Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

To servicepakke or not to servicepakke, that is the question?!

Startet av Epleskreller, lørdag 17. august 2013, klokken 08:42

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Birger på lørdag 17. august 2013, klokken 12:12
Hadde jeg bodd i nærheten av et servicesenter hadde jeg hoppet over hele avtalen. Jeg synes den er for dyr. Ingen av våre nåværende fosilbiler er i nærheten av Teslas pris for årlig service.

Har ikke hatt VW du da. De to forrige servicene på Touranen lå begge på over 10.000 kroner. 90kkm var med bytte av tannreim og 120kkm med bytte av olje på DSG-girkassa. Begge disse tingene koster flesk i tillegg til resten.

Når det er sagt så hopper jeg over serviceavtalen. Gidder ikke å ta service hvert år, etter min mening får annethvert år holde. Da blir det 3000,- pr. år.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OddB

For å kunne ta stilling til dette må man vel vite hva man går glipp av ved å droppe serviceavtalen ?
På nettsiden til Tesla står det :

Tesla Service omfatter alt som trengs for å holde Model S i god stand. Systemovervåking er alltid på vakt og softwareoppdateringer holder bilen up-to-date med nye funksjoner selv etter at du har tatt levering. For oss er "årlig service" virkelig hverdagsservice.


Inkluderer
•Årlig service (eller ved 20,000 kilometer)
•Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
•Systemovervåking
•Ekstern diagnostisering
•Programvareoppdateringer
•Nye funksjoner


De to første punktene er greie nok... men hva med de fire siste ?
Hvis vi ikke tar service mister vi da muligheten til å få oppdatert bilen med nye funksjoner ? Hva om man får feil på bilen og trenger ekstern diagnose over nett, vil dette ikke være mulig uten serviceavtale ?


Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cowboystrekk

Såvidt jeg vet oppdateres bilen trådløst uansett, det er vell en og annen heftig oppdatering som muligens kan trenge fasttilgang, men mener å ha lest om flere på clubben som får oppdateringer uten å ha valgt serviceavtale.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turbolurbo

Det er jo 5 års garanti på bilen.

Oppdateringer kommer over the air (OTA) uansett om du har serviceavtale eller ikke.

Tror du vil få all den hjelp du skulle trenge. Tesla kan ikke være dårligere en andre merker.
2019 TM3P

OddB

Da gjenstår det altså en udefinert sjekk av bilen "Årlig service" og slitedeler ?
Hva annet enn bremseklosser og vindusviskerblad kan regnes som slitedeler som ikke kan påregnes å vare mer enn 5 år (jfr kjøpsloven)
(Toyota var litt i tvil om de skulle ta kostnadene for bytte av clutch etter 4 år på min Avensis.. ingen sammenligning for øvrig :) )
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Muffinman

Sitat fra: OddB på lørdag 17. august 2013, klokken 13:28
Da gjenstår det altså en udefinert sjekk av bilen "Årlig service" og slitedeler ?
Ikke udefinert, det sirkulerer en sjekkliste blant annet på forumet her. Uaktuelt å ta bilen til verksted for å sjekke disse punktene som man lett gjør selv, særlig når det ikke er nødvendig for å beholde garanti/reklamasjonsrett. Leste på us-forumet at man spekulerte i at det som man faktisk betaler for er en "wiper fluid top up and a tire rotation".

Sitat.. mer enn 5 år (jfr kjøpsloven)

Litt pirkemodus her: Det er forbrukerkjøpsloven som regulerer kjøp mellom profesjonell part og privatperson. Kjøpsloven regulerer handel hvor begge parter er profesjonelle eller begge er private. Forbrukerkjøpsloven gir 5 års reklamasjonsrett om "tingen" er ment å vare lenger enn 2 år. Dermed er det 5 års reklamasjonsrett på bil.

Det er for øvrig forbudt å kalle det garanti hvis det ikke gir rettigheter ut over det lovverket gir. Hva er det Tesla sin garanti tilbyr utenom rettighetene forbrukerkjøpsloven gir?

Celter

Jeg har valgt servicepakke uten rangerservice, da jeg bor sentralt i Oslo. Jeg er ikke sikker på om servicepakken er verdt prisen, men det føles mer sikkert med tanke på at dette er en nyutviklet bil.
Jeg ser også en egen verdi av et besøk på Teslas servicesenterr av og til.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

stianrod

#22
Vet ikke helt egentlig hva jeg skal tro om servicepakken. En av fordelene med ELbil, og sepesielt Model S, er jo at det er langt mindre bevegelige deler. Det burde gjenspeiles i billigere og sjeldnere service.

Fri service i 4år for 19k/24k synes ikke jeg er så billig jeg. På nye fossilbiler er det som regel hvert 2. år/30k km, alt ettersom hva som kommer først. Om man dropper innom service hos Tesla hvert andre år, kommer man unna med 12k iløpet av en 4års periode.

Og hva betyr egentlig 4års service? Det bør jo i praksis bety 5år. Feks at man mottar bilen 01.09.13. Bilen skal jo ikke inn på service dagen etter, så første service bør jo være rundt 01.09.14, slik at siste service blir innen 31.08.18. Eller vil den da utløpe 31.08.17, slik at i praksis er det en 3årig serviceavtale?
Hva skal man med service på en nybil det første året. Om ikke en bil klarer normal kjøring i ett år, så er det noe galt med bilen, og da slår garantien inn.

Men så er det det med oppdatering av software. Den forstår jeg kommer med avtalen. Betyr det da at de uten serviceavtalen ikke får SW oppdatert, før evt man tar bilen på service for 6k?

Nei, jeg har ikke helt bestemt meg enda, angående servicepakken... Men håper denne tråden kan bidra til videre hodebry iallfall  ;) pollen burde jo vært med alternativet "vet ikke/har ikke bestemt meg" også  :)
Tesla Model S P85 2014

Patosan

#23
Jag var själv orolig med tanke på uppdateringar / uppgraderingar om man inte tog service-packe.
Detta är svaret jag fick från Tesla/DS på mail;

Service pakken på 4år gir deg en redusert pris på 5000NOK i forhold til å ta årlig service med individuell betaling på 6000NOK. Begge fremgangsmåter gir de samme fordelene, og dermed er det kun totalpris som er forskjellen. Når det gjelder ranger service er dette en ekstra service for kunder som ikke ønsker å måtte reise til Service Center for service.

Som jag tolkar det så är det bara en fråga om pris, och marknadsföringen av denna packe är lite vilseledande när de nämner uppdateringar etc.
VIN 15026

LinkedIn

OddB

Sitat fra: Patosan på lørdag 17. august 2013, klokken 15:30

Service pakken på 4år gir deg en redusert pris på 5000NOK i forhold til å ta årlig service med individuell betaling på 6000NOK. Begge fremgangsmåter gir de samme fordelene, og dermed er det kun totalpris som er forskjellen. Når det gjelder ranger service er dette en ekstra service for kunder som ikke ønsker å måtte reise til Service Center for service.

Som jag tolkar det så är det bara en fråga om pris, och marknadsföringen av denna packe är lite vilseledande när de nämner uppdateringar etc.
Da gjenstår det å få vite hva man får for 6000 kr. Etterfylling av spylervæske, bytte av viskergummi og evt. bremseklosser ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Tesladigger

#25
Min nåværende bil er 2,5 år gammel nå og jeg kjøpte denne som ny, den har et service intervall på 2 år eller 30000km etter hva som kommer først. Servicen kostet ca 5000,- ble tatt etter ca 2 år, og har ikke hatt noen reparasjonskostnader utenom servicen.
Mao så ligger service kosten an til å bli på ca 10000,- etter 4 år.
Bremser og bremseskiver overlever normalt mer enn 4 år også ved normal kjørelengde på 15-20000 km/år.

Syns derfor at service kosten til Tesla er veldig dyr med tanke på at det er mindre leamikk i en EL bil. 
At de er en ny leverandør som kan ha flere feil som må rettes er en kostnad og risiko som ligger på produsenten. :o
Ser det derfor som feil at vi skal betale ekstra for service med bakgrunn i behov for hyppigere justeringer/utbedringer. ???

Tror jeg kommer til å droppe service avtale og heller bestille service etter eget definert intervall.
Tar man service annethvert blir kostnaden 12000,- for 4 år, eller man kan ta 3 servicer på 4 år og får da en kostnad på 18000,-

Bor ca 80-90 km fra et kommende service senter.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Brede

Da stryker jeg servicepakken fra budsjettet og satser på service i leveår 2 og 4 i første omgang.

Hadde de derimot tilbydd samme pakken fra leveår 4 til 8 så haddde jeg hoppet på med en gang!

Tesladigger

Det hadde vært mer interessant å gå inn på en service avtale hvis de hadde tilbudt de første 4 årene til en rimeligere kostnad enn dagens tilbud, samt tilbudt en forlengelse til 8 år hvor de 4 siste årene lå på nivå med kostnaden som de 4 første årene i dag gjør.
F.eks.
0-4 års avtale 12.000,-
4-8 års avtale 19.000,-
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Li-Ion

Heller også mot å droppe avtalen. Satser på service hvert andre år til 5-6000,- pr. gang. Og så har vi garanti da folkens... Synes heller ikke 19.000,- for 4 servicer er spesielt billig - i og med at det mest sannsynlig er veldig lite å gjøre på bilen ved disse servicene bortsett fra å kontrollere veske på batteri og skifte luftfilter...
Teslaeier siden 2013 :)

OddB

Sitat fra: Elektriske_Jan på lørdag 17. august 2013, klokken 16:17
Heller også mot å droppe avtalen. Satser på service hvert andre år til 5-6000,- pr. gang. Og så har vi garanti da folkens... Synes heller ikke 19.000,- for 4 servicer er spesielt billig - i og med at det mest sannsynlig er veldig lite å gjøre på bilen ved disse servicene bortsett fra å kontrollere veske på batteri og skifte luftfilter...
Høres fornuftig ut... men det hadde fortsatt vært morsomt å se lista over det som gjøres/sjekkes på en service.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA