Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Blinkende rødt lys i indikator startsperre

Startet av norwegian123, søndag 15. september 2013, klokken 15:05

« forrige - neste »

norwegian123

Hei, jeg hadde tenning på i min Think City i går mens jeg jobbet i garasjen for å ha radioen på og ladet Iphonen via 12V-kontakten. Dette ser ut til å ha medført total kolaps i bilens elektroniske systemer. Jeg oppdaget det da det begynte å blinke i både radioen og Iphonen. Etter å ha slått av alt, og prøvd å lade 12v batteriet er status som følgende:

Bilen tar ikke lading, og startsperre indikatoren blinker rødt. Dersom jeg prøver å starte tenningen, er det i tillegg til blinkende startsperre også lys i varsellampen for kollisjonsputesystemet. Ikke lys i noen andre varsellamper/indikatorer. Noen tips ?

Jeg antar at det bare er å få bilen levert til RS, men der kommer det andre problemet: Bilen er parkert med fronten mot garasjedøren, og en støttemur på venstreside. Med blinkende startsperre er det umulig å få satt bilen i fri (girspaken er løst i P). Er det noen på forumet her som kan gi meg noen tips om hvordan jeg kan løse dette ?

mvh. Tom

jahnarne

#1
Hva er spenningen på 12V din da? Høres veldig ut som at du har tatt knekken på batteriet. Har et ekstra i garasjen om du vil prøve å bytte ditt ut... Bor på Tanum utenfor Sandvika. Mitt må nok lades, men skal være i grei stand :)

Ellers får du bilen i fri ved å vippe opp dekselet på girvelgeren og dytte på et liten hendel som kommer til syne. Har ikke verkstedhåndboken foran meg, så husker ikke fargen, men bør være grei å finne.

Edit: har du prøvd å sette bilen på lading m/12V-laderen på?


norwegian123

Takk for svar. Som du sikkert forstår har jeg ikke mye peiling på dette. Vil et ødelagt 12v batteri medføre at det ikke er mulig å starte bilen ? Hadde lader på i natt, men ikke lett å komme til annet enn den positive (røde) polen. Er det mulig å måle effekten uten å kom til begge polene ? Skal ut i regnet nå å sjekke om jeg får satt den i fri.

norwegian123

Finner intet desken på gearvelgeren. Bare for ordens skyld , bilen det er snakk om er en Think city 2010 modell.

Tarpoon

Think City 2011. Zebra. 2-seter. Sort.
Brun Tesla Model S85.

jahnarne

Sitat fra: norwegian123 på søndag 15. september 2013, klokken 15:40
Takk for svar. Som du sikkert forstår har jeg ikke mye peiling på dette. Vil et ødelagt 12v batteri medføre at det ikke er mulig å starte bilen ? Hadde lader på i natt, men ikke lett å komme til annet enn den positive (røde) polen. Er det mulig å måle effekten uten å kom til begge polene ? Skal ut i regnet nå å sjekke om jeg får satt den i fri.
Med et gåent 12v-batteri får du ikke startet hverken bil eller lading. Prøv å sette det på lading i natt, men du fester negativ/"sort" i chassiset og pluss/"rødt" i den røde polen som du når. Om du kun fester på en pol skjer ingenting, så tipper du ikke har fått ladet det noe til nå.

Go-carter

Eventuellt, kommer du kun til rød pol så setter du rød klype fra laderen på den, og sort klype på et godt jordingspunkt på bilen. Et eller annet eksponert metall.

Jeg har gjort det samme med min, men der holdt det å lade. Må du levere den til R&S, så fungerer metoden som er avbildet over perfekt for å få den ut av P, det har jeg gjort med andre Thinker som har hatt driftsstans.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jahnarne

Go-carter forklarer bedre, men uansett: lad 12V-batteriet, så tror jeg du kommer i gang igjen :)

norwegian123

Takk for hjelpen for alle svar. Kan bekrefte at det var 12v batteriet som var tappet. Lading på korrekt måte (med jording) gjorde utslaget  :) I tillegg også godt å vite om metoden for å få satt bilen i fri, dersom nødvendig en gang senere. Dersom Liverpool vinner i kveld ble dette en god dag likevel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA