Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Plus egentlig Minus?

Startet av HABEL, torsdag 15. august 2013, klokken 09:32

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 15. august 2013, klokken 19:04
Stivheten i oppheng og komfort tap som følge av dét er jeg ikke spesielt bekymret for, det som bekymrer er støy som pga att vibrasjoner forplanter seg i karrosseriet som følge av stivere foringer. En viktig del av elbil følelsen er jo at den går forholdsvis stille. For langturskomfort er også dette viktig.

Jeg er fortsatt i tenkeboksen mhp å avbestille, mulig at underbevvistheten tenker så lenge at løpet er kjørt...

Vel, om det er mulig å delvis oppgradere til + senere må det nødvendigvis være mulig å delvis nedgradere også? Bytte ut 21" med 19" kan også enkelt gjøres siden og det er sikkert lett å bli kvitt P+ hjulene.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thinker

Hva er implikasjonene for valg av vinterdekk for P85+ ?
I konfigurasjonen for bil sies det at man må ha 21" hjul for å få performance pakke? Betyr det på noen måte at det er tekniske begrensninger som gjør at 19" ikke passer? For hvis så, hvor enkelt er det å få tak i 21" vinterdekk?
Think, Des 08, 50000 ++ km. Zebra..
Tesla S P#2052 VIN#16790 P85, Grå, 19" ellers alt utenom barneseter. In production fra 20. august.... Production Complete 4. september...
Tlf. 13 sept, utlevering 8 oktober....

turbolurbo

Det er ingen problem å kjøre 19" vinterhjul på P85+
2019 TM3P

Havebigfun

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. august 2013, klokken 19:09
Bytte ut 21" med 19" kan også enkelt gjøres siden og det er sikkert lett å bli kvitt P+ hjulene.
Jeg er ikke sikker at andre enn P+ er godkjent til å kjøre med 265 bakhjul ettersom det ikke står i vognkortet- eller hur?
Dessuten blir det nok vanskelig å få penga igjen- prisen er i praksis over 40K ( prisen for 19" + oppgradering til 21")- å selge disse selv om de er nye er nok et betydelig tapsprosjekt :o

valvolainen

Sålengehjula ikke stikker på utsiden av hjulbuene og rulleomkretsen er innenfor +/- 5%, så er det ikke noe iveien for å øke bredden.

Kallagtunet

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. august 2013, klokken 19:09
Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 15. august 2013, klokken 19:04
Stivheten i oppheng og komfort tap som følge av dét er jeg ikke spesielt bekymret for, det som bekymrer er støy som pga att vibrasjoner forplanter seg i karrosseriet som følge av stivere foringer. En viktig del av elbil følelsen er jo at den går forholdsvis stille. For langturskomfort er også dette viktig.

Jeg er fortsatt i tenkeboksen mhp å avbestille, mulig at underbevvistheten tenker så lenge at løpet er kjørt...

Vel, om det er mulig å delvis oppgradere til + senere må det nødvendigvis være mulig å delvis nedgradere også? Bytte ut 21" med 19" kan også enkelt gjøres siden og det er sikkert lett å bli kvitt P+ hjulene.

Det er foringene i hjulophenget som gir økt støy i + understellet ikke de ikke de 20 mm bredere hjulene. Foringene er nok vanskeligere å demontere.

jkirkebo

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 15. august 2013, klokken 20:47
Det er foringene i hjulophenget som gir økt støy i + understellet ikke de ikke de 20 mm bredere hjulene. Foringene er nok vanskeligere å demontere.

Jepp, men ikke veldig vanskelig vil jeg tro. Foringer byttes da på alle biler når de blir slitt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

Får håpe at det er forholdsvis enkelt hvis støyen blir for plagsom, men er fortsatt i tenkeboksen for egen del.

turbolurbo

Min erfaring etter prøvekjøring av begge variantene er at forskjellen i støy er minimal.
2019 TM3P

Veggen

Selsom debatt dette for en som er vant til Alfa Romeo med Eibach understell.
P+ er nok en cruiser i forhold. 8)

Oreo

Tror ikke det er mange som bestiller Audi S6/RS6/S8/RS8, BMW M5/M6 som bekymrer seg mye for hjulstøy.
Hjulstøyen i TMS er jo et "problem" som kommer av at bilen er så stille ellers.
Er dette et tema så ville jeg valgt 19" i utgangspunktet. Som jkirkebo sier, enkelt bare sette på et sett med 19".
Om hjulstøyen (eller uungåelig luftstøy) skulle plage meg, så får jeg heller fyre opp Kaptein Sabeltann til 11 på anlegget  8)

Hva er det vi diskuterer egentlig?
Det eksisterer vel tre forskjellige oppsett her:
Performance 85 med 19"
Performance 85 med 21" (245mm)
Performance 85 Plus (med 265mm brede 21" bakhjul)
Når det blir sammenlignet med ikke Plus pakken, blir det ikke alltid poengtert om det er med 19" eller 21" som etter min mening er ganske vesentlig.

Ps: grunnen til at det kreves 21" i Plus pakken er jo nettop det 21" gir andre/mer sportslige kjøreegenskaper (og tjene $).
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

flux

#41
For min del er akselerasjonen på P85 fra 0-50 ubehagelig rask.

Etter å ha prøvd maks aks i en P85 på tørr asfalt er jeg sikker på at jeg heller vil ha en standard :)

Jeg har kjørt en del biler, men aldri opplevd lignende g krefter fra 0-50. Det ble rett og slett for mye Møllers tran :)

trygvelo

Sitat fra: flux på fredag 16. august 2013, klokken 00:04
For min del er akselerasjonen på P85 fra 0-50 ubehagelig rask.

Etter å ha prøvd maks aks i en P85 på tørr asfalt er jeg sikker på at jeg heller vil ha en standard :)

Jeg har kjørt en del biler, men aldri opplevd lignende g krefter fra 0-50. Det ble rett og slett for mye Møllers tran :)

Kan personlig ikke få nok akselerasjon :) Når kommer tuning av motoren? ;)

Øyvind.h

Sitat fra: trygvelo på fredag 16. august 2013, klokken 00:42
Sitat fra: flux på fredag 16. august 2013, klokken 00:04
For min del er akselerasjonen på P85 fra 0-50 ubehagelig rask.

Etter å ha prøvd maks aks i en P85 på tørr asfalt er jeg sikker på at jeg heller vil ha en standard :)

Jeg har kjørt en del biler, men aldri opplevd lignende g krefter fra 0-50. Det ble rett og slett for mye Møllers tran :)

Kan personlig ikke få nok akselerasjon :) Når kommer tuning av motoren? ;)
Så lenge man ikke bruker den på trafikkert vei er jeg enig :) Men man blir jo vant til det meste med tiden dessverre. Valgte selv S85, men kanskje min elektronikkguru-kamerat kan transplantere over en større inverter  ;D

For øvrig vil + være - for meg. Model S er familiebilen min hvor komfort er viktigere enn stivt understell og maks G-krefter i svingene (blir selvfølgelig jevnlig test av aks der forholdene ligger til rette for dette, men raske feltskift i høy hastighet er ikke der jeg legger pengene mine).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

TesLars

Sitat fra: trygvelo på fredag 16. august 2013, klokken 00:42
Sitat fra: flux på fredag 16. august 2013, klokken 00:04
For min del er akselerasjonen på P85 fra 0-50 ubehagelig rask.

Etter å ha prøvd maks aks i en P85 på tørr asfalt er jeg sikker på at jeg heller vil ha en standard :) 

Jeg har kjørt en del biler, men aldri opplevd lignende g krefter fra 0-50. Det ble rett og slett for mye Møllers tran :)

Kan personlig ikke få nok akselerasjon :) Når kommer tuning av motoren? ;)

Hvilken motor? :P
Oslo
Black Model S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA