Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

HomeLink

Startet av Milzit, torsdag 22. august 2013, klokken 09:44

« forrige - neste »

JonasB

#240
Sitat fra: janmb på mandag 02. juni 2014, klokken 13:32
Har fortsatt ikke fått til programmering av min.

Fjernkontroll og tilhørende mottaker fra portspesialisten fungerer utmerket sammen, men programmering av bilen er et mareritt.

Har ikke giddet å gå på Tesla med det ennå, men det er vel neste steg.

Men da skulle jeg gjerne vite hvilken portåpner systemet emulerer i "dip switch 5 på"-konfigurasjon i fall det er et eller annet de kan justere i bilen i forhold til bedre mottak av dette.

Hei Jan,

Dessverre så opplever vi det samme med Tesla. Sist jeg var med å programmere Homelink måtte vi forsøke 5-6 ganger før bilen ville godta signalet.

Når du stiller mikrobryter nr 5 opp i fjernkontrollen emulerer du Beninca.

Du kan også forsøke å stille mikrobryterne slik:

Liftmaster Rolling code: OPP - NED - OPP - OPP - NED - NED

eller Liftmaster Billion Code: OPP - NED - OPP - OPP - OPP - OPP

Men da må du også endre innstilling på mottakeren: 1,4 = OFF 2,3 = ON.

Jeg kan bekrefte at alle typene ovenfor er kompatibel med Homelink og at ulike kunder med Tesla har hatt suksess med alle kombinasjonene.

De generelle tipsene er å la bagasjelokket stå oppe mens du forsøker å overføre, samtidig som du holder fjernkontrollen tett inntil emblemet.

Dersom Homelink lærer signalet og du får valget om å åpne garasjeporten på skjermen, så kan du få med deg en kompis som trykker LEARN1, mens du trykker på åpne garasjeporten.

janmb

Har vært gjennom denne løypa ørten ganger nå uten resultat.

Har testet alle de nevnte kombinasjonene på fjernkontrollen. Programmerer slik foreslått, testet både med luka åpen, lukket, holde kontrollen utenfor bilen (peke mot Ten), holde den over låsen til luka, holde den rett innenfor låsen til luka etc etc. Kort sagt testet alle permutasjoner jeg kan tenke meg. Inkludert kombinasjoner med å holde inne fjernkontrollen bare en gang samt holde inne så mange ganger som trengs før bilen kvitterer.

Resultatet er alltid en av to:

1. Etter 20-40 sekunder kvitterer bilen med lysene. Jeg går inn i bilen og ser, da står det "Signal detected, learning signal" eller lignende. Etter kanskje 10 sekunder endres denne til "Signal not detected"

2. Bilen kvitterer ikke i det hele tatt.

Virker som bilen oppfattet den første settingen best, men har ennå ikke fått den til å faktisk lære og lagre signalet.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

akseln

Jeg fikk min TMS i går og etter å ha lest denne tråden hadde jeg lite håp om at Home Link skulle virke.

Jeg har en Lobas 5580 portåpner, men den tilsvarer vel en Liftmaster. Jeg bruker en uoriginal fjernkontroll fra portspesialisten.no.

Overraskende nok så fungerte dette helt utmerket, selv om jeg ikke fikk det helt til på første forsøk. Gjorde følgende:
- Plasserte bilen i garasjen slik at det var kort avstand til portåpneren.
- Åpnet frunken (usikker på om dette var nødvendig).
- Startet oppsettet og fulgte guidingen på skjermen.
- Trykket på fjernkontrollen både i og utenfor frunken. Den har en liten lampe og holdt knappen inne helt til lampen slukket. Deretter trykket jeg inn på nytt. Etter en 10-12 ganger så blinket lysene.
- Trykket på "læringsknappen" på portåpneren og klikket så videre på skjermen.
- Lampen på portåpneren begynte å blinke raskt så det var tydelig at her var det kontakt.
- Så var det bare å teste og voila - porten gikk både opp og igjen.


sn0le

Noen tips til en enkel og grei, ikke alt for dyr, garasjeportåpner som er kompatibel med Homelink?

Bor i borettslag, og vi har noen 30 år gamle fellesgarasjer med vippeport.
Så det er begrenset med hva jeg ønsker å legge i dette.
Ser at Jula har en billig sak, men står ikke hvilken frekvens den bruker.
http://www.jula.no/garasjeportapner-700nm-377011

Regner med man får det man betaler for, og at den på Jula ikke er det beste man får tak i.
Ser at Torshov Bilrekvisita har 2 garasjeportåpnere.
http://www.torshovbil.no/garasjeportapner-ml510ev
http://www.torshovbil.no/garasjeportapner-ml700ev

Begge støtter både 433MHz og 868MHz. Prisen er helt kurant for min del.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Mr.Hansen

Sånn til info så er Homelink boksen ca 20cm til venstre for Tesla logon.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

petersv

Sitat fra: sn0le på lørdag 05. juli 2014, klokken 12:21
Noen tips til en enkel og grei, ikke alt for dyr, garasjeportåpner som er kompatibel med Homelink?

Bor i borettslag, og vi har noen 30 år gamle fellesgarasjer med vippeport.
Så det er begrenset med hva jeg ønsker å legge i dette.
Ser at Jula har en billig sak, men står ikke hvilken frekvens den bruker.
http://www.jula.no/garasjeportapner-700nm-377011

Regner med man får det man betaler for, og at den på Jula ikke er det beste man får tak i.
Ser at Torshov Bilrekvisita har 2 garasjeportåpnere.
http://www.torshovbil.no/garasjeportapner-ml510ev
http://www.torshovbil.no/garasjeportapner-ml700ev

Begge støtter både 433MHz og 868MHz. Prisen er helt kurant for min del.

Prøv den fra Jula førtst. Før du monterer prøver du å programmere Homelink med den medfølgende fjernkontrollen, går ikke det, leverer du det tilbake og får pengene igjen.

Lånabakker

Har fått følgende forslag fra Portspesialisten:
Du skal endre på det lille røde bryterpanelet i mottakeren: 1,4 = OFF 2,3 = ON.

På baksiden av fjernkontrollern, under en liten gummilist, så finner du mikrobrytere på som skal stilles slik:
(med nøkkelknippet mot kroppen)

OPP - NED - OPP - OPP - NED - NED


Så gjenstår det å overføre signalet til Tesla.

Da åpner du bagasjelokket foran og holder fjernkontrollen helt inntil emblemet. Fjernkontrollen slutter å sende signal etter ca 10 sekunder, så det er nok nødvendig at du trykker på knappen igjen når fjernkontrollen slutter å lyse.

Du vil da få en bekreftelse på touchskjermen at Homelink har mottatt signalet. Om det oppstår en feil så prøver du på nytt, det kan hende du må være litt tålmodig og gjøre et par forsøk.

Når Homelink har akseptert signalet (her bør du kanskje få hjelp av en venn) skal du trykke på LEARN1 på mottakeren, for så å aktivere garasjeporten fra touchskjermen.

For å programmere fjernkontrollen som du har bestilt så gjentar du prosessen med den, trykke på LEARN1 på mottakeren, for så å aktivere garasjeporten fra fjernkontrollen.

Dette fungerer, viktig å ha assistent for å trykke på touchskjermen inne i bilen for å aktivere garasjeporten fra touchskjemen,

Fekk dårlig rekkevidde på signal frå bilen - det ordna seg når eg bytta strømforsyning til "Homelink-mottakaren" fra strømuttak på liftmotoren til 12V strømforsyning vedlagt pakken fra Portspesialisten.

darthy001

Sitat fra: sn0le på lørdag 05. juli 2014, klokken 12:40
Her er og en fin måte å løse det på. :)
http://www.collegehumor.com/video/4021961/bmw-garage-door-opener
Hahahahahaha den var helt fantastisk:) lo så jeg vekket yngste sønnen her nå!

janmb

Sitat fra: Lånabakker på mandag 18. august 2014, klokken 22:51
Har fått følgende forslag fra Portspesialisten:

Har vært gjennom dette ørten ganger, med alle tenkelige variasjoner av dip-switcher etter input fra PS, og får helt enkelt bilen ikke til å lære signalet. Den kvitterer, påstår at signal er funnet og prøver å lære dette, så feiler det med at signal ikke er funnet allikevel.

Og ja, jeg har prøvd mange ganger, både med og uten alle de mer eller mindre krakilske kjerringrådene.

Det skal ha kommet endringer i sw 5.12 så jeg skal teste igjen når jeg en eller annen gang får denne. Er fortsatt på 5.9 og gidder ikke stresse med det.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Høgis

#250
Etter siste oppdatering til SW 6.0 har jeg endelig fått HomeLink til å fungere sammen med Crawford Ultra Excellent portåpner. Gikk på 1. forsøk (har vel prøvd ca. 20 ganger tidl.) Litt ergelig at jeg for et par uker siden gikk til innkjøp av en fjernkontroll (til 800,-) som passet i 12V uttaket mell forsetene. Fikk brukt den en hel uke da  ???
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

fredag

Jepp, etter at jeg fikk 5.12 prøvde jeg homelink på nytt mot Crawford port, og da funket det endelig. Etter opptak måtte jeg spille av opptaket av portåpneren tilbake til porten, og trykke på learn-knappen på porten.

At homelink-menyen nå popper opp på skjermen på bilen når jeg kommer hjem er en av de små tingene som jeg virkelig setter pris på med bilen. Kanskje et sekund spart hver dag, så det er ikke av de store tingene, men... :-)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Mr.Hansen

Da fungerte HomeLink sammen med Crawford porten min på første forsøk etter 6.0.
"When breaking the Laws of Nature the punishment occurs instantly. The punishment is known in advance and always sentenced unconditionally!"

turbolurbo

Fikk for første gang bilen til å registrere fjernkontrollen etter v6.0. Alt ser ok ut på skjermen i bilen, men portåpneren reagerer ikke. Hm... Noen andre som har lignede erfaring?
2019 TM3P

andreasmj

Hei,
Har i dag en enkel garasje med manuell vippeport. Skal sette garasjeportåpner på denne porten (leddport vil ta for mye høyde) og lurer på hvilke som er kompatible med HomeLink...? Får man en grei portåpner til 2500? I så fall; hvilken modell?

Specs:
Vippeport, uisolert tre, 260x200cm. Overhøyde 55mm.

Takk for hjelpen :)
XLRD - F1565XX Utlevert 05.11.2019
X90D - F0565XX Utlevert 21.09.2017 | Solgt 06.11.2019
S85D - P0725XX Utlevert 12.05.2015 | Solgt 14.08.2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA