Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Offentlige ladesøyler

Startet av bstandal, lørdag 07. september 2013, klokken 23:15

« forrige - neste »

bstandal

Fikk bilen i dag. Da jeg skulle koble den til en av Oslo Kommunes ladesøyler oppdaget jeg at den ikke passer. Laderen til Tesla har altså støpselet i en "klum" som gjør at den blir for bred. Eneste måte å lade opp er altså å bruke skjøteledning for å få det til å passe. Noen som vet om de vil komme med flere options her?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Bjørn

Sitat fra: bstandal på lørdag 07. september 2013, klokken 23:15
Fikk bilen i dag. Da jeg skulle koble den til en av Oslo Kommunes ladesøyler oppdaget jeg at den ikke passer. Laderen til Tesla har altså støpselet i en "klum" som gjør at den blir for bred. Eneste måte å lade opp er altså å bruke skjøteledning for å få det til å passe. Noen som vet om de vil komme med flere options her?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lag en overgang fra den blå 32a adapteren til en schuko.. bruk ledning m 3x2.5mm. Bare følg m schukoen litt, kjenn etter at den ikke blir for varm..
Har du ikke den blå er eneste løsning en skjøteledning foreløpig.. vil anb. en kort, m 3x2.5mm

bstandal

Fikk bare en svart i dag...


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Bjørn

Sitat fra: bstandal på lørdag 07. september 2013, klokken 23:50
Fikk bare en svart i dag...


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Ja, dem har vist problemer m leveringen av overgangene.. da er det dessverre bare denne, SC, og type 2 du kan bruke..

fredag

Sitat fra: bstandal på lørdag 07. september 2013, klokken 23:15
Fikk bilen i dag. Da jeg skulle koble den til en av Oslo Kommunes ladesøyler oppdaget jeg at den ikke passer. Laderen til Tesla har altså støpselet i en "klum" som gjør at den blir for bred. Eneste måte å lade opp er altså å bruke skjøteledning for å få det til å passe. Noen som vet om de vil komme med flere options her?

Oslo Kommune skal begynne å sette opp 400 type2 ladestasjoner:
http://www.ladestasjoner.no/nyheter/107-na-blir-det-400-nye-ladepunkter-i-oslo

Da trenger du bare en type2 kabel istedet for UMCen fra Tesla.

Noen som vet hvor disse kommer?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

valvolainen

200 i første omgang vel og merke.
Disse er 16A - jeg kan ikke nok til å si om det er 3fas400V eller 1fas230V, men sannelig om ikke dette betyr mye!
Noen som vet hvordan disse funker?

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på mandag 09. september 2013, klokken 21:10
200 i første omgang vel og merke.
Disse er 16A - jeg kan ikke nok til å si om det er 3fas400V eller 1fas230V, men sannelig om ikke dette betyr mye!

De er 1x16A 230V.3x16A 400V er ingen god løsning for offentlige ladestolper da de fleste nyere elbiler kun støtter enfase-lading men da opp til 32A. 1x32A er altså bedre enn 3x16A for alle andre enn Tesla-eiere og på sikt Zoe-eiere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Milzit

Sitat fra: Bjørn på lørdag 07. september 2013, klokken 23:49
Sitat fra: bstandal på lørdag 07. september 2013, klokken 23:15
Fikk bilen i dag. Da jeg skulle koble den til en av Oslo Kommunes ladesøyler oppdaget jeg at den ikke passer. Laderen til Tesla har altså støpselet i en "klum" som gjør at den blir for bred. Eneste måte å lade opp er altså å bruke skjøteledning for å få det til å passe. Noen som vet om de vil komme med flere options her?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lag en overgang fra den blå 32a adapteren til en schuko.. bruk ledning m 3x2.5mm. Bare følg m schukoen litt, kjenn etter at den ikke blir for varm..
Har du ikke den blå er eneste løsning en skjøteledning foreløpig.. vil anb. en kort, m 3x2.5mm
Det vel ingen som har fått den blå enda. Men hjelper det når blå 1 fase kontakt kommer? Det er vel kun Schuko på disse stolpene?

Bjørn

Sitat fra: Milzit på mandag 09. september 2013, klokken 21:29
Sitat fra: Bjørn på lørdag 07. september 2013, klokken 23:49
Sitat fra: bstandal på lørdag 07. september 2013, klokken 23:15
Fikk bilen i dag. Da jeg skulle koble den til en av Oslo Kommunes ladesøyler oppdaget jeg at den ikke passer. Laderen til Tesla har altså støpselet i en "klum" som gjør at den blir for bred. Eneste måte å lade opp er altså å bruke skjøteledning for å få det til å passe. Noen som vet om de vil komme med flere options her?


Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Lag en overgang fra den blå 32a adapteren til en schuko.. bruk ledning m 3x2.5mm. Bare følg m schukoen litt, kjenn etter at den ikke blir for varm..
Har du ikke den blå er eneste løsning en skjøteledning foreløpig.. vil anb. en kort, m 3x2.5mm
Det vel ingen som har fått den blå enda. Men hjelper det når blå 1 fase kontakt kommer? Det er vel kun Schuko på disse stolpene?
Litt.. du kan lade med 16A da m denne overgangen.. og den vil passe bedre en tesla sin svarte klumpete 13A schuko..

eledille

#9
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. september 2013, klokken 21:22
Sitat fra: valvolainen på mandag 09. september 2013, klokken 21:10
200 i første omgang vel og merke.
Disse er 16A - jeg kan ikke nok til å si om det er 3fas400V eller 1fas230V, men sannelig om ikke dette betyr mye!

De er 1x16A 230V.3x16A 400V er ingen god løsning for offentlige ladestolper da de fleste nyere elbiler kun støtter enfase-lading men da opp til 32A. 1x32A er altså bedre enn 3x16A for alle andre enn Tesla-eiere og på sikt Zoe-eiere.

Ingen kan spå fremtiden, men det er lurt å prøve å titte littegrann i krystallkula innimellom likevel.

Trefase 400 V fra Type 2 ladepunkter er standard lademetode i EU. Det tar litt tid å lage nye bilmodeller.

Ut fra dette er det svært sannsynlig at det dukker opp flere biler som kan lade med trefase fra Type 2 kontakt etter hvert. Er det da lurt å installere standard ladepunkter som også er bakoverkompatible, eller er det best å fortsette med ladepunkter som ikke har trefase? Særlig i betraktning av at det aldri har vært mer enn 16 A tilgjengelig tidligere, og at e-verkene ikke er særlig begeistret for 32 A enfase.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Ronlane

Sitat fra: bstandal på lørdag 07. september 2013, klokken 23:15
Fikk bilen i dag. Da jeg skulle koble den til en av Oslo Kommunes ladesøyler oppdaget jeg at den ikke passer. Laderen til Tesla har altså støpselet i en "klum" som gjør at den blir for bred. Eneste måte å lade opp er altså å bruke skjøteledning for å få det til å passe. Noen som vet om de vil komme med flere options her?

Jeg opplevde det samme i Stavanger i dag. Hva er den beste løsningen for dette, i og med at Schucko kontakten på Tesla sin ladekabel er for tykk til å få plass i de offentlige ladesøylene?

inverter

Du får kjøpt en kjempekort skjøteledning på Clas Ohlson eller tilsvarende som passer bra til formålet.

Jeg bruker den de få gangene jeg lader på ladesøyler. Opplever at UMC Schukoen enten er for stor eller at den blir stående i en helt merkelig vinkel i de fleste ladesøyler.

Joakim Sveli

Forsiktig med 16 A lading på Schuko. Før eller siden vil det ta fyr, det er allerede en rekke sortsvidde kontakter bortigjennom.

I Østfold bygges det utelukkende ut Mode 3 Type ladestasjoner både fra det offentliges og kjøpesentres side. Ingen Schuko-mulighet.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

jkirkebo

Sitat fra: ElRey på søndag 09. mars 2014, klokken 11:11
Forsiktig med 16 A lading på Schuko. Før eller siden vil det ta fyr, det er allerede en rekke sortsvidde kontakter bortigjennom.

Men det er ikke pga. 16A lading. Kontaktene blir i hovedsak ødelagt av to ting:

- At kontakten belastes med vekten av kladden slik at kontaktpunktene reduseres til 4 bittesmå punkter med påfølgende varmgang
- At noen drar ut ledningen fra stolpen mens lading pågår. Gnisten vil på sikt ødelegge kontakten.

Om kontakten er dårlig kan den bli grisevarm også med 13A lading, selv 10A kan skape kraftig varmgang. Løsningen på dette er ikke å lade med 8A, men å melde ifra til eier at kontakten er dårlig om man merker varmgang.

Forøvrig er det liten risiko i offentlige stolper, disse er tross alt fritt plassert og kapslet inn i metall. Lader man derimot med 16A fra tante Olgas utestikk fra 60-tallet bør man definitivt sjekke for varmgang etter en times lading. Også om man lader på 13A.

Er kontaktene i god stand er 16A helt uproblematisk. Jeg lader til stadig i Apenesfjellet, gjerne 14 til 16 timer i slengen på 16A. Kontakten er knapt lunken etter dette, tipper pinnene holder rundt 30 grader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Ronlane på søndag 09. mars 2014, klokken 10:09
Jeg opplevde det samme i Stavanger i dag. Hva er den beste løsningen for dette, i og med at Schucko kontakten på Tesla sin ladekabel er for tykk til å få plass i de offentlige ladesøylene?

Her er én løsning, om du ønsker å ha mulighet til å lade på 16A:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11900.0.html

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA