13:01
Hei

Jeg trenger litt hjelp fra noen som kan oppklare en del for meg.

Hvis jeg ønsker å benytte meg av 32a ladestikket på som er på fortum sine elbil ladepunkt på som f.eks pStrømmen storsenter på leafen hvilke kan jeg da kjøpe?
Hva heter kabelen?

Type 2 til Type 1. Ta kontakt med Salto eller Elbilhjelpen, begge skaffer.

Sitat
Kan disse kablene brukes rett i en blå/rød industristikk andre plasser eller trenger jeg enda en overgang?

Da må du ha ennå en kabel, en mobil ladekabel for 32A. Medfølgende er kun på 10A, Type 2 kabelen passer bare i stolper med Type 2 uttak (de har intern "kladd" i stolpen).

Jeg tror Elbilhjelpen leverer slike. Den vil du da også kunne bruke hjemme med riktig type plugg på veggen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leaftekna2018

Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

Elmo

Sitat fra: Leaftekna2013 på søndag 22. september 2013, klokken 13:01
Hvis jeg ønsker å benytte meg av 32a ladestikket på som er på fortum sine elbil ladepunkt på som f.eks på Strømmen storsenter på leafen hvilke kan jeg da kjøpe?

For å ha noe bruk for 32A ladepunkt så må du har 6.6kW lader i bilen din. Det er ekstrautstyr.  Diskutert bla her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8393.0.html
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

bjorn_2390

Sitat fra: jkirkebo på søndag 22. september 2013, klokken 14:25
Sitat fra: Leaftekna2013 på søndag 22. september 2013, klokken 13:01
Hei

Jeg trenger litt hjelp fra noen som kan oppklare en del for meg.

Hvis jeg ønsker å benytte meg av 32a ladestikket på som er på fortum sine elbil ladepunkt på som f.eks pStrømmen storsenter på leafen hvilke kan jeg da kjøpe?
Hva heter kabelen?

Type 2 til Type 1. Ta kontakt med Salto eller Elbilhjelpen, begge skaffer.

Sitat
Kan disse kablene brukes rett i en blå/rød industristikk andre plasser eller trenger jeg enda en overgang?

Da må du ha ennå en kabel, en mobil ladekabel for 32A. Medfølgende er kun på 10A, Type 2 kabelen passer bare i stolper med Type 2 uttak (de har intern "kladd" i stolpen).

Jeg tror Elbilhjelpen leverer slike. Den vil du da også kunne bruke hjemme med riktig type plugg på veggen.

Fy søren, jeg synes dette er SKIKKELIG vanskelig. Prøver å lese meg opp her på forumet, men som newbie, er det vanskelig å skjønne alle forkortelsene folk bruker, og det er ganske mange motstridende/motsigende meldinger. Så derfor spør jeg om det jeg lurer på fra levra:

Jeg har kun EVSE-kabelen som følger med bilen. Har 10A sikring hjemme, det funker relativt greit, men kunne tenke meg å lade bilen noe raskere enn EVSE på 10A. Vurderer derfor å få installert en egen/ny kurs på 16A, til bruk med EVSE-kabelen.

Vil ikke dette ha noen effekt? Hva vil jeg oppnå med å bruke EVSE på 16A, kontra 10A? Både når det gjelder hastighet på lading OG når det gjelder timer-klimaoppvarming av bilen.

Eller er jeg helt på villspor? Vil jeg ikke oppnå noe med å innstalere en egen/ny 16A-kurs til bruk med EVSE-kabelen? (Må jeg evt. investere i en annen ladekabel i tillegg til 16A-kursen for å oppnå noe?)

Mange spørsmål, men håper noen forbarmer seg over meg, og gir meg noen oppklarende svar.

Tusen takk så lenge!  ::)
Blå Euro-Leaf (2012)

Daeedor

Hei ; den kabelen med "kladd" som følger med bilen kan uansett ikke gi mere enn 10A inn på ladeporten på din bil.  (Det er hvis du plugger den inn i et 16A uttak , du får ikke 10A ut av et 10A uttak  - det ville da så klart bli overbelastet etter kort tid.)  En hjemmelader som kan gi 16A inn på bilen , settes vanlig opp på en 20A kurs , til info. Derfor er den også relativt dyr , har bestilt en nå som koster innpå 10.000,- , men det er jo ferdig montert og med ny kurs i skapet. ( http://www.electrodrive-europe.com/no/no/produkter_nissan.php)  Dette tror jeg blir bra.  Ellers , så finnes det egne kabler man kan ta med på reise , som kan levere inntil 16A inn på bilen. (noen har sikkert link til dette)

Rasmus.B

#6
Det skjønte jeg ikke.  Du får ikke 10A ut av en 10A uttak? Hvorfor det? Ladekabelen aner ikke størrelsen på kursen, og vil ikke justere ned strømmen om kursen er sikret med 10A. Eller mener du noe annet?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Daeedor

#7
Ganske enkelt - en 10 A kurs kan ikke levere 10A inn på bilen din konstant , det er maks effekt !(topp)   Det er "kladden" på kabelen som styrer hvor mye strøm som kan trekkes , og det er jo et tap i kabel og ladestyring. Dermed får du neppe mer enn ca 8A inn på bilen din på et 10A uttak....(?) Den originale ladekabel ,med "kladd" som medfølger din Leaf kan levere maks 10A inn på bilen din , og da må den ha et 16A stikk- så enkelt er det. Sjekk evnt med din forhandler , eller med din elektriker..... (hadde du trukket 10A konstant på på en 10A kurs , hadde det blitt varmt på diverse steder.....)  FYI   Men uansett , klipper litt mere fra sidene til elbilforeningen inn her , for å promotere 16A kurs :  Tradisjonelt har en 16A-kurs med stikkontakter aldri fått en høy effekt punktbelastning over lang tid, før elbiles inntreden i el-anlegget i de tusen hjem. Mange el-anlegg er ikke dimensjonert med tanke for en høy vedvarende belastning, noe som igjen er skummelt og kan medføre varmgang og branntilløp. Det er derfor viktig at man forsikrer seg om at elanlegget holder forskriftsmessig standard

Eksempelvis vil en Nissan LEAF som har 10A-ladekabel, konstant trekke 2300W i mange timer ved tomt batteri. 10A utgjør ca. 62% av sikringskursen. Samme bilen med en 16A-ladeledning vil trekke nær 3700W, dvs. den utnytter 100% av sikringskursen. En i-MiEV, iOn, eller C-ZERO som har 16A-ladekabel, trekker til sammenligning 13,8A / 3174W, ca. 86% av kursen (da den innebygde laderen ikke trekker mer).

Innenfor elteknikk regnes det for dårlig fagarbeid å belaste en sikringskurs 100%. Det er og har alltid vært normal praksis å holde seg innenfor 80% utnyttelse, slik at det er sikkerhetsmarginer å gå på.

Er det svakhet i el-anlegget (kontakt, koblingsboks eller ledninger), vil det spesielt ved høy vedvarende belastning kunne utvikle seg varme. Varme som i verste fall kan medføre brann, i beste fall at sikringen slår ut ved overbelastning eller oppvarming.

I installasjonssammenheng var det en periode, under spesielle vilkår, tillatt å sikre en 1,5 mm² tykk kabel med inntil 15/16A alt etter forlenging og avstand fra sikringsskap. Erfaringen med dette var at selve tilkoblingen på stikkontakten rett og slett ikke tålte belastningen og medførte høy temperatur, noe som fikk plastisolasjonen til å avgi gasser som så kondenserte på kontaktflatene. I sin tur medførte dette dårligere forbindelse og mer varmgang. Det hele ender med avbrente kabler og/eller fastsveisede, smeltede støpsler og stikkontakter. I mer moderne el-anlegg er det vanlig med 2,5 mm² tykke kabler på 16A.

Nyere forskrifter forbyr belastning på mer enn 10A på en 1,5 mm². Skal man pr. i dag sikre en standard stikkontakt med 16A, MÅ man legge en kabel med hele 4 mm² for å få den godkjent. De fleste av oss kjenner ikke el-kravene og i langt mindre grad hvilke ledninger som brukes.

Rasmus.B

Det er riktig som du sier at man ikke får all effekt rett inn på batteriet. Det er ett tap på ca 300W i laderen.
Det som ikke er riktig er at en MÅ ha en 16A kurs for å lade med 10A. Det holder fint med 10A kurs, men den kan ikke brukes til noe annet samtidig. Det samme gjelder 16A lading. Det holder fint med en 16A kurs, men den må være dedikert. En moderne automatsikring kan belastes varig med merkestrømmen. Dette forutsetter selvsagt at all kabling er riktig dimensjonert og at eventuelle stikkontakter er i god stand. Men det gjelder selvsagt alle elektriske installasjoner.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Daeedor

Som nevnt i mitt innlegg ovenfor ; det er ikke spesielt smart å belaste kretser 100 % .  Men selvsagt , liker man litt risiko så - vel-  go ahead. Bare husk å ha brannforsikringen i orden.... (ja jeg har bare grunnkurs elektro , men  vet da at man bør ha sikkerhetsmargin på belastninger.)

jkirkebo

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 24. september 2013, klokken 23:23
Nyere forskrifter forbyr belastning på mer enn 10A på en 1,5 mm². Skal man pr. i dag sikre en standard stikkontakt med 16A, MÅ man legge en kabel med hele 4 mm² for å få den godkjent. De fleste av oss kjenner ikke el-kravene og i langt mindre grad hvilke ledninger som brukes.

Dette er feil, man må ikke legge 4mm2 for 16A. Dette kommer helt an på karakteristikken på vernet som benyttes, med riktig vern går 16A på 2,5mm2 helt fint det.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Daeedor

Kirkemo ; jeg har ikke LEST den siste forskriften , kun kopiert teksten fra Elbilforeningen i Norge sin hjemmeside.  Dersom de ikke har peiling på hva de skriver om, så er det jo selvsagt synd.  (når det er sagt , oppfattet jeg teksten slik at det tidligere vattillatt slik du sbeskriver , men at det nå ikke er det...)   Men fortsatt :  det skader ikke å holde seg unna maksbelastninger , det gjelder i alle sammenhenger.

Griffel

Sitat fra: Daeedor på onsdag 25. september 2013, klokken 07:06
Kirkemo ; jeg har ikke LEST den siste forskriften , kun kopiert teksten fra Elbilforeningen i Norge sin hjemmeside.  Dersom de ikke har peiling på hva de skriver om, så er det jo selvsagt synd.  (når det er sagt , oppfattet jeg teksten slik at det tidligere vattillatt slik du sbeskriver , men at det nå ikke er det...)   Men fortsatt :  det skader ikke å holde seg unna maksbelastninger , det gjelder i alle sammenhenger.
Det er nok slik at strukturen på forskriftene har endret seg. I "gamle dager" var det greie tabeller som sa 10A =1,5kvadrat 16A=2,5kvadrat etc. Forskrifter og regelverk gjennomgår generelt forandringer i retning fra å beskrive hvordan ting skal gjøres til å stille funksjonelle krav. ala "ledningen skal sikres slik at den ikke blir varm", "kortsluttningsstrømmen i enden på kablen må være tilstrekklig høy" etc. Forskriftene gir også retningslinjer for hvordan dette kan beregnes. Anlegg som er sikret med 16A på 2,5kvadrat etter forskrifter som gjalt da det ble installert er fortsatt helt lovlig. For nye installasjoner kreves det at installatør vurderer tversnitt mot type værn, forleggningsmåte, kortsluttningsytelse, kabellengde etc. og dokumenterer dette om nødvendig med beregninger.

Derfor må jkirkebo råd om tversnitt betraktes som "tommelfinger regler", som må overprøves av installatør for det enkelte nyanlegg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rasmus.B

#13
Sitat fra: Daeedor på tirsdag 24. september 2013, klokken 23:04
Hei ; den kabelen med "kladd" som følger med bilen kan uansett ikke gi mere enn 10A inn på ladeporten på din bil.  (Det er hvis du plugger den inn i et 16A uttak , du får ikke 10A ut av et 10A uttak  - det ville da så klart bli overbelastet etter kort tid.)
Egentlig så var spørsmålet til denne påstanden ment litt som sarkasme, og det beklager jeg. Helt unødvendig. Jeg bare lurer på om han virkelig mener at det bare er når ladekabelen står i ett 16A uttak at det er mulig å få ut alle 10A som kabelen er programmert til å levere, og at hvis den står i ett 10A uttak så vil strømmen begrenses automatisk? Hvis han tror det, er det jo helt feil.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Daeedor

Ok , nei jeg var vel kanskje litt utydelig -  den regulerer selvsagt ikke hvor mye den trekker fra kursen , bare hvor mye den maks kan levere inn på bilen. Og det er 10A.  Derfor er det ikke mulig å få 10A inn på bilen din med et 10A uttak ...... forøvrig ville jeg bare hjelpe til , lange diskusjoner som utvikles av et ønske om å misforstå mest mulig , slik at man kan ha en lang meningsutveksling , er vel unødvendig håper jeg. (mvh D.)   ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA