Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Offentlige ladesøyler

Startet av bstandal, lørdag 07. september 2013, klokken 23:15

« forrige - neste »

østfolding

Litt oot, men:

Noen som vet om de nye stolpene på Hammersborg Torg i Oslo kan levere 32A hvis kabelen/bilen støtter det? Har hørt noe snakk om det her på forumet tidligere (finner det ikke igjen). På Ladestasjoner.no står det at den kun leverer 16A, men..

Hans Håvard Kvisle

Det ble sagt at det skulle bli 32A der, men kommunen har ikke gitt beskjed at det har blitt slik. Sjekker opp!
St.Hanshaugen

emil

Sitat fra: ElRey på søndag 09. mars 2014, klokken 11:11
Forsiktig med 16 A lading på Schuko. Før eller siden vil det ta fyr, det er allerede en rekke sortsvidde kontakter bortigjennom.

I dag morges kom jeg ut til en strømløs ladestolpe, knapt halvladet bil og et støpsel som satt litt for godt fast i kontakten. Da jeg fikk lirka den løs var det veldig tydelig at her har ting smeltet iløpet av natta.

Meldte ifra til kommunen som jeg har gjort før når jeg har merket varmgang (og da har de byttet kontakt i stolpen) og de lurte på om jeg ville ha erstattet noe på min ladekabel (gidder ikke det da nytt støpsel bare koster noen tiere).

Vanligvis lader jeg på 10A når den står over natta, men det er en mulighet for at jeg ufrivillig har kommet borti knappen på ChargeAmps kabelen så den sto på 16A. Har uansett hatt veldig varme kontakter tidligere selv på 10A.

jkirkebo

Sitat fra: emil på fredag 21. mars 2014, klokken 10:13
Sitat fra: ElRey på søndag 09. mars 2014, klokken 11:11
Forsiktig med 16 A lading på Schuko. Før eller siden vil det ta fyr, det er allerede en rekke sortsvidde kontakter bortigjennom.

Vanligvis lader jeg på 10A når den står over natta, men det er en mulighet for at jeg ufrivillig har kommet borti knappen på ChargeAmps kabelen så den sto på 16A. Har uansett hatt veldig varme kontakter tidligere selv på 10A.

Et viktig poeng. Ting kan bli veldig varmt selv med 13A eller 10A om kontakten er dårlig. Fiksen for dårlige kontakter er altså ikke lavere ladestrøm, men å få byttet dårlige kontakter. Viktig at alle melder fra om dette. Jeg lader "alltid" på 16A, er kontakten i orden er ikke pinnene på pluggen mer enn såvidt lunkne (kanskje 30 grader) etter 12 timer med 16A lading.

Dessuten er det svært viktig at schuko-pluggen ikke belastes med vekten av "kladd". Da kan det bli varmgang selv i gode kontakter og med 10A ladestrøm. Dessuten blir kontakten ødelagt på sikt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: emil på fredag 21. mars 2014, klokken 10:13
Meldte ifra til kommunen som jeg har gjort før når jeg har merket varmgang (og da har de byttet kontakt i stolpen) og de lurte på om jeg ville ha erstattet noe på min ladekabel (gidder ikke det da nytt støpsel bare koster noen tiere).

Må bare gi litt cred til Arendal kommune/parkering som byttet denne kontakten samme dag.  :D

Hans Håvard Kvisle

Bymiljøetaten i Oslo kan melde om at 32A vil komme på Hammersborg. Men det ventes fortsatt på noe innmat til stolpen.
St.Hanshaugen

Djur1

Prøvde å lade på de nye søylene i oslo her i dag, sendte sms til nummeret med "simon" ingenting skjedde. De stod en leaf der også som heller ikke ladet.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Hans Håvard Kvisle

Anbefaler RFID. Ruterkort er f.eks. aldeles utmerket til denne bruk. Greit nok at dette fortsatt kan brukes etter at billettappen deres kom. Litt om dette i bruksanvisninga:
http://elbil.no/ladestasjoner/1193-bruksanvisning-nye-oslo-ladepunkt-for-elbil
St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA