Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Solfilm på Model S

Startet av Spooz, fredag 23. august 2013, klokken 13:19

« forrige - neste »

Øyvind.h

Sitat fra: sn0le på torsdag 12. juni 2014, klokken 01:05
Film på fører eller passasjervindu gjør det vanskelig å knuse ruta i en nødsituasjon. Enten hvis man trenger å få en person ut av bilen, eller må komme seg ut av bilen hvis man f.eks kjører ut i ei elv eller utfor en bryggekant.
Så jeg ser faktisk logikken i at frontrute er laminert, mens sidevinduene ikke er det, og heller ikke kan legges noen form for film på.
I praksis er det nok mye mer viktig at du reduserer sidesynet i mørket kraftig! Allerede med 35-film er sidesynet kraftig redusert i høst- og vintermørket. Redusert sidesyn=økt fare for å kjøre på noen/noe du ikke ser, uavhengig av om det er din skyld eller ei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sn0le

Tenkte mest på Thor2014 sitt spm om film som demper varme.
Dvs blank IR-film som mange frontruter på moderne biler har.
Slike, om de finnes, hindrer ikke utsyn, men vil hindre redning av personer inne i bilen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Thor2014

Sitat fra: sn0le på torsdag 12. juni 2014, klokken 09:19
Tenkte mest på Thor2014 sitt spm om film som demper varme.
Dvs blank IR-film som mange frontruter på moderne biler har.
Slike, om de finnes, hindrer ikke utsyn, men vil hindre redning av personer inne i bilen.

Jess

jazzwheel

Scandinano tar nå 3200kr fra B-stolpe og bakover.

Jeg velger nok Riis Asker senere i uken (fordi det er nærmere), de tar 3800kr for det samme. Noen erfaringer med de?

nivve

Ida på Riis Lade er meget flink - hun ble anbefalt av Frank på Tesla Lade, med god grunn  :)

Jeg tok 20% på sidevinduer og 5 % bak, og jeg har i tillegg "gardina" i bakvinduet. Det er mørkt, ja - men er ikke et issue med speil/ryggekamera. Det går dessuten veldig fint sammen med panoramataket - 20% bak gir ikke like fin overgang (etter min mening).

krister461

Spørsmål: Er det vanlig med små bobler/prikker i solfilmen - eller er det bare ved amatørmessig montering?

Jeg skulle hente bilen min i dag. Ble i går overtalt til å legge på 20 fra B-stolpe og bakover. Hadde egentlig planlagt 35 på sidevinduer og 20 på bakvindu, men fikk vite at 35 ga liten effekt for barna i baksetet.

Anyways, i dag når jeg skulle hente bilen var det to riper i filmen på ene vinduet, og en rekke små prikker/bobler, samt noen mindre bobler ved varmetrådene.

Montøren beklagde og skjønte ikke helt hvorfor han ikke hadde sett dette i går. Han skal gjøre jobben på nytt i kveld. Ripene skulle selvsagt ikke være der, og det var alt for mange bobler. Men samtidig sa han at de var svært vanskelig/umulig å få den 100% prikkfri. Stemmer det?

Har også lest på nett at noen bobler forsvinner etter en stund når ting får tørket. Har også hørt fra andre med samme bil at det er vanlig med litt luftbobler ved varmetrådene.

Hva er andres erfaring rundt dette?

toregrill

Det var en del bobler hos meg de første dagene, opptil ca 7mm i diameter. La bilen få ca en ukes tid. Helt strøkent nå, selv rundt varmetråene. Har også 20% bak. Veldig fornøyd med det.
Tore Gran
Tesla Model S P85, Perlemor Hvit, soltak, stereo. Står nå endelig i garasjen og varmer sikringsskapet..

FrederikC@Teslafied.eu


krister461

En oppdatering fra meg: Torsdag hentet jeg bilen og solfilmen var uten riper og med minimalt med bobler. Så, lite å utsette på denne.

Men, onsdags kveld så jeg på appen at karen som lå solfilmen tok seg en kjøretur med bilen. Når jeg konfontrerte han med dette prøvde han først å lyve seg unna, før han beklagde og ga meg en liten rabatt. Jeg kunne sikkert nektet å betale, men det viktigste var å få sagt i fra. Kollegaene hans var ikke blide og beklagde veldig.

Jeg har god erfaring fra sjappen fra tidligere og kjenner daglig leder, så jeg vil ikke henge de ut her.


Er forøvrig fornøyd med 20/20, selv om jeg fortsatt er usikker på om jeg skulle valgt 35/20 isteden. Slenger trolig ut et bilde når bilen er vasket. :)

jazzwheel

Jeg er meget fornøyd med 20% bak b-stolpe. Det vil si, 22% sa Riis at det var.

Jeg opplevde også at min bil var på en prøvetur (nevnte det kort i en annen tråd). Samme greia der, de beklagde veldig og da gjør jeg ikke noe mer. Jeg konfronterte dem med at alt inventaret i bilen lå slengt rundt så de hadde tydeligvis tatt seg en drøy tur. Wattmåleren viste det samme.

Lurer på hvor utbredt dette er - jeg tipper veldig for jeg er ganske sikker på at det har skjedd med en BMW jeg hadde også.

sn0le

Med VisibleTesla kjørende på en PC kan man vel logge hele turen?
Hvis det stemmer så er det ikke dumt å nevne det når man leverer fra seg bilen.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Car-El

Ta et bilde som viser antall kilometer når dere leverer bilen fra dere. Og det gjør ikke noe om dere nevner kilometerstanden og gjerne viser bilde av dem, ved innlevering av bilen.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

cra

Det finnes også en deli slike "Valet screens" som informerer om at bilen logger hele turen, og at eier får varsel dersom en gitt hastighet overskrides. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thor2014

Slike handlinger er uproft og uakseptabelt.
Noen år siden tok en Subarumekaniker en testtur med en STi.
Bilen hadde ettermontert motorstyring og loggesystem. Bilen hadde holdt høy hastighet gjennom 50-60 soner.
Resultert i mistet jobb, tap av førerkort og anmeldelse.

Kjip dag på jobben, men han gjør nok neppe noe slikt igjen 

krister461

Og her kommer bilder av 20/20. Jeg har vel konkludert med at jeg er glad jeg gikk for dette og ikke 35/20 da effekten er nyttig for kidsa. I noen vinkler synes jeg 20 bak og ingenting forran fungerer fint, mens andre ganger synes jeg overgangen er litt for brå. Synes de to vedlagte bildene illustrerer det godt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA