Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Miljøbløffen Tesla S!

Startet av Gogool, onsdag 04. september 2013, klokken 18:22

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: Griffel på tirsdag 29. mai 2012, klokken 14:17
Jeg har inntrykk av at 3kWh for framstilling av 1 l bensin er et tall som har alminnelig aksept og en finner dette tallet i en rekke kilder. kWh er som du vet ikke en elektrisk enhet men en enhet for energi, og betyr nok helst i praksis i praksis at ca 30% av energien som hentes opp går tapt i framstilling av bensin og diesel (brønn til tank).

At en elbil kan kjøre 1,5 mil på denne energimengden stemmer vel bra. Jeg har ofte brukt dette tallet i diskusjoner, det er et effektivt argument og jeg har aldrig møtt protester på tallet. Siden rafineringsprosessen stort sett er varme går ikke dette via strøm, og oljeutvinnig er jo stort sett selvforsynt med gass til generatorer og oppvarming, energiforbruket måles på gass. Alt slik er jo uansett gjennomsnitts betraktninger. Bensin og diesel fra oljesand krever ofte like mye energi å framstille som energien i det ferdige produktet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sondell

Sitat fra: eledille på søndag 08. september 2013, klokken 16:18
Sitat fra: sondell på søndag 08. september 2013, klokken 16:11
Men du brukte kun den energien som ble brukt fra strömnettet. Det var jo kun en bitteliten del. Og så manglet alt annet med oljeutvinning utover raffinering.

Ja, som naturlig er når påstanden var "elbiler kan kjøre like langt på strømmen som raffineriet bruker på å lage drivstoffet, som fossilbiler kan kjøre på det samme drivstoffet."

Det var påstanden som ble fremsatt, og den holder ikke vann. Du finner ikke mer entusiastisk elbilforkjemper enn meg, men det hjelper ikke med gale argumenter.

Eh, jo. Men spörsmålet er vel energien som raffineriet bruker, ikke strömmen. Alt mellom 0 og 100% kan vel väre ström, så det blir litt vanskelig. Akkurat her var det jo i tillegg fyrgass og fyrolje på ca 120000 tonn som ble brukt til å lage varmeenergien. Skal ikke den tas med i sammenligningen mener du? Ellers er det jo ganske uintressant, hva ström brukes til eller ikke varierer jo. Gikk det å fölge mitt regnestykke da. Eller rapporten jeg linket til. Jeg synes bare det ikke skal bli noen missforstand i mengden energi som går til å raffinere og fremstille bensin og diesel. Det er ganske betydende energimengder som går med på raffineriene i verden og på norsk sokkel for den delen.

Gleder meg at du er eilbilforkjempe.

Griffel

Sitat fra: Griffel på onsdag 14. august 2013, klokken 16:38
Sitat fra: jvrosnes på onsdag 14. august 2013, klokken 14:59
Takk, litt flere 2010 tall fra http://data.un.org/Data.aspx?d=EDATA&f=cmID%3aEL%3btrID%3a0925

Electricity - consumption by petroleum refineries (Kilowatt-hours)
Norway 511 000 000
Som er et beskjedent tall sammenlignet med "Crude petroleum - conversion in refinerie"
Norway 12 895 Metric tons, thousand
Som tilsvarer ca grovt 15 000 000 000 l råolje. Drøyt 30 l per kWh. (34 Wh/l)
Det store energiforbruket for framstilling av bensin ca 3 kWh/l komme fra råoljen selv, oljefeltet, transport etc.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

#93
Sitat fra: sondell link=topic=9186.msg117719#msg117719 date=1378650901
Eh, jo. Men spörsmålet er vel
b]energien[/b] som raffineriet bruker, ikke strömmen.

Men kjære deg og hallo i luken, da, det var ikke dette som ble diskutert!!

Jeg prøver en gang til: Påstanden var at elbilen kan gå like langt på STRØMMEN som raffineriet bruker på å fremstille 1 liter bensin, som en fossilbil kan kjøre på samme literen. DETTE ER IKKE KORREKT.

Om dette er interessant eller ikke skal jeg ikke ha sagt, men DET ER IKKE KORREKT!

OK?
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

sondell

Sitat fra: eledille på søndag 08. september 2013, klokken 16:47
Sitat fra: sondell link=topic=9186.msg117719#msg117719 date=1378650901
Eh, jo. Men spörsmålet er vel
b]energien[/b] som raffineriet bruker, ikke strömmen.

Men kjære deg og hallo i luken, da, det var ikke dette som ble diskutert!!

Jeg prøver en gang til: Påstanden var at elbilen kan gå like langt på STRØMMEN som raffineriet bruker på å fremstille 1 liter bensin, som en fossilbil kan kjøre på samme literen. DETTE ER IKKE KORREKT.

Om dette er interessant eller ikke skal jeg ikke ha sagt, men DET ER IKKE KORREKT!

OK?

Ok. Mulig jeg lest feil. Men trodde det startet med det sitatet du refererte til:
"You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline," says Musk. "You take an average of 5 kilowatt hours to refine [one gallon of] gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours."

Ikke noe der som sier noe om ström. Men hvis det noe sted der sitatet kommer fra er beskrevet at det er kun energi fra ström så var det litt vanskelig å vite.

eledille

#95
Sitat fra: sondell på søndag 08. september 2013, klokken 18:01
Ok. Mulig jeg lest feil. Men trodde det startet med det sitatet du refererte til:
"You have enough ELECTRICITY to power all the cars in the country if you stop refining gasoline," says Musk. "You take an average of 5 kilowatt hours to refine [one gallon of] gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours."

Ikke noe der som sier noe om ström.

Beklager utblåsningen i sted. Har fått meg middagsmat i magen og blodtrykket under kontroll nå :)

Min utheving.

Electricity er strøm på engelsk. Raffinerier bruker nesten ikke strøm. Vi har altså knapt noe mer strøm å lade elbiler med selv om vi slutter å raffinere olje.

Elon tok feil. Punktum.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

sondell

Sitat fra: eledille på søndag 08. september 2013, klokken 18:41
Sitat fra: sondell på søndag 08. september 2013, klokken 18:01
Ok. Mulig jeg lest feil. Men trodde det startet med det sitatet du refererte til:
"You have enough ELECTRICITY to power all the cars in the country if you stop refining gasoline," says Musk. "You take an average of 5 kilowatt hours to refine [one gallon of] gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours."

Ikke noe der som sier noe om ström.

Beklager utblåsningen i sted. Har fått meg middagsmat i magen og blodtrykket under kontroll nå :)

Min utheving.

Electricity er strøm på engelsk. Raffinerier bruker nesten ikke strøm. Vi har altså knapt noe mer strøm å lade elbiler med selv om vi slutter å raffinere olje.

Elon tok feil. Punktum.

Hehe. Det er greit. Og jeg skjönner engelsk :). Men en kan jo tenke seg at den gassen og oljen som brukes for oppvarming ved raffinering i stedet ble brukt for å lage ström. Men hvis ikke, så skjönner jeg ditt poeng, da har en jo også fjernt energiproduksjonen når en har fjernet raffineriet. Gass dreven el er vel heller ikke akkurat  kjempegunstig. Marginalt bedre enn å kjöre ren bensinbil da. Men med sentraliserte kraftverk med renseanlegg som drives av den samme oljen/gassen så kunne det värt en lösning som får elbilen til å ta del av denne energien uten store utslipp. Så jeg skjönner egentlig både ditt og Elons poeng.

Med denne tankemåten föles jo elektrifisering av norsk sokkel som enda mere tankekors. Bedre å legge ned produksjonen :). Men så er jeg jo svensk også...

eledille

Sitat fra: sondell på søndag 08. september 2013, klokken 19:17
Men en kan jo tenke seg at den gassen og oljen som brukes for oppvarming ved raffinering i stedet ble brukt for å lage ström.

Nei, det kan man ikke tenke seg, for som jeg skrev tidligere så kreves det raffinering av råoljen før man kan bruke den til noe som helst. Ellers vil asfalten kladde igjen brennerne, forurensningene vil sote ned kjelen, og metan, etan, propan og butan kan få hele dampkjelen til å gå i lufta.

Skal du ha ut energien i råoljen, så må den raffineres, så tapet er uunngåelig.

Bruk kjernekraft i steden...
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Havebigfun

Sitat fra: tsladaytrader på søndag 08. september 2013, klokken 14:14
Sitat fra: jkirkebo på søndag 08. september 2013, klokken 10:01
De fleste rapporter om batteriproduksjon angir ca. 75kg CO2 per kWh batterikapasitet. Her er én kilde:
http://www.electrochem.org/dl/ma/202/pdfs/0068.PDF

Strålende, da blir regnestykket: (med forbehold om at jeg regner riktig nå)
75kg co2 x 85 kWh = 6375kg Co2 for Model S batteriet. = 6,4 tonn Co2 pga Model S batteriet.

Jeg trodde Elons ambisjon var å drive hele produksjonen med solarstrøm. Kan hende produksjonen av Panasonic-cellene er allerede  kompensert med ren energi ::)
Da blir det 0 tonn CO2 8)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA