Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skal montere vegguttak til ladekabel, trenger litt hjelp

Startet av Stellar, mandag 19. august 2013, klokken 22:56

« forrige - neste »

Stellar

Hei, har lest både her og i andre forum, men klarer altså ikke helt å forstå dette med volt, amper, osv... Legger ved bilder av mine skap, og håper noen kan komme med forslag til hva jeg bør gjøre. Skap med måler og overbelastningsvern er rett utenfor inngangsdør, sikringsskap er rett innenfor. Vegguttaket skal være rett utenfor samme dør. Håper på konstruktiv tilbakemelding, og beklager at jeg ikke klarer å forstå dette selv :-)
P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Stellar

P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan


Veggen

400V 16A gir 11kW, som tilsvarer 56 km/t. Dette er maks med den medfølgende ladekabelen.

For å få over 100 km/t må du opp på 32A, men dette forutsetter dobbeltlader i bilen og en egen type 2 32A ladeboks/kabel.
Men de færreste har bruk for dette hjemme, så en 16A er nok det beste valget for de aller fleste.

Stellar

P85 Hvit, Panorama, Tech, Carbon, Lyd, Lys, Park, Hylle, Barneseter. RN3404**,VIN2018* Bestilt 2. August, In production 1.november, in transit 6. november.

EvenSteven

Slenger meg på denne da jeg også skal få montert nytt opplegg i garasjen. Har i dag 240v 10A vanlig stikk.
Noe jeg frykter kan bli noe spett. Kjører ca. 6 mil daglig.

Alternativer er 32a eller 16a... og her slår dilemmaet inn.
16a er ca. 3 lapper billigere enn 32a iht. Elektrikern min.

Vil mitt kjøremønster trenge 32a eller vil 16a mest trolig duge?

Og hva får jeg egentlig inn på batteriet pr. Time med dagens 10a.?

Takker ydmykt for svar og tips!! ;)
Tesla S P85+ sølv

ebbrey

#8
Du vil få ca 13 km/t lading på 10A 230v
Du vil få ca 18 km/t lading på 16A 230v
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Tuxedo

Sitat fra: EvenSteven på tirsdag 20. august 2013, klokken 20:51
Slenger meg på denne da jeg også skal få montert nytt opplegg i garasjen. Har i dag 240v 10A vanlig stikk.
Noe jeg frykter kan bli noe spett. Kjører ca. 6 mil daglig.

Alternativer er 32a eller 16a... og her slår dilemmaet inn.
16a er ca. 3 lapper billigere enn 32a iht. Elektrikern min.

Vil mitt kjøremønster trenge 32a eller vil 16a mest trolig duge?

Og hva får jeg egentlig inn på batteriet pr. Time med dagens 10a.?

Takker ydmykt for svar og tips!! ;)

10A * 240V = 2,4 kW, slik at hvis du lader hjemme 10 timer hvert døgn, så får du tilført 2,4 * 70 = 168 kWh pr uke.  Dette tilsvarer drøyt 90 mil, og kjører du 6 mil daglig, så er ukeskjøringen din 6 * 7 = 42 mil.  Altså grei margin i en vanlig uke.

Men hadde det vært meg, så hadde jeg jo uten å blinke to ganger gått for 32A hvis dette bare koster deg 3 000 ekstra, gitt at du allerede har svidd av 500K+ på bilen.  Den ekstra lasten kan være kjekk å ha de ukene det blir ekstra uforutsett kjøring.

EvenSteven

Takker for meget god info her.

Tenker også at 32a er valget om man først skal legge opp nytt.
Men 10k i tillegg til bilen, vinterdekk ++ begynner å tære hardt på sparekontoen. Og ungene vil til Disneyland  :o

Liten justering i ukentlig km. Utfra km stand på dagens bil har vi kjørt ca.. 120mil pr.mnd de siste 3 årene.
Altså 30 mil pr. Uke.
Blir nok litt høyere med Teslaen, men dog.
Tesla S P85+ sølv

Tuxedo

Sitat fra: EvenSteven på tirsdag 20. august 2013, klokken 21:48
Takker for meget god info her.

Tenker også at 32a er valget om man først skal legge opp nytt.
Men 10k i tillegg til bilen, vinterdekk ++ begynner å tære hardt på sparekontoen. Og ungene vil til Disneyland  :o

Liten justering i ukentlig km. Utfra km stand på dagens bil har vi kjørt ca.. 120mil pr.mnd de siste 3 årene.
Altså 30 mil pr. Uke.
Blir nok litt høyere med Teslaen, men dog.

Ja, hvis alternativet til 10A er ny installasjon til 10k, så hadde jeg helt klart sett det an.  Med din kjørelengde så virker det som 10A holder lenge.  Jeg har omtrent samme daglig kjørelengde som deg (litt kortere), og kommer til å bruke 16A krets som allerede er installert i garasjen (men jeg kommer kun til å trekke 13A).

flux

#12
Sitat fra: EvenSteven på tirsdag 20. august 2013, klokken 20:51

Og hva får jeg egentlig inn på batteriet pr. Time med dagens 10a.?

Takker ydmykt for svar og tips!! ;)
Om du har bilen parkert og plugget til i garasjen 12t i døgnet, vil du på en  vanlig 10A kurs lade 125 km hvert døgn, dvs. du kan kjøre 45.000 km årlig.

Tror mange overvurder sitt hjemmeladebehov, lev med bilen noen måneder før du bruker mye penger i garasjen.

shb

Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

Bent

Jeg har hatt Roadster siden mai i fjor, jeg bruker den til alt og har kjørt 22.000km med den. Jeg har (i praksis) 13A lading i garasjen og har aldri hatt noe problem med den ladehastigheten. Det nærmeste jeg har kommet en utfordring var når jeg kom hjem fra Oslotur sent på kvelden med lav batteristand, og skulle kjøre videre fra Trondheim til Kristiansund påfølgende ettermiddag. Gikk fint det og.

Når det er sagt, hadde jeg kunnet velge mellom 32A, 16A eller 10A i garasjen hadde jeg selvsagt gått for 32A. Ikke fordi det er nødvendig på noe vis, men fordi det er jo bedre da.
Tesla Roadster, 25Mm

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA