Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forslag: elbil-wiki

Startet av janhelge, søndag 11. mai 2008, klokken 17:48

« forrige - neste »

janhelge

Hallo godtfolk og andre...

Jeg synes vi burde sette opp en wiki her på elbil-no. Jeg ser for meg en wiki ganske tilsvarende hva som wikipedia bruker hvor vi alle kan ha mulighet for å skrive wiki-sider og samle og dele vår kunnskap om bilene våre og alt vi mener vi kan om batterier og denslags.

Jeg har satt opp mediawiki (som er hva wikipedia bruker) flere ganger, og tilbyr meg å gjøre dette om det er ønskelig. I motsetning til wikipedia, synes jeg vi skal kreve at de som skal skrive i elbil-wiki'en skal være registrerte brukere.

Hva mener elbil-folket om dette?

Med vennlig hilsen Jan Helge
Først Th!nk, men nå iMiev.

PLUTO

Kjempe god ide. Man skal jo ha litt av en tålmodighet for å finne frem til den inforamsjonen man vil her på dette forum, så dette synes jeg høres meget interessant ut. flott å kunne henvise folk til faktaopplysninger på et slikt wiki-sted. Noe som kan bli interessant er jo at der er mange meninger om ting som gjelder elbil så hvordan "sannhen" (om der er noen) skal komme frem blir jo interessant.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

janhelge

Hallo Pluto. Jeg ser det problemet du sier om "sannheten" og meningsutvekslingen i forhold til dette. Og det er, slik jeg forstår deg, naturligvis viktig at vi, om det er tvist om de "sannheter" som skal beskrives på den aktuelle wikisiden, kommer frem til formuleringer som viser til at det er forskjellige oppfatninger. På en "mediawiki-wikiside" (som er den wiki-programvaren jeg foreslår), har hver side også en diskusjonsside, og det er kutyme at man avklarer diskusjoner der og blir enig om formuleringene som skal brukes. Dersom diskusjoner ikke fører frem, er det selvfølgelig mulig å beskytte visse sider slik at de ikke kan editeres videre.
Med vennlig hilsen Jan Helge
Først Th!nk, men nå iMiev.

cra

Dette høres ut som en god ide, ja. Og jeg er helt enig i at man bør være registrert (men ikke nødvendigvis betalende) medlem for å kunne redigerer. Det at elbil.no har vært hacket før, og thinkers.no er nede pga hacking enda tyder på at noen ønsker å motarbeide oss, så registrering burde være et minimum, ja.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

ilmarw

Har tenkt på dete før, da ifm. ladeplasser. Kjempebra idé, jeg sier two thumbs up!

ilmar
Polestar i bestilling

espen

Inspirert av innleggene her søkte jeg opp elbil på Wikipedia. Det var ikke hyggelig lesning:
"I et større perspektiv er imidlertid miljøgevinsten uavklart: batteriene er store, tunge og inneholder miljøgifter. Ladestrømmen på el-nettet produseres i mange tilfeller i sterkt forurensende kullkraftverk med dårlig virkningsgrad, eller atomkraftverk."

Håper noen her føler seg kallet til å gå inn og få til en riktigere versjon i Wikipedias artikkel.

cra

Da har visst noen endret teksten, ser jeg. ;)  Det er fritt fram for andre å endre også, dersom vedkommende har bommet med talene, evt om noen synes det var litt "over the top".
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

espen

oj, nå var den litt bedre ja :-)

Men jeg synes fortsatt at vi ikke kan være fornøyd med at det står "I et større perspektiv er imidlertid miljøgevinsten litt mindre avklart:",
bare fordi veldig mange ikke vet hva de snakker om?

Jeg ser imidlertid at det har vært litt frem og tilbake med den "avklart" setningen, og vet ikke helt hvordan man sørger for å vinne frem med den korrekte versjonen hvis det er en eller annen dieselfrelst kverulant på den andre siden? (Har ikke vært aktiv i Wikipedia før)

cra

Jeg tenkte slik at det kunne være greit å ta endringen i steg, i stedet for en radikal endring over natta. De endringene jeg gjorde har blitt endret av noen andre like etter. Teksten er stort sett den samme, men det er delt litt opp, og ble i det store og hele bedre. Det er bare å gå på sammenligning av versjoner så ser man hva som er endret. :)

Jeg foreslår at vi ser det litt an, og dersom det ikke er noen som abonerer heftig på artikkelen for å ha "nazi-kontroll" med den så endrer vi det litt mer etterhvert.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA