Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladere og betalingsløsninger

Startet av okd, søndag 25. august 2013, klokken 21:51

« forrige - neste »

kjbu

HELT ENIG. Hurtiglading bør koste MAX 2kr/kW. Siden innkjøpspris på strøm inkl nettleie er rundt 1kr/kW blir det da en avanse på 100% til å drifte ladestasjonene.
Det er vel ikke meningen at disse ladestasjonene skal bli melkeku for eierene? Da har iallefall det hele kommet veldig skjevt ut.

Synst det er veldig fint at bl.a ABB fortsatt sponser drift og strøm til hurtigladerene sine.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

pottle

Tiltredes. Også EV Power i Trøndelag tar ublu priser på å hurtiglade. Skal du lade, selv bare en gang i blant, så må du først abonnere for å få tilgang til tjenesten gjennom å få en RFID-tag. Dette koster deg kr 600,- i året. Deretter så må du betale kr 100,- pr lading! Det sier seg selv at dette alternativet utgår, selv som en nødløsning.

Månedsabonnement, med fri bruk, har en grei pris på kr 300,- i måneden. Dette kan en tåle hvis en ikke har et god løsning for å lade hjemme.

Bransjen må begynne å finne enklere betalingsløsninger slik at en kan betale på maskinen, selv om du bare skal bruke den en gang, samt justere enhetsprisen per lading slik at maskinene blir brukt.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

thoru

Sitat fra: pottle på fredag 06. september 2013, klokken 15:03
Tiltredes. Også EV Power i Trøndelag tar ublu priser på å hurtiglade. Skal du lade, selv bare en gang i blant, så må du først abonnere for å få tilgang til tjenesten gjennom å få en RFID-tag. Dette koster deg kr 600,- i året. Deretter så må du betale kr 100,- pr lading! Det sier seg selv at dette alternativet utgår, selv som en nødløsning.

Månedsabonnement, med fri bruk, har en grei pris på kr 300,- i måneden. Dette kan en tåle hvis en ikke har et god løsning for å lade hjemme.

Bransjen må begynne å finne enklere betalingsløsninger slik at en kan betale på maskinen, selv om du bare skal bruke den en gang, samt justere enhetsprisen per lading slik at maskinene blir brukt.
Enig! EV Power er helt håpløs. De har jo ikke engang mulighet for de som ikke har abbonement. Var blant annet på Orkanger for å lade. Ingen info på ladestasjonen. Eneste infoen var i displayet at du måtte frem med rfid-kort. Men så vidt jeg kan se så er det billigste de har 49kr måneden for å kunne få lov til å betale 100kr pr ladning:
http://www.evpower.no/index.php/produkter/privatkunder
Fremdeles dårlig tilgjengelighet og dårlig pris.

http://www.elbil.no/ladestasjoner/1019-hurtiglading-for-elbil-og-betaling
på denne siden står det at EV power tillater tilfeldig ladning ved opprigning. men ingen info noen plass hvordan dette gjøres...

tiberot

Er ikke dette egentlig såre enkelt?
Det er jo vi som forbrukere som bestemmer hva vi er villige til å betale for varen, og er den for dyr så lar vi bare være å kjøpe den?

Det kan virke som tilbyderene tester ut markedet for å se hvor smertegrensen går, og de vil selvfølgelig dekke kostnadene de har hatt med utbyggingen raskest mulig. Men er det egentlig opp til oss å dekke den kostnaden for dem?
Ville vi kjøpt bensin på en ny Statoil stasjon hvis de mangedoblet prisen for å dekke byggekostnadene?

Jeg vil oppfordre alle til å ligge unna de dyre hurtigladestasjonene hvis man ikke absolutt er 100% nødt til å lade.

Først når prisen er kommet ned på et fornuftig nivå, f.eks. 2 kr. pr. kW, vil det være interessant for min del å planlegge lengre turer i elbil. Inntil da holder jeg meg i trygg avstand fra hjemmeladeren der det koster meg rundt 10-15 kr. pr. lading...
2013 Nissan Leaf Acenta

MrFinale

Sitat fra: thoru på fredag 06. september 2013, klokken 16:53
Sitat fra: pottle på fredag 06. september 2013, klokken 15:03
Tiltredes. Også EV Power i Trøndelag tar ublu priser på å hurtiglade. Skal du lade, selv bare en gang i blant, så må du først abonnere for å få tilgang til tjenesten gjennom å få en RFID-tag. Dette koster deg kr 600,- i året. Deretter så må du betale kr 100,- pr lading! Det sier seg selv at dette alternativet utgår, selv som en nødløsning.

Månedsabonnement, med fri bruk, har en grei pris på kr 300,- i måneden. Dette kan en tåle hvis en ikke har et god løsning for å lade hjemme.

Bransjen må begynne å finne enklere betalingsløsninger slik at en kan betale på maskinen, selv om du bare skal bruke den en gang, samt justere enhetsprisen per lading slik at maskinene blir brukt.
Enig! EV Power er helt håpløs. De har jo ikke engang mulighet for de som ikke har abbonement. Var blant annet på Orkanger for å lade. Ingen info på ladestasjonen. Eneste infoen var i displayet at du måtte frem med rfid-kort. Men så vidt jeg kan se så er det billigste de har 49kr måneden for å kunne få lov til å betale 100kr pr ladning:
http://www.evpower.no/index.php/produkter/privatkunder
Fremdeles dårlig tilgjengelighet og dårlig pris.

http://www.elbil.no/ladestasjoner/1019-hurtiglading-for-elbil-og-betaling
på denne siden står det at EV power tillater tilfeldig ladning ved opprigning. men ingen info noen plass hvordan dette gjøres...

Har også reagert på denne løsningen, som blir veldig dyr for meg som vil bruke EV Power bare noen ganger i året. Kunne tenkt meg å hurtiglade på Gråmyra og eller Steinkjer hvis man skal inn til Nord-Trøndelag (bor i Malvik).

Jeg har sendt mail til EV Power flere ganger i sommer, uten å få svar.
Har også prøvd å ringe dem på nummeret som er oppgitt på hjemmesiden, uten å få svar.
Håper det kommer på plass en ny betalingsløsning snart og noen konkurrenter hadde også vært fint for å få presset prisene litt.

olehenrikfjeld

Det er faktisk litt deilig med en tråd der man kan irritere seg over virvaret av hurtigladere, kontakter og betalingsordninger.

Dette er jo VHS/BETA på nytt, men det er en ting som irriterer meg mer enn noe annet:

Så vidt jeg kan forstå får mange av leverandørene av hurtigladestasjoner offentlig støtte for å bygge ut nettet sitt. At de så i ettertid skal spekulere i absurde strømpriser som i praksis hindrer utbredelsen av elbil er mildt sagt umoralsk. Her burde de som har delt ut midler gå inn og kreve støtten tilbakebetalt.

I mitt område er det spesielt ishavskraft som er a) svært interessante for at jeg skal kunne utvide bruksområdet for elbilen min, men samtidig b) så absurd dyre at jeg blir sint bare jeg tenker på det (100 kroner per lading - uansett lengde). Ishavskraft får så vidt jeg kan se offentlig støtte - det fortjener de ikke.

Sånn. Så fikk jeg ut litt aggresjon på en lørdags formiddag.
Nå: USA LEAF 2012.
Før: Think City "Classic" 2002.

thoru

Sitat fra: MrFinale på fredag 06. september 2013, klokken 22:42
Sitat fra: thoru på fredag 06. september 2013, klokken 16:53
Sitat fra: pottle på fredag 06. september 2013, klokken 15:03
Tiltredes. Også EV Power i Trøndelag tar ublu priser på å hurtiglade. Skal du lade, selv bare en gang i blant, så må du først abonnere for å få tilgang til tjenesten gjennom å få en RFID-tag. Dette koster deg kr 600,- i året. Deretter så må du betale kr 100,- pr lading! Det sier seg selv at dette alternativet utgår, selv som en nødløsning.

Månedsabonnement, med fri bruk, har en grei pris på kr 300,- i måneden. Dette kan en tåle hvis en ikke har et god løsning for å lade hjemme.

Bransjen må begynne å finne enklere betalingsløsninger slik at en kan betale på maskinen, selv om du bare skal bruke den en gang, samt justere enhetsprisen per lading slik at maskinene blir brukt.
Enig! EV Power er helt håpløs. De har jo ikke engang mulighet for de som ikke har abbonement. Var blant annet på Orkanger for å lade. Ingen info på ladestasjonen. Eneste infoen var i displayet at du måtte frem med rfid-kort. Men så vidt jeg kan se så er det billigste de har 49kr måneden for å kunne få lov til å betale 100kr pr ladning:
http://www.evpower.no/index.php/produkter/privatkunder
Fremdeles dårlig tilgjengelighet og dårlig pris.

http://www.elbil.no/ladestasjoner/1019-hurtiglading-for-elbil-og-betaling
på denne siden står det at EV power tillater tilfeldig ladning ved opprigning. men ingen info noen plass hvordan dette gjøres...

Har også reagert på denne løsningen, som blir veldig dyr for meg som vil bruke EV Power bare noen ganger i året. Kunne tenkt meg å hurtiglade på Gråmyra og eller Steinkjer hvis man skal inn til Nord-Trøndelag (bor i Malvik).

Jeg har sendt mail til EV Power flere ganger i sommer, uten å få svar.
Har også prøvd å ringe dem på nummeret som er oppgitt på hjemmesiden, uten å få svar.
Håper det kommer på plass en ny betalingsløsning snart og noen konkurrenter hadde også vært fint for å få presset prisene litt.
m'm sendte mail til Ev Power selv. Null response

sven erik

Noen sier her at en kann bare lavere å bruke laderne men da må en ha annen bil. Men hva med en aksjon med å sperre ladern og litt presse oppslag + å be noen av politikerne  disse er jo for at vi skal kjøre elbil å de må tenke litt lengeren bare i byen 
Ja selv kjøper jeg snart bil der jeg ikke behøver å tenke på det men tenker på andre

thoru

Sitat fra: sven erik på lørdag 07. september 2013, klokken 16:11
Noen sier her at en kann bare lavere å bruke laderne men da må en ha annen bil. Men hva med en aksjon med å sperre ladern og litt presse oppslag + å be noen av politikerne  disse er jo for at vi skal kjøre elbil å de må tenke litt lengeren bare i byen 
Ja selv kjøper jeg snart bil der jeg ikke behøver å tenke på det men tenker på andre
Å sperre laderen? Høres litt ulovlig ut det da.
Men å få til litt presseoppslag høres ut som en god plan.

Foreløbig har jeg kun benyttet meg av hurtigladere som tar visakort. Har egentlig ikke så veldig mye planer om å ha et fast månedsbeløp for å kunne benytte meg av hurtigladere noen foen få ganger i året. Ergo så er jeg egentlig utestegt fra alle hurtigladerene i sør-trøndelag...

Du har nøklene til en Tesla i henderen snart?

JBS

Vi har lidt det samme problem her i Danmark..

Pt. har vi kun CLEVER, det i bund og grund ok efter at Better Place gik konkurs.
Desværre betaler vi også prisen for dette, hvis jeg ønsker at lynlade koster det 5,5dkr pr. kw !!
Altså godt 100,- for en ladning til 80%  :'(

Som andre har skrevet, så bliver langture ekstrem dyre !
Mit håb er at de snart for konkurence så prisen blive mere "normal" ca 3,5kr ville være godt  :D

Vh Johnny
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

sven erik

det er ikke ulovlig å samles ved en hurtiglader alle sammen men ikke lade  det står ikke at man må lade  og ha en del presse omtale  +++
men gjør man noe med laderen er det ulovlig  som noen gjør i frustrasjon trykker de inn nødknappene  så den ikke virker dette er ikke bra

Bil.Med.Vet

Enig i at disse prisene ikke henger på greip. Hvis man hurtiglader ofte er sikkert 299,- i mnd en grei pris. Men alternativet burde være 0,- i mnd og 40,- - 50,- pr gang. OK å betale for brikken og registrering og ev et fakturabeløp pr faktura dersom man ikke har avtalegiro.
Nåværende prising gjør abonement helt uaktuelt for oss. Ser for oss å bruke hurtiglader maks 1 gang i mnd i snitt.
Får vel velge fossilbilen for lengre turer i fremtiden også.
Tenker å maile EV power om dette. Jo mer påtrykk de får jo mer sannsynlig at de kommer til fornuft.
Sparer opp til en Tesla Model X
Leaf 2013 - Leveres uke 42
Subaru Outback 1997 - Må bli til X'en er i hus
Subaru VIVIO 1997 - Kasseres uke 42

okd

Hadde sett for meg og bruke elbilen på lengere turer,  men med dagens prising på hurtiglading,  tar jeg heller fossilbilen og slipper da også rekkevidde angsten.
Håper imidlertid at noen tilbydere tar til fornuften og priser riktig og gjør det enklere å betale. 
Euroleaf, Tekna registrert 4/10-13

Griffel

Sitat fra: odehlin på søndag 08. september 2013, klokken 18:45
Hadde sett for meg og bruke elbilen på lengere turer,  men med dagens prising på hurtiglading,  tar jeg heller fossilbilen og slipper da også rekkevidde angsten.
Håper imidlertid at noen tilbydere tar til fornuften og priser riktig og gjør det enklere å betale.
Husk at du starter med fulladet batteri hjemmefra, så dermed er det ikke sikkert at det blir så dyrt alikevell.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

thoru

Sitat fra: Bil.Med.Vet på søndag 08. september 2013, klokken 17:32
Enig i at disse prisene ikke henger på greip. Hvis man hurtiglader ofte er sikkert 299,- i mnd en grei pris. Men alternativet burde være 0,- i mnd og 40,- - 50,- pr gang. OK å betale for brikken og registrering og ev et fakturabeløp pr faktura dersom man ikke har avtalegiro.
Nåværende prising gjør abonement helt uaktuelt for oss. Ser for oss å bruke hurtiglader maks 1 gang i mnd i snitt.
Får vel velge fossilbilen for lengre turer i fremtiden også.
Tenker å maile EV power om dette. Jo mer påtrykk de får jo mer sannsynlig at de kommer til fornuft.
Det er nøyaktig den prisen jeg synes er fornuftig.
Hvis jeg noen gang skal betale blodprisen 100kr for ladning, så skal jeg i værtfall ikke ut med 50kr pr måned.
Når jeg kjørte oppover fra Oslo til Trondheim, så lå hurtigladninga der nede på 40kr pr ladning og det synes jeg ikke var noe upris. i tillegg så var det visa-terminal på disse. Statoil hurtiglader lå vel på ca 70kr. Men på statoil så kunne man også betale med kort for da gikk man inn i stasjonen og betalte før man ladet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA