Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading med UMC/Mobile Adapter og skjøteledning

Startet av leifarneb, mandag 19. august 2013, klokken 21:14

« forrige - neste »

leifarneb

Hei,

Får snart levert min TMS, medio/ultimo sept.

Har idag en iMiev (Rullestol med vinduer..) som jeg lader via en 25m skjøteledning fra Biltema.

Ser i manualen til TMS at man ikke kan bruke skjøteledning noe jeg ikke får til å stemme.

Noen som har noen forslag til hva slags skjøteledning jeg kan bruke og forslag til hvor de kan skaffes i lengde på 25m og feks 5 meter?

Tenker ikke å lade på mer enn 16A, mest sannsynligvis bare 10A.

Takker for forslag og innspill!

Leif Arne

petersv

#1
Litt avhengig av lengde og strømstyrke, men så lenge den er bra skal det gå bra. For 16A må du ha minimum 2.5mm^2, helst 4mm^2 hvis det er snakk om over 20m. For 32A må du ha 4mm^2 (vil dog anbefale 6mm^2 på lange strekk.)

CEE stikk er et must! Schuko er ikke aktuelt over tid med 16A.

Mer info her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8850.0.html

Er også en egen tråd om skjøteledninger hvis du søker.

leifarneb


Griffel

Sitat fra: leifarneb på mandag 19. august 2013, klokken 21:14
Ser i manualen til TMS at man ikke kan bruke skjøteledning noe jeg ikke får til å stemme.

Det står nok der og også i manual for alle andre nyerer elbiler fordi det er et krav i EN 61851-1 som omhandler lading av elbiler at dette skal stå tydelig skrevet i manualen.

Det står også om overgangs adaptere at slike bare kan brukes hvis de er godkjent av bilprodusenten eller av produsenten av EVSE er spesielt utpekt og godkjent. Produsenten må tydelig merke adaptere for å indikere spesifikke bruksforhold.

Det står også at adapter ikke må endre lademodus, altså er det i praksis ikke lov til å koble en et mod 3 ladepunkt via en stikkontakt.

Det finnes lokale forskrifter som tillater skjøteledning f.eks Sverige opp til 30 cm. Jeg tror ikke Norge har lokale forskrifter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA