Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vask av TMS om høsten og vinteren- hvordan holde bilen fin?

Startet av VigdisA, onsdag 18. september 2013, klokken 19:34

« forrige - neste »

Moray

Hvordan vasker de bilen hos Tesla og Drammen karosseri, noen som vet?
S85

ducktolate

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 17. januar 2015, klokken 09:43

Alternativt kan man alltids bruke disse (til tider lugubre') håndvaskbulene' som finnes både i og utenfor storbyene. På Fornebu er koster det 150,- for håndvask. Jeg synes dette ofte er et bedre alternativ enn å gå på bensinstasjonen og bruke deres automatiserte vaskehaller. Prismessig kommer man også ganske godt ut av det. ;)

Dette er ikke noe særlig alternativ tror jeg. Husker ikke hvilket program jeg så på TV hvor Paul Townsend (swissvax authorised detailer) testet forskjellige vaskemetoder. De testet forskjellige metoder opp mot hans referansevask og jeg mener den svampevasken fra den lugubre bula kom dårligere ut mtp swirls i forhold til maskinvask.

Oggen

Hei mine venner.
Har et stort problem. Kjenner noen av Dere en proff og fagkyndig detailer/lakkspesialist i Ålesund's området.
Hadde et uhell ved siste vask idag, og trenger en proff å se på det.
Send PM bitte

satheesh.net

Sitat fra: Oggen på mandag 19. januar 2015, klokken 16:48
Hadde et uhell ved siste vask idag, og trenger en proff å se på det.

Pic or it didn't happen ...  :P

Oggen

Mørkt nå, men en haug med skjolder etter at jeg brukte feil flaske. Surfex HD konsentrat isteden for utvannet

SA Lunde

Kjører aldri noen bil inn i vaskehall på bensinstasjon på vinterstid. En stor fordel med vaskemaskin er jo at den bruker MYE vann sammenlignet med hva man bruker på håndvask. Og det er jo mengen vann som transporterer vekk skitt. Trykk løsner skitt. Dette høye vannforbruket er jo en kostnad for bensinstasjonene, nettopp derfor installerer de filtre av ulike typer for å gjenbruke deler av vannet. Det er jo i utgangspunktet ikke noe galt i det, MEN vinterstid drar jo bilene med seg masser av salt inn i maskina. Når vannet da blir "renset" så fjernes riktignok alt av partikler osv, men saltet er vannløslig og kan kun fjernes med destilering eller omvendt osmose. Begge disse prossessene er så energikrevende at det ikke ville vært lønnsomt. Mao i mange (sikkert ikke alle) maskiner blir bilene vasket i saltvann på vinterstid. Ville i allefall undersøkt nøye om dette først skulle jeg tatt en maskinvask på vinteren.  Uansett om det er ny eller gammel bil.
Elbilist siden 31.12.14

jazzwheel

#66
Frustrerende historie. Prøvde børsteløs vask i vaskehall på Statoil på Alexander Kiellandsplass i dag for første gang.

Med dårlig tid og kø på håndvaskbåsene så ble det standardvask til 199kr uten børster. Kjørte inn og sentrerte bilen. Den fikk fint plass (noe jeg var usikker på i forkant). Når selve vasken kjørte så ser jeg at dysene på høyre siden flakker opp og ned og vasker jevnt, mens de på venstre side bare står å spyler rett oppover i taket og knapt treffer bilen. Når jeg er ferdig tar jeg en kikk på bilen og ser at det ikke ble veldig bra på venstre side. Jeg går inn på stasjonen og forteller til de ansatte at det er noe galt med maskinen.

De bekrefter umiddelbart at de har et kjent problem som er slik som jeg beskriver - uten at de har satt opp noe skilt, eller fjernet det børsteløse programmet av den grunn. Jeg sier at jeg ikke hadde vasket bilen for 199kr hvis jeg visste at den ikke virket skikkelig på den ene siden av bilen. De tar en telefon til sjefen og jeg får så beskjed om at jeg gratis får prøve å kjøre bilen gjennom maskinen én gang til og se om den blir ren da. Jeg påpeker at det er litt meningsløst og lite logisk siden de selv bekrefter at det er noe galt, og at det neppe virker denne gangen heller. Jeg er heller ikke veldig begeistret for at de mener at det er min oppgave å finne ut av om maskinen deres virker eller ikke. Likevel sier jeg at greit, jeg kan forsøke igjen om et par-tre dager, men nå har jeg ikke tid. Det syns de ikke var noen god løsning. Enten fikk jeg umiddelbart teste om maskinen virket bedre gang nummer to, eller så kunne jeg bare reise min vei etter å ha betalt full pris for en bil som er skitten på den ene siden, fra en maskin som de selv i utgangspunktet var klar over at ikke virket riktig.

Jeg valgte å reise min vei.

Edit: skrivefeil..

TommyA

S.A Lunde, hvor i allverden vasker du, siden det er resirkulert vann? Jeg har drevet vaskeanlegg i 15 år i Nord-Norge, og ALDRI vært borti dette. Vei de har det i Europa, men i Norge?

SA Lunde

Tommy: En bekjent av meg monterer vaskehaller, og det er han som har fortalt meg dette. Han har jobbet for to forskjellige maskinleverandører (som jeg bevisst holder anonyme) og begge tilbyr resirkuleringsløsninger. I følge han er det relativt vanlig at det installeres, også i norge.
Elbilist siden 31.12.14

VL

Hei!

Hva tenker folk om ofte bruk av avfettings spray? Jeg vasker bilen med svamp 1 gang per mnd ca, men går over bilen på middels styrke med høytrykken og bruker avfetting 1 gang annenhver uke. Da får bilen tilbake skinnen og glansen som om den var nyvasket, OG den overfladiske dritten preller av! :o   :P .....
Men skader dette lakken i lengden? Selv bruker jeg biltema sin "superavfetting", føler denne fungerer veldig bra, og da har jeg prøvd litt av hvert!  :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

BMW850

Jeg vil anbefale deg lakkforsegling f.eks. OptiCoat Pro som jeg gjorde. Særlig når du har sort. Denne behandlingen tåler også det meste av avfetting.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Klykken

Sitat fra: VL på mandag 21. september 2015, klokken 19:48
Hei!

Hva tenker folk om ofte bruk av avfettings spray? Jeg vasker bilen med svamp 1 gang per mnd ca, men går over bilen på middels styrke med høytrykken og bruker avfetting 1 gang annenhver uke. Da får bilen tilbake skinnen og glansen som om den var nyvasket, OG den overfladiske dritten preller av! :o   :P .....
Men skader dette lakken i lengden? Selv bruker jeg biltema sin "superavfetting", føler denne fungerer veldig bra, og da har jeg prøvd litt av hvert!  :)
Avfettinger er ikke farlig å benytte seg av, nei.
Alkalisk avfetting, slik som biltema sin "superavfetting" tar fint trafikkfilm, salt og sandbasert drit vil jeg tro, men den er dyr.

Det du bør benytte en gang i blant (på tørr bil) er kaldavfetting (lukter tidels parafin) som f.eks biltemas "forvask". Denne tar asfaltflekker, tjære osv. Lakken skal bli mindre nuppete av dette.

Begge brukes som forvask før man går løs med bilshampoo og vaskehanske/svamp.

Ellers finnes det billigere og kanskje bedre alternativer enn det du finner på biltema.
Kaldavfetting: Mac 124 Prickbort (5L): http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_34&products_id=190
Alkalisk: Bilt Hamber Surfex HD (5L): http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_34&products_id=11

Surfex HD blandes ut med vann for å få rett styrke. 1 del surfex og 30 deler vann for vedlikeholdsvask på sommerhalvåret. Vinteren kan man benytte 1:20. Dvs at på 5L ren Surfex får du 100-200L avfetting etter utblanding. :) Surfex kan også anvendes for rensing av skinn, stoff og mye annet. Meget anvendelig!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

GeirHM

Sitat fra: Klykken på tirsdag 22. september 2015, klokken 08:31
Sitat fra: VL på mandag 21. september 2015, klokken 19:48
Hei!

Hva tenker folk om ofte bruk av avfettings spray? Jeg vasker bilen med svamp 1 gang per mnd ca, men går over bilen på middels styrke med høytrykken og bruker avfetting 1 gang annenhver uke. Da får bilen tilbake skinnen og glansen som om den var nyvasket, OG den overfladiske dritten preller av! :o   :P .....
Men skader dette lakken i lengden? Selv bruker jeg biltema sin "superavfetting", føler denne fungerer veldig bra, og da har jeg prøvd litt av hvert!  :)
Avfettinger er ikke farlig å benytte seg av, nei.
Alkalisk avfetting, slik som biltema sin "superavfetting" tar fint trafikkfilm, salt og sandbasert drit vil jeg tro, men den er dyr.

Det du bør benytte en gang i blant (på tørr bil) er kaldavfetting (lukter tidels parafin) som f.eks biltemas "forvask". Denne tar asfaltflekker, tjære osv. Lakken skal bli mindre nuppete av dette.

Begge brukes som forvask før man går løs med bilshampoo og vaskehanske/svamp.

Ellers finnes det billigere og kanskje bedre alternativer enn det du finner på biltema.
Kaldavfetting: Mac 124 Prickbort (5L): http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_34&products_id=190
Alkalisk: Bilt Hamber Surfex HD (5L): http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_34&products_id=11

Surfex HD blandes ut med vann for å få rett styrke. 1 del surfex og 30 deler vann for vedlikeholdsvask på sommerhalvåret. Vinteren kan man benytte 1:20. Dvs at på 5L ren Surfex får du 100-200L avfetting etter utblanding. :) Surfex kan også anvendes for rensing av skinn, stoff og mye annet. Meget anvendelig!

I denne artikkelen (se nedenfor) står det at Prickbort avfetting kan brukes  "under en pre wash såpe ala Bil Hamber Autofoam som du legger på med foam cannon". Betyr det at prickbort blandes sammen med prewash såpa i skumkanonen og påføres med den? (Jeg liker alt som gjør dette arbeidet enkelt, særlig nå som det snart blir surt ute.)  Gjelder dette både prickbort og surfex hd?

Link: http://www.detailersclub.no/pages/artikler/nyheter/prickbort-asfalt-og-tj%C3%A6res-v%C3%A6rste-fiende-r60/

cairnz

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 22. september 2015, klokken 11:02

I denne artikkelen (se nedenfor) står det at Prickbort avfetting kan brukes  "under en pre wash såpe ala Bil Hamber Autofoam som du legger på med foam cannon". Betyr det at prickbort blandes sammen med prewash såpa i skumkanonen og påføres med den? (Jeg liker alt som gjør dette arbeidet enkelt, særlig nå som det snart blir surt ute.)  Gjelder dette både prickbort og surfex hd?

Link: http://www.detailersclub.no/pages/artikler/nyheter/prickbort-asfalt-og-tj%C3%A6res-v%C3%A6rste-fiende-r60/


Nei, ikke prickbort i skumkanonen. Kjøp en lavtrykksprøyte (en du pumper opp trykk i) - helst av ren plastmaterialer, bruk denne for å påføre prickbort, for så å kun ha skum+vann i skumkanon-beholder-tingen din :)
Elbilist

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA