Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du?

Startet av Spooz, lørdag 31. august 2013, klokken 18:19

« forrige - neste »

Stig O

Denne listen blir jo like matnyttig som om BMW eller Audi verksteder skulle laget en liste over alle reklamasjoner som kommer inn. Den ville blitt ganske lang, og lengre og lengre med tiden. Registrerer du lenge nok kan du vel få så dårlig resultat du vil. Nei her må det være litt mere statistikk om det skal ha noen nytteverdi.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

VigdisA

Hei,
jeg synes også det er nyttig å vite hvilke feil som har forekommet tidligere,
Jeg har fulgt med forumet siden vi fikk bilen dvs siden august og vet listen begynte som en sjekkliste ved uthenting av bil. Nå er listen blitt en god blanding. Kunne sikkert gjenoppstått som en sjekkliste om man splittet vekk de andre feilene et sted.
Forstår det tidligere var spurt om man kanskje kunne dele opp forumet, men at dette var noe man ikke kunne/ville?

Jeg synes gjerne det kunne vært slik at hver enkelt feil med full historikk kunne ligget under "fei og rettelser" på et eget sted, så kunne man lett seg frem til "sin feil" og kommentert der om man hadde tilføyelser. Løste feil kunne vært flyttet til et "arkiv" så det bare var de få uløste som var lett synlig.
Bare et forslag...   :)
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Kallagtunet

Sitat fra: petersv på lørdag 26. oktober 2013, klokken 13:41
Det beste for alle parter er vel om denne tråden mister sticky-statusen, og så får den på lik linje med alle andre tråderselv vise om den har livets rett (les: være på førstesida.)

Hvis noen tror at lista er en tjeneste til oss Teslaeiere, er det isåfall en av den loddne sorten som sier "brumm brumm."

Nok en i mine øyne en indikasjon på at åpenheten det vil være i TOC. Ønsker dete total meningskontroll og sensur? Ikke rom for EN stiky der poblemer rapporteres?

Ser at andre har vært inne på stilt spørsmålet om er dere knyttet til Tesla på noe vis? Ekstra rabatter, noen goodiees eller kanskje ansatt? Nei tror ikke det men når takhøyden er så lav så kan en jo begynne å stille spørsmålstegn med motiver.

Kallagtunet

#573
Sitat fra: teslaslaven på lørdag 26. oktober 2013, klokken 13:08
En kan jo begynne å spørre seg hva formålet med denne listen egentlig er.
Har fremdeles til gode å se lignende lister for konkurrerende merker, eller for andre elbiler her inne for den saks skyld.

Listen framstår som svært merkelig, ettersom den ramser opp manglende gummimatter (!) ved levering som en feil - samtidig som andre påståtte feil aldri kvantifiseres.
Slik som listen er pr. idag er den ubrukelig for oss som eier Model S (vi er opptil flere som ikke opplever noen av disse feilene), samtidig som det er herlig lesning for kritikerne og de som vil Tesla vondt.

Et kjapt og ukritisk blikk på listen vil gi leseren inntrykk av at bilen er så feilbefengt at de fleste eierne er svært misfornøyde, at de fleste eierne sier dette er den beste bilen de noensinne har hatt ignoreres glatt.
Listen har allerede blitt plukket opp av medier (bl.a. TV2) og andre nettforum, hvor den gir grunnlag for mesking hos nei-sierne og de som ikke er i posisjon til å kjøpe Tesla.

Enda verre:
Listen blir brukt av forhandlere som salgsfremmende tiltak av egne modeller og for å rakke ned på og devaluere Model S.
Et grelt eksempel på dette er en forhandler som helt tilfeldigvis holder til i Stavanger.....
Ettersom forhandleren ønsker at e-posten skal bli spredt til flest mulig, tillater jeg meg å gjengi denne under:

Sitat
Fra: Frode Haukali <Frode.Haukali@motorforum.no>
Emne: Tesla
Dato: 3. oktober 2013 10:18:21 CEST
Til:
Kopi:

Hei

Nå er sirkuset i gang!!!!

Kanskje på plass med en liten advarsel til alle som kjenner noen som har bestilt, eller vurderer å gjøre det.
Bruktmarkedet på disse er allerede i ferd med å flomme over. Bra tegn???

Amerikanske biler har som de fleste vet aldri hatt god nok kvalitet, hvorfor i all verden skulle dette bli bedre
med et helt nytt merke?

Nedenfor stående mail går nå rundt til alle verksteds ledere i bransjen.

Blir nok ikke et yndet innbytte-objekt i fremtiden.

Vennlig hilsen
Motor Forum AS

.     
Mob.            22
Sentr.bord   51 82 78 70
Fax.            51 82 78 99


Web: www.motorforum-stavanger.no

Vanlige feil på Tesla



Produksjonsfeil
- Dugg/vannsintregning i frontlykter
- Dørhåndtak trekker seg ikke inn
- Ulyd vibrasjoner i bremser
- Vanninntrengning bakluke
- Vanninntrengning i tak
- Dårlig/skade på tetningslist panoramatak
- Løs, dårlig montert tetningslist panoramatak
- Støy fra panorama tak i høy hastighet
- Dårlig mottaksforhold FM
- Dårlig mottaksforhold DAB
- 3G slutter å virke
- Lader som slutter å virke
- Defekt ladekabel
- Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
- Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere (potensiell brukerfeil?)
- Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
- Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
- Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
- Ulyder i høyttalere
- Dugg i baklys
- Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
- Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister
- Hanskerom lar seg ikke åpne
- Problemer med å åpne ladeport
- Limrester fra montering av interørpaneler
- Dårlig feste skinn A stolpe
- Dører som åpner seg når bil blir satt i P
- Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
- (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

Software bugs
- Radio som mer eller mindre random blir lydløs selv om det er indikasjon på ok signalstyrke (DAB)
- Får ikke kontakt med bil via APP (typisk når den er i sleep node men også for eksempel ved lading)
- Parkeringssensor foran slår seg av når en rygger
- Radio muter ikke når parkeringssensorer er aktive
- Feilmelding lav spenning 12v
- Feilmelding dekktrykk
- Autodimming skjerm fungerer ikke eller fungerer dårligdårlig
- Mangler Æ, Ø, Å på tastatur skjerm
- Skjerm låses og må resettes

Leverings/klargjørings feil
- Transportskader karosseri
- Detailing riper
- Ripe innside dørkarm
- Møkkete bil ved leveranse (Stavanger)
- Bil leveres uten skilter montert og leveringsekspert har ikke med utstyr for å montere (Stavanger)

Manglende ved leveranse
- Dobbeltlader
- Adapter blått 32 A 1 fas
- Adater rødt 16A 400V trefas
- Gummimatter


Kom an hvis Telsa leverer gode biler så er dette ikke noe problem. Jeg skjønner ikke frykten til dere som er fornøyd med bilene og i tillegg har fått feilfrie biler for at feil som har opptrådt på andres biler blir samlet her.

Det er ikke denne listen eller denne tråden eller listen som bestemmer Tesla sin skjebne, et er kvaliteten på bilene over tid og hvor fornøyd Tesla klarer å holde sine kunder som vil bestemme det. Klarer de de så vil:

1. Bruktprisene holde seg bra
2. Dagens Tesla eiere kjøpe Tesla igen neste gang
3. Og i tillegg overbevise sine omgivelser om at Tesla er tingen



teslaslaven

#574
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 26. oktober 2013, klokken 14:13
Sitat fra: petersv på lørdag 26. oktober 2013, klokken 13:41
Det beste for alle parter er vel om denne tråden mister sticky-statusen, og så får den på lik linje med alle andre tråderselv vise om den har livets rett (les: være på førstesida.)

Hvis noen tror at lista er en tjeneste til oss Teslaeiere, er det isåfall en av den loddne sorten som sier "brumm brumm."
Nok en i mine øyne en indikasjon på at åpenheten det vil være i TOC. Ønsker dete total meningskontroll og sensur? Ikke rom for EN stiky der poblemer rapporteres?

Ser at andre har vært inne på stilt spørsmålet om er dere knyttet til Tesla på noe vis? Ekstra rabatter, noen goodiees eller kanskje ansatt? Nei tror ikke det men når takhøyden er så lav så kan en jo begynne å stille spørsmålstegn med motiver.

Problemet er måten du rapporterer disse problemene på.

Skal folk også lage lister der det rapporteres om alle enkeltglipper/feil/mangler på sykehus-/legebehandling også? Poenget er at det blir helt irrelevant og tatt ut av sin sammenheng.

maglom

Jeg synes heller at tråden hvor man kan stemme på feil er mer relevant, da man kan se frekvensen på feilene som oppstår. Den burde vært sticky, så alle som har feil på bilene sine kan stemme, noe som vil gi et mer riktig grunnlag for de som vil kjøpe bilen.
TMS P85, vin 25132
Bestilt 23/09 -2013

Kallagtunet

Sitat fra: teslaslaven på lørdag 26. oktober 2013, klokken 14:24

Problemet er måten du rapporterer disse probleme på.

Skal folk også lage lister der det rapporteres om alle enkeltglipper/feil/mangler på sykehus-/legebehandling også? Poenget er at det blir helt irrelevant og tatt ut av sin sammenheng.


Den type representative data på feil på bilene vil INGEN utenfor den innerste kjernen i Tesla få tilgang til!

Å lage oversikter der utvalget er medlemmer i en TOC eller ett forum er vil ALDRI bli representativt.

Så det du ønsker vil en aldri få til! Da er det i mine øyne enda verre en vil lage noe som ser ut og utgir seg for som å være representativ men ikke er det enn å ha en flat liste der en ikke komme med noen slike påstander.

Og frekvens tråden har vi jo allerede for guds skyld bruk den... Jeg er vel den som har promotert den mest, men ikke som kilde til statistisk valid info...

Kallagtunet

#577
Sitat fra: maglom på lørdag 26. oktober 2013, klokken 14:28
Jeg synes heller at tråden hvor man kan stemme på feil er mer relevant, da man kan se frekvensen på feilene som oppstår. Den burde vært sticky, så alle som har feil på bilene sine kan stemme, noe som vil gi et mer riktig grunnlag for de som vil kjøpe bilen.

Derfor oppfordrer jeg til å stemme der, utfordringen er at det er krevende forumteknisk å vedlikeholde avstemmingkategorier,  dvs vanskelig legge til nye feil etter hver som de skulle oppstå. Det er heller ikke mulig direkte å få ut noen prosentvis frekvens antall feil på hver kategori.

Men hvis du maglom tar jobben med å vedlikeholde en slik avstemming så skal jeg holde den flate master listen over mangler og feil oppdatert...

Brede

Sitat fra: maglom på lørdag 26. oktober 2013, klokken 14:28
Jeg synes heller at tråden hvor man kan stemme på feil er mer relevant, da man kan se frekvensen på feilene som oppstår. Den burde vært sticky, så alle som har feil på bilene sine kan stemme, noe som vil gi et mer riktig grunnlag for de som vil kjøpe bilen.

Støtter denne!
Viktig å få med noe statistikk her.
Listen som vi nå diskuterer krever så stor innsikt i historiken på forumet her at den er direkte farlig i feil hender.. Ingenting er direkte feil, men kan LETT tas ut av sammenheng og gi et totalt feil inntrykk av Model S.
Listen kan gjerne eksistere, men om den fortjener en sticky og manges første møte med Model S-research? Hmmm.. Da hadde avstemmingstråden vært mye mer informativ.

Veggen

#579
For en utrolig uprofesjonell epost fra MotorForum!
Har blandete erfaringer derfra tidligere, men dette tok kaka...  :o
Men da vet jeg ihvertfall hvor jeg ALDRI skal kjøpe bil i fremtiden, takk for den avklaringen.

Philip Marlowe

Både før og etter at jeg bestemte meg for bilvalget, forsøkte jeg å følge med i denne tråden. Nå synes jeg den har blitt veldig rotete. Hele 40 sider og snart 600 svar. Mange av innleggene er jo ikke om bilens feil heller.

Jeg er helt enig med Olehelge når det gjelder verdien av Kallagtunets liste. Skal en oversikt over en bilmodells feil være nyttig, så må utfallene måles mot noe. Vi må vite frekvensen. Det er langt mer alvorlig om 1 av 10 biler har utett bakluke, enn om 1 av 1000 har det.

Det er også veldig uheldig for Tesla renommé her i Norge om Kallagers liste misbrukes slik som Teslaslaven har gitt oss et eksempel på. Tenk om en eller annen tabloid journalist tar tak i denne listen?

Skal vi få en så god oversikt, så bør man invitere så mange Model S eiere som mulig til å bli med i en undersøkelse. Dette skal ikke gjøres ved avstemminger på nettet. Da får man utvalgskjevhet. Eierne sender inn på epost hva de har opplevd med bilen etter bestemte intervaller som  for eksempel:
•   Ved overlevering
•   Etter 1000 km
•   Etter 5000 km
•   Etter 10000 km
•   Etter 20000 km
•   Etter 50000 km
•   Etter 100000 km
•   Osv.
At man ikke har hatt feil i et intervall, er også en opplevelse som skal sendes inn og registreres.

Jeg ser at Kallagtunet har brukt mye tid på denne listen sin, kanskje han kan koordinere innsamlingen av svarene?

For øvrig er jeg også enig med dem som synes at denne tråden ikke skal være "sticky" lenger. Til det synes jeg som sagt, at den har blitt for lang og rotete.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

fhovlan

"Fra: Frode Haukali <Frode.Haukali@motorforum.no>
Emne: Tesla
Dato: 3. oktober 2013 10:18:21 CEST
Til:
Kopi:
 
Hei
 
Nå er sirkuset i gang!!!!
 
Kanskje på plass med en liten advarsel til alle som kjenner noen som har bestilt, eller vurderer å gjøre det.
Bruktmarkedet på disse er allerede i ferd med å flomme over. Bra tegn???
 
Amerikanske biler har som de fleste vet aldri hatt god nok kvalitet, hvorfor i all verden skulle dette bli bedre
med et helt nytt merke?
 
Nedenfor stående mail går nå rundt til alle verksteds ledere i bransjen.
 
Blir nok ikke et yndet innbytte-objekt i fremtiden.
 
Vennlig hilsen
Motor Forum AS
 
.     
Mob.            22
Sentr.bord   51 82 78 70
Fax.            51 82 78 99
 
 
Web: www.motorforum-stavanger.no"


 Dersom dette er riktig at vedkomande som er tilsett i motorforum Stavanger har skrive dette, så har han i alle fall ikkje tenkt mykje rundt omdømme og lojalitet for eiga verksemd.
"Amerikanske biler har som de fleste vet aldri hatt god nok kvalitet, hvorfor i all verden skulle dette bli bedre
med et helt nytt merke?"
Dette skriv altså ein som er tilsett i ei bedrift som sel og driv sørvis på amerikanske bilar!!!







fhovlan

Sitat fra: Stig O på lørdag 26. oktober 2013, klokken 13:51
Denne listen blir jo like matnyttig som om BMW eller Audi verksteder skulle laget en liste over alle reklamasjoner som kommer inn. Den ville blitt ganske lang, og lengre og lengre med tiden. Registrerer du lenge nok kan du vel få så dårlig resultat du vil. Nei her må det være litt mere statistikk om det skal ha noen nytteverdi.
+1

Tjos

Tesla engasjerer virkelig! Jeg kan ikke tenke meg at det har vært en bil noensinne som har møtt slik engasjement, verken fra de frelste eller motstanderne. Det som er helt sikkert er at folk i bilbransjen er meget skeptiske, noe som er helt naturlig. Tesla går sine egne veier og selger bilene direkte til kundene. Det betyr jo at hele livsgrunnlaget for flere bilforhandlere står i fare for å forsvinne. Jeg har ikke møtt en eneste bilselger som liker Tesla :-)Dukker det opp bare en liten feil blir det blåst opp og ut av proporsjoner. Jeg mistenker at motstanderne er raskt ute for å prøve å forsterke effekten. Det er klart at det er en del feil ved de første bilene som har blitt utlevert, det skulle nesten bare mangle, tatt i betraktning at Tesla er et såpass ungt og uerfarent selskap. Det samme gjelder forøvrig nesten hver gang de etablerte bilprodusentene introduserer en ny modell. De første bilene er veldig ofte mandagsbiler.
I tillegg til kritikerne så blir bilene gått over med lupe av de som har fått Model S'en sin. Jeg har vel aldri sett over noen biler jeg har hatt på den måten som enkelte her inne på forumet gjør. Det er f.eks mulig at Audien min har noen skjøter i panelene som ikke er 100%. Det vet jeg faktisk ikke, for jeg har aldri sjekket så nøye... Kondens/vann i baklyktene er vel også noe som dukker opp hos de fleste merker. Feil vil der alltid være. Man må heller måle Tesla på hvordan de håndterer reklamasjonene.

Jeg gleder meg som en unge til bilen kommer på nyåret :-)
Hadde P85+ i ca 1 mnd. Er nå solgt.

tommborge

Etter en uke i en Performance og 79 mil,  fire smådetaljer:


Bremsene piper etter vask (den er allerede vasket fire ganger...)
Hanskeromslokket ville ikke låse, fisket frem en låsepinne som hadde gått for langt inn i dekselet
Lokket til ladeporten lar seg ikke åpne fra kabelen, må bruke skjermen
Grå skumgummilist som er limt rundt innertaket løsner, det er den som går rundt åpningen til glasset

Ellers skjønner jeg vel at jeg ALDRI kommer til å få noe særlig rekkevidde ut av denne slik som jeg kjører. Steike, så gøy det er.

Avslutningsvis kan lista til kallagtunet godt dø, det er nok nå.


Sent from my GT-P5220 using Tapatalk now Free

P85 og P85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA