Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Batteriholdbarhet

Startet av frekri, tirsdag 15. oktober 2013, klokken 13:03

« forrige - neste »

frekri

Model S85 - grå, luft, pano, lydstudio, tech
Bestilte 10. sep
Bekreftet 11. sep
VIN 6. des.
Building 10. jan
In transit 15. jan
Levert 25. feb 2014

TesLars

Oslo
Black Model S

sondell

Resultatet for Roadster så slik ut...


Intressant. Batteriet bør jo holde seg bedre på Tesla S siden det er større også.
Ved 20 000 miles ser jo spredningen ut til å være fra 84-99 % omtrent. Ganske stort spenn.

Cowboystrekk

Mener å huske at noen dro en konklusjon ut ifra denne om at du trolig mister ca 1% kapasitet pr 10 000 km kjørt når du kjører et sted mellom 10-20 000 km i året. Tapet vil nok være mindre ved svært høy kjørelengde i året. Høy temperatur og mye hissig kjøring samt mye høy SOC kan også påvirke negativt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

daggad

Temperatur har enormt mye å si. Det burde være gunstig for oss i kalde Norge.. ::)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Lanber

Batteriene er i temperaturkontrollerte omgivelser og de blir passet på av et elektronisk regime.
Det er all grunn til å tro at et MS batteri vil holde seg MYE bedre i form enn ett Roadster batteri ettersom alderen setter inn.

daggad

Sitat fra: Lanber på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 14:49
Batteriene er i temperaturkontrollerte omgivelser og de blir passet på av et elektronisk regime.
Det er all grunn til å tro at et MS batteri vil holde seg MYE bedre i form enn ett Roadster batteri ettersom alderen setter inn.

Jeg mener klima. Batteriene trives veldig dårlig i varme omgivelser som Texas o.l.
Tesla varmer vel batteriene om de er kalde, men kan vel ikke kjøle de ned..?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

BMW850

Har forstått det sånn at hyppig bruk av Supercharger-lading ikke anbefales. At dette svekker batteriene mer en normal lading. Stemmer det?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

jkirkebo

Sitat fra: daggad på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 14:52
Jeg mener klima. Batteriene trives veldig dårlig i varme omgivelser som Texas o.l.
Tesla varmer vel batteriene om de er kalde, men kan vel ikke kjøle de ned..?

Joda, både batteri, motor og inverter kjøles via AC-anlegget. Det er en egen fordamper kun til dette, usikker på hvordan kompressoren er bygd opp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Ikke dårlig !  :)
Spørs vel på hvilke temperaturer det slår inn da men.
På Leafen er det slike streker for batterivarme. Her på Sunnmøre er den svært skjeldent på 5 streker, stort sett 4 både sommer og vinter.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

stor66

Dere kan lese mer om kjøle/varmesystemet i Model S på:

http://www.faqs.org/patents/app/20090023056 og http://www.faqs.org/patents/app/20100025006

Det er ikke et varmeelement, men en varmepumpe - altså like god til å varme opp som til å kjøle batteripakka (og kupéen).
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

D.O

Sitat fra: stor66 på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 15:11
Dere kan lese mer om kjøle/varmesystemet i Model S på:

http://www.faqs.org/patents/app/20090023056 og http://www.faqs.org/patents/app/20100025006

Det er ikke et varmeelement, men en varmepumpe - altså like god til å varme opp som til å kjøle batteripakka (og kupéen).
Jeg tolket denne også slik. Men flere hevder at det kun er kjøling over kompressoren. Det er jo lett å bruke en ac enhet til både kjøling og varme. Og der er en veksler som sender energien mellom de forskjellige systemene, slik at er batteriet for varmt og du ønsker varme i bilen, trenger ikke elvarmen koplet inn.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Kallagtunet

Sitat fra: stor66 på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 15:11
Dere kan lese mer om kjøle/varmesystemet i Model S på:

http://www.faqs.org/patents/app/20090023056 og http://www.faqs.org/patents/app/20100025006

Det er ikke et varmeelement, men en varmepumpe - altså like god til å varme opp som til å kjøle batteripakka (og kupéen).

Nå har vel Elon selv bekreftet når han var i oslo at varmepumpen brukes kun til kjøling varme av batteri og kupe er desverre kun ressistive varmeelement.

kimnaess

Sitat fra: sondell på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 13:59
Resultatet for Roadster så slik ut...


Intressant. Batteriet bør jo holde seg bedre på Tesla S siden det er større også.
Ved 20 000 miles ser jo spredningen ut til å være fra 84-99 % omtrent. Ganske stort spenn.

Jeg hadde Roadster selv som på 1,5 år passerte 22 000 km. Jeg lå nok på 98-99% da jeg ikke merket noe forskjell på estimert og reell rekkevidde fra første til siste tur. Jeg ladet så godt som hver natt, alltid fra Schuko og det gjør Model Sén min også.

PS: Hvor mange bensinbiler må bytte motor etter passerte 150 000 km?
Masse morsomme fossilbiler
Tesla Roadster 2012
Tesla Model S P85+ 2013
Tesla Model S P85D 2015
Tesla Model S 70D 2015
Tesla Model X 60D 2016
Tesla Model S 60D 2016
Tesla Model X 90D 2017
Tesla Model X 100D 2018
Tesla Model 3 LR 2019

Hyperstress

Han duden her sine erfaringer lover godt. Etter 20 000km så har han bare gått ned fra 209 til 208 miles range ved fullading :)


http://www.youtube.com/watch?v=tdq7WaKxfwg
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA