Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kapasiteten i strømnettet når mange kjører EL bil

Startet av P85D+, lørdag 07. september 2013, klokken 01:37

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 14:08
Kjøper jeg en Tesla og forlanger 400 V må transf. for nabolaget skiftes ut, selv må jeg få ny innmat i sikringsskapet.
Nettleia økes for alle og nærmeste nabo må i tilleg til ny innmat i sikringsskapet skifte ut sin trefase badstuovn, bygge om snøsmeltingsanlegget i bakken opp til garasjen, skifte ut lang jordkabel til garasje for å tilfredstille krav til utkobling, skifte motor på kloakk pumpe, skifte motorer i boblebad etc.

Ikke bare det men alle koblingen i hele huset må sjekkes slik at blå leder konsekvent er N. Trefase-kabler til underskap må byttes til 5-leder osv. En kjempejobb og definitivt ikke billig. Selv måtte jeg også byttet kompressor til varmepumpa, trekt ny kabel til platetoppen, byttet et par målere ++.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TS

Sitat fra: valvolainen på søndag 08. september 2013, klokken 14:33
Ikke så sikker på nye felt, men en bekjent bygde hus i nytt felt i -95, og de har 400V.
SuperChargere er vel ingen prioritet i byene før det er en bil og et marked for Tesla Drosjer og budbiler.
Hadde jeg hatt en leasing bil, kanskje jeg hadde utnyttet en slik bynær SC ofte, men batteripakken får seg en støkk så det blir i nød for min del..
22KWh og Dobbeltlader blir sikkert bra nok om man planlegger litt..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Stellar

Sitat fra: TS på søndag 08. september 2013, klokken 15:44
Sitat fra: valvolainen på søndag 08. september 2013, klokken 14:33
Ikke så sikker på nye felt, men en bekjent bygde hus i nytt felt i -95, og de har 400V.
SuperChargere er vel ingen prioritet i byene før det er en bil og et marked for Tesla Drosjer og budbiler.
Hadde jeg hatt en leasing bil, kanskje jeg hadde utnyttet en slik bynær SC ofte, men batteripakken får seg en støkk så det blir i nød for min del..
22KWh og Dobbeltlader blir sikkert bra nok om man planlegger litt..

Man kan jo bruke SC så mye man vil, og dette påvirker heller ikke batteriets garanti. Hva legger du i at det får seg en støkk?
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Griffel

Sitat fra: Stellar på søndag 08. september 2013, klokken 14:21
Bor i rekkehus i felt som ble bygget i 2000, her har alle 400V anlegg. Er det uvanlig med slike anlegg generelt, eller kun i eldre hus? Bygges nye felt med dette som standard? Er det vanlig i hus av min alder?

Mye spørsmål her, trenger ikke svar på alle, er bare litt nysgjerrig.  ;)
Legges det ut nye felt for utbygging benyttes 400V som distribusjonsspenning. Tidspunktet når en begynte med det kan nok variere rundt om i landet, enkelte har jo hatt det fra gammelt av.
Er det fortetning i et boligområde benyttes det som er i området fra før, så det har ikke med alder på hus å gjøre.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 14:08
Sitat fra: fredag på søndag 08. september 2013, klokken 12:24
Salto nevnte for meg at det var uheldig hvis mange nordmenn begynte å lade Teslaene sine på 32A enfas, siden fasene da blir belastet ulikt. Jeg er ikke elektriker, så jeg har ikke oversikt over hva slags problemer dette kan føre til. (Men alternativet nå, en svær transformator er for upraktisk og dyrt til at jeg gidder å vurdere det.)

Transf. for de som har Tesla og trenger det er rimligere enn en forsert utskifting til 400V.

Kjøper jeg en Tesla og forlanger 400 V må transf. for nabolaget skiftes ut, selv må jeg få ny innmat i sikringsskapet.
Nettleia økes for alle og nærmeste nabo må i tilleg til ny innmat i sikringsskapet skifte ut sin trefase badstuovn, bygge om snøsmeltingsanlegget i bakken opp til garasjen, skifte ut lang jordkabel til garasje for å tilfredstille krav til utkobling, skifte motor på kloakk pumpe, skifte motorer i boblebad etc.

Omlegging til 400V skjer i nye byggeområder og etter hvert som vedlikehold gjør det nødvendig.

(PS. Nå er naboen er en oppdiktet person, og en hver likhet med noen er tilfeldig.)
Men det føles riktigere at de som har Tesla og trenger en transf. bekoster denne enn at hele Norge påføres høyere nettleie + utgjifter til ombygging i sikringsskap og utskifting av evt. trefasutstyr.

Jeg ser det er 400V trafoer ved siden av 230V trafoer flere steder i Oslo. Nybygg blir koblet til 400V.

Jeg har fått byttet hele det elektriske anlegget i to bygg, og begge ganger fått nei fra Hafslund til å koble til 400V. Det synes jeg er feil. Når man bygger om alt det elektriske i et bygg, og har behov for å benytte utstyr som kun finnes for 400V, og i et tilfelle på egen bekostning graver ny kabel fra bygg til trafo, så bør de legge til rette for 400V istedet for å refleksmessig bare si nei.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Griffel

#35
Sitat fra: fredag på søndag 08. september 2013, klokken 17:01
Jeg har fått byttet hele det elektriske anlegget i to bygg, og begge ganger fått nei fra Hafslund til å koble til 400V. Det synes jeg er feil. Når man bygger om alt det elektriske i et bygg, og har behov for å benytte utstyr som kun finnes for 400V, og i et tilfelle på egen bekostning graver ny kabel fra bygg til trafo, så bør de legge til rette for 400V istedet for å refleksmessig bare si nei.
Og dersom det i transf. bygget finnes ledig kapasitet i 400V transf. er jo dette noe helt annet enn:
Sitat fra: fredag på lørdag 07. september 2013, klokken 10:37
Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: Griffel på søndag 08. september 2013, klokken 17:13
Sitat fra: fredag på søndag 08. september 2013, klokken 17:01
Jeg har fått byttet hele det elektriske anlegget i to bygg, og begge ganger fått nei fra Hafslund til å koble til 400V. Det synes jeg er feil. Når man bygger om alt det elektriske i et bygg, og har behov for å benytte utstyr som kun finnes for 400V, og i et tilfelle på egen bekostning graver ny kabel fra bygg til trafo, så bør de legge til rette for 400V istedet for å refleksmessig bare si nei.
Og dersom det i transf. bygget finnes ledig kapasitet i 400V transf. er jo dette noe helt annet enn:
Sitat fra: fredag på lørdag 07. september 2013, klokken 10:37
Nettleverandørene burde hatt leveringsplikt på 400V

Med leveringsplikt mener jeg at dersom en kunde etterspør levering av 400V, feks når kunden bygger om og skifter alt det elektriske innvendig i et hus, så plikter nettleverandør å levere 400V.

Ikke at 400V skal bli tredd nedover hodet til eksisterende 230V IT abonnenter som ikke ønsker 400V.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på søndag 08. september 2013, klokken 18:22
Med leveringsplikt mener jeg at dersom en kunde etterspør levering av 400V, feks når kunden bygger om og skifter alt det elektriske innvendig i et hus, så plikter nettleverandør å levere 400V.

Ikke at 400V skal bli tredd nedover hodet til eksisterende 230V IT abonnenter som ikke ønsker 400V.

I verste fall kan vel kunde selv sette inn en trafo fra 230V til 400V som dekker hele bygget, og kable TN internt? Ulempen er selvsagt tapet i trafoen. Det er det meget enkelt å koble ut denne siden om nettselskapet bestemmer seg for å tilby 400V etterhvert.



Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 14:02
Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.

Nå, med 5.6 software, kan jeg stille inn strømbegrensningen på 48A med min enkeltlader, så lenge en ladekabel ikke er koblet til. Det tyder vel på at man faktisk kan lade med 11kW fra 230V enfase.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Sitat fra: jkirkebo på søndag 06. oktober 2013, klokken 00:23
Sitat fra: Stellar på lørdag 07. september 2013, klokken 14:02
Ikke i følge oversikten jeg postet over, maks 7.4 på 230V anlegg, dette bekreftet de i butikken idag(og Sønnico pr tlf) . Har du kilder til det du sier, så post det gjerne her.

Nå, med 5.6 software, kan jeg stille inn strømbegrensningen på 48A med min enkeltlader, så lenge en ladekabel ikke er koblet til. Det tyder vel på at man faktisk kan lade med 11kW fra 230V enfase.

Eller at det er en programmeringsfeil. Hvor mange amepere kan ameriikanerne bruke med enkeltlader?
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på søndag 06. oktober 2013, klokken 00:32
Eller at det er en programmeringsfeil. Hvor mange amepere kan ameriikanerne bruke med enkeltlader?

40A.

48A passer med min teori om at hver lader består av 3 stk. 16A enfaseladere. 3x16=48A om input kobles i parallell over alle tre. Det er enkelt for bilen å koble i parallell om det er enfase input og separat om det er trefase input.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA