Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterivarmer Når slår den inn ?

Startet av Allan, onsdag 18. september 2013, klokken 18:27

« forrige - neste »

Allan

Hei.

Er der noen her der vet når den batterivarmer egentlig slå inn og varmer ?

Bobbulf

Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

el-snorre

Det står beskrevet i brukerhåndboka til bilen. Mener det for Japan produserte Leaf er ved -18. Ved Europa produserte Leaf skal det skje tidligere, tror det er ved -12.

Batterivarmer eksisterer kun på de nordiske leaf-bilene.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Allan

Takk for svar folkens :)

Her det mye å si om det kommer ved -12 eller -18 ?

el-snorre

Kommer an på temperaturen ute, men ca 5-10% vil jeg tro.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Allan

Ok det kan man vel leve med her på østlandet :)

Bekkenes

Sitat fra: el-snorre på onsdag 18. september 2013, klokken 18:39
Det står beskrevet i brukerhåndboka til bilen. Mener det for Japan produserte Leaf er ved -18. Ved Europa produserte Leaf skal det skje tidligere, tror det er ved -12.

Batterivarmer eksisterer kun på de nordiske leaf-bilene.

Før ja.
Ikke på 13 modellene, nå er de på alle Tekna utgavene.
Tesla Model Y LR FSD - venter mottak
BMW i3 94ah FC 11.03.2019 > 14.01.2022 (60500 km)
TMS 75D 17 silver m/ Ultrahvite 25.11.2017 > 23.01.2019 (35,000 km)
BMW i3 94Ah FC 23.12.2016 > 16.11.2017 (30,000 km)
Leaf Tekna Slate '13, Hentet 18.12.13 > 23.12.2016 (58535 km) 23.12.2016
Avatarer/minibilder av Leaf til brukeren din (-:

el-snorre

I følge Nissan Europa sin pr ansvaluge, er det kun de nordiske landene, Island og Polen som har batterivarmer.

Om noen kan bevise at Euro-Leaf har det på Tekna, så send dokumentasjon.

Husk comfortpakke/ klimapakke er ikke nødvendigvis det samme som batterivarmer.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Leaftekna2018

Lionebatterivarmeren skrur seg automatisk på ved -17 (-1F)
Den skrur seg automatisk av ved -10 (14F)

Dette ifølge bruksanvisningen jeg har på norsk. Mener det står det samme i andre bruksanvisninger.Det er dog modellavhengig,så det er ikke en selvfølge at dette er på alle modellene!
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

Allan

Blir en veldig inntresant tråd. Denne batterivarmer er jo Nissan sin grier mot egen importen og slå den først inn på -17 er det jo bare å ta inn biler selv så lenge man bor på østlandet og vestlandet langs kysten.

Leaftekna2018

#10
I engelsk bruksveiledning fra 2012 står det at den skrur seg på ved -20 eller kaldere.
Den vil automatisk skru seg av ved - 10 eller høyere

I engelsk brukerveiledning fra 2013 er tallene -17 og - 10,dvs det samme som i norsk brukerveiledning.
Nordisk Leaf Tekna 2013 utgave,hentet i aug 2013 hos BNH-solgt 12.6.19
Nissan Leaf Tekna 2018 alt av utstyr kjøpt brukt 12.6.19
Skoda Enyaq sportline IV80X Racing Blue levert Mai 2022

Leaf_entusiast

Alle Leaf i USA og Canada har det ihvertfall som standard siden 2012 i følge Nissan. Nissan Norge medgir at det stemmer (på deres offisielle hjemmeside) og de presiserer at de ikke sier at det ikke finnes i andre land utenfor norden, men at det ikke er "standard" på alle modellene.

Jeg skjønner egentlig ikke konseptet med varme rundt batteripakken. Dersom det er -17/20 grader vil bilen begynne å varme opp batteriet med egen strøm. Hvis du feks parkerer bilen utenfor hytten med 70% igjen av batteriet så vil i praksis bilen varme batteriet mens den står der inntil batteriet er tappet ned til 30%. Etter det vil oppvarmingen stoppe. Jeg ville absolutt ha foretrukket at dette ikke skjedde. Mye bedre å komme til bilen med 70% batteri enn 30% batteri...
Batteriet tar jo ikke skade av -20grader. Kapasiteten bir midlertidig svakere, men det ordner seg når temperaturen er normalisert.



Thomas Parsli

Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 19. september 2013, klokken 23:12
Batteriet tar jo ikke skade av -20grader. Kapasiteten bir midlertidig svakere, men det ordner seg når temperaturen er normalisert.

Batteriet tar varig skade av (intern) temeperatur under -20. Det er nettopp derfor bilene selges med varmeteppet i "kalde land".
Det er en grunn til at Nissan skriver "Avoid storing a vehicle in temperatures below -13°F (-25°C) for over 7 days." i "Nissan Leaf Owner Manual".

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Allan

Om det skulle bli så koldt i lenger tid kan man ikke bare sette på litt varme inni bilen så holder batterierne seg vil varme nok ?

Leaf_entusiast

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 20. september 2013, klokken 00:00
Sitat fra: Leaf_entusiast på torsdag 19. september 2013, klokken 23:12
Batteriet tar jo ikke skade av -20grader. Kapasiteten bir midlertidig svakere, men det ordner seg når temperaturen er normalisert.

Batteriet tar varig skade av (intern) temeperatur under -20. Det er nettopp derfor bilene selges med varmeteppet i "kalde land".
Det er en grunn til at Nissan skriver "Avoid storing a vehicle in temperatures below -13°F (-25°C) for over 7 days." i "Nissan Leaf Owner Manual".

Thomas

LI-ion batterier benyttes av NASA og beregninger der viser at de uten problemer tåler -50 grader og at grensen er trolig på -80 grader. Jeg tok det opp med Nissan etter at de gav standardsvaret sitt. Etter et par dager kom de tilbake med et svar om at; ja det tar ikke skade av det, men en for brå oppvarming kunne være skadelig. Husk at det kan fint være -20 grader og kaldere i store deler av Europa. Litt kjipt om alle Leafene strøk med etter en kald vintersdag...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA