Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading - Type x, Mode y og Tesla Model S

Startet av glaserud, søndag 18. august 2013, klokken 12:25

« forrige - neste »

glaserud

Jungelen av ladeuttrykk er ganske full, så for å slenge ut et spørsmål og selv forsøke å svare på det prøver jeg på følgende:

Alt er basert på IEC-62196, som er en standard for elektriske koblinger og lademodus for elektriske kjøretøy.

Type - Dette er pluggtyper, d.v.s. utformingen av den fysiske dingsen du kobler til.
Type 1: Plugg som takler 1-fase lading. P.t. er dette J1772-2009-standarden, som er en rund plugg med 5 pinner for hhv. 2xAC, 1xjord, 2xprotokoll. US model S lader med denne via overgang, men en overgang er p.t. ikke kjent for EU-modellen.
Type 2: Plugg som takler 3-fase lading. P.t. er dette IEC 62196-2, eller bare kjent som "Type 2" etter denne standarden. Dette er pluggen som europeisk model S kommer med innebygd støtte for. Ofte kjent som "Mennekes", da det er de som introduserte den.
Type 3: Kun på papiret foreløpig, en plugg begrenset oppad til 32A med fysisk beskyttelse over kontakten for å ikke kunne komme i direkte kontakt med strømførende ledninger. Lavere strømstyrke vil gi billigere plugger og kontakter.

Mode - Dette er lademodi, d.v.s. hvordan strøm skal transporteres over ladeinfrastrukturen (plugger, kabler mm)
Mode 1: Sakte lading fra husholdningskontakt.
Mode 2: Sakte lading fra husholdningskontakt med beskyttelsesenhet på kabelen. Dette er for Model S UMCen, som har adaptere til husholdningskontakt og rundstift, og en ladekladd på kabelen.
Mode 3: Sakte eller rask lading fra dedikert ladestasjon med kontroll og beskyttelsesfunksjon innebygget i ladeboksen. Dette er typisk "Type 2 ladestasjon", "Tesla High Power Wall Connector" o.l.
Mode 4: Hurtiglading ved å bruke ekstern lader. Her bruker man en ekstern omformer for AC-DC og lader direkte mot batteriet. For Model S er dette p.t. SuperCharger.

Så er det en del andre plugger og tilhørende lademodus:

CHAdeMO: Egen pluggdefinisjon og protokoll. Mulig Tesla kommer med adapter for denne, men tilgjengelighet og pris er ikke kjent.
Combo / CCS / Combined Charging System: Plugg basert på Mennekes type 2, hvor det i tillegg er to pinner for likestrøm.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

JonI

Bil: "Gråtass" P+ grå/grå/grå  (P2318)

Cowboystrekk

+1. Om jeg da forstår det riktig vil det da si at chademo og combo ikke fungerer ut av boksen med TMS pr idag? Ser også at de har noen steder med noe som heter marechal i Sverige, hva slags type kontakt er det?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

glaserud

Stemmer. Combo trenger en adapter, siden den er lik type, med noen ekstra pinner. CHAdeMO trenger en konverter, siden du må oversette og herje med styresignalene til den eksterne laderen.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

toppi

Takk for flott info  :)

Får dog ikke helt taket på hva HPWC og lignende stasjoner skal være godt for?
En får jo ikke noe mer strøm til bilen en det sikringen tilsier uansett?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

glaserud

HPWC og liknende vil flytte ladingen fra Mode 2 til Mode 3. Mode 2 er begrenset oppad til 11kW p.g.a. ladekladden som følger med Teslaen. Med Mode 3 kan du lade opp til 22 kW om man har dobbeltlader. Hvor mye du kan lade avhenger uansett av sikringen på kursen du kobler utstyret på, det er riktig.

Så om du f.eks. har en 230V 16A enfas, er det ikke noe poeng i en HPWC/ladeboks.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

#6
Sitat fra: taraquin på søndag 18. august 2013, klokken 13:01
Ser også at de har noen steder med noe som heter marechal i Sverige, hva slags type kontakt er det?
De gode gamle som f.eks kunne benyttes av klasiske PSA biler som P106. (Veldig bra og sikre koblere forøvrig, men antagelig kunne en ikke basere en standard på disse da det ville gi Marechal en konkuransefordel)

Sitat fra: toppi på søndag 18. august 2013, klokken 17:30
Takk for flott info  :)
Får dog ikke helt taket på hva HPWC og lignende stasjoner skal være godt for?
En får jo ikke noe mer strøm til bilen en det sikringen tilsier uansett?
Det er jo kjekt at sikringen ikke går, og at du ikke trenger å vite noe om opplegget, slik du er nødt til om du plugger inn i vanlige stikkontakter av ymse slag via kladd og adapter.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#7
Sitat fra: glaserud på søndag 18. august 2013, klokken 16:14
Stemmer. Combo trenger en adapter, siden den er lik type, med noen ekstra pinner.
Men en har da ingen glede av Combos DC del. Et slik adapter tviler jeg på at noen har glede av.
Det er mulig jeg tar feil, men at det skal finnes stasjoner med Combo som ikke også har minst en vanlige type 2 kontakt synes jeg nesten blir for dumt. Det blir isåfall stasjonen for de få.

Og skulle stasjonen bare ha en Comboplugg av denne typen kreves det et like komplekst adapter som for CHAdeMO:
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

glaserud

Det må du gjerne si, men nå var jo ikke spørsmålet oppsett av stasjonen, men at kombopluggen ikke kan brukes direkte.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på søndag 18. august 2013, klokken 18:07
Og skulle stasjonen bare ha en Comboplugg av denne typen kreves det et like komplekst adapter som for CHAdeMO:


Nei, hvorfor det? Jeg skulle tro det går fint å bare route de to store pinnene inn på de fire pinnene Tesla bruker til SuperChargeren.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Som du ser mangler Combo 4 pinner.
DC pinnene kan således routes direkte til Tesla sine egne DC pinner i Type 2 kontakten, og laderen merker ikke forskjell.

Gusse

Kan vi på noen måte lade Tesla Model S med type 1 ladestasjoner?

Cowboystrekk

For meg ser det ikke ut som type 2-kablene passer i ladeporten i tesla, men jeg kan ta feil. Er det en overgang\adapter man trenger?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

glaserud

#13
De skal passe fint. Husk at ladeporten på US-versjonen er annerledes enn EU-versjonen.

US:
EU:

Som du ser er den siste der type 2.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Cowboystrekk

Åja, søkte på tesla-ladeport og fikk bare opp amerikansk-port hver gang jeg søkte :) For meg som ikke har dobbellader, hvor kraftig kabel trenger jeg da? Om jeg har forstått det riktig er det endel forskjell på hvor høy spenning\amps de tåler\er sertifisert for.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA