Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

S60 specs

Startet av Cobos, mandag 16. september 2013, klokken 22:00

« forrige - neste »

Cobos

Da ser det ut som jeg har fått registrert min S60 så nå har jeg fått vognkort data'ene for S60.
Motorytelse: 52kW (hvor ble det av resten av motorkraften? )
Vekt uten fører: 1999kg
Tillatt totalvekt: 2590kg
Maks taklast: 0kg (litt kjedelig for takgrinda :o )

Resten mistenker jeg er helt tilsvarende alle de andre S85 og P85'ene som allerede er på veiene.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Anew

0kg? Du har pano-tak med fester?

(forøvrig ser jeg frem til å høre rapporter om faktisk rekkevidde gjennom høsten og vinteren!  ;))
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Cobos

Vel jeg har bestilt panotak, så får vi se om jeg har fått det :) Lite poeng hvis jeg ikke har lov til å ha vekt der nei...

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cobos

Hvis du tenker når bestilte jeg bilen, så var det August 2009. Tenkte du på panotaket var det når jeg låste ordren en gang i år, det var 30 mai hvis jeg husker rett.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Cowboystrekk

Ok. Mener å huske at s85 bare har marginalt oppgitt flere kw men har lite å si sålenge de ikke nerfer motoren ved levering i Norge. Snedig å se at 60 er over 100 kg lettere enn 85. Der ligger nok forklaringa i at 60 oppnår 75-80% av rekkevidda til 85 og ikke rundt 70% som den burde vært.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjoris

Det bør jo også bety at S60 har 100 kg mer lastekapasitet?

TEK


tomrh

Sitat fra: taraquin på tirsdag 17. september 2013, klokken 08:10
Ok. Mener å huske at s85 bare har marginalt oppgitt flere kw men har lite å si sålenge de ikke nerfer motoren ved levering i Norge. Snedig å se at 60 er over 100 kg lettere enn 85. Der ligger nok forklaringa i at 60 oppnår 75-80% av rekkevidda til 85 og ikke rundt 70% som den burde vært.
Om jeg skulle kjøpt Model S nå, så hadde det helt klart blitt S60. Den er imo litt oversett. For oss som er vant til å kjøre litt elbil fra før og skvise ut ekstra rekkevidde når vi må, så er jo 60 kWh rikelig! Et dekkvalg med lav rullemotstand i tillegg, så ser dette ut til å være bra med bil og rekkevidde for pengene!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjoris

Er det opp og avgjort at S60 er 100 kg lettere enn S85? Mener jeg leste ett sted at Tesla gjorde begge modellene like tunge for at oppsett etc skulle være like og at den skulle være klar for 85 kw batteriet uten justeringer, men kanskje jeg har drømt?

Minus 100 kg evt mener jeg isåfall er ett godt pluss for S60, bilen er jo allerede veldig tung. Noen som har erfaring med 5 voksne og fulle bagasjerom, bilen blir jo lett +2.5 tonn!


Cowboystrekk

Det ville overraska meg om tollvesenet veide feil og dermed registrerte feil ;) Noen grunn må det jo være til at 60 oppnår bedre rekkevidde kontra 85 enn kapasiteten skulle tilsi. Hestekreftene kan det ikke skyldes da 85 med og uten P har lik rekkevidde hvis man har samme dekk\felger.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bjoris

Jeg beklager at jeg ikke har lest alt like grundig:) Men da står det kanskje ett eller annet sted også om tillat totalvekt er den samme på S85, altså 2599 kg og dermed 100 kg mindre enn på S60?

tomrh

Synes 100 kg er altfor lite til å utgjøre særlig forskjell. Kan det være en litt annen elektromotor i S60? Ytelsen er endel mindre (225kW mot 270/310 kW). Kan det hende at motoren er litt mer optimalisert på bekostning av ytelsen i S60, og at det bidrar til større rekkevidde?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bjoris

Den klarte jo 0-100 på 5.1 sek så den høres ikke veldig optimalisert ut. Kanskje den heller tjener på lavere vekt?

100 kg høres kanskje lite ut på 2 tonn, men når en ser på Audi f.eks og hvor mye energi de har lagt i å få bilene noen få kg lettere i nye modeller så må dette være viktig for egenskapene. Ok så ligger denne vekten som blir litt mindre veldig lavt og sentrert, men likevel må jo dette være bra?

Mest vesentlig er vel uansett om disse 100 kg går direkte av nyttelasten, isåfall må det jo være et viktig poeng!

TesLars

Håper noen får en avklaring på 0kg taklast(?!?!).

Hvis dette er tilfellet kommer jeg til å få 60-tallet fjernet fra bilen.
Oslo
Black Model S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA