Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nettleverandør tillater ikke installasjon av 32A 1 fas 230v kurs

Startet av JoarL, fredag 20. september 2013, klokken 12:32

« forrige - neste »

JoarL

Hei
Jeg skal hente min TMS i neste uke og har hatt elektriker hos meg i Drammen for å få lagt inn 32A 1fas kurs i garasjen. Har en 3fas 16A 230v som jeg ikke får utnyttet til lading i dag.
Fikk i går tilbakemelding om at EBnett ikke tillater å sette opp 32A 1fas kurs. Elektriker har også 2 andre kunder som også fikk avslag.

Er det andre som er tilknyttet EBnett som har fått aksept for å installere 32A 1fas 230v, eller som har fått installert dette uten å sjekke med EBnett?

Hilsen Joar

Gladtrd

Få innstallert 3-fase 32A stikkontakt da vel...? Så lager du en overgang fra 3-fase til 1-fase. En slik kan uansett være kjekk å ha med seg i bilen.
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

valvolainen

Spørsmålet er vel om han også får avslag på 32A 3fas også.
Dette høres jo ikke noe hyggelig ut i det hele tatt.
Hvilken hovedsikring har du inn i huset?
Er det videre fra huset og ut til garasjen eller ønsker du et nytt tilkoblingspunkt ute i garasjen i tillegg til det som er i huset?

Nuvolari

Sitat fra: JoarL på fredag 20. september 2013, klokken 12:32
Hei
Jeg skal hente min TMS i neste uke og har hatt elektriker hos meg i Drammen for å få lagt inn 32A 1fas kurs i garasjen. Har en 3fas 16A 230v som jeg ikke får utnyttet til lading i dag.
Fikk i går tilbakemelding om at EBnett ikke tillater å sette opp 32A 1fas kurs. Elektriker har også 2 andre kunder som også fikk avslag.

Er det andre som er tilknyttet EBnett som har fått aksept for å installere 32A 1fas 230v, eller som har fått installert dette uten å sjekke med EBnett?

Hilsen Joar

Du skriver at du allerede har en 3fas 32A. Da bruker du bare den med en overgang.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Epleskreller

Sitat fra: Nuvolari på fredag 20. september 2013, klokken 13:10

Du skriver at du allerede har en 3fas 32A. Da bruker du bare den med en overgang.

Nei, han skriver 3fas 16A er der allerede ;)

Alternativt legge opp en 25A.. Si at du skal ha en induksjonstopp i garasjen :P
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Nuvolari

Sitat fra: Epleskreller på fredag 20. september 2013, klokken 13:13
Sitat fra: Nuvolari på fredag 20. september 2013, klokken 13:10

Du skriver at du allerede har en 3fas 32A. Da bruker du bare den med en overgang.


Nei, han skriver 3fas 16A er der allerede ;)

Alternativt legge opp en 25A.. Si at du skal ha en induksjonstopp i garasjen :P

Min feil som vanlig.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

JoarL

Sitat fra: valvolainen på fredag 20. september 2013, klokken 13:08
Spørsmålet er vel om han også får avslag på 32A 3fas også.
Dette høres jo ikke noe hyggelig ut i det hele tatt.
Hvilken hovedsikring har du inn i huset?
Er det videre fra huset og ut til garasjen eller ønsker du et nytt tilkoblingspunkt ute i garasjen i tillegg til det som er i huset?

Tviler på om jeg kan få lov til 3fas 32A når de ikke godkjente 1fas.
Hovedsikring er på 50A men kunne enkelt byttes til 63A da inntakskabel har rett dimensjon i følge elektrikker. EBnett hadde ingen problemer med at det ble gjort.
Garasjen er i huset og vegg i vegg med rommet det sikringsskapet står, så vi snakker om en kabel på ca 2 meter fra sikringsskapet til kontakt i garasje.
Har som sagt 3fas 16A i garasjen men får da kun brukt 1fas slik situasjonen er nå.
Det som også er frustrerende er at jeg sendte Tesla en Mail før jeg kjørte finalize i mai for å få bekreftet at Tesla støttet 3fas 16A 230v fullt ut, og fikk det svart på hvitt at det er støttet.

valvolainen

Men sier EB noe hvorfor du kan ha inntakssikring på 3x63A men kun 16A til garasjen?
Synes dette høres veldig rart ut.

Helge

Som kommentar til de siste 2 foregående innleggene:

Jeg tror mange kan få nei fra norske nettselskaper på dette området. Lavspenningsnettet i Norge er dessverre mange steder ikke så sterkt som man kan ønske etter hvert som nå "nymotens" "moderne" elektriske lastapparater er på vei inn. Dette gjelder ikke bare lading av elbiler, men også eksempelvis gjennomstrømmings vannvarmere (typisk på bare få liter i stedet for 200 liter) ofte på 6 kW til 18 kW mot bare typisk 2 kW på gammeldagse varmtvannstanker. Slike vannvarmere er geniale i land der de har gass infrastruktur, men ikke i Norge med til dels svakt lavspenningsnett.

Når man belaster en 3 fase 25 kW forsyning (3X63 A sikringer) med 32 A enfase vil skjevspenninger (usymmetri) oppstå og norske nettselskaper må forholde seg til en forskrift til energiloven (forskriften gjelder på kundenes inntak) som setter en begrensning på at denne skjevspenningen ikke får være mer enn 2 %. Frykter nettselskap at de kommer opp på eller over disse 2 % sier de nok nei til en slik installasjon.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

JoarL

Sitat fra: Helge på fredag 20. september 2013, klokken 13:39
Som kommentar til de siste 2 foregående innleggene:

Jeg tror mange kan få nei fra norske nettselskaper på dette området. Lavspenningsnettet i Norge er dessverre mange steder ikke så sterkt som man kan ønske etter hvert som nå "nymotens" "moderne" elektriske lastapparater er på vei inn. Dette gjelder ikke bare lading av elbiler, men også eksempelvis gjennomstrømmings vannvarmere (typisk på bare få liter i stedet for 200 liter) ofte på 6 kW til 18 kW mot bare typisk 2 kW på gammeldagse varmtvannstanker. Slike vannvarmere er geniale i land der de har gass infrastruktur, men ikke i Norge med til dels svakt lavspenningsnett.

Nå man forsøker å belaste en 3 fase 25 kW forsyning (3X63 A sikringer) med 32 A enfase vil skjevspenninger (usymmetri) oppstå og norske nettselskaper må forholde seg til en forskrift til energiloven (forskriften gjelder på kundenes inntak) som setter en begrensning på at denne skjevspenningen ikke får være mer enn 2 %. Frykter nettselskap at de kommer opp på eller over disse 2 % sier de nok nei til en slik installasjon.

Jeg snakket nettopp med en fra EBnett som sa nettopp det du sier, at de er redd for skjevspenninger i nettet når flere lader sine Teslar samtidig, og bruker de samme 2 fasene. Men dette gjelder innenfor en trafostasjon. Så når jeg spør hva et normalt antall husstander som er koblet på en trafostasjon så sier han varierer fra ca 20-50. Det er vel litt frem i tid, om noen gang, at ca hver 10-20 husstand vil ha en Tesla (selv i Drammen)?
Så pr i dag så godkjenner ikke EBNett installasjon av 32A 230 v for noen husstander. EBnett skal forøvrig ha møte med Tesla på tirsdag for å diskutere dette.
Hvilke erfaringer har dere med andre nettleverandører?


Jimpec

Hva er reglene for godkjenning av å sette opp 3-fas stikk egentlig? Mistenker at flere elektrikere bare monterer ihht bestilling så lenge kapasiteten er tilstede.
Jeg hadde Lyse Energi på befaring hos meg ifbm modernisering av hele el-anlegget og bytte av måler. Han var helt med på 400V 3-fas 32A kursen som elektrikeren hadde lagt opp. Han synes det var litt svært rett og slett.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

fredag

Sitat fra: JoarL på fredag 20. september 2013, klokken 14:05
Sitat fra: Helge på fredag 20. september 2013, klokken 13:39
Som kommentar til de siste 2 foregående innleggene:

Jeg tror mange kan få nei fra norske nettselskaper på dette området. Lavspenningsnettet i Norge er dessverre mange steder ikke så sterkt som man kan ønske etter hvert som nå "nymotens" "moderne" elektriske lastapparater er på vei inn. Dette gjelder ikke bare lading av elbiler, men også eksempelvis gjennomstrømmings vannvarmere (typisk på bare få liter i stedet for 200 liter) ofte på 6 kW til 18 kW mot bare typisk 2 kW på gammeldagse varmtvannstanker. Slike vannvarmere er geniale i land der de har gass infrastruktur, men ikke i Norge med til dels svakt lavspenningsnett.

Nå man forsøker å belaste en 3 fase 25 kW forsyning (3X63 A sikringer) med 32 A enfase vil skjevspenninger (usymmetri) oppstå og norske nettselskaper må forholde seg til en forskrift til energiloven (forskriften gjelder på kundenes inntak) som setter en begrensning på at denne skjevspenningen ikke får være mer enn 2 %. Frykter nettselskap at de kommer opp på eller over disse 2 % sier de nok nei til en slik installasjon.

Jeg snakket nettopp med en fra EBnett som sa nettopp det du sier, at de er redd for skjevspenninger i nettet når flere lader sine Teslar samtidig, og bruker de samme 2 fasene. Men dette gjelder innenfor en trafostasjon. Så når jeg spør hva et normalt antall husstander som er koblet på en trafostasjon så sier han varierer fra ca 20-50. Det er vel litt frem i tid, om noen gang, at ca hver 10-20 husstand vil ha en Tesla (selv i Drammen)?
Så pr i dag så godkjenner ikke EBNett installasjon av 32A 230 v for noen husstander. EBnett skal forøvrig ha møte med Tesla på tirsdag for å diskutere dette.
Hvilke erfaringer har dere med andre nettleverandører?

Nettleverandørene fortjener masse henvendelser og problemer med dette nå, når de ikke har gjort noe mer for å tilby 400V de siste tiårene. Nettleverandørene har sovet i timen, lukket øynene og håpt at det skulle gå bra å fortsette å bare tilby 230V IT, og ikke tilby opgpradering til 400V TN.

Nettleverandørene burde innse at 230V IT er avleggs, det er for lite utstyr som støtter den sære norske 230V IT 3-fas standarden slik at de risikerer å få mer og mer problemer med skjevspenninger, bite i det sure eplet og legge en plan for å begynne omleggingen til 400V. En omlegging som vil ta tiår. De kan starte nå med å gi tilbud om 400V til de som er motivert for å bytte til dette.

Alternativt kunne Tesla lage en hjemme-lader som gjør om 230V 3-fas IT til DC, og lade batteriene direkte med DC med samme protokoll som superladerne. Men hvor mange sånne enheter kan Tesla regne med å få solgt?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Lille Lance

Med 3x63A i huset, så ligger det selvsagt allerede en skjevbelastning på de tre lederne. Det kommer av f.eks platetopp som er 1-fas, det går 1-fas til vaskemaskin og 1-fas til tørketrommel, osv ... det blir uansett ingen symmetri her. Jeg kommer til å "skru på alt" og så vil jeg ta en tang-amperemeter å måle strømmer på hver fase. De to fasene som har minst strømtrekk, det blir min Tesla 1-fas 32A kurs. Da er jeg med på å rette opp skjevbelastningen i nettet og jeg forventer å få en liten diplom for dette  :o  ;D
X75D med alt utstyr
TOCN medlem
Model S P85 mottatt februar 2014
Model X reservasjon 12. sept 2014 (kanselert)
Model 3 reservasjon 31. mars 2016 (kanselert)
Model S P85 solgt oktober 2018
Model X75D mottatt november 2018

Helge

Sitat fra: Jimpec på fredag 20. september 2013, klokken 14:30
Hva er reglene for godkjenning av å sette opp 3-fas stikk egentlig? Mistenker at flere elektrikere bare monterer ihht bestilling så lenge kapasiteten er tilstede.
Jeg hadde Lyse Energi på befaring hos meg ifbm modernisering av hele el-anlegget og bytte av måler. Han var helt med på 400V 3-fas 32A kursen som elektrikeren hadde lagt opp. Han synes det var litt svært rett og slett.
3-fase underfordeling er gjerne ikke så kritisk - bidrar ikke til usymmetri og går i hovedsak på din egen bekostning mht hvor mye last du kan ta ut inne i huset samtidig med det du bruker i garasjen.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Helge

Sitat fra: fredag på fredag 20. september 2013, klokken 14:55De kan starte nå med å gi tilbud om 400V til de som er motivert for å bytte til dette.
Ikke så enkelt å tilby 230/400 TN til enkeltkunder du...  Fordelingstransformatoren for hele lavspenningskretsen må byttes, de m¨å grave og bytte jordkablene der det er jordkabler og samtidig få koblet om i sikringsskapet til alle kundene på den aktuelle lavspenningskretsen.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA