Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

To servicepakke or not to servicepakke, that is the question?!

Startet av Epleskreller, lørdag 17. august 2013, klokken 08:42

« forrige - neste »

Birger

Sitat fra: turbolurbo på lørdag 17. august 2013, klokken 13:19
Det er jo 5 års garanti på bilen.
Det er ikke riktig. Det er 4 år/80000 km på bilen, 5 år på setebelter/aribag og 8 på batteripakken.
Dette er det som står i min garantiavtale.

At vi ar 5 år i Norge er dekket gjennom forbrukerkjøpsloven er en bonus, men garanti og reklamasjon er ikke det samme.
http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

En sak som det kan bli tvist rundt er feks. dersom en får en hurtigere degradering av batteriet en det en har forutsett.

Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

turbolurbo

"Garanti
Nybilsgaranti på 5 år eller 80 000 kilometer, avhengig av hva som kommer først
60 kWh batteriet har en batterigaranti på 8 år eller 200 000 kilometer, avhengig av hva som kommer først"

http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs
2019 TM3P

D.O

Sitat fra: OddB på lørdag 17. august 2013, klokken 15:39
Sitat fra: Patosan på lørdag 17. august 2013, klokken 15:30

Service pakken på 4år gir deg en redusert pris på 5000NOK i forhold til å ta årlig service med individuell betaling på 6000NOK. Begge fremgangsmåter gir de samme fordelene, og dermed er det kun totalpris som er forskjellen. Når det gjelder ranger service er dette en ekstra service for kunder som ikke ønsker å måtte reise til Service Center for service.

Som jag tolkar det så är det bara en fråga om pris, och marknadsföringen av denna packe är lite vilseledande när de nämner uppdateringar etc.
Da gjenstår det å få vite hva man får for 6000 kr. Etterfylling av spylervæske, bytte av viskergummi og evt. bremseklosser ?
Her: Få punkter jeg ikke kan gjøre selv... http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=7398.0;attach=8932
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OddB

Takk for linken !
Nei det var ikke mye man ikke kan gjøre selv de første 4 årene, bortsett fra kanskje å bytte bremseveske etter to år?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Li-Ion

Sitat fra: D.O på lørdag 17. august 2013, klokken 16:51
Sitat fra: OddB på lørdag 17. august 2013, klokken 15:39
Sitat fra: Patosan på lørdag 17. august 2013, klokken 15:30

Service pakken på 4år gir deg en redusert pris på 5000NOK i forhold til å ta årlig service med individuell betaling på 6000NOK. Begge fremgangsmåter gir de samme fordelene, og dermed er det kun totalpris som er forskjellen. Når det gjelder ranger service er dette en ekstra service for kunder som ikke ønsker å måtte reise til Service Center for service.

Som jag tolkar det så är det bara en fråga om pris, och marknadsföringen av denna packe är lite vilseledande när de nämner uppdateringar etc.
Da gjenstår det å få vite hva man får for 6000 kr. Etterfylling av spylervæske, bytte av viskergummi og evt. bremseklosser ?
Her: Få punkter jeg ikke kan gjøre selv... http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=7398.0;attach=8932

Tenkte jeg det ikke - Å forlange 5-6000,- kroner for dette er intet annet en et ran... kan jo umulig ta mer en en liten time å gå over bilen...   Serviceavtale: NJET...sier jeg ;)
Teslaeier siden 2013 :)

OddB

Sitat fra: Elektriske_Jan på lørdag 17. august 2013, klokken 17:07Tenkte jeg det ikke - Å forlange 5-6000,- kroner for dette er intet annet en et ran... kan jo umulig ta mer en en liten time å gå over bilen...   Serviceavtale: NJET...sier jeg ;)
Denne lista er ikke mye forskjellig fra den du har på din fossilbil, forskjellen er bare at Tesla ikke krever at du har stempel i serviceboka for at garantien skal gjelde, slik "vanlige" biler har.
Man velger her selv om man skal betale for bekvemmelighet og trygghet, eller "mekke" litt selv.
Elon Musk har uttalt at Tesla ikke skal tjene penger på service...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: OddB på lørdag 17. august 2013, klokken 17:16
Elon Musk har uttalt at Tesla ikke skal tjene penger på service...

Sant det, men det er ikke derved sagt at de ikke kan gå med overskudd...

Tror planen er å bruke overskuddet fra service på Model S/X til å bygge ut service apparatet så det står klart den dagen GIII kommer, istedet for å øke overskuddet i Tesla. Og tror derfor at det er dette som er årsaken til den høye prisen på service vi ser i dag. Forventer en mye lavere pris på GIII, og ser heller ikke bort fra at prisene på service til M-S/X kommer til å reduseres en tid etter at GIII har begynt å komme på veiene.
Model S 85D

Li-Ion

#37
Sitat fra: OddB på lørdag 17. august 2013, klokken 17:16
Sitat fra: Elektriske_Jan på lørdag 17. august 2013, klokken 17:07Tenkte jeg det ikke - Å forlange 5-6000,- kroner for dette er intet annet en et ran... kan jo umulig ta mer en en liten time å gå over bilen...   Serviceavtale: NJET...sier jeg ;)
Elon Musk har uttalt at Tesla ikke skal tjene penger på service...

Vel, jeg er ikke helt enig - en stor det av kostnaden på FOSIL-bil er olje og oljefilter. Vanligvis 2.000,- (verkstedpris inkl. oljefilter). I tillegg er det flere punkter som må gjennomgås i motorrom.
At Elon påstår at de ikke skal tjene penger på service - er jeg ikke helt overbevist om er sant...i alle fall ikke med disse serviceprisene... Men nok syting. GO TESLA !! Gleder meg som en gutt på julaften :)
Teslaeier siden 2013 :)

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

PHsigP85

Husk at det står at prisen er 6.000,- ved årlig ettersyn. Tviler sterkt på om Tesla vil belaste deg kun 6.000,- om du kommer inn i år 3 for første service, bremseklosser er utslitt og skivene må byttes "rundt om".

PS! Differansen mellom prisen på sevice for normal fossilbil og det Tesla krever sparer jeg på to uker i mindre drivstoffutgifter.

Dessuten, hva en bil med grunnpris 600.000,- før mva og avgifter koster å serve aner jeg ikke. Antar det ikke er billig med en MB E500 4Matic (listepris 1.262.00 hvorav avgifter/mva utgjør 790.000 og prisen inkl fortjeneste 470.000,-) uten at jeg vet noe som helst om det. De bilene er nemlig langt utenfor min rekkevidde.
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

timingbeltkiller

Sitat fra: PHsigP85 på lørdag 17. august 2013, klokken 18:52
Dessuten, hva en bil med grunnpris 600.000,- før mva og avgifter koster å serve aner jeg ikke. Antar det ikke er billig med en MB E500 4Matic (listepris 1.262.00 hvorav avgifter/mva utgjør 790.000 og prisen inkl fortjeneste 470.000,-) uten at jeg vet noe som helst om det. De bilene er nemlig langt utenfor min rekkevidde.
Greitt det.
Men selve ideen om å prise service til det koster å serve fossilbil av samme størrelse og luksus  i stedet for det det faktisk koster å serve en mye enklere elbil, må kunne tåle betegnelsen merkelig.

Overfører vi dette prinsippet til el-ladepunkter, betyr det du skal betale ladestrømmen med samme beløp som for bensin til samme antall km.
Tviler på elbileiere i Leaf-kategorien synes det er greitt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

PHsigP85

Ser den, men samtidig tror (håper) jeg det er en del dyre komponenter i bilen jeg får om 11 dager  ;D

Samtidig skal vi ikke glemme at dette er "bil 2.0" og at mye av kostnadene strengt tatt ikke relaterer seg til fysiske deler, men til utvikling av programvare, ny teknologi, etc. Var dette veldig enkelt ville jeg tro at f.eks. sleep-mode problematikken ville vært løst forlengst. Mistenker nemlig at Tesla har en hel del glupe (og dyre) hjerner på lønningslisten sin.
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

Li-Ion

Sitat fra: timingbeltkiller på lørdag 17. august 2013, klokken 19:31
Sitat fra: PHsigP85 på lørdag 17. august 2013, klokken 18:52
Dessuten, hva en bil med grunnpris 600.000,- før mva og avgifter koster å serve aner jeg ikke. Antar det ikke er billig med en MB E500 4Matic (listepris 1.262.00 hvorav avgifter/mva utgjør 790.000 og prisen inkl fortjeneste 470.000,-) uten at jeg vet noe som helst om det. De bilene er nemlig langt utenfor min rekkevidde.
Greitt det.
Men selve ideen om å prise service til det koster å serve fossilbil av samme størrelse og luksus  i stedet for det det faktisk koster å serve en mye enklere elbil, må kunne tåle betegnelsen merkelig.

Overfører vi dette prinsippet til el-ladepunkter, betyr det du skal betale ladestrømmen med samme beløp som for bensin til samme antall km.
Tviler på elbileiere i Leaf-kategorien synes det er greitt.

Godt at flere har skjønt det... :-)
Teslaeier siden 2013 :)

JohanH

Jeg takket nei til forbetalt servicepakke uten særlig tvil. Tjenesten er jo grovt overpriset. 19000 isteden for 24000 (4x6000) MEN betale alle 19000 NÅ isteden for 6000 per år over 4 år??? Er jo ikke en besparing en gang. Jeg får gjort mye med 24000 kr på 1/2/3/4 år som gir mer avkastning enn 5000 kr...

PHsigP85

Sitat fra: JohanH på lørdag 17. august 2013, klokken 21:24
Jeg får gjort mye med 24000 kr på 1/2/3/4 år som gir mer avkastning enn 5000 kr...

Sikkert flisespikkeri, men det er 19k du "investerer" nå. Dette mot å slippe å betale 6.000,- per år de neste fire. Det gir en internrente på ca 10% som er helt grei "avkastning" for meg. Banken gir meg 3,5%, krever 3,8% på lånet, og børsen har over tid forventet avkastning rundt 7-8%.

Sikkert kjedelig avkastning for de fleste, men jeg er happy hvis jeg er litt rikere neste år enn det jeg er nå. Funker for meg :-)

Forutsetter selvfølgelig at man ønsker å ta årlig service på ny teknologi i ny bil fra ny produsent - hvis ikke faller selvfølglig begrunnelsen i fisk (og skjønner de som ønsker sjeldnere service, det er en ærlig sak).
Lykkelig eier av Model S Signature siden aug 13.
Spent og utålmodig Model X #114.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA