Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nettleverandør tillater ikke installasjon av 32A 1 fas 230v kurs

Startet av JoarL, fredag 20. september 2013, klokken 12:32

« forrige - neste »

Lille Lance

Sitat fra: Helge på fredag 20. september 2013, klokken 15:03
Sitat fra: fredag på fredag 20. september 2013, klokken 14:55De kan starte nå med å gi tilbud om 400V til de som er motivert for å bytte til dette.
Ikke så enkelt å tilby 230/400 TN til enkeltkunder du...  Fordelingstransformatoren for hele lavspenningskretsen må byttes, de m¨å grave og bytte jordkablene der det er jordkabler og samtidig få koblet om i sikringsskapet til alle kundene på den aktuelle lavspenningskretsen.
Yes, det er en helvetes jobb og bytte ut eksisternede 230V infrastrukter ... Tipper at dette sitter langt inne hos nettselskapene
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

jkirkebo

Sitat fra: Helge på fredag 20. september 2013, klokken 15:03
Ikke så enkelt å tilby 230/400 TN til enkeltkunder du...  Fordelingstransformatoren for hele lavspenningskretsen må byttes, de m¨å grave og bytte jordkablene der det er jordkabler og samtidig få koblet om i sikringsskapet til alle kundene på den aktuelle lavspenningskretsen.

Dessutn måtte følgende ha blitt utført hos meg:
- Ny ledning til varmepumpa samt ny kompressormotor for 400V
- Ny ledning til platetoppen
- Ny ledning til de 3 underskapene
- Ny innmat i 4 sikringsskap

En STOR og DYR jobb...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Helge

Sitat fra: Lille Lance på fredag 20. september 2013, klokken 14:56... det blir uansett ingen symmetri her. Jeg kommer til å "skru på alt" og så vil jeg ta en tang-amperemeter å måle strømmer på hver fase. De to fasene som har minst strømtrekk, det blir min Tesla 1-fas 32A kurs. Da er jeg med på å rette opp skjevbelastningen i nettet og jeg forventer å få en liten diplom for dette  :o  ;D
Du har jo et poeng at helt ideell symmetri er det sjelden... men det er ikke så ofte at usymmetrien er over 2 % heller da. Ditt "patent" mht å hekte Teslaen på den linjespenningen med høyest spenning fordrer jo at du har all den andre lasten på. Det er garantert tider på året og døgnet da annen last enn Teslaen er veldig liten hos deg og da blir skjevlasten stor.

Mistenker nok at det enkleste å få flest mulig av nettselskapene til å akseptere er å skaffe seg en 230/400 trefase transformator og sette i garasjen sin  ;D
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

ohh

Sitat fra: JoarL på fredag 20. september 2013, klokken 13:25
Sitat fra: valvolainen på fredag 20. september 2013, klokken 13:08
Spørsmålet er vel om han også får avslag på 32A 3fas også.
Dette høres jo ikke noe hyggelig ut i det hele tatt.
Hvilken hovedsikring har du inn i huset?
Er det videre fra huset og ut til garasjen eller ønsker du et nytt tilkoblingspunkt ute i garasjen i tillegg til det som er i huset?

Tviler på om jeg kan få lov til 3fas 32A når de ikke godkjente 1fas.
Hovedsikring er på 50A men kunne enkelt byttes til 63A da inntakskabel har rett dimensjon i følge elektrikker. EBnett hadde ingen problemer med at det ble gjort.
Garasjen er i huset og vegg i vegg med rommet det sikringsskapet står, så vi snakker om en kabel på ca 2 meter fra sikringsskapet til kontakt i garasje.
Har som sagt 3fas 16A i garasjen men får da kun brukt 1fas slik situasjonen er nå.
Det som også er frustrerende er at jeg sendte Tesla en Mail før jeg kjørte finalize i mai for å få bekreftet at Tesla støttet 3fas 16A 230v fullt ut, og fikk det svart på hvitt at det er støttet.
For ordens skyld; det kan være du klarer deg med 1-fas 16A. Du skal ha et kjøremønster som er ganske langt unna "normalen" for at ikke det skal holde. Dette er delvis off-topic, men siden du ikke har fått bilen enda, er det greit at du vet at vi er mange som klarer oss med denne løsningen. Jeg har kjørt 2200 km på under en mnd, og andre har passert 5000km på samme tidsrom - og klarer seg med 16A 1-fas.

On-topic: Dersom det er skjevbelastning som er problemet, så kan en quickfix være å installere en 230 -> 400V transformator. Da kan du bruke din 3x16A kurs. EBnett bør jo tilby en slik transformator til alle elbileiere, siden de er redd for sitt eget nett... ;)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

JoarL

Sitat fra: ohh på fredag 20. september 2013, klokken 15:13
Sitat fra: JoarL på fredag 20. september 2013, klokken 13:25
Sitat fra: valvolainen på fredag 20. september 2013, klokken 13:08
Spørsmålet er vel om han også får avslag på 32A 3fas også.
Dette høres jo ikke noe hyggelig ut i det hele tatt.
Hvilken hovedsikring har du inn i huset?
Er det videre fra huset og ut til garasjen eller ønsker du et nytt tilkoblingspunkt ute i garasjen i tillegg til det som er i huset?

Tviler på om jeg kan få lov til 3fas 32A når de ikke godkjente 1fas.
Hovedsikring er på 50A men kunne enkelt byttes til 63A da inntakskabel har rett dimensjon i følge elektrikker. EBnett hadde ingen problemer med at det ble gjort.
Garasjen er i huset og vegg i vegg med rommet det sikringsskapet står, så vi snakker om en kabel på ca 2 meter fra sikringsskapet til kontakt i garasje.
Har som sagt 3fas 16A i garasjen men får da kun brukt 1fas slik situasjonen er nå.
Det som også er frustrerende er at jeg sendte Tesla en Mail før jeg kjørte finalize i mai for å få bekreftet at Tesla støttet 3fas 16A 230v fullt ut, og fikk det svart på hvitt at det er støttet.
For ordens skyld; det kan være du klarer deg med 1-fas 16A. Du skal ha et kjøremønster som er ganske langt unna "normalen" for at ikke det skal holde. Dette er delvis off-topic, men siden du ikke har fått bilen enda, er det greit at du vet at vi er mange som klarer oss med denne løsningen. Jeg har kjørt 2200 km på under en mnd, og andre har passert 5000km på samme tidsrom - og klarer seg med 16A 1-fas.

On-topic: Dersom det er skjevbelastning som er problemet, så kan en quickfix være å installere en 230 -> 400V transformator. Da kan du bruke din 3x16A kurs. EBnett bør jo tilby en slik transformator til alle elbileiere, siden de er redd for sitt eget nett... ;)

Ja det kan hende at det vil gå fint med 16A også på tross av daglig kjøring fra Drammen til Oslo + diverse treninger for familien.  Men jeg var innstillt på å ta kostnaden med å få inn 32A for å ikke komme i beita med for lite strøm til langtur mandag morgen etter hyttetur helgen før (ikke at det vil skje så veldig ofte).
Har i grunn ingen valg slik det er nå så da må jeg bare prøve. Fikk estimert kostnad på opp mot 30000,- for trafo og det som var nødvendig for 400v i garasje, og det er ikke aktuelt.
Men hvis det skjer det jeg har hørt noen (ubekreftede) rykter om, at det vil bli satt opp SC ved det nye Tesla verkstedet (og kontoret?) i Drammen, så skal jeg klare meg med det jeg har  :)



Duzzy

Hele saken høres merkelig ut. Mulig de har noen egne sær-regler i EBnett.
Men ingen andre nett jeg har jobbet i krever noe som helst oppmelding til nettleveranør for å legge opp en 32A kurs...
Jessheim
standard P85, Sort, 19", sort nappa,panorama, Alle pakker untatt dobbeltlader.
Levering 28.11.2013

sindrej

Sitat fra: Duzzy på fredag 20. september 2013, klokken 15:48
Hele saken høres merkelig ut. Mulig de har noen egne sær-regler i EBnett.
Men ingen andre nett jeg har jobbet i krever noe som helst oppmelding til nettleveranør for å legge opp en 32A kurs...
De elektrikere jeg har snakket med hadde heller ikke hørt om dette.

jog

Jeg har bestilt 3x63A videreført fra Huset og ut til garasjen med 20m kabel, så setter jeg opp en 3x63A kontakt + to 2x32A kontakter en til Leaf og en til Tesla, får se hva jeg bruker 3x63 kontakten til, blir vel maks 3x50A.   Hørte ikke noe om søknad da jeg snakket med  montør.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Helge

Sitat fra: Duzzy på fredag 20. september 2013, klokken 15:48
Hele saken høres merkelig ut. Mulig de har noen egne sær-regler i EBnett.
Men ingen andre nett jeg har jobbet i krever noe som helst oppmelding til nettleveranør for å legge opp en 32A kurs...
Særregler eller ikke... dersom det skulle bli oppdaget for stor usymmetri risikerer elektrisitetskunden å bli utbedringspliktig = enten slutte å bruke utstyret eller eksempelvis å betale for utstyr som kompenserer for det (bygge om til trefase er vel en måte). Så sent som onsdag denne uken fikk jeg se en sak der kunden hadde klaget nettselskapet inn for NVE. NVE's vedtak/konklusjon angående usymmetrien var at kundens store enfaselast var årsaken til for høy usymmetri slik at kunden var økonomisk ansvarlig for å utbedre problemet. Nettselskapet ble altså ikke pålagt å forsterke forsyningen. Slike enkeltvedtak fra NVE er åpent tilgjengelig informasjon (offentlig post) så den som leter kan nok finne dokumentasjon på både denne og andre saker.

Som installatør kan man dermed risikere at en sur klagende kunde kommer tilbake til installatøren som "burde ha skjønt" at dette ikke var ok for nettselskapet  ;)  Men installatørene kjenner kanskje ikke til Forskrift om Leveringskvalitet og grenseverdiene der...?  ;)
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/for/sf/oe/oe-20041130-1557.html&emne=leveringskvalit*&;
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Griffel

Sitat fra: sindrej på fredag 20. september 2013, klokken 16:13
Sitat fra: Duzzy på fredag 20. september 2013, klokken 15:48
Hele saken høres merkelig ut. Mulig de har noen egne sær-regler i EBnett.
Men ingen andre nett jeg har jobbet i krever noe som helst oppmelding til nettleveranør for å legge opp en 32A kurs...
De elektrikere jeg har snakket med hadde heller ikke hørt om dette.

Men de som er her på forum kan ha hørt om dette før:
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 23:22
Sitat fra: teslaz på lørdag 07. september 2013, klokken 23:15
Må dette godkjennes fra nettleverandøren selv om det blir satt in 32A 3 fas eller 1 fas?????
Sitat fra: Griffel på lørdag 07. september 2013, klokken 23:07
Ja det er enfas 32A og over som krever godkjenning,
Installatøren er ansvarlig for dette, så om han ikke sier noe vet han antagelig at der du bor er det kurant.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JohanH

Jeg bor i Drammen. Har EB Nett. Inntak 230V63A IT. Min elektriker (Ivar Pettersen AS) satte opp en 32A 3-fase blå kontakt i garasjen og så vidt jeg vet ingen søknad til EB i den forbindelse. Jeg skal jo da bare bruke enfase når den blå adapteren kommer. For det meste vil 16A være nok, men enkelte ggr vil jeg sette bilen på å trekke 32A. Best å ikke spørre altså.

P85D+

Sitat fra: valvolainen på fredag 20. september 2013, klokken 13:31
Men sier EB noe hvorfor du kan ha inntakssikring på 3x63A men kun 16A til garasjen?
Synes dette høres veldig rart ut.

Feil
1 fas støttes opp til 32A med bruk av medfølgende UMC
Om du bruker 3 fas tar du kun ut 1 fas 230V = 7.360 KW

Med Roadster sin HPC kan man dra ut ca 47A/60A, single/dobbelt lader (koster ca 25.000,-) på 1 fas = 10,8kw/13.8KW

Med 400V 3 fas
Kan man ta ut opp til 16A med UMC som følger med (10 - 11 KW)

Alternativt 32 A med f. eks produkter fra Salto
http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

HPWC fra Tesla
Ikke noe offisiell info for Norge

P85D og 85D

P85D+

P85D og 85D

P85D+

Sitat fra: TeslaSignature på fredag 20. september 2013, klokken 17:21
Sitat fra: valvolainen på fredag 20. september 2013, klokken 13:31
Men sier EB noe hvorfor du kan ha inntakssikring på 3x63A men kun 16A til garasjen?
Synes dette høres veldig rart ut.

Feil
1 fas støttes opp til 32A med bruk av medfølgende UMC
Om du bruker 3 fas tar du kun ut 1 fas 230V = 7.360 KW

Med Roadster sin HPC kan man dra ut ca 47A/60A, single/dobbelt lader (koster ca 25.000,-) på 1 fas = 10,8kw/13.8KW

Med 400V 3 fas
Kan man ta ut opp til 16A med UMC som følger med (10 - 11 KW)

Alternativt 32 A med f. eks produkter fra Salto
http://salto.no/produkter/emh1-type-2-vegg/

HPWC fra Tesla
Ikke noe offisiell info for Norge

Denne meldingen kom feil ... (-:
Skulle under påstanden om 3 fas 230V
P85D og 85D

Eivind_Bergen

Må det ikke være en kurant løsning å sette opp en blå industrikontakt og sikre denne med 25A? Må riktignok huske å skru ned ladestyrken første gangen, men siden husker jo bilen lokasjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA