Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

bompassering er gratis, ikke la dere lure av folk som hevder noe annet

Startet av davgal, tirsdag 10. september 2013, klokken 16:31

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: TS på lørdag 12. oktober 2013, klokken 12:47
Kjøp moped om dere ikke vil ha bombrikke. :o

Har moped, MC, Diesel bil og Elbiler.

Bruker Autopass kun på Elbilene, Ikke dieselbilen eller MC eller mopeden. Er likevel interresert i lover og regler og utfordrer derfor denne som jeg ikke syntes blir tolket riktig i forhold til teksten. Hadde det stått noe så enkelt som at Elbiler må ha fritaksavtale eller Autopass for å passere bomstasjoner gratis ville hele problemet vært løst. Nå snakkes det om Filer kun for Autopass og som ikke lenger eksisterer? Dette blir meget vanskelig å forholde seg til.

I Storbritania het en av forseelsene wreckless driving. En bilfører med juridist teft ble bøtlagt for wreckless driving etter å ha kjørt i 90 miles/hr i 70 miles sonen på motorvei uten trafikk, og med en BMW laget for atskillig høyere hastigheter. Han klaget på vedtaket og fikk støtte fra BMW fabrikken som mente det ikke var harsardiøst å kjøre en BMW bygget med toppfart på nesten dobbel hastighet 20 miles over fartsgrensen på en lite traffikert motorvei. Han vant saken, og myndighetene bruker ikke lenger dette uttrykket for mindre fartsoverskridelser.

Skal vi i Norge godta at forskjellige departementer og vesen lager sine egne fortolkninger av lovtekster til egen fordel er vi ute og kjører. Vi har tradisjon for at lovendringer blir offentliggjort og uten tilbakevirkende virkning. Når det gjelder å kreve bomsatser for Elbil lik bomsatser for fossilbil under 3500 kg dersom bilen kjører gjennom automatisert bomstasjon uten bombrikke er dette aldri blitt offentliggjort som ny regel. Hadde det blitt det ville jeg vært den første til å slutte å krangle. Før dette kan bli en ny regel må dette ut på høringsrunde. Bl.a må datatilsynet involveres.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på lørdag 12. oktober 2013, klokken 15:07
I Storbritania het en av forseelsene wreckless driving.

Reckless tenker jeg, wreckless vil vi nok alle helst være ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TorC

Som kverulant forstår jeg innfallsvinkelen. Men jeg tror du bommer på håndteringen.

Jeg er også uenig med i at dette er en sak å lage bråk om, fordi Autopass senker administrasjonskostnadene ifb elbil for bomselskapene.

Det er ingen tvil om at departementer, vesner, nemder og andre ikke skal kunne tolke lover og forskrifter for eget forgodtbefinnende.

MEN, da hjelper det ikke å krangle på den måten du fremstiller det.

Det eneste fornuftige er å:
Enten: 
Finne hjemmelsgrunnlaget for bomselskapets krav. Klarer ikke selskapet dette, så legger de saken død. Hvis de henviser til en "håndbok", så er det revnende likegyldig. Du må ha en hjemmel enten i forskrift eller lov. Klarer de ikke dette kan du anmelde dem eller gå til sak.

Eller:
Bestride kravet, og be om hjemmel. Når dette har gått en lang stund kan kravet gå til SI hvor du igjen krever hjemmel. Hvis også disse kjører saken videre vil Namsmannnen gå til utlegg. Da får de et "hælvettes" problem hvis det ikke finnes hjemmel.

Vi har en lang og god tradisjon for lover med tilbakevirkende kraft i Norge. Heldigvis er de aller fleste til gunst for dem det gjelder, med unntak av landssvikersaken.

Vi har ingen tradisjon for å "offentligjøre" vedtak fra Stortinget. Det er ikke slik at dette blir spikret opp på kirkedøren. Enhver bilfører plikter å holde seg innenfor gjeldene regelverk. Lovene er stort sett offentlig og tilgjengelig for alle (utenom landssvikersaken), men det "offentligjøres" ikke.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

Hver gang en elbil uten brikke kjører gjennom en bomstasjon forsvinner det noen kr. fra vei og kollektivtarfikk over i administrasjon og til motorvognregisteret. Fossilbilister uten brikke betaler i Oslo omtrent 11% ekstra avgift for å dekke dette.
At det ikke er avgifter på elbil i bomring er en ting, at de påfører oss andre ekstrautgifter (de kr som tapes ved at penger flyttes må jo vi ander betale) synes jeg det er vanskelig å forsvare.

Skaff brikke.

Med brikke i Elbil kjører du mer anonymt gjennom ringen enn uten brikke, så data argumentet holler ikke vann.
Skaff brikke eller betal ekstra for å kjøre mindre annonymt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

toppi

Ja man kan skaffe brikke, la seg diktere av overformynderiet og godta alt uten å mukke.
Eller man kan gjøre noe med noe man synes er feil.
Ikke bruk av brikke kan være en liten protest, og man kan i tillegg engasjere seg på andre måter.
(Hadde alle kastet brikken, og sagt opp abonnementet hadde vi enten fått bommene vekk, eller et forslag om påbud med brikke. Forslag om påbud med brikke hadde ikke dagens regjering godtatt, så vi kan faktisk ganske enkelt få vekk bommene)

Men om man virkelig er opptatt av at det forsvinner penger fra vei, så er det jo rart man stilltiende godtar at det kastes bort milliarder hvert år på lønn, utbytte osv. til bomselskapene.

http://www.avisa-st.no/nyheter/article7296329.ece

En annen løsning er for eksempel 1 kr eller 2 ekstra på drivstoffprisen. Da hadde man fått inn samme beløpet, og alt hadde gått til vei, og de som kjører mest betaler mest. Veldig enkelt.

Men som sagt før så gjorde jo de rødgrønne alt for å holde folk i sysselsetning, selv om det ikke skapte noe.

Heldigvis ser vi et trendskifte nå  ;D
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

TorC

Sitat fra: toppi på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 12:26
Ja man kan skaffe brikke, la seg diktere av overformynderiet og godta alt uten å mukke.
Eller man kan gjøre noe med noe man synes er feil.
Ikke bruk av brikke kan være en liten protest, og man kan i tillegg engasjere seg på andre måter.
(Hadde alle kastet brikken, og sagt opp abonnementet hadde vi enten fått bommene vekk, eller et forslag om påbud med brikke. Forslag om påbud med brikke hadde ikke dagens regjering godtatt, så vi kan faktisk ganske enkelt få vekk bommene)

Men om man virkelig er opptatt av at det forsvinner penger fra vei, så er det jo rart man stilltiende godtar at det kastes bort milliarder hvert år på lønn, utbytte osv. til bomselskapene.

http://www.avisa-st.no/nyheter/article7296329.ece

En annen løsning er for eksempel 1 kr eller 2 ekstra på drivstoffprisen. Da hadde man fått inn samme beløpet, og alt hadde gått til vei, og de som kjører mest betaler mest. Veldig enkelt.

Men som sagt før så gjorde jo de rødgrønne alt for å holde folk i sysselsetning, selv om det ikke skapte noe.

Heldigvis ser vi et trendskifte nå  ;D

Bompengefinansiering er nok kommet for å bli. Jeg skal ikke belære deg om politikk, men det er per d.d. et begrenset beløp som budsjetteres til vei. Fordelingen av dette gjøres av politikere. Alle folkevalgte forsøker å få til mest mulig penger tilbake til eget fylke. Et eksempel: Vestfold lå blandt de fylkene som fikk flest veikroner per innbygger. Nord-Trøndelag fikk nesten færrest kroner per innbygger. Tror du at en eneste representant fra Nord-Trøndelag stemte for å bruke MER penger på vei i Vestfold? Nei. Dermed ble eneste måte å få dette finansiert på å bruke bompenger.

Dagens regjering vil nok neppe gå med på å øke bensinprisen. Jeg tror nok Høyre har lært...Og dessuten temmelig usosialt. Folk i Finnmark bruker mye bensin for å komme seg til naboen, og har ganske dårlige veier. De gidder neppe betale for 4 felts vei i Rogaland. Men som Trygve Hegnar en gang sa: Jeg personlig håper bensinprisen stiger til minst 20 kroner per liter. Da er det bare rike som har råd til å kjøre bil, og da forsvinner køene. Økt bensinpris gavner bare de som har nok penger, taperen er igjen de som allerede har dårlig økonomi. (dette er ikke et direkte sitat, men det var det som var innholdet).

Man kan gjerne mene at bompenger er en uting, men denne formen for "sivil ulydighet" er neppe veien å gå.

Engasjere seg politisk er nok eneste fornuftige måte. I mellomtiden må man forholde seg til reglene. Og helst begrense kostnader.

Eneste måte å få vekk bompengene er å øke veibudsjettet. Men hvor skal man ta pengene fra?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

TS

Sitat fra: TorC på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 13:08
Sitat fra: toppi på tirsdag 22. oktober 2013, klokken 12:26
Ja man kan skaffe brikke, la seg diktere av overformynderiet og godta alt uten å mukke.
Eller man kan gjøre noe med noe man synes er feil.
Ikke bruk av brikke kan være en liten protest, og man kan i tillegg engasjere seg på andre måter.
(Hadde alle kastet brikken, og sagt opp abonnementet hadde vi enten fått bommene vekk, eller et forslag om påbud med brikke. Forslag om påbud med brikke hadde ikke dagens regjering godtatt, så vi kan faktisk ganske enkelt få vekk bommene)

Men om man virkelig er opptatt av at det forsvinner penger fra vei, så er det jo rart man stilltiende godtar at det kastes bort milliarder hvert år på lønn, utbytte osv. til bomselskapene.

http://www.avisa-st.no/nyheter/article7296329.ece

En annen løsning er for eksempel 1 kr eller 2 ekstra på drivstoffprisen. Da hadde man fått inn samme beløpet, og alt hadde gått til vei, og de som kjører mest betaler mest. Veldig enkelt.

Men som sagt før så gjorde jo de rødgrønne alt for å holde folk i sysselsetning, selv om det ikke skapte noe.

Heldigvis ser vi et trendskifte nå  ;D

Bompengefinansiering er nok kommet for å bli. Jeg skal ikke belære deg om politikk, men det er per d.d. et begrenset beløp som budsjetteres til vei. Fordelingen av dette gjøres av politikere. Alle folkevalgte forsøker å få til mest mulig penger tilbake til eget fylke. Et eksempel: Vestfold lå blandt de fylkene som fikk flest veikroner per innbygger. Nord-Trøndelag fikk nesten færrest kroner per innbygger. Tror du at en eneste representant fra Nord-Trøndelag stemte for å bruke MER penger på vei i Vestfold? Nei. Dermed ble eneste måte å få dette finansiert på å bruke bompenger.

Dagens regjering vil nok neppe gå med på å øke bensinprisen. Jeg tror nok Høyre har lært...Og dessuten temmelig usosialt. Folk i Finnmark bruker mye bensin for å komme seg til naboen, og har ganske dårlige veier. De gidder neppe betale for 4 felts vei i Rogaland. Men som Trygve Hegnar en gang sa: Jeg personlig håper bensinprisen stiger til minst 20 kroner per liter. Da er det bare rike som har råd til å kjøre bil, og da forsvinner køene. Økt bensinpris gavner bare de som har nok penger, taperen er igjen de som allerede har dårlig økonomi. (dette er ikke et direkte sitat, men det var det som var innholdet).

Man kan gjerne mene at bompenger er en uting, men denne formen for "sivil ulydighet" er neppe veien å gå.

Engasjere seg politisk er nok eneste fornuftige måte. I mellomtiden må man forholde seg til reglene. Og helst begrense kostnader.

Eneste måte å få vekk bompengene er å øke veibudsjettet. Men hvor skal man ta pengene fra?

Folk i Finnmark bor billigere og har lavere avgifter ...Tror dette utgjør mer enn diff i drivstoffforbruket ...
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

emil

Fikk regning fra bomselskap i posten idag for passeringer med Leafen i august. Ringte dem opp og ba om å få slettet en faktura. Ga damen i andre enden fakturanummeret og hun så med en gang at det var snakk om en el-bil og at denne jo ikke skulle betale. Hun sjekket så opp om bilen var innmeldt med brikke og i avgiftsfri gruppe og så at alt var fint der, men at den var blitt meldt inn en uke "for sent" så alle passeringer før innmeldingsdato hadde kommet på faktura.

Hun sa så at det bare var å kaste regningen og at jeg ikke ville få flere fra dem på denne bilen. Alt var unnagjort på to minutter.

Dette var Agder Bomdrift/E18 Aust-Agder

Kjell Leaf

Sitat fra: TS på lørdag 12. oktober 2013, klokken 12:47
Sitat fra: Griffel på onsdag 18. september 2013, klokken 10:30
Elektrolux tror at dersom en kan få alle elbilister til å boikotte Autopass brikker og gratis abonnement , vil bomstasjonene forsvinne.

De som ikke tror på dette bør heller tegne et gratis abonnement og montere brikke i bilen slik at det jeg betaler i bompenger går til veier og kollektivtrafikk istedet for til unødvendig billedbehandling (og korrespondanse mellom bomselskapene og meningsfeller av davgal/Elektrolux).

Riksrevisjonen har påpekt de store ekstrautgiftene passering uten brikke påfører bomselskapene.
Det at en får faktura og deretter må "søke" om fritak og dokumentere at en kjørte elbil kan en anse som et mildt press fra bomselskapet for å ivare ta riksrevisjonens pålegg om å øke antallet brikkepasseringer.

Tidligere sto det på Fjellinjens sider at en enten måtte ha brikke eller "søke" fritak etter passering uten brikke nå står det:
"For å passere gratis i våre bomanlegg er du nødt til å skaffe deg en fritaksavtale.
Med fritaksavtale vil du ikke lenger motta faktura for passeringer i bomanlegg som gir rett til fritak."

+1

Bli voksne .
Jeg trodde det var 18års grense på førerkort og at fjortiser i opposisjon mot autoriteter ikke hadde denne utfordringen med bombrikker..
Kjøp moped om dere ikke vil ha bombrikke. :o
Jeg merker jeg blir provosert av slike røde kverulanter, kan man ikke ha brikke så får man holde seg innenfor bomringen da. Slikt fremmer ikke akkurat el-bilens sak.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

TorC

Sitat fra: Kjell Leaf på torsdag 07. november 2013, klokken 21:38
Jeg merker jeg blir provosert av slike røde kverulanter, kan man ikke ha brikke så får man holde seg innenfor bomringen da. Slikt fremmer ikke akkurat el-bilens sak.

Hvis man mener andre er oppfører seg uheldig, så bør man iallefall unngå uheldige personkarakteristikker...

Dette med AutoPass er mer omfattende enn det kanskje først ser ut til. Godt mulig Elextrolux har andre bevegrunner enn meg.

Jeg har AutoPass som et nødvendig onde, og jeg oppfordrer alle til å skaffe seg brikke. Imidlertid synes jeg IKKE det er greit at AutoPass registrerer data om meg som de ikke har bruk for, og som i tillegg er i strid med Datatilsynets påtegnelser.

Bompasseringer er i all hovedsak gratis for elbilister. Det er derfor ikke noe behov for AutoPass å lagre passeringsdata om meg for faktureringsformål. Datatilsynet har også krevet at det skal være mulig med "anonyme passeringer".

AutoPass lagrer altså data de ikke har behov for, og i strid med konsesjonen.

Og for å være litt flåsete: Hvis man med elbil hadde kunnet passere i bommene uten at det registreres passeringsdata ville elbilen virkelig fått en oppblomstring blant de kriminelle her i landet. Tenk så flott det hadde vært for politiet! De kunne bare lagt seg på hjul og ventet til kjeltringene gikk tom for strøm. Jo høyere fart, jo fortere får de tak i kjeltringene.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Kjell Leaf

Jeg syns det er fint at myndighetene kan bruke bomstasjonene og se på passeringene i forbindelse med forbrytelser siden bomstasjonene først står der. Man må alltid se både negative og positive sider og veie de opp mot hverandre.
Jeg syns at når andre biler må ha brikke så må vi finne oss i det også, vær nå glad for alle fritakene vi har så lenge det varer.
Man kan også være mot kameraer som overvåker oss på gaten, men de er veldig gode å ha ved eventuelle ran, drap, alvorlig vold osv.  Jeg vil ikke miste denne overvåkingen bare fordi enkelte paranoide kverulanter føler seg overvåket av storebror bare de går ut døra hjemme.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

TorC

Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 08. november 2013, klokken 23:29
Jeg syns det er fint at myndighetene kan bruke bomstasjonene og se på passeringene i forbindelse med forbrytelser siden bomstasjonene først står der. Man må alltid se både negative og positive sider og veie de opp mot hverandre.
Jeg syns at når andre biler må ha brikke så må vi finne oss i det også, vær nå glad for alle fritakene vi har så lenge det varer.
Man kan også være mot kameraer som overvåker oss på gaten, men de er veldig gode å ha ved eventuelle ran, drap, alvorlig vold osv.  Jeg vil ikke miste denne overvåkingen bare fordi enkelte paranoide kverulanter føler seg overvåket av storebror bare de går ut døra hjemme.

Dropp de nedsettenede karakteristikkene...

Det at DU er villig til å oppgi din frihet  betyr ikke at alle andre mener det samme. Det betyr heller ikke at de er paranoide.

Jeg tviler på at noen har noe ønske om å "overvåke" meg, men samtidig vet jeg at det finnes mennesker i vårt samfunn som har et behov for å slippe det. Det at det ikke kommer til å skje meg betyr ikke at jeg bør unnlate å argumentere andres sak. Vi har også en god og lang tradisjon her i landet (og våre venner over dammen) med å overvåke folk bare med beviset "guilty by association". Men en Snowden/Furre-debatt er ikke elbilforumets hensikt.

Jeg har sagt mitt.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Griffel

Sitat fra: TorC på fredag 08. november 2013, klokken 23:13
Bompasseringer er i all hovedsak gratis for elbilister. Det er derfor ikke noe behov for AutoPass å lagre passeringsdata om meg for faktureringsformål. Datatilsynet har også krevet at det skal være mulig med "anonyme passeringer".
Derfor gjør de heller ikke det om du ikke ber om det selv. Siden du har et gratis abbonnement blir ikke passeringsdata lagret. For de som betaler blir de ikke slettet før betaling er registrert. Har du derimot ikke tegnet et gratisabonnement blir du fortografert og og havner i fakturarutinen og data om din passering blir lagret vesentlig lenger.

Vil du kjøre annonymt er det nok best å ta av bilskiltene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kjell Leaf

Sitat fra: TorC på fredag 08. november 2013, klokken 23:38
Sitat fra: Kjell Leaf på fredag 08. november 2013, klokken 23:29
Jeg syns det er fint at myndighetene kan bruke bomstasjonene og se på passeringene i forbindelse med forbrytelser siden bomstasjonene først står der. Man må alltid se både negative og positive sider og veie de opp mot hverandre.
Jeg syns at når andre biler må ha brikke så må vi finne oss i det også, vær nå glad for alle fritakene vi har så lenge det varer.
Man kan også være mot kameraer som overvåker oss på gaten, men de er veldig gode å ha ved eventuelle ran, drap, alvorlig vold osv.  Jeg vil ikke miste denne overvåkingen bare fordi enkelte paranoide kverulanter føler seg overvåket av storebror bare de går ut døra hjemme.

Dropp de nedsettenede karakteristikkene...

Det at DU er villig til å oppgi din frihet  betyr ikke at alle andre mener det samme. Det betyr heller ikke at de er paranoide.

Jeg tviler på at noen har noe ønske om å "overvåke" meg, men samtidig vet jeg at det finnes mennesker i vårt samfunn som har et behov for å slippe det. Det at det ikke kommer til å skje meg betyr ikke at jeg bør unnlate å argumentere andres sak. Vi har også en god og lang tradisjon her i landet (og våre venner over dammen) med å overvåke folk bare med beviset "guilty by association". Men en Snowden/Furre-debatt er ikke elbilforumets hensikt.

Jeg har sagt mitt.
Hvilket behov skulle det være som gjør at man har behov for å luske seg ubemerket rundt omkring ?
At man er på veg til klubben "Rød væpnet revolusjon mot Norge" eller klubben "Eksplosive islamister" eller "Breiviks kunstgjødselsklubb"
Man bør vel ikke bruke el-bil og brikkeargumenter for at landsforedere som Snowden skal få det lettere ?
Nei , jeg har IKKE mistet friheten min, men litt overvåking kan beskytte den.

Nå har også jeg sagt mitt.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

TorC

Sitat fra: Griffel på lørdag 09. november 2013, klokken 00:36
Sitat fra: TorC på fredag 08. november 2013, klokken 23:13
Bompasseringer er i all hovedsak gratis for elbilister. Det er derfor ikke noe behov for AutoPass å lagre passeringsdata om meg for faktureringsformål. Datatilsynet har også krevet at det skal være mulig med "anonyme passeringer".
Derfor gjør de heller ikke det om du ikke ber om det selv. Siden du har et gratis abbonnement blir ikke passeringsdata lagret. For de som betaler blir de ikke slettet før betaling er registrert. Har du derimot ikke tegnet et gratisabonnement blir du fortografert og og havner i fakturarutinen og data om din passering blir lagret vesentlig lenger.

Vil du kjøre annonymt er det nok best å ta av bilskiltene.

Jo passeringsdata lagres. Ring ditt bomselskap og be om utskrift...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA