Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

60kwh vs 85 kwh

Startet av Svesa, søndag 01. september 2013, klokken 12:17

« forrige - neste »

Lanber

Det ble sagt at Roadsteren er en rendyrket sportsbil.  Det er like sant som å si at en Tesla S er en rendyrket superbil.
Jeg eier det som er utgangspunktet for Roadsteren, en Lotus Elise.  Selv den trenger god oppgradering for å bli en rendyrket sportsbil.
Min er såpass nå at jeg bruker øreplugger når jeg kjører :-)

Ebbe

#31
Noen her inne som har 60kWh og har prøvd den i forhold til oppgitt rekkevidde? Har erfaringer å dele i forhold til kjøp av 60kwh vs 85kwh. Virker som alle på forumet har 85kwh. Men vet at det er utlevert mange 60kWh biler.
(grunnen til at jeg spør er at jeg kjenner en med 85kwh som får ut ca. 42 mil fra fulladet til nesten tom, ut fra hans bruk og en som har en 60kWh som får ut ca. 36 mil fra fulladet til nesten tom) Dette er ikke store forskjeller, men jeg vet da ikke hvordan de to kjører som selvsagt kan ha noe å si på forbruk etc. Men begge bilene går i Vestfold.
P39240

Anew

#32
Jeg venter selv på en 60, og er veldig interessert i folks erfaringer.
36 mil fra en 60 høres jo sinnsykt bra ut - veldig nær Teslas egne drømmetall, som forutsetter vindstille, flatt, rett frem og kontinuerlig fart på 88 km/t... Er du sikker på dette?
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

Ebbe

#33
Jeg er selvsagt ikke sikker på at det stemmer med 36 mil med 60kWh, men jeg kjenner han som har bilen og vet at han kjører med fin flyt ser lagt framfor seg. Og jeg betviler ikke hans utsagn om at han klarer å få ut 36 mil av "pakka". Han har kjørt elektrisk siden 2011, og har sikkert en del knep som gjør at man får ut flere km pr. kW
P39240

Cowboystrekk

60-utgaven er mer økonomisk enn 85, trolig grunnet lavere vekt (ca 100 kg). I praksis gir 60 nesten 80% av rekkevidda til 85 så at en som kjører en 60 økonomisk greier 36 mil tviler jeg ikke på :) En luring på TMC har jo greid et snittforbruk som tilsvarte 50 mil med sin 60 og verdensrekorden med 85 er jo 68 mil. Selv når batteriet viser 0% så kan du kjøre et par mil til. Andre tips som litt ekstra dekktrykk gjør også sitt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Balrog

Min erfaring med elbil er så enkel som at dersom man skal ha Tesla som eneste bil (evt. nr 1 bil) velg 85kWh. Du får SC på kjøpet.

Jeg ville gjerne ha byttet ut min Leaf med 60kWh TMS, men det får vente littegrann.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Anew

Sitat fra: taraquin på onsdag 09. oktober 2013, klokken 19:13
I praksis gir 60 nesten 80% av rekkevidda til 85 så at en som kjører en 60 økonomisk greier 36 mil tviler jeg ikke på :)
Joda, det er klart at det er mulig å skvise 400km ut av en 60kwh om man ligger konstant i 50, men det er jo ikke så interessant for oss som ønsker å følge trafikken på landeveien. :)

Jeg er mye mer interessert i å vite hva de som faktisk kjører 60kwh-biler opplever av faktisk rekkevidde. Mitt kjøremønster innebærer at jeg praktisk talt aldri kjører lengre enn 200km på en dag, og da ikke i spesielt høye hastigheter. Imidlertid hender det en gang i blant at jobben tar meg på en tur/retur Oslo-Tønsberg (ca. 200km) eller Oslo-Hamar (ca. 300km) med bare et par timer til lading før jeg setter snuten hjemover. Jeg er fryktelig nysgjerrig på om jeg kan regne med å ta disse turene uten kompromiss (Lierbakkene i 120-130 på returen fra Tønsberg...), eller om jeg må regne med å slakke av litt. Da er jeg mye mer interessert i erfaringer fra 60-eiere, enn synsing fra 85-eiere.
VIN 23765 finalized 21. august: In transit 4. januar, utlevert 19. februar.
Blå S60, mellombrunt, tech, rygge, pano, lys, lyd, vinter... og pakkehylle. Ikke superlader eller dobbeltlader, og lever veldig bra med det.

EvenSteven

Jeg har pratet med en som har 60 utgaven og han er med fornøyd med både prestasjon samt rekkevidde.
Nevnte at selv ved aktiv kjøring + motorvei var det ikke noe problem å få rundt 30 mil fra batteriet.
Så ut fra erfaringer også rapportert fra US forum er jeg ikke tvil om at vi som har valgt 60 vil bli veldig fornøyd.
For meg var det et budsjett spørsmål,  så vil heller ha en godt utstyrt 60 enn en "ribbet" 85.
Lengste strekket mitt er hytta i Strømstad.  17 mil.
Planlegger en test tur-retur uten lading til sommeren. Det kan bli thight, men utrolig artig om det går.
Tesla S P85+ sølv

Lanber

Du trenger ikke gjøre deg umaken med nerver, du nullstiller tripmåleren før start og lader som normalt på hytta og leser av totalt forbruk på tripteller når du kommer hjem.

Mindre enn 55 kwh? Frem med sprudlevannet.

Cowboystrekk

#39
Sitat fra: Anew på onsdag 09. oktober 2013, klokken 19:49
Sitat fra: taraquin på onsdag 09. oktober 2013, klokken 19:13
I praksis gir 60 nesten 80% av rekkevidda til 85 så at en som kjører en 60 økonomisk greier 36 mil tviler jeg ikke på :)
Joda, det er klart at det er mulig å skvise 400km ut av en 60kwh om man ligger konstant i 50, men det er jo ikke så interessant for oss som ønsker å følge trafikken på landeveien. :)

Jeg er mye mer interessert i å vite hva de som faktisk kjører 60kwh-biler opplever av faktisk rekkevidde. Mitt kjøremønster innebærer at jeg praktisk talt aldri kjører lengre enn 200km på en dag, og da ikke i spesielt høye hastigheter. Imidlertid hender det en gang i blant at jobben tar meg på en tur/retur Oslo-Tønsberg (ca. 200km) eller Oslo-Hamar (ca. 300km) med bare et par timer til lading før jeg setter snuten hjemover. Jeg er fryktelig nysgjerrig på om jeg kan regne med å ta disse turene uten kompromiss (Lierbakkene i 120-130 på returen fra Tønsberg...), eller om jeg må regne med å slakke av litt. Da er jeg mye mer interessert i erfaringer fra 60-eiere, enn synsing fra 85-eiere.
Jerry33 på TMC har 60-utgaven og har livstidsforbruk som tilsvarer 1.6 kW pr mil (på jobbpendlinga hans har han greid 1.2 kW og fulgt fartsgrensene), tviler på at han kjører i 50 hele tiden... http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13310-Lifetime-Average-Wh-mi/page41

Har selv greit å tyne min kia ceed 1.4 bensin ned 0,47 på mila med tung last når jeg holdt fartsgrensa, kjørte jevnt og hadde 15% ekstra luft i dekkene (påvirka ikke styreegenskapene\bremseegenskapene, men litt røffere på humper eneste). Eller honda civic 1.4 bensin som jeg fikk ned i 0,44. Men med litt hissigere kjøring føk jeg fort opp godt over 0,6. Greier du å holde jevn fart, holde fartsgrensa, kjøre opp lufttrykket litt så er det ikke noe problem å kjøre langt når du trenger det :) Så får man heller kose seg litt med aksing etc når rekkevidde ikke er relevant (dvs det meste av tiden man kjører til daglig) :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

kjelsås1978

Så slo magefølelsen til kona inn... Da ble det oppgradering til 85 kWh batteri. Problemer med å nå opp og ned fra hytta på fjellet... Ellers hadde vi absolutt valgt 60 kWh!
Den så fornuftige prisen på 450000,- har steget til 600000,- etter altfor mange timer på forumet :o Jaja....

Lever bare en gang!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA