Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

LEAF vs Focus Electric

Startet av Marita, lørdag 17. august 2013, klokken 20:59

« forrige - neste »

Marita

Er det noen som har noen erfaringer med nye Ford Focus Electric kontra Leaf ? Jeg skal kjøpe elbil og har falt litt for utseende og kjørefølelsen på Forden, men lurer på om det er andre ting som gjør at jeg bør velge den ene fremfor den andre

elektrolux

Ford focus mangler hurtiglading. Det er god grunn til å velge den vekk.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marita

Takk for svar. Ja, jeg er klar over det, men jeg kommer kun til å bruke denne bilen til jobbpendling 70km t/r med lademulighet på jobb samt til småkjøring, så jeg har ikke noe behov for hurtiglading. Vet noen hva slags ladestandard FFE benytter ? Kan hjemmeladeren til Leaf brukes ?

Olemann

Sitat fra: ebergli på lørdag 17. august 2013, klokken 20:59
Er det noen som har noen erfaringer med nye Ford Focus Electric kontra Leaf ? Jeg skal kjøpe elbil og har falt litt for utseende og kjørefølelsen på Forden, men lurer på om det er andre ting som gjør at jeg bør velge den ene fremfor den andre

Sjekk Autofil, mye info.  Kort:

Focus: 
Mye bedre å kjøre (rimelig objektivt) 
Ser mye bedre ut (veldig subjektivt)
Mye kjappere/sterkere (objektivt)

Leaf:
Mye større bagasjeplass
Bygd som elbil fra bunn
Hurtiglader
Går ca 3-4 mil lenger (den nye modellen i alle fall)

p10

Jeg er på utkikk etter en bil som har plass til to voksne, to barn i barnestoler og litt bagasje. Leaf og Focus er biler jeg vurderer. Jeg leste en del tester, foruminnlegg på norske og utenlandske nettsider og studerte youtube-videoer før jeg oppsøkte forhandler for å se nærmere på de to modellen.

Tanker om Leaf
Var i utgangspunktet favoritten, og var nesten klar til å bestille bilen før jeg hadde sett den i levende live. Den får veldig mye positiv omtale av testere og eiere. At 2013 modellen er en forbedret utgave talte også for å velge en Leaf. Jeg ble derimot litt skuffet da jeg fikk se bilen, og ikke minst da jeg fikk sitten i den. Setene var overhode ikke komfortable. Den 184 cm lange kroppen min skrek etter bedre lårstøtte. Siden ratten kun kan justeres i høyden ble jeg nødt til å velge om jeg ville strekke ut føttene, eller nå fram til rattet med hendene. Jeg syntes også at knapper og interiør virket ganske tynt og billig. På plussiden noterte jeg god takhøyde, rimelig bra bakseteplass og akseptabel bagasjeplass.

Tanker om Focus:
Etter skuffelsen med setene og interiøret i Leafen var Focusen en klar opptur. Gode seter som kunne justeres alle veier, og samme kvalitet på interiøret som alle andre Ford Focuser. Litt skuffende var bakseteplassen, men den største skuffelsen ventet på meg i bagasjerommet. Det var allerede fylt opp med batterier! Kun plass til noen handlenett, kolli ut over denne størrelsen var det lite plass til.

I ettertid har jeg fundert mye over hvilken bil som er riktig for meg. Leafen var som nevnt favoritt, men spesielt setene var en nedtur (de kunne vært hentet rett ut av den gamle King Caben jeg eide for noen år siden). Fokusen var klart bedre på dette punktet, men batteripakken i bagasjerommet gjør den egentlig uaktuell.

Jeg har konkludert med at det egentlig er urettferdig å sammenlikne de to bilene. De er bygget etter to helt forskjellige filosofier. Leaf er en ekte elbil. Den var ment å være en elbil fra starten av. Dette gir den fordeler med tanke på bl.a. plassering av batteripakke og plassutnyttelse. Det fører også til at man velger å spare vekt der det er mulig. Derfor kjennes interiøret tynnere og billigere. Spart vekt = økt rekkevidde. Focus er i beste fall en halvhjertet løsning. Det å ta en i utgangspunktet fantastisk bil og putte en elmotor i den betyr nødvendigvis ikke at resultatet må bli bra. Focus Electric er for tung, har litt for liten rekkevidde og har litt for lite bagasjerom.

Jeg synes også at de to produsentense tilnærminger sier noe om hvor seriøst de er villige til å satse på elbiler. Nissan har utviklet en ekte elbil som de nettopp har lansert i en ny og forbedret utgave. Ford har brukt "klipp og lim" metoden for å kunne slå seg på brystet og kalle seg elbil-produsent.

I mitt tilfelle tror jeg at den første konklusjonen min kommer til å bli den endelige konklusjonen min også: Nissan Leaf er elbilen for meg. Jeg har alledere kommet over en "How to" på et amerikansk forum som forklarer hvordan man skal heve setet i framkant ved hjelp av noen avstadsskiver for å få bedre sittekomfor. Pussig nok kom jeg fram til nøyaktig samme løsningen helt på egen hånd da jeg kjørte rundt i King Caben min.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA