Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lade TMS i Sverige (Gøteborg)

Startet av ELbilist1, søndag 18. august 2013, klokken 10:53

« forrige - neste »

Øyvind.h

#90
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. januar 2014, klokken 20:05
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 25. januar 2014, klokken 18:17
Men er du sikker på at 43kW AC uttak fungerer på Model S? Var det ikke noen som testet dette og fant ut at 43kW uttaket ikke fungerte?
Teknisk ansvarlig hos Ishavsveien sa til meg at noen hadde testet TMS på 43kW AC hos de og kun fått 6kW. De trodde det var en feil, men nå vet vi jo at vi må gange antall kW med 3 for å få riktig verdi på 3-fase pga. bug i software. 18kW stemmer overens med 3x26A.

Ja bilen rapporterer jo 6kW på skjermen ved 18kW trefas lading. Den erfaringen jeg har lest var en Model S som koblet til 43kW uttaket, men bilen tolket det visstnok som DC pga effekten og man fikk ikke ladet.

Godt mulig bilen er oppdatert etter den tid slik at lading fra 43kW uttak nå fungerer. Det er jo egentlig ingen grunn til at det ikke skal fungere, så det bør kunne fikses på bilsiden. Ville dog ikke tatt turen helt til Trollhättan for å teste. Bedre å teste her i Oslo en dag  :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Avh

Da håper jeg noen tester og verifiserer i denne tråden ...
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Avh

Sendte mail til Tesla angående Trollhättan-laderen. Fikk telefonsvar fra Nederland. Klart svar derfra; bilen justerer kw-styrken: God lading!
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

BauDemo

Sitat fra: Avh på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:00
Sendte mail til Tesla angående Trollhättan-laderen. Fikk telefonsvar fra Nederland. Klart svar derfra; bilen justerer kw-styrken: God lading!

Har bilen fått nytt firmware version? Eller är det setting i bilen som man måste ändra på?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

valvolainen

Sitat fra: Avh på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:00
Sendte mail til Tesla angående Trollhättan-laderen. Fikk telefonsvar fra Nederland. Klart svar derfra; bilen justerer kw-styrken: God lading!

Ja slik er det jo med type2mode3 ladere, men noen har ymtet frempå at ikke dette fungerer på den 43kwh laderen..Hvis bare noen kunne 'svippet bortom' og prøvd:-)

Avh

Skulle gjerne svippet bortom jeg men januarbilen kommer feb/mars  :-\
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

bblomst

Det var jeg som havererte strømmessig med 43AC stolpe på Q8 stasjon, Landvetter i desember (hvilket resulterte i tågtur tilbake til Oslo). Har ikke hørt at Tesla (eller Garo som eier stolpen der) har gjort noe for å få dette endret...

olesb

Da har jeg gjennomført Gøteborgturen.

Dro fra Oslo kl 18 mandag kveld med nesten fullt batteri (388 tkm). Det snødde ganske bra ut fra Oslo og jeg holdt fartsgrensen nedover i Østfold (100km/t). Klimaanlegget sto på 19 grader og jeg kjørte uten range mode hele veien til Gøteborg.

Bestemte meg for å lade på 22kw laderne utenfor Inspiria science senter for å ha litt ekstra marginer. Turen er tross alt på 30 mil og dette var min første langtur med bilen. Forbruket til Sarpsborg var på 216 wh/km eller totalt 19,5 kWh. Etter en tur på Rema 1000 og en kjapp telefonsamtale hadde jeg fylt opp 60 tkm på bilen og var klar for turen videre.

Til min overraskelse ble været vesentlig verre nedover i Sverige med motvind/sidevind som jeg kjente godt i bilen. Det la seg også store mengder snø på motorveien. Forbruket gikk dermed rett i taket, lå en stund på 260/270 wh/km og bestemte meg derfor å justere hastigheten. Ble derfor liggende i drøyt 90km/t siste halve distansen til Gøteborg. Ankom hotellet med 80 tkm igjen på batteriet. Snittforbruket for Oslo - Gøteborg ble 234 wh/km.

Når det gjelder kjøreegenskapene på vinterføre må jeg si bilen oppfører seg eksemplarisk, selv med mye snø på veien i forholdsvis stor hastighet.

Hadde på forhånd reservert garasjeplass på hotellet jeg skulle bo på (Elite Park Avenue) og fikk dermed ladet bilen fra kl 23 til ca 15 dagen etter på 13A 230V. Garasjen var meget trang men det gikk bra:)

Tilbaketuren startet med 75 - 80% batteri og jeg bestemte meg derfor å kjøre litt under fartsgrensen, satt bilen på rangemode og CC på 96 km/t. Været var også mye bedre, veien var bar og temperaturen var ca 0 grader. Ved ankomst Inspiria var forbruket på 204 wh/km. Ble en halvtimes stopp der med lading før jeg satt kursen hjemover og CC på 100km/t. Totalt ble forbruket for turen 220 wh/km og 132 kWh.

Oppsummert er jeg imponert over kjøreegenskapene på vinteren. Bilen bruker dog merkelig nok vesentlig mer strøm på løst snøføre og i motvind;)

T/r Oslo - Gøteborg med en overnatting går fint selv på dårlig vinterføre før det er utbygd SC. Vil likevel anbefale og lade på Inspiria får å ha litt ekstra marginer, plutselig blir man stående fast i en kø pga et eller annet.




S85 januar 2014. Solgt februar 2015.
S85D juni 2015. Solgt 2019
Model 3 LR 2021 - nov 2020

smurf

Elon sa på eventen i Oslo idag at de skulle doble antallet SC i Norge og nevnte spesifikt at det kom flere i Sverige og Danmark slik at vi kan kjøre nedover Euoropa. Nevnte 100 nye SC i Europa i år!! Lover bra for roadtrip nedover i Europa om ikke lenge:-)
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

Avh

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:49
Sitat fra: Avh på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:00
Sendte mail til Tesla angående Trollhättan-laderen. Fikk telefonsvar fra Nederland. Klart svar derfra; bilen justerer kw-styrken: God lading!

Ja slik er det jo med type2mode3 ladere, men noen har ymtet frempå at ikke dette fungerer på den 43kwh laderen..Hvis bare noen kunne 'svippet bortom' og prøvd:-)

Da har vi vært på laderen i Øverby Trollhättan og alt fungerte !  ;D
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Kagex

mye koster det å lade utenfor Inspira?
P29687

BauDemo

#102
Sitat fra: Avh på mandag 03. mars 2014, klokken 21:11
Sitat fra: valvolainen på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:49
Sitat fra: Avh på tirsdag 28. januar 2014, klokken 16:00
Sendte mail til Tesla angående Trollhättan-laderen. Fikk telefonsvar fra Nederland. Klart svar derfra; bilen justerer kw-styrken: God lading!

Ja slik er det jo med type2mode3 ladere, men noen har ymtet frempå at ikke dette fungerer på den 43kwh laderen..Hvis bare noen kunne 'svippet bortom' og prøvd:-)

Da har vi vært på laderen i Øverby Trollhättan og alt fungerte !  ;D


Är det ok att ladda upp din bild på uppladdning.nu?
http://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=91463671-e960-48c3-96f8-f62482d22ce0&ln=no

Edit: länk.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

BauDemo

laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Avh

Sitat fra: bb på onsdag 05. mars 2014, klokken 09:19
Ladet du på 22 kW eller?
Har enkeltlader. Mulig jeg gjorde noe galt , men dette var det jeg fikk ut av den:
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA