Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

20" Polarwheels med vinterdekk - Stavanger

Startet av mjepson, tirsdag 10. september 2013, klokken 12:48

« forrige - neste »

Sponzo

Jeg kjørte 20" R2 på Polar felger gjennom hele vinteren (nov-apr) og det fungerte fantastisk - også på fjellet.

Mye bedre enn 19" Continental på forrige bil med forhjulstrekk.

Bare en viktig ting til info!!! - De første 1.000-1.500 km følte jeg meg veldig utrygg på glat føre og jeg angret kraftig på valget av R2, men når dekkene først er kjørt inn da skifter de totalt karakter og får fantastisk med grep.



Sense


Jeg ble aldri helt klok på hvor grensen på R2 dekkene gikk og bremselengden ble ofte lengre enn forventet i motsetning til Vredestein der det for meg var vesentlig lettere å anslå bremselengde.
[/quote]

Det er litt uforståelig for meg. Brukte Nokian R2 dekkene på 19' sist vinter. Nå har jeg kun brukt premium dekk de siste 15 årene, og jeg hadde ingen problemer med å planlegge bremselengden. Men når det er sagt, så er ikke bremselengden spesielt kort, noe som skyldes tyngden på bilen. Så det momentet må tas i betrakning når man sammenligner samme dekk med andre biler som er lettere. I tillegg er bremsene nokså harde på Teslaen.

R2 dekkene på Teslaen er klart den mest positive overraskelsen jeg har hatt med premium dekk. Gripeevnen var solid i alle situasjoner og over mine forventninger. De fungerte mye bedre enn testvinneren fra Michelin på min eks Volvo (forhjulstrekk).
Noe av årsaken er nok at balansen i TMS er suveren sammenlignet med andre biler.
Jeg anbefaler gjerne R2 dekkene på Teslaen.

Sense

Forresten husker jeg min dekkforhandler hardnakket påstod at jo høyere tommer på felgene, jo mindre friksjon gir vinterdekkene.
Han var så overbevisende at han fikk meg til å legge på 16 tommer på konebilen, (Golf 1,4 TSI) noe jeg angret litt på når jeg så hvor godt 19 tommer fungerte på Teslaen.

Muffinman

Kan vel neppe sammenlignes. Det er hjul med helt forskjellig diameter, og kanskje like mye gummi mellom felg og vei?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA