Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du?

Startet av Spooz, lørdag 31. august 2013, klokken 18:19

« forrige - neste »

Patosan

Jag har kört runt och lystnat på internet-radio de senaste dagarna och har två intressanta observationer;

1) När jag idag lystnade på nyheter på P1 blev det ett jäkla kacklande. Det visade sig att ljudet från både P1 och P2 sändningarna kom genom högtalarna. Vet inte om detta var från ett problem med bilen eller med sändningen, men det är inte något jag någonsin märkt på internet-radio hemma. Problemet försvann av sig själv efter ca 20 s.
Någon med liknande erfarenhet?

2) Detta kan lika gärna vara ett sammanträffande;
Under körning med dålig 3G förbindelse droppade internet-radio ut (inte så förvånande). Jag satt och väntade på att den skulle komma tillbaka, och fascinerades samtidigt av att navigering visade att jag körde mitt ute på ett fält, parallellt med vägen. Plötsligt kom ljudet på internet-radio tillbaka och samtidigt 'flyttade' navigering bilen tillbaka på vägen.
Det är kanske lite sökt att prova se ett samband mellan dessa två ting, men båda sakerna skedde helt samtidigt; och efter det var allt som det skulle med både radio och navigering.

Men det måste sägas att bortsätt från mottagning av olika radio signaler (dålig på 3G, FM, och DAB) så är bilen helt fantastisk :)
Jag ville utan tvekan gått till inköp igen, även om jag kände till alla 'problem'.
VIN 15026

LinkedIn

Epleskreller

Hvem kontakter man når man finner feil?

Jeg har lagt merke til at bakluka er litt skjev..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Stellar

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 25. september 2013, klokken 16:18
Hvem kontakter man når man finner feil?

Jeg har lagt merke til at bakluka er litt skjev..
Er luken skjev, eller lukker den skjevt? Hvis den lukker skjevt kan du prøve å justere dette selv. Er noen gummiknotter både på luken, og på karosseriet. De kan skrues inn og ut, så hvis luken går for langt inn på en side, kan du skru ut knotten på den siden...
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Epleskreller

#363
Sitat fra: Stellar på onsdag 25. september 2013, klokken 17:22
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 25. september 2013, klokken 16:18
Hvem kontakter man når man finner feil?

Jeg har lagt merke til at bakluka er litt skjev..
Er luken skjev, eller lukker den skjevt? Hvis den lukker skjevt kan du prøve å justere dette selv. Er noen gummiknotter både på luken, og på karosseriet. De kan skrues inn og ut, så hvis luken går for langt inn på en side, kan du skru ut knotten på den siden...

Det er større avstand fra kanten på den ene siden øverst. Så tror ikke det hjelper å justere plastknottene. Kontakter Tesla Service og hører hva de sier :)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Cato76

#364
Må konstantere at jeg er meget fornøyd med bilen så langt, men siste døgnet har det dukket opp noen merkelige ting...

1. Parkerte bilen i går kveld klokken 21:22 og sjekket range via appen, 362 km (ideal range) sto den på da. Jeg koblet ikke til lader i natt for å finne ut hvor mye batteriet taper seg.

Sjekker igjen appen klokken 06:52, i dag, og finner ut at batteriet har økt til 366 km (ideal range) :o :o :o - wtf? Hadde bare mobilen også ladet seg opp i løpet av natten, uten tilkoplet strøm  8)

2. I dag fikk jeg også opp denne striplede linjen som antyder at man ikke får full regen når en slipper fremmoverpedalen - denne har jeg kun sett når batteriet er helt fullt. -denne forsvant igjen etter 5-6 km, og jeg hadde full regen igjen.  ???

3. Koplet til laderen på jobben i går, men bilen ville ikke lade... Som dere ser på bildet så mottar bilen 13A og 228 V, men lader 0 km/timen - slik sto den i fem minutter. Tok da ut ladekabel og satte inn igjen, og måtte gjenta dette 3-4 ganger før bilen begynte å lade  :(

4. Etter jobben så starter jeg opp bilen, og setter på lyden på radioen - men her er det bare skurring (knitring), skrur av lyden og kjører videre - telefonen ringer - jeg hopper i taket - her er en utrolig høy og (igjen) knitrende ringetone. - Blinklyslyden er og fucked up... Jeg tenker at her er høytalerene sprengt (jeg prøvde volumet på 11 dagen før). Stopper bilen - holder inne begge skrollehjulene på rattet - resetter bilen - alt fungerer fint igjen  ::)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

Muffinman

Det begynner vel å bli kaldt - mulig batteriet må varmes noe før lading/regen kan starte?

Cato76

Sitat fra: Muffinman på torsdag 26. september 2013, klokken 08:38
Det begynner vel å bli kaldt - mulig batteriet må varmes noe før lading/regen kan starte?

Muligens. Det var 4 grader da jeg reiste.
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

ohh

Sitat fra: Cato76 på torsdag 26. september 2013, klokken 08:52
Sitat fra: Muffinman på torsdag 26. september 2013, klokken 08:38
Det begynner vel å bli kaldt - mulig batteriet må varmes noe før lading/regen kan starte?

Muligens. Det var 4 grader da jeg reiste.
Har skjedd med meg 2 ganger, begge ganger i teperaturområdet du viser til. Dette er også notert i Canada da det var kaldt høst/vinter i fjor.
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

D.O

Det skal ikke være mulig å sprenge høytaleren, da nivå 11 er satt lavere en kritisk forvrengning. Dette var noe som ble gjort med hensikt da Elon(tror jeg) irriterte seg over stereoanlegg som hadde en skala fra 1-10 hvor man ikke kunne benytte nivå 8-10 pga forvrengning.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Kallagtunet

#369
Oppdatert liste (nye punkter i Bold). Heldigvis færre rapporterte nye feil de siste dagene får håpe at det er reelt og at det ikke er feil og mangler på bilene levert i det siste.

Det er generelt overraskende lite lyd fra nye eiere, håper og satser på at det betyr at de er ute og koser seg og kjører med feilfrie biler.

Det som likevel bekymrer er om at det vel er tre/fire eiere så langt som har rapportert om at bilen ikke lar seg starte på grunn av diverse etter det jeg forstår er 12v relaterte feil (sikkert mindre problemer tekniske problemer men med stor praktisk konsekvens). Videre er det vel en bil med feil som har medført behov for skift av hovedbatteripakke.

Når det er sagt så virker det (heldigvis) som Tesla er responssive og gjør sitt ytterste for å hjelpe uheldige eiere, selv om det er enkelte som sokner til Tesla i Oslo som ikke er helt happy med oppfølgingen.

Oppforderer også å logge dine opplevde feil i denne tråden slik at en kan se om det er en gjenganger eller ei: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9421.0.html¨

Og husk at hvis du opplever feil så hjelper det ikke å melde fra her på forumet... Skal du få problemet løst så må en ta kontakt med Tesla ;D

Produksjonsfeil

- Diode i hovedbatteripakke feilet, bil ikke kjørbar, nytt hovedbatteri monteres,
- Ladeluke åpner ikke når en trykker på knapp ladekabel
- Problem med å løse ut ladekabel fra bil

- Forhjulene skraper mot innerskjermen ved full sving
- Gnisseskade lakk skjerm i hjulbue
- Bakluke skjevt montert ligger helt ned mot støtfangeren - Medført slitespor i lakken på støtfangeren[/b]
- Bulk ved fotpanel i dørkarm
- Ripe på felger
- Ripe i skinn på baksete
- Flekker på skinn/alcantarapå seter for og bak
- Løst skinn rundt nakkestøtte
- Vibrasjon over 6 km/t
- Bil levert uten den ekstra defrost ventil frontrute
- Bil lar seg ikke starte eller åpne pga tomt 12V batteri
- Dugg/vannsintregning i frontlykter
- Dørhåndtak trekker seg ikke inn
- Ulyd vibrasjoner i bremser
- Vanninntrengning bakluke
- Vanninntrengning i tak
- Dårlig/skade på tetningslist panoramatak
- Løs, dårlig montert tetningslist panoramatak
- Støy fra panorama tak i høy hastighet
- Dårlig mottaksforhold FM
- Dårlig mottaksforhold DAB
- 3G slutter å virke
- Lader som slutter å virke
- Defekt ladekabel
- Ladekabel som er følsom for hvilken vei Shuko støbsel plugges
- Problemer med å få garasjeport funksjon homelink til å fungere (potensiell brukerfeil?)
- Bil åpner alle vinduer av seg selv mens den er parkert
- Navigasjon på ville veier (dvs anviser at bilen kjører ett annet sted enn den er)
- Risting fra drivverk når en gir full gass (i over 100kmh)
- Ulyder i høyttalere
- Dugg i baklys
- Diverse stygge skjøter/tilpasninger i karosseri
- Dårlig monterte/tilpasninger av crome lister
- Hanskerom lar seg ikke åpne
- Problemer med å åpne ladeport
- Limrester fra montering av interørpaneler
- Dårlig feste skinn A stolpe
- Dører som åpner seg når bil blir satt i P
- Problemer med å få bilen til å lade på Supercharger.
- (Mindre) Vibrasjoner i torpedovegg passasjerside foran ved akselerasjon.

Software bugs

- Forvarming av kupe og batteri ikke mulig når bil går i dvale (Jalla fiks med å la VisibleTesla kjøre hele natten).
- Diverse (meget høye) skurre lyder fra høyttalere fra alle lydkilder dvs radio, telefon, ringetone, blinklys lyd.

- Cheduled charging fungerer ikke, gir feilmelding om feil på ladekabel.
- Radio som mer eller mindre random blir lydløs selv om det er indikasjon på ok signalstyrke (DAB)
- Får ikke kontakt med bil via APP (typisk når den er i sleep node men også for eksempel ved lading)
- Parkeringssensor foran slår seg av når en rygger
- Radio muter ikke når parkeringssensorer er aktive
- Feilmelding lav spenning 12v
- Feilmelding dekktrykk
- Autodimming skjerm fungerer ikke eller fungerer dårlig
- Mangler Æ, Ø, Å på tastatur skjerm
- Skjerm låser seg og må resettes

Leverings/klargjørings feil

- Ratt feiljustert, når bilen kjører rett frem er ikke ratt i midtstillng
- Skitne fingmerker i Alcantara ved soltak+paneler
- Pletter med ukjent lett oliert substans overalt i interiøret på ratt, skjerm, dashbord, dørsider, paneler
- Transportskader karosseri
- Detailing riper
- Ripe innside dørkarm
- Møkkete bil ved leveranse (Stavanger)
- Bil leveres uten skilter montert og leveringsekspert har ikke med utstyr for å montere (Stavanger)

Mangler ved leveranse

- Dobbeltlader
- Adapter blått 32 A 1 fas
- Adapter rødt 16A 400V trefas
- Mulighet til å kjøpe gummimatter (ja det må en visst betale ekstra for på denne bilen...)

cairnz

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 26. september 2013, klokken 21:31
...
Det er generelt overraskende lite lyd fra nye eiere, ....

Knis :) Var det ment som at de kjører stille på veien, eller at de ikke har tid til å skrive om sine opplevelser? selv laumb har vel vært "relativt" stille de siste dagene.. :)
Elbilist

Kallagtunet

Sitat fra: cairnz på torsdag 26. september 2013, klokken 22:26
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 26. september 2013, klokken 21:31
...
Det er generelt overraskende lite lyd fra nye eiere, ....

Knis :) Var det ment som at de kjører stille på veien, eller at de ikke har tid til å skrive om sine opplevelser? selv laumb har vel vært "relativt" stille de siste dagene.. :)

Fine! Jeg er rimelig sikker på at de suser stille runt bare med en og annen pipelyd fra dekk som får kjørt seg ja, men det hadde jo vært kjekt om de kunne gi øitt litt lyd fra seg her på forumet.

Djur1

#372
Joda vi er her !

Tok levering idag, fikk bruk for vindusviskerene med engang og den på førersiden lå liksom ikke helt nedpå frontruta. Det er vel bare en justering. Ellers var det ingenting, bortsett fra når jeg skulle lade for kvelden, så stod en beskjed om at kabelen ikke var skikkelig i og at bilen måtte på service. Prøvde en gang til og så lada den. men fortsatt stod det at kabelen ikke var skikkelig i.  :o.

Funker appen på android? Fikk ikke kontakt med bilen...

Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

laumb


Sitat fra: cairnz på torsdag 26. september 2013, klokken 22:26
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 26. september 2013, klokken 21:31
...
Det er generelt overraskende lite lyd fra nye eiere, ....

Knis :) Var det ment som at de kjører stille på veien, eller at de ikke har tid til å skrive om sine opplevelser? selv laumb har vel vært "relativt" stille de siste dagene.. :)

Er ikke borte nei. :)
Merker at "synse-diskusjonen" har sunket betraktelig. Noen lurer på noe: "det kan jeg gå ut å sjekke".  Kommer inn: "Ah, noen andre har svart".

petersv

Sitat fra: Epleskreller på onsdag 25. september 2013, klokken 17:55
Sitat fra: Stellar på onsdag 25. september 2013, klokken 17:22
Sitat fra: Epleskreller på onsdag 25. september 2013, klokken 16:18
Hvem kontakter man når man finner feil?

Jeg har lagt merke til at bakluka er litt skjev..
Er luken skjev, eller lukker den skjevt? Hvis den lukker skjevt kan du prøve å justere dette selv. Er noen gummiknotter både på luken, og på karosseriet. De kan skrues inn og ut, så hvis luken går for langt inn på en side, kan du skru ut knotten på den siden...

Det er større avstand fra kanten på den ene siden øverst. Så tror ikke det hjelper å justere plastknottene. Kontakter Tesla Service og hører hva de sier :)

Det er samme glippeforskjell på min og, så kan nesten se ut som om det er meningen. Gi beskjed når du får svar fra Tesla.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA