Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Manglende dobbeltlader ved levering

Startet av OleJA, fredag 16. august 2013, klokken 13:59

« forrige - neste »

OleJA

Hva gjør dere som nå har bestilt dobbeltlader, men får bilen levert uten med lovnad om ettermontering?

Det er vel ikke helt uvanlig ved andre kjøp av tilsvarende størrelse å holde igjen deler av kjøpesummen til leveransen er fullstendig - f.eks 10% ved kjøp av bolig mener jeg å ha hørt?

Jeg kommer til å insistere på å holde igjen 36.000,- dersom jeg havner i denne situasjonen selv. Dette tilsvarer prisen jeg forventer at Tesla selv kommer til å ta for ettermontering av lader. Dvs 3.600$ fra US prislista, og den 'vanlige' 10 gangen de ser ut til å operere med for varer & tjenester.

Hva mener dere?

Amper

det er mer naturlig å holde igjen det beløpet det koster med dobbeltlader i prislisten.. alternativet blir gjerne en lengre diskusjon.. tipper jeg..

personlig hadde jeg ikke brydd meg så lenge den ville bli montert i løpet av rimelig tid..
P85D :o)

Havebigfun

#2
Tesla er opptatt av sitt rykte- de stjeler ingen betalt dobbellader fra noen. Om dere trekker fra det dobbelladeren koster er det sikkert mulig- da blir det antakelig moms på prisen når den ettermonteres.
Jeg gidder ikke bruke energi på dette.

Øyvind.h

Hadde jeg hatt bruk for den fra dag 1 hadde jeg nok bedt om kompensasjon (eks i form av rabatt på eks CHAdeMO adapter). Men ettersom jeg ikke trenger den på en stund har jeg ikke tenkt til å gjøre noen sak ut av dette (om bilen faktisk kommer med singellader). Det blir litt som vinterdekkene til Passaten jeg kjøpte. Ja jeg skal ha dem, men fikk dem ikke før etter en god stund pga forsinket levering (og det hastet ikke for meg å fylle opp boden :) )
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cirion

Manglende dobbeltlader er en ting...

Levering er nå utsatt, bilene kom ikke laderkabel?!?
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

OleJA

Sitat fra: Cirion på fredag 16. august 2013, klokken 15:42
Manglende dobbeltlader er en ting...

Levering er nå utsatt, bilene kom ikke laderkabel?!?

Tydelig at de sliter med logistikk og at den ene hånda ikke alltid vet hva den andre gjør.
Hovedsaklig også derfor jeg tror det er en god ide å holde igjen et beløp dersom bilen ikke er komplett ved levering. Selv om Tesla nok har gode intensjoner om å ordne opp i slike ting ASAP, så har det i mange tilfeller tatt altfor lang tid, manglene spoiler og barneseter på de første US bilene er gode eksempler på dette.

JohanH

Jeg fikk samme beskjed. Plager meg lite og jeg gidder ikke krangle om det. Hvis ikke retrofit har skjedd etter 3 mndr. blir jeg sur. Håper det skjer via en ranger. Blir kanske litt annet smått å pynte på da :)

Eopheim

Sitat fra: Havebigfun på fredag 16. august 2013, klokken 15:13
Tesla er opptatt av sitt rykte- de stjeler ingen betalt dobbellader fra noen. Om dere trekker fra det dobbelladeren koster er det sikkert mulig- da blir det antakelig moms på prisen når den ettermonteres.
Jeg gidder ikke bruke energi på dette.
+1
Nissan Leaf,svart,36000km- solgt
Model S,P753 VIN:P14408, bestilt april 12

Balrog

Dette går vel greit i kategorien i-lands-problem (sjekk sida på facebook)
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

TS

Jeg er ikke beskymret for at de ikke leverer den med bilen og vil ikke holde igjen noe dersom jeg får en dato. Da risikerer jeg at de krediterer den og jeg må betale for ettermontering , MVA etc

Jeg lever da heller i håpet om at dobbeltladeren blir skikkelig utviklet for norsk IT  strømnett og gir oss en positiv opplevelse når den endelig kommer
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

shl

Jeg har ikke helt forstått om jeg har behov for denne dbbl.laderen? Om den ikke er med i bilen om mindre enn to uker, kan man da si at man ikke skal ha den og slippe å betale for den?
Eller er man tvungen til å ta den - slik at den blir ettermontert?

Kommer ikke bilene med ladekabel? Hvordan kan man lade da - da?

Hmmm - disse forumene gjør en skikkelig paranoid om man ikke er sterk i nervene....

Ces forums reste un terrain fertile pour la spéculation, mais le plaisir est l'.....

JohanH

Sitat fra: shl på søndag 25. august 2013, klokken 21:29
Jeg har ikke helt forstått om jeg har behov for denne dbbl.laderen? Om den ikke er med i bilen om mindre enn to uker, kan man da si at man ikke skal ha den og slippe å betale for den?
Eller er man tvungen til å ta den - slik at den blir ettermontert?

Kommer ikke bilene med ladekabel? Hvordan kan man lade da - da?

Hmmm - disse forumene gjør en skikkelig paranoid om man ikke er sterk i nervene....

Ces forums reste un terrain fertile pour la spéculation, mais le plaisir est l'.....

...l'entraînement?

Og jeg lurer også på det du spør nemlig om det nå går en god stund og man skjønner at man ikke har noe som helst bruk for dobbeltladeren, kan man takke nei da? Jeg har bestilt og tror det skal mye til for at jeg avlyser den.

mrjalle

Sitat fra: shl på søndag 25. august 2013, klokken 21:29
Om den ikke er med i bilen om mindre enn to uker, kan man da si at man ikke skal ha den og slippe å betale for den?

Bilene blir for øyeblikket levert uten dobbeltlader, det ryktes derimot at dobbeltladere nå ettermonteres før utlevering. Om du kan velge å ikke ettermontere den, og dermed slippe å betale for den er det strengt tatt kun Tesla som kan svare på....

Sitat fra: shl på søndag 25. august 2013, klokken 21:29
Kommer ikke bilene med ladekabel? Hvordan kan man lade da - da?

Bilene leveres med ladekabel.

PAS

Sitat fra: shl på søndag 25. august 2013, klokken 21:29
Jeg har ikke helt forstått om jeg har behov for denne dbbl.laderen? Om den ikke er med i bilen om mindre enn to uker, kan man da si at man ikke skal ha den og slippe å betale for den?
Eller er man tvungen til å ta den - slik at den blir ettermontert?

Kommer ikke bilene med ladekabel? Hvordan kan man lade da - da?

fikke levert Sig sist fredag. Ladekabel OK, men kun Schuko dvs en fase 220 og  16-17 km/time . Så lenge man lader opp hver natt går det egentlig greitt, men når adaptere kommer ( snart) kan man koble seg til enten blå 32A og få 38 km/time eller for de som har installert Europeisk 400V  3x16 A   56 km/t
Dobbelt lader hjelper ikke noe for disse, men om man kjøper en tye2 type2 kabel (passer rett inn i ladeporten) og kobler til en av de nye hurtigladestasjonene som kommer nå div steder, vil man få dobbel ladefart med dobbellader.  Med SuperCharger stasjonen spiller dobbeltladerne så vidt jeg skjønner ingen rolle da disse bypasser omformeren i bilen og gir "intravenøs" næring likestrøm direkte til batteriet.
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

valvolainen

Sitat fra: PAS på søndag 25. august 2013, klokken 22:12
men om man kjøper en tye2 type2 kabel (passer rett inn i ladeporten) og kobler til en av de nye hurtigladestasjonene som kommer nå div steder, vil man få dobbel ladefart med dobbellader.

De 2 eller 400 nye ladepunktene i oslo kommer kun til å være utbygd med 16A.
Om dette er 400V 16 må vi kanskje tro, men likevel ikke nok guffe til å nytte dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA