Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solfilm på Model S

Startet av Spooz, fredag 23. august 2013, klokken 13:19

« forrige - neste »

Dennis

#315
Jeg har 35% på siderutene foran, 20% på siderutene bak samt bakluka. Er fornøyd med det, ikke noe problem å se ut speilene og ut bak selv når jeg rygger inn i min ganske mørke garasje om natta.

Se også her: http://www.scandinano.no/solfilm/

Med 5% ser man så å si ingenting når det er mørkt ute så 20% er helt klart grensen der man får mest mulig skjerming samtidig som man ser greit nok.
Dette er sikkert forskjellige fra person til person siden hvor godt man ser i mørket varier etter alder osv.

mogu

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 22. juni 2015, klokken 13:05
Jeg har 35% på siderutene foran, 20% på siderutene bak samt bakluka. Er fornøyd med det, ikke noe problem å se ut speilene og ut bak selv når jeg rygger inn i min ganske mørke garasje om natta.

Se også her: http://www.scandinano.no/solfilm/

Med 5% ser man så å si ingenting når det er mørkt ute så 20% er helt klart grensen der man får mest mulig skjerming samtidig som man ser greit nok.
Dette er sikkert forskjellige fra person til person siden hvor godt man ser i mørket varier etter alder osv.

Takk for svaret :) jeg er ikke mer enn 24, så jeg håper jeg slipper å slite med mørkesynet før bilen er vraket om maaaange år :) Det frister veldig med 20 bak, men blir 35 "Harry" på hvit bil når man ikke har noe på siderutene forran?
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

Dennis

Da er du 3 år yngre enn meg så da går det nok helt fint med mørkesynet 8)

Selv er jeg ikke så glad i det skille man får mellom foran og bak, men 35% er jo en del mindre enn 20% så ser nok ikke så galt ut :) Du kan gå for 50% foran for å få mindre skille og 50% er såpass lyst at man slipper å bli stoppet for det i de aller fleste tilfeller.

mogu

Flott. Tror det fort blir 35 bak B-stolpe, og 20 bak. Evt. At jeg legger 50 forran B-stolpe hvis det er tydelig at det kommer til å bli veldig stort skille, eller at jeg venter og eventuelt tar det i etterkant om jeg skulle angre meg :) enklere å legge på i ettertid enn å ta det av igjen :)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

HelectriC

Sitat fra: Kagex på mandag 22. juni 2015, klokken 12:32
jeg svarte på spørsmålet hans, soting bak b stolpen reduserer vel ikke så mye sikt.

skal du komme med moralpreken kan du bare holde kjeft , jeg svarte ikke han for at du skal komme her å vise at du liksom er et bedre menneske

Vad hyggelig tone du har her på forumet! Alltid kjekt med slike personer som tar seg friheter å si hva som helst bare fordi du sitter foran skjermen. Tviler på du hadde sagt det slikt hadde vi stått øye mot øye. Tenk lit på det du!
ioniq 5

Kagex

Jeg sier gjerne det samme foran deg.  At man ikke skal sote rutene er fordi redningsfolk skal kunne knuse ruta.   Så du sier at siden du ikke kunne få øyekontakt så kjører du på folk?  Hva med alle som bruker briller.  Jeg heter Casey.  Hvis du vil ta en prat face to face er jr jeg bosatt i Oslo området
P29687

HelectriC

Sitat fra: Kagex på mandag 22. juni 2015, klokken 19:03
Jeg sier gjerne det samme foran deg.  At man ikke skal sote rutene er fordi redningsfolk skal kunne knuse ruta.   Så du sier at siden du ikke kunne få øyekontakt så kjører du på folk?  Hva med alle som bruker briller.  Jeg heter Casey.  Hvis du vil ta en prat face to face er jr jeg bosatt i Oslo området

Om du ikke er enig i at mange situasjoner blir mindre farlig av at medtrafikanter har øyekontakt, så mangler du noe av forståelse for trafikk. Om det så er syklister, fotgjengere, bilister, så blir det ofte mye sikrere om man vet at den andre ser deg. Det har ikke å gjøre med at jeg kjører in i noen, men det kan være at jeg ser at f.eks. noen er på vei rett ut der jeg kjører til tross for at personen ikke er den som har prioritet. Om jeg då får øyekontakt med den personen så kan et uhell unngås.
At det ikke er tillatt med solfilm har ikke noe med redningsmannskap å gjøre i det hele tatt, hadde vart forferdelig dårlig utstyr til brannvesenet om de ikke klarer å ta seg gjennom lit plastikkfilm, da er de laminerte rutene i mange andre biler i stort sett umulig å t seg inn i???

Måten du skriver på beviser bare at du ikke har kommet så veldig langt i mental ålder, men når du får lit mer erfaring, så skjønner du nok lit mer av hva jeg mener. Frem til det så kan du vel bare pent forsøke å ikke skryte med hvor dum du er! Hadde jeg skrevet at jeg pleier å kjøre 90 forran alle barnehager, hadde jeg noe og fått høre et å annet her på forumet.
Ha det fint Kræjsi!
ioniq 5

Kagex

Hahha jada forklarer min mentale alder når du begynner med moral preken og skal forklare om alt mulig annet enn det mogu spurte om.  Joda bare fortsett å bevise for deg selv at du er voksen og ansvarlig.  Leve lenge på det,  ihvertfall med seg selv.  Supert nå fikk du flere til å ikke sote rutene sine. Jeg burde kanskje anbefale alle å ikke spørre om topp fart fordi fartsgrensen er 110 i Norge.  Avslutter den her.  Vil du diskutere videre får du sende meg en pm så kan vi ta en kaffe et sted å diskutere videre.  Siden jeg ikke tør å si det rett ut til deg
P29687

dotten

Helec; du må være tvilling.. Så dum går det ikke Ann å være på egenhånd.
Det er pga sikkerhet og ikke sikt solfilm ikke er tillatt, og det er fordi ruta ikke knuses på riktig måte, og kan skade de inni bilen.

Slutt med moralpreken din, og gjør oss en tjeneste, meld deg til kastrering, vi trenger ikke flere som deg (se denne med litt humor, og slutt å ta alt seriøst)
S85

P85D fra mars 2015

Bushy

Får snakke fra mc ståstedet mitt da... Det med blikk. Er det jeg setter nesten høyest når jeg er ute å kjører mc. Jeg er tydeligvis omtrent usynlig for noen. Så det å kommunisere med øyekontakt ser jeg som veldig trygghet for min egen del.
Tesla øyer. Tror det blir soting rundt om. Men da i så lys tone. Så kan gå som orginal soting. Skal se litt på gradering bakover, som flere her nevner
S75D sept. 17

HelectriC

Sitat fra: dotten på mandag 22. juni 2015, klokken 19:29
Helec; du må være tvilling.. Så dum går det ikke Ann å være på egenhånd.
Det er pga sikkerhet og ikke sikt solfilm ikke er tillatt, og det er fordi ruta ikke knuses på riktig måte, og kan skade de inni bilen.

Slutt med moralpreken din, og gjør oss en tjeneste, meld deg til kastrering, vi trenger ikke flere som deg (se denne med litt humor, og slutt å ta alt seriøst)

Skal man koble in fakta må man nesten ha lit forståelse for det tekniske. En solfilm lar rutene knuse på annen måte??? Hallo! Klart de gjør, men ikke til det dårligere! Har du film på, enten det er solfilm eller lamineringsfilm som finnes fra fabrikk på veldig mange biler, så er det mindre risiko for å få glass i fjeset når ruta knuser, ikke omvendt!
Absolutt skal man ikke ta alt så seriøst, det er vel ikke så farlig når man kjører med 40% soting på vinteren i mørke og man kjører på et barn eller annet fordi man ikke kunne se noe eller fordi vedkommende ikke så at du kikket ut frontvindu å ikke sidevindu som kanskje hadde vart mest logisk ved et spesifikt sted. Nei, du har helt rett, jeg skal ta det med ro og bare le når et barn blir kjørt på, fordi det er ju tross alt ikke mine barn det dreier seg om, for jeg er kastrert!
Dette er virkelig et forum for harselering og trylling blitt. Bilen står i andre rekke og kan godt diskuteres om og når det ikke er noe stygt du har å si om de andre forummedlemmene, for det har første prio!
ioniq 5

dosmont

Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

F_P

Er så frekk at jeg drar tråden tilbake på sporet.

Tok kontakt med Riis på Helsfyr. De anbefaler 22%, og sier de ikke selger noe særlig 35%.. Ble usikker  ::)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

eg1l

Sitat fra: F_P på tirsdag 23. juni 2015, klokken 13:47
Er så frekk at jeg drar tråden tilbake på sporet.

Tok kontakt med Riis på Helsfyr. De anbefaler 22%, og sier de ikke selger noe særlig 35%.. Ble usikker  ::)

Jeg har fått høre det samme av Riis på Lade i Trondheim. Har også vært å tittet på @B_Tesla sin sorte Model S, og jeg syns det så veldig bra ut. Jeg kommer til å gå for det samme på min.

Cirion

Fra en som har 5% på alt bak b stolpen, og ingenting foran...

Har kjørt med dette over et år. 5% er helt perfekt. Ingen innsyn og ikke for mørkt, selv på mørke vinterkvelder. Biler holder mye lenger avstand, da det ikke er mulig å se gjennom bilen.

Det merkelige er at jeg ikke føler behovet for å ha noe på sidene foran eller i frontruta. Noe jeg følte før jeg sotet bak.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA