Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS - Samfunnsøkonomisk bommert (?)

Startet av Lacaixxa, onsdag 11. september 2013, klokken 20:38

« forrige - neste »

Lacaixxa

I ly av en kritisk artikkel på bilnorge.no tenkte jeg over at kanskje TMS sine salgstall ikke er drømmescenariet for norske myndigheter. Det er nok ikke ideelt - fra et samfunnsmessig synspunkt -at den mest solgte bilen i Norge er;

- 2.1 tonn med tanke på veislitasje
- 5 m lang med tanke på kapasitetsproblemer vei
- Svært rask med tanke ulykkesfrekvens
- Konkurrerer med luksusbiler mtp tap av høye avgifter
- Billig å bruke som gir mer trafikk, ulykker og køer
- Skaper begeistring rundt bilkjøring. (Bil er fy fy) Færre tar buss/tog/bane

Debatten rundt fordeler og avgifter for (luksus)elbiler er nok bare i startgropen...
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

tho

Den artikkelen var full av faktafeil og forenklinger. Når det er sagt... Ja janteloven står strekt her i landet.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Lacaixxa

Sitat fra: tho på onsdag 11. september 2013, klokken 20:40
Den artikkelen var full av faktafeil og forenklinger. Når det er sagt... Ja janteloven står strekt her i landet.

Helt greit at artikkelen ikke var særlig bra, men min oppramsing av ulempene sett med myndighetenes øyne burde vel føre til en diskusjon rundt fordeler og avgifter... (?)
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

valvolainen

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 11. september 2013, klokken 20:38
- 2.1 tonn med tanke på veislitasje
Dette kan dekkes av full årsavgift hvis om så var.....

Sitat
- 5 m lang med tanke på kapasitetsproblemer vei
Det er ikke lengden på bilene som skaper køene.

[/quote]
- Svært rask med tanke ulykkesfrekvens
Sitat
Det er ikke mennesker som eller ville ha kjøpt en -95 bmw 328 som kjøper tesla. Men det er et poeng - skal bli spennede å se statistikken!

Sitat
- Konkurrerer med luksusbiler mtp tap av høye avgifter
På lik linje som Mercedes R-klasse, Land Rover Discovery osv. har gort i alle år?

Sitat
- Billig å bruke som gir mer trafikk, ulykker og køer
Tviler veldig sterkt på at trafikkmønsteret vårt endrer seg drastisk etter Model S er i hende. (Sett bort fra de 60 første dagene!) Vi lever jo våre liv uansett.

Sitat
- Skaper begeistring rundt bilkjøring. (Bil er fy fy) Færre tar buss/tog/bane
Det er nok kun et fåtall som erstatter bussen med Model S

Sitat
Debatten rundt fordeler og avgifter for (luksus)elbiler er nok bare i startgropen...
HELT enig!

Balrog

Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Nordtroms

Synes ikke vi skal miste av syne at elbilinsentivene var innført for at folk skulle velge elbil. DET VIRKER! Og det var greit så lenge bilene var små og et utenkelig alternativ for de fleste. Selv erstatter jeg en Mondeo fra 1994 med Model S. Hadde jeg ikke kjøpt Tesla så hadde det nok blitt en annen gammel fossil. Det sies at Norge er det eneste landet i verden der missunnelsen er sterkere enn kjønnsdriften. Det kan nok stemme.  :(
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

toppi

Politikerne burde juble. Det som skjer nå er vel hele poenget. Endelig en el bil som kan brukes som Nr 1 bil for familier over hele landet. Gamle disel kjerrer fases ut, CO2 utslippene går ned, vi får renere luft i byene våre.

Ikke minst bidrar vi litt til å få Tesla opp å gå, og på den måten får vi på sikt lavere produksjonskostnader på batterier, med større rekkevidde. Fordelene med el bil blir synlig for alle. S, X,Gen III og andre merker blir på sikt biler folk velger uansett tanke på miljø, men rett og slett fordi de er best ( miljøet og helsa vinner uansett motiv)

Ja det koster litt penger, men det er det vært, og det har Norge råd til.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

tomrh

Enig med Nordtroms. Artikkelen oser av misunnelse. Men misunnelse kan være bra for elbilsaken - det er to måter folk håndterer det på. Enten 1) som her at man går ut i media og langer ut mot politikere for å fjerne kilden til ergrelsen, eller 2) at man selv stikker bort og kjøper TMS. Det er misunnelse som gjør at den kommer til å selge som hakka møkk framover. For politikerne må jo dette være en drøm, CO2-milepæler vil renne inn på løpende bånd, faktisk helt uten at de trenger å løfte lillefingeren for å bygge ladenettverk - for det tar jo Tesla seg av! Takket være politikere som ante hva de gjorde. Nei, jeg er ikke redd for at grinebiterne og steinalderfossilene skal stikke kjepper i hjulene, alle kan jo selv se hvor overlegen elbil-teknologien i bunn og grunn er.  ;D
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

kjølholdt

Totale avgifter knyttet til biler dvs fossil biler utgjør ca 4,5 prosent av statsbudsjettet . Disse avgiftene utgjør bare en liten del av innteksbildet til staten.Selv med 100 000 model s på veiene kan det samfunns økonomiske regnskapet gå i pluss. Men dette fordrer selvfølgelig at man da regner på gevinstene ved færre sykehus innleggelser og legebesøk tilknyttet luftveis problematikk.
I grunnen må politierne bestemme seg for hva som er viktigst for samfunnet.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Lacaixxa

#9
Intensjonen med posten var ikke å diskutere elbil incentivene generelt, men at TMS representerer mye av det som tradisjonelt har vært tungt avgiftsbelagt. Stor tung bil med høy effekt. Vi må jo nesten anta at det har vært et rasjonale bak den politikken. Ref veikapasitet, ulykker, slitasje. Mange momenter som taler mot "sponsingTMS kontra eks. Leaf.

btw:
- Jo, lengre biler gir lengre kø.
-4,5 % av statsbudsjettet er MYE penger. Mange sykehjemsplasser for 50mrd
-Ja, mange kjøper tydeligvis TMS som et alternativ til en gammel fossil. Men som økonom kommer jeg til å le av de som kjøper S8, S500, Panamera fremover.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

orjan

Tenk på hvor mange mennesker som ikke blir langtidssyke/arbeidsufør og dermed kan jobbe til de pensjonerer seg hvis vi får fjernet mesteparten av fossilparken. Det kan fort gi samfunnet en besparelse på langt over summen staten vil miste pga elbiler - hvis man absolutt skal sette tall på alt her i verden. Man må slutte å tenke at en elbil istedenfor fossilbil automatisk betyr tapte penger for staten (med dagens avgifter).
Molde
2014 Model S P85 - Solgt
2016 Model S 90D
2019 Model ≡ LR AWD

TS

#11
Sitat fra: orjan på onsdag 11. september 2013, klokken 22:14
Tenk på hvor mange mennesker som ikke blir langtidssyke/arbeidsufør og dermed kan jobbe til de pensjonerer seg hvis vi får fjernet mesteparten av fossilparken. Det kan fort gi samfunnet en besparelse på langt over summen staten vil miste pga elbiler - hvis man absolutt skal sette tall på alt her i verden. Man må slutte å tenke at en elbil istedenfor fossilbil automatisk betyr tapte penger for staten (med dagens avgifter).
+1

Hvor mye bruker den norske stat på Astma medisiner på blå resept ?
Jeg synes det er mer interressant enn hvor mye monopolpenger man liksom taper på elektrifisering av bilparken. 

Forurenser betaler, så enkelt skal det være. I en overgangsperiode..

Uffh.. Nei, den er for rask..
Uffh, nei den er for stor...
Uffh, nei den er for pen..
Uffh, nei man kan reise gratis med den... (bullshit forresten, vi forhåndsbetaler..)
Uffh, nei den er for tung..



For min egen del kan de gjerne legge på så mye avgifter de orker, så selger jeg den med god fortjeneste ..

Men for miljøet vårt, dvs luften barna våre og vi skal puste inn, så håper jeg for all del at fornuften seirer over janteloven..
Tesla Motors er nå den eneste bilprodusenten som virkelig mener det de gjør, fordi de har bygget hele selskapet på denne visjonen om å elektrifisere bilparken.
Feiler de, er jeg redd for at elbilvisionen rygger tilbake i fortiden.. Da tør ikke de andre satse nok.
Det er derfor vår plikt som de oljesjeikene vi er, å gi de dette innpasset i norsk bilmarked.
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

jkirkebo

Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 11. september 2013, klokken 22:08
Intensjonen med posten var ikke å diskutere elbil incentivene generelt, men at TMS representerer mye av det som tradisjonelt har vært tungt avgiftsbelagt. Stor tung bil med høy effekt. Vi må jo nesten anta at det har vært et rasjonale bak den politikken. Ref veikapasitet, ulykker, slitasje. Mange momenter som taler mot "sponsingTMS kontra eks. Leaf.

-4,5 % av statsbudsjettet er MYE penger. Mange sykehjemsplasser for 50mrd

Veislitasje fra personbiler er nesten neglisjerbart. Nesten all slitasjen kommer fra buss og lastebil så å avgiftsbelegge små forskjeller på noen hundre kilo hard gir ingen mening.

Sponsingen er ekstremt mye lavere. Man må nesten se på hva folk hadde kjøpt istedenfor TMS, om de skulle kjøpt ny bil. F.eks en Opel Ampera har vel kun ca. 75.000,- i avgift. Jeg vil tro snittet vil ligge mellom 100.000 og 150.000 i tapt avgift. Selges det 5000 TMS i året blir det ca. 6-700 millioner kroner i "sponsing". Ikke all verdens, sammenlignet med f.eks et OL til 50 mrd.

Det betyr også at om man innfører kun merverdiavgift på TMS så får man inn omtrent akkurat like mye penger som om man avgiftsbelegger den ihjel slik at ingen kjøper den. Merverdiavgiften på en bil til 500.000,- er nettopp 125.000 kroner. Antageligvis hadde de fleste gått opp et par hakk og kjøpt bil til 600.000,- + mva da det er det en ok utstyrt S85 med vinterdekk koster. Dermed hadde man fått inn 150.000,- i mva.

Konklusjon: Å avgiftsbelegge TMS med mer enn kun merverdiavgift er reinspikka idioti.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjoris

En må ikke glemme at Teslaen er den første bilen som gjør det mulig for en familie og ha bare èn elbil. DET er bra for miljøet og ett utrolig viktig steg videre mot å erstatte fossilbilen.

TMS er også ett usikkert kort både i forhold kvalitet over tid og verdifall/behov for å bytte batteri etter 8 år etc. Det er også slik at rekkeviddeangsten ikke er helt over heller i denne bilen. Jeg ser f.eks for meg da vi havnet i kollonnekø som varte i 27 timer! HVA gjøre du da???

OddB

#14
Sitat fra: Lacaixxa på onsdag 11. september 2013, klokken 22:08
Intensjonen med posten var ikke å diskutere elbil incentivene generelt, men at TMS representerer mye av det som tradisjonelt har vært tungt avgiftsbelagt. Stor tung bil med høy effekt. Vi må jo nesten anta at det har vært et rasjonale bak den politikken. Ref veikapasitet, ulykker, slitasje. Mange momenter som taler mot "sponsingTMS kontra eks. Leaf.

btw:
- Jo, lengre biler gir lengre kø.
-4,5 % av statsbudsjettet er MYE penger. Mange sykehjemsplasser for 50mrd
-Ja, mange kjøper tydeligvis TMS som et alternativ til en gammel fossil. Men som økonom kommer jeg til å le av de som kjøper S8, S500, Panamera fremover.
Her er en gjennomgang av særavgiftene opp gjennom tidene... Luksusskatten (årsavgiften) på bil ble innført i 1917...
http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/nouer/2007/nou-2007-8/4.html?id=478016

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA