Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

60kwh vs 85 kwh

Startet av Svesa, søndag 01. september 2013, klokken 12:17

« forrige - neste »

Svesa

Vurderer å kjøpe Tesla med den minste batteripakka. Har hørt Tesla har lagt inn ekstra dødvekt i bilen for å kompensere for den mindre pakka pga tester i forbindelse med kollisjon og godkjennelser er gjort med 85kwh pakka. Stemmer dette?

Er det samme batteriteknologien i de to pakkene?

Er det kun 85kwh pakka som folk kjøper? Kan kanskje bli litt vanskeligere å selge en brukt Tesla med den minste pakka slik at investeringen allikevel lønner seg....

mjepson

Stavanger, P85+ white, 21" grey

laumb

Mitt forslag til "minstekrav":
85kWh
Tech-pakke.

Alt annet er unødvendig luksus man unner seg dersom det er rom i budsjettet.

petersv

Sitat fra: laumb på søndag 01. september 2013, klokken 12:41
Mitt forslag til "minstekrav":
85kWh
Tech-pakke.

Alt annet er unødvendig luksus man unner seg dersom det er rom i budsjettet.

Robin, tech er jo definisjonen på luksus da :P Endog luksus du vil ha! :D

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Jeg ville først vurdert behovet for kjørelengde. I dag er det noen Leaf eiere som klarer seg helt fint med de 24kWh den har, en TMS med 60kWh klarer seg vesentlig lengre enn en Leaf.

Jeg har stor forståelse for de som velger TMS med 60kWh dersom de ikke har behov for mer kapasitet, eller har strukket økonomien til det ytterste.

Personlig ønsker jeg størst mulig batterikapasitet for å dekke alle mine primærbehov for en bil i ett kjøretøy. Dermed anser jeg vinterpakken som viktig for å maksimere rekkevidde om vinteren; to vintre med Leaf der varme i seter både foran og bak hjelper til med å minimere bruk av varmeapparat.

Bent

Jeg tror det er mye å si for å velge den absolutt billigste utgaven: 60kWh, hvit eller svart lakk, tekstil og svart pano inni, ingen tilleggspakker. Da kommer den på ca 450kkr, du får en masse bil for de pengene, og du kjøper deg inn i elbilrevolusjonen. Noe å fortelle barnebarna om 20 år.

Av opsjonene er alt luksus du klarer deg fint uten. Kjekt å ha det meste selvsagt, men masse penger å spare på å droppe det. Jeg ville allikevel vurdert to av dem av rent praktiske hensyn:
* Bakovervendte barneseter hvis familien/slekta tilsier at dette vil bli mye brukt
* Superlader-tilgang hvis du ser for deg å ville kjøre mellom storbyene (vil nok også ha stor betydning for bruktverdi)

Disse to legger på ca 10kkr hver på prisen. Det er nok mer enn verdt det hvis du faktisk ender opp med å benytte deg av dem.

I tillegg kan man jo vurdere parksensorer da, bare fordi de er ganske billige. Men det bryter litt med konseptet. Her må man være hard med seg selv og si konsekvent "nei!" hver gang lysten på tech-pakken melder seg på nytt. Det beste signalet man kan gi den indre luksus-slaven er nok å velge bort parksensorene bare for å statuere et eksempel.

Jeg husker ikke hvem, men det var en riking som uttalte at når du skal kjøpe noe så skal du enten kjøpe den aller billigste varianten, eller den aller dyreste. Alt mellom er tull og kompromisser. :)
Tesla Roadster, 25Mm

petersv

Sitat fra: Bent på søndag 01. september 2013, klokken 13:48
Jeg husker ikke hvem, men det var en riking som uttalte at når du skal kjøpe noe så skal du enten kjøpe den aller billigste varianten, eller den aller dyreste. Alt mellom er tull og kompromisser. :)

Var vel Øystein Stray Spetalen som sa det. Ikke enig med han i mye, men dette er det mer enn litt sannhet i.

Tilvalg er alltid "ren profitt".

Bjoris

Nå er det jo flere tråder om 60 kw som er mer aktive enn denne, men overskriften på denne er mest relevant.

Det er nå avdekket, sikkert viden kjent for andre, men ikke for meg før nå:

S60 vs S85 er 100 kg lettere. Maks tillatt totalvekt er den samme, 2590 kg på begge og dermed har S60 100 kg mer nyttelast, 595 kg mot 495 kg. En A6 Avant har til sammenligning 555 kg nyttelast.

S60 er da i tillegg 47.350 billigere og har ett lavere forbruk som følge av mindre vekt (litt uklart om andre forhold spiller inn som mulighet for større dekktrykk etc).

Putter en på at det vil komme betydelig bedre batteriteknologi fremover og prisene antas å nermest halveres innen 5 år så er ikke dette spesielt lett.

Det åpenbart mest rasjonelle er å kun velge 85 kw om du trenger dette ifht rekkevidde. Ikke engang de ekstra 60 hk ser det ut til at du sitter igjen med, S60 er jo utrolig rask og antakelig på linje med S85 pga lavere vekt og samme motor.

Argumenter for 85 for de som ikke åpenbart trenger de ekstra 100 km i rekkevidde er jo mindre rekkeviddeangst og kanskje mindre slitasje på batteriet om du er flink å passe på at SOC er mellom 30-80%. Dette vil jo også gjøre at en har mindre behov for å bytte batteri selv om det skulle komme større kapasitet med mindre vekt på markedet. En annen ting er at dagens 85 kw ser ut til å koste ca 200.000 inkl mva. En halvering om 5 år er dermed likevel dobbelt så mye som du må gi ekstra nå. Ok, så får du innbytte på det gml, men det spørs vel om en ikke må klare seg med 60 kw enda noe lengre enn 5 år fra nå for å kunne få en bedre deal enn å kjøpe 85 kw nå...

Nei, blir rett og slett ikke sikker på dette og kommer nok da mest sannsynlig til å gjøre som den gemene hop stort sett har gjort til nå, nemlig å satse på 85, men jeg liker ikke ekstraprisen og jeg liker ikke at den er 100 kg tyngre..

Cowboystrekk

Gjør det magefølelsen sier, i praksis er kun behovet for rekkevidda det som burde avgjøre valget. For vår del holdt 60 kW i massevis og vi kjører Trondheim-Malmø hver sommer. Med superladerne på plass og max 25-30 mil mellom dem burde det går fint :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

RunarBT

Sitat fra: Bent på søndag 01. september 2013, klokken 13:48
...
I tillegg kan man jo vurdere parksensorer da, bare fordi de er ganske billige.
..

Parkeringssensorer er et must på denne bilen. Den er stor! og sjølv ein liten bulk/stripe blir raskt dyrere å fikse enn det koster med sensorer.

Amoss

Sitat fra: bjoris på torsdag 19. september 2013, klokken 13:31
Nei, blir rett og slett ikke sikker på dette og kommer nok da mest sannsynlig til å gjøre som den gemene hop stort sett har gjort til nå, nemlig å satse på 85, men jeg liker ikke ekstraprisen og jeg liker ikke at den er 100 kg tyngre..

Nei, ingen liker vel å betale mer enn man må, og helst enda litt mindre ;)

Joda, 60kWh holder til f.eks. mitt daglige behov, i motsettning til noen annen EL-bil jeg vet om. Og skal man på langtur så skal jo dette (muligens ved litt pen kjøring) holde for å kjøre mellom SC stasjonene. Så det er neppe noen tvil om at ingen bil gir mer bil for pengene enn denne.

Problemet er om 5 - eller 10 - år. Hvor mye av disse 60kWh sitter man igjen med dag?  Det er det ingen som vet enda :p  Sitter man igjen med 90% er alt ok, og sitter man igjen med 80% så går det med ett skrik (men da blir dette en bil jeg kun kan kjøre svært pent med :p ). Sitter man igjen med mindre så ville jeg måtte selge bilen eller byttet batteri - til en idag ukjent (men høy) pris.

Så for meg er det denne sikkerheten som teller mest. Sitter jeg etter 10 år igjen med 60kWt av de 85 som er i dag, så helt greit  :)  (men kommer sikkert til å "sikle" etter 120kWh batterier da ;) )
Model S 85D

TEK

Jeg vet det er litt teit å si, men det går fortere og billigere å lade opp min 60kwh 8)

Dekkslitasjen kan være mindre grunnet lavere vekt, mindre effekt.

Cowboystrekk

Sitat fra: TEK på torsdag 19. september 2013, klokken 14:51
Jeg vet det er litt teit å si, men det går fortere og billigere å lade opp min 60kwh 8)

Dekkslitasjen kan være mindre grunnet lavere vekt, mindre effekt.
Gode poenger.
Ang levetid til batteriene har man ut ifra kapasitetsfall hos roadstereierne sett at man etter 10 år kan regne med over 80% gjenværende kapasitet. Ting som er verdt å merke er at Model S benytter enda mer avanserte systemer ift batteriene og at flere Roadstereiere kjører bilene sine svært tøft da det er en rendyrka sportsbil. Mye heftig kjøring går utover levetiden til batteriene.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: taraquin på torsdag 19. september 2013, klokken 15:05
Sitat fra: TEK på torsdag 19. september 2013, klokken 14:51
Jeg vet det er litt teit å si, men det går fortere og billigere å lade opp min 60kwh 8)

Dekkslitasjen kan være mindre grunnet lavere vekt, mindre effekt.
Gode poenger.
Ang levetid til batteriene har man ut ifra kapasitetsfall hos roadstereierne sett at man etter 10 år kan regne med over 80% gjenværende kapasitet. Ting som er verdt å merke er at Model S benytter enda mer avanserte systemer ift batteriene og at flere Roadstereiere kjører bilene sine svært tøft da det er en rendyrka sportsbil. Mye heftig kjøring går utover levetiden til batteriene.
For min egen del så er det verdt det å kjøpe en type 2-kabel og måtte stoppe en halvtime mellom hver supercharger for å komme i mål mot å betale 50 000 mer nå, bytte dekk oftere, betale litt mer i forsikring osv.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Sitat fra: mjepson på søndag 01. september 2013, klokken 12:24
I følge de som allerede har bestilt, så er det kun noen få som går for 60kwh.

https://docs.google.com/spreadsheet/ccc?key=0AkhbjTlSwONrdEdXaWJNXzZqV1ZzVmhhNi1MdnoxeHc#gid=0
Tror ikke den nødvendigvis er helt representativ siden det er mange entusiaster der som går for signatur og P. Om man ser på lifetime Wh\mi på TMC så utgjør faktisk 60-gjengen rundt 20%, 40-gjengen utgjør derimot 2% ;) http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13310-Lifetime-Average-Wh-mi/page45Også verdt å merke at å bruke 21" øker forbruk med ca 5%, og at 60 bruker over 10% mindre enn 85.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA