Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parkeringvennlig?

Startet av Leaf_2014, lørdag 07. september 2013, klokken 17:56

« forrige - neste »

Leaf_2014

Sitter her på gjerdet og vaker ...

Parkeringsplassene her i borettslaget er mildt sagt trange, og når jeg ser Model S på veien ser den jo 30% større ut enn alle andre biler. Hvordan synes dere den er å manøvrere og parkere? Når man får etterhvert nå får flere Teslaer på rad og rekke i Sandvika Storsenter, kommer man seg ut uten å kravle takluka? Har aldri hatt elbil, men ville forventet at el-ladeplasserihvertfall ikke var noe breiere enn vanlige plasser ettersom bilene tradisjonelt har vært små.

Vil selvfølgelig ha parkeringssensor ved evt. kjøp.

Kjør debatt!
Leaf 2014

ebbrey

#1
Ingen parkeringserfaring desverre. Men! Har tenkt over dette.. Normalt er ladeplasser i park hus o.l plassert der "vanlige biler" ikke har plass. Ofte korte parkeringsplasser som passer fint for Buddy o.l. Et sted jeg parkerer ofte på Solli er det noen elbil plasser som er typ 2m lange. Skulle likt å satt fra meg TMS der og blokkert hele parkeringshuset. Tipper jeg kommer til å velge "dobbelt plasser" uten ladekontakt for comfort i starten kun for å bli vant til bredden på bilen. Så får lading i hovedsak gjøres hjemme. Standard bredde på parkeringsplass er 2.5 meter. Men med en bil som med speil er 2.19 blir det ikke mye wiggle room om det er en bil på hvitlinja på hver side når du skal in :)

Er vel ikke så redd for å få plass selv, mere redd for at bilen er så bred at andre lager fine merker i min når de skal inn i sin.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

PHsigP85

Ingen problem.

Tidligere satset jeg alt på en plass kloss inntil inngangen, samme hvor trangt det var (ventet gjerne for å slippe å gå). Nå parkerer jeg laaaangt unna slik at risikoen for at noen dunker borti smykket av en bil er redusert til et minimum.

Anser det som trening og sparer medlemskap på treningsstudio samtidig  ;D ;D ;D
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

VigdisA

#3
Bilen er jo unektelig en del bredere enn det jeg er vant med fra før, men med parkeringssensorer og ryggekamera som har bra vidvinkel og god bildekvalitet, er det mulig å parkere selv om lukene er små.
En god regel er å parkere bilen litt vekk fra døren, så slipper man å være redd for dører som kommer inn i siden på egen bil eller ha en mer enn ønskelig trang exit fra bilen. Men det går som oftest greit da, selv om man må parkere med "nabo". Ingen veldig spennende situasjoner så langt.
Speilene må en passe litt på. På It-fornebu må man nesten legge inn ett av speilene for å komme seg trygt ut av parkeringsgarasjen.
Hvordan ladeplassene i Sandvika ser ut, er jeg ikke sikker på, jeg har ikke forsøkt de enda - trenger jo ikke å lade så ofte.. :-)
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

MR Tesla

Jeg har også trang fellesgarage men parkering går overaskende greit med ryggekamera og parksensorer- de sensorene er et et must med en slik bil. Med S trenger man ikke lade når man er innom kjøpesenteret- har stort sett 400  på batteriet hver morgen ved dagligdags bruk og 13 amp ladning.

Leaf_2014

Dagens parkeringsplass er såpass trang at jeg må frem og tilbake minst en gang for å få ut min E61. Den har veldig gode parkeringssensorer som gjør at man kan legge seg ned mot 10cm fra sideveggen. Med ny bil legger man gjerne på enda 5cm "antioppskrapingtoleranse."

Dersom noe eiere på Skøyen vil briljere er dere velkomne til å prøve!

Det gjelder hvertfall å unngå at naboen kjøper breiere bil. Han er jo litt entusiast  selv. "No skikkelig dritt, denne Teslan,ass, nei den må du ikke kjøpe ..."
Leaf 2014

stianrod

Min plass i felles parkeringskjeller er nøyaktig 2.3m bred.  Dvs jeg har ca 5 cm på hver side fra sidespeil til sidespeil. Heldigvis har naboen en nissan micra, som han plasserer helt i det ene hjørnet, så jeg tror (les: håper) det bør gå...  :)

Får ikke bilen før sept/okt, dvs nov/des...  ;)
Tesla Model S P85 2014

NTesla

Har 2,5m med betongvegg på ene siden som ikke viker en tomme så kan bli utfordrende de gangene naboen parkerer på stripa :) Tror det skal gå greit, men neste bolig så tror jeg parkeringspec vil komme litt høyere opp på listen. Greit å ha litt albuerom, spesielt med unger.

valvolainen

Har en akkurat like bred bil idag, og det er en stor utfordring i endel parkeringshus.
Garasjen hjemme derimot - der kan jeg mate inn bilen i søvne, selv om det er myyyye trangere av og til. Dette blir man vant til.

ohh

Går greit å parkere, men jeg savner veldig at parkeringssensorene foran er aktive ved rygging også. Noen som vet hvorfor de kutter ut ved rygging?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Leaf_2014

Sitat fra: ohh på lørdag 07. september 2013, klokken 22:59
Går greit å parkere, men jeg savner veldig at parkeringssensorene foran er aktive ved rygging også. Noen som vet hvorfor de kutter ut ved rygging?

Dette høres jo temmelig ubrukelig ut. Trenger jo sensoren for å følge med frehjørnet som sniker seg langs veggen.
Leaf 2014

BMW850

Shit... målte bredden på åpningen til min enkeltgarasje. MÅ legge inn ihvertfall det ene speilet. Er det noen som har info om det kommer elektrisk innfellbare sidespeil?  :o


Har bestillt Grå P85, sort performance interiør, gunmetal felger.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

TesLars

Sitat fra: BMW850 på onsdag 02. oktober 2013, klokken 13:32
Shit... målte bredden på åpningen til min enkeltgarasje. MÅ legge inn ihvertfall det ene speilet. Er det noen som har info om det kommer elektrisk innfellbare sidespeil?  :o


Har bestillt Grå P85, sort performance interiør, gunmetal felger.

Har spurt om det samme for jeg synes det er rart at en premiumbil av denne størrelsen ikke har det. Fikk svar om at det er ikke noe som kommer med dagens modellversjon. Kanskje en upgrade en dag i fremtiden (forhåpentligvis)?
Oslo
Black Model S

laumb

Er porten din 218cm eller mindre? Fra "innerste punkt til innerste punkt"?

Når jeg parkerer hjemme bruker jeg Tesla-logoen nederst på bakvinduet til å "sikte inn" bilen midt på porten. Har da en god knyttneve på hver side av speilene når de passerer.

BMW850

Jepp, 217 målt fra arm til arm på vippedør, standard på enkeltgarasje mener jeg. Mulig det er en løsning å sette inn leddport og utnytte hele bredden på åpningen som er 228?! :-\
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA