Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har du fått fartsbot i elbil?

Startet av torerikb, fredag 20. september 2013, klokken 19:51

« forrige - neste »

Patosan

Sitat fra: den12mann på lørdag 21. september 2013, klokken 08:30
Trodde ikke det var lov å ha korrekt visning.. er det ikke noe regler om at det skal minimum være XX% feil som en sikkerhetsmargin slik at en garantert ikke viser for lav fart?
Samma trodde jag. Har bestämt för mig att det var en EU bestämmelse att den skulle visa min 4%, max 10km för mycket (eller något sådant).
VIN 15026

LinkedIn

Johnny

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. september 2013, klokken 07:33
Sitat fra: Johnny på fredag 20. september 2013, klokken 20:42
Å få en bil der speedometeret viser korekt hastighet er en uvant utfordring.
Synes det er helt knall å ha et speedometer som faktisk viser korrekt hastighet. Eneste aberet som du sier er at man må slutte å tenke at man har marginer annet enn i Politiets marginale snillisme :)

Det er uansett akselerasjonen som er morsom i Model S, ikke farten! Kommer ikke til å kjøre fortere enn før, spesielt ikke på langtur. Men jeg kommer til å akselerere myyyye hardere  8)

Jeg ser heller ingen grunn til å ikke ha et speedometer som viser korrekt hastighet. En av grunnene til at jeg kjører med 60 profil i stedet for 55 på den gamle A6'en min er akkurat det!
TMS og eGolf.

OleJA

Sitat fra: Patosan på lørdag 21. september 2013, klokken 09:15
Sitat fra: den12mann på lørdag 21. september 2013, klokken 08:30
Trodde ikke det var lov å ha korrekt visning.. er det ikke noe regler om at det skal minimum være XX% feil som en sikkerhetsmargin slik at en garantert ikke viser for lav fart?
Samma trodde jag. Har bestämt för mig att det var en EU bestämmelse att den skulle visa min 4%, max 10km för mycket (eller något sådant).
En kan vel sette på dekk som er innenfor +/- 5% av rulleomkrets av det som står i vognkortet. Videre er det et krav om at en ikke skal ha for lav visning av fart. Jeg *antar* derfor at visningen skal være min 5% over faktisk hastighet med standard dekk for å tilfredsstille dette kravet.

FThorsen

Sitat fra: PHsigP85 på fredag 20. september 2013, klokken 20:11
Nei, men slå denne: tre uker etter overtakelse av S'n klarte jeg å bli klokket inn en - 1 - km fra å miste lappen. I en 1994 modell Toyota Dyna med plan (og strikkmotor)...

Jeg visste ikke at vi hadde soner med 20 km/t grenser i Norge! :P
Bærum
BMW 320 MDAT, 2007 modell (solgt)
TMS P85+ november 2013 (solgt)
TMS P85D mars 2015 (kondemnert)
Nissan Leaf 2014 (dama)
Hyundai Ioniq 5 Project 45 (nåværende)

Johnny

Sitat fra: OleJA på lørdag 21. september 2013, klokken 10:51
Sitat fra: Patosan på lørdag 21. september 2013, klokken 09:15
Sitat fra: den12mann på lørdag 21. september 2013, klokken 08:30
Trodde ikke det var lov å ha korrekt visning.. er det ikke noe regler om at det skal minimum være XX% feil som en sikkerhetsmargin slik at en garantert ikke viser for lav fart?
Samma trodde jag. Har bestämt för mig att det var en EU bestämmelse att den skulle visa min 4%, max 10km för mycket (eller något sådant).
En kan vel sette på dekk som er innenfor +/- 5% av rulleomkrets av det som står i vognkortet. Videre er det et krav om at en ikke skal ha for lav visning av fart. Jeg *antar* derfor at visningen skal være min 5% over faktisk hastighet med standard dekk for å tilfredsstille dette kravet.

Hva med "kalibreringspunktene"? Altså disse stedene langs vegen som viser hvilken hastighet man har. Jeg går ut i fra at de er riktige? I alle fall varierer de maks 1km/t fra gang til gang.
TMS og eGolf.

PHsigP85

#20
Sitat fra: fthorsen på lørdag 21. september 2013, klokken 11:33
Jeg visste ikke at vi hadde soner med 20 km/t grenser i Norge! :P
40-grense på Ring3 er kanskje ikke helt logisk på kvelden selv om det jobbes på dagen... Lå omtrent og testet toppfart  ;D
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

Øyvind.h

Sitat fra: Johnny på lørdag 21. september 2013, klokken 10:49
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. september 2013, klokken 07:33
Sitat fra: Johnny på fredag 20. september 2013, klokken 20:42
Å få en bil der speedometeret viser korekt hastighet er en uvant utfordring.
Synes det er helt knall å ha et speedometer som faktisk viser korrekt hastighet. Eneste aberet som du sier er at man må slutte å tenke at man har marginer annet enn i Politiets marginale snillisme :)

Det er uansett akselerasjonen som er morsom i Model S, ikke farten! Kommer ikke til å kjøre fortere enn før, spesielt ikke på langtur. Men jeg kommer til å akselerere myyyye hardere  8)

Jeg ser heller ingen grunn til å ikke ha et speedometer som viser korrekt hastighet. En av grunnene til at jeg kjører med 60 profil i stedet for 55 på den gamle A6'en min er akkurat det!
Speedometer som viser feil hastighet er idioti.

For de som ikke har tenkt på det: når du leaser en bil og betaler for 45 eller 60.000km over tre år, så får du i praksis i en 2012 modell Passat bare kjørt ca 42.000km eller 55.000km. Noe som medfører en reell kostnad om du må betale for ekstra km.

I tillegg kan det se ut til at delene på bilen varer marginalt lenger enn de reelt gjør, og garantien utløper tidligere enn den skal.

Ja til korrekte speedometre :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: OleJA på lørdag 21. september 2013, klokken 10:51
En kan vel sette på dekk som er innenfor +/- 5% av rulleomkrets av det som står i vognkortet. Videre er det et krav om at en ikke skal ha for lav visning av fart. Jeg *antar* derfor at visningen skal være min 5% over faktisk hastighet med standard dekk for å tilfredsstille dette kravet.

Men på et system som kalibrere seg selv via GPS vil jo visningen være korrekt uansett rulleomkrets. Dermed er det ikke noe poeng å vise for mye ved standarddimensjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HABEL

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 21. september 2013, klokken 14:06
Sitat fra: OleJA på lørdag 21. september 2013, klokken 10:51
En kan vel sette på dekk som er innenfor +/- 5% av rulleomkrets av det som står i vognkortet. Videre er det et krav om at en ikke skal ha for lav visning av fart. Jeg *antar* derfor at visningen skal være min 5% over faktisk hastighet med standard dekk for å tilfredsstille dette kravet.

Men på et system som kalibrere seg selv via GPS vil jo visningen være korrekt uansett rulleomkrets. Dermed er det ikke noe poeng å vise for mye ved standarddimensjon.

+1

indeed!
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

ohh

Sitat fra: Wenche på lørdag 21. september 2013, klokken 00:21
Sitat fra: ohh på fredag 20. september 2013, klokken 20:13
Ja.. :(
Får du ikke bare litt ekstra god samvittighet av å betale noen få kroner til statskassen?  ::)
Hehe - det er jo også en måte å se på det.. :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

petersv

Sitat fra: PHsigP85 på fredag 20. september 2013, klokken 20:11
Nei, men slå denne: tre uker etter overtakelse av S'n klarte jeg å bli klokket inn en - 1 - km fra å miste lappen. I en 1994 modell Toyota Dyna med plan (og strikkmotor)...

En kilometer er ganske langt, for å være pirkete ;) Hadde du vært en meter fra å miste'n, så...

P85D+

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. september 2013, klokken 13:41
Sitat fra: Johnny på lørdag 21. september 2013, klokken 10:49
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. september 2013, klokken 07:33
Sitat fra: Johnny på fredag 20. september 2013, klokken 20:42
Å få en bil der speedometeret viser korekt hastighet er en uvant utfordring.
Synes det er helt knall å ha et speedometer som faktisk viser korrekt hastighet. Eneste aberet som du sier er at man må slutte å tenke at man har marginer annet enn i Politiets marginale snillisme :)

Det er uansett akselerasjonen som er morsom i Model S, ikke farten! Kommer ikke til å kjøre fortere enn før, spesielt ikke på langtur. Men jeg kommer til å akselerere myyyye hardere  8)

Jeg ser heller ingen grunn til å ikke ha et speedometer som viser korrekt hastighet. En av grunnene til at jeg kjører med 60 profil i stedet for 55 på den gamle A6'en min er akkurat det!
Speedometer som viser feil hastighet er idioti.

For de som ikke har tenkt på det: når du leaser en bil og betaler for 45 eller 60.000km over tre år, så får du i praksis i en 2012 modell Passat bare kjørt ca 42.000km eller 55.000km. Noe som medfører en reell kostnad om du må betale for ekstra km.

I tillegg kan det se ut til at delene på bilen varer marginalt lenger enn de reelt gjør, og garantien utløper tidligere enn den skal.

Ja til korrekte speedometre :)

Det er forskjell på hva speedometer viser vs. trippteller. Tripptelleren er stort sett riktig.

Test selv.
P85D og 85D

Øyvind.h

Sitat fra: TeslaSignature på søndag 22. september 2013, klokken 09:08
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. september 2013, klokken 13:41
Sitat fra: Johnny på lørdag 21. september 2013, klokken 10:49
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 21. september 2013, klokken 07:33
Sitat fra: Johnny på fredag 20. september 2013, klokken 20:42
Å få en bil der speedometeret viser korekt hastighet er en uvant utfordring.
Synes det er helt knall å ha et speedometer som faktisk viser korrekt hastighet. Eneste aberet som du sier er at man må slutte å tenke at man har marginer annet enn i Politiets marginale snillisme :)

Det er uansett akselerasjonen som er morsom i Model S, ikke farten! Kommer ikke til å kjøre fortere enn før, spesielt ikke på langtur. Men jeg kommer til å akselerere myyyye hardere  8)

Jeg ser heller ingen grunn til å ikke ha et speedometer som viser korrekt hastighet. En av grunnene til at jeg kjører med 60 profil i stedet for 55 på den gamle A6'en min er akkurat det!
Speedometer som viser feil hastighet er idioti.

For de som ikke har tenkt på det: når du leaser en bil og betaler for 45 eller 60.000km over tre år, så får du i praksis i en 2012 modell Passat bare kjørt ca 42.000km eller 55.000km. Noe som medfører en reell kostnad om du må betale for ekstra km.

I tillegg kan det se ut til at delene på bilen varer marginalt lenger enn de reelt gjør, og garantien utløper tidligere enn den skal.

Ja til korrekte speedometre :)

Det er forskjell på hva speedometer viser vs. trippteller. Tripptelleren er stort sett riktig.

Test selv.

Har ikke målt, men speedometer (både digitalt og analogt) samt serviceindikator virket samstemte rundt feil hastighet. Meldte ifra til Møller, og etter en runde på teknisk der var tilbakemeldingen at; ja, bilen viser feil - nei vi kan ikke gjøre noe med det for det skal være slik.

Målte aldri ift. kjørt avstand, men det burde jeg kanskje gjort :) Vises korrekt kilometerstand er det jo ikke noe å bekymre seg for, og jeg har opplevd en problematikk som ikke eksistrer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

den12mann

Sitat fra: petersv på lørdag 21. september 2013, klokken 08:57
Kravet er at det ikke skal vises for lite, i alle omstendigheter.

Sånn er det, ja. Hva hvis en da har et speedometer som viser for lite? Kan du viderefakturere boten til Tesla? :D (gitt at du ikke har kjørt altfor fort naturligvis)

timingbeltkiller

#29
NEI, men med fossilbil på gamle Svinesundbrua.
Kjørte i 35 i 30-sonen.
Svenskefaen!

En annen  av samme typen trua med parkeringsbot på E6 utenfor Malmø.
Fart 80!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA