Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

erfaringspørsmål fra noen med tesla. hastighet

Startet av Bushy, fredag 06. september 2013, klokken 15:23

« forrige - neste »

Bushy

Hei. jeg har lenge siklet på en tms. men det ligger fort 150k for høyt for meg. så prøvde en leaf her om dagen. siden jeg har startet på deltidskole i oslo(bor i hamar) så prøver jeg å finne en løsning som blir billigere en fosil bimmern. resultatet ble dårlig... 100 sona spiste opp alt av batteri. så det endte med 1 hurtiglading pr veg.... tot. 25mil. man kan jo si det så enkelt at vis jeg hadde lagt meg i 90km så hadde det ikke vært noe problem.. men det akter jeg ikke å gjøre. skal jeg ha en elbil. skal den fungere som vanlig bil.

det jeg egentlig lurer på da.. er det likt med tesla å? ligger du i 115km. så kan du regne med knappe 20mil? 85kwh batt.

bruken min fremover av større turer. blir pendling hamar-oslo. å noe helgeturer til rendalen. 30 mil. tot. uten lademuligheter. men denne strekken er ganske fin mtp 80km max å noget flatt - siste milene..

da jeg skal kunne forsvare å blakke meg å samboeren.. så må jeg vite at vi kan selge bmw. å bruke denne som nr 1 bil
S75D sept. 17

ohh

Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

nagela

Matrisen på Teslamotors stopper på 80mph (ca 130kmh) og er uten bruk av AC etc.

Noen steder de oppgir mer Europatilpassede max verdier ?

Tenker da tysklandkjøring 140-160, ikke flatt, og med AC.
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Cobos

Nagela: Det er mulig at du har annen erfaring enn meg eller liker å kjøre på natta. Men på dagtid fra Kiel til Ruhr området og videre innover i Belgia kjørte jeg den runden i fjor sommer. Jeg lå helt behagelig i 100-120, og med alle 120km/t sonene tviler jeg sterkt på at du kan kjøre noe særlig i den hastigheten over lengre avstander.

Samtidig ren interpolasjon tilsier at kanskje 220km klarer Model S oppe i 160km/t. Jeg ville innsett at ligger du greit i 120km/t kommer du langt nok på autobahn med 1-2 Tesla Superchargers for en hel dag med kjøring. Skal du absolutt reise i 160km/t (ikke teste farten en gang) er Model S ikke bilen for ditt kjøremønster.

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Lacaixxa

Jeg tenker å kjøre til frankrike til sommeren. Ved pause hver annen time vil 130km/t være en grei fart. Selvsagt skal jeg både prøve maksfart og cruise tidvis i 160 km/t.

Europa (spesielt tyskland) i 100-120 høres svært defensivt ut. Cruiser i 130-200 både i Frankrike og italia.

Tror nok Tesla Model S også er for oss som liker å kjøre aktivt, men krever planlegging og avveininger hvis vi skal kjøre sydover.
2013 Model S P85 (solgt)
2017 Model S 90d (solgt)
2022 TMYP i bestilling

Nuvolari

Sitat fra: Lacaixxa på fredag 06. september 2013, klokken 17:54
Jeg tenker å kjøre til frankrike til sommeren. Ved pause hver annen time vil 130km/t være en grei fart. Selvsagt skal jeg både prøve maksfart og cruise tidvis i 160 km/t.

Europa (spesielt tyskland) i 100-120 høres svært defensivt ut. Cruiser i 130-200 både i Frankrike og italia.

Tror nok Tesla Model S også er for oss som liker å kjøre aktivt, men krever planlegging og avveininger hvis vi skal kjøre sydover.

Hvis målet er å komme frem fortest mulig vil en fart på 110-120 være optimal. Høyere hastighet krever lenger lading på sc og gir totalt lenger transport tid.

Men det balanserer nesten så om man foretrekker å kjøre fortere og heller ha lengre pauser er det ikke mye man taper på å kjøre i 130 gitt at det ikke er kø på sc.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Harlex

Sitat fra: Lacaixxa på fredag 06. september 2013, klokken 17:54
Jeg tenker å kjøre til frankrike til sommeren. Ved pause hver annen time vil 130km/t være en grei fart. Selvsagt skal jeg både prøve maksfart og cruise tidvis i 160 km/t.

Europa (spesielt tyskland) i 100-120 høres svært defensivt ut. Cruiser i 130-200 både i Frankrike og italia.


Tror nok Tesla Model S også er for oss som liker å kjøre aktivt, men krever planlegging og avveininger hvis vi skal kjøre sydover.
Eg og tenker å ta turen til Frankrike neste sommer. Men der er jo forespeilet sc hver 15 mil nedover og då e ikkje høyhastighet noe problem...
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Spooz


eledille

Tror du fort får med gendarmene å gjøre om du kjører noe særlig over 150, ja.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA