Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Plus egentlig Minus?

Startet av HABEL, torsdag 15. august 2013, klokken 09:32

« forrige - neste »

Havebigfun

Plus er ikke bare relevant for aksen-
Bilen er tung og med de ytelsene kan man fort komme i forlegenhet på en svingete vei- da er det kjekt å ha optimal hjuloppheng.
Dere har heller ikke snakket om nedbremsing som er svært relevant for overlevelse- + hadde 2 m kortere bremselengde- om det er relatert til dekk eller hjuloppheng vet jeg ikke- men relevant er det iallefall (om det lar seg reprodusere)
Det hadde vært interessant å teste egenskapene med de samme hjulene på alle versjonene- kanskje man skulle hatt + og 19"- for alt jeg vet- det finner vi ut etterhvert ;)

TesLars

Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 12:23
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:02
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 11:54
Eg tenker no sånn..

Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
                                       -Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)

Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
                                  - bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)


..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)

Hva slags oppdatering til Pluss tenkte du på?

Kanskje han vurderer å klistre på et "+" merke?   ;D

Hehe ikke sant. 80% av fordelene er kanskje å få publikum til å tro at man har en P85+ bil :P
Oslo
Black Model S

Blikktralle

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 15. august 2013, klokken 12:30
Plus er ikke bare relevant for aksen-
Bilen er tung og med de ytelsene kan man fort komme i forlegenhet på en svingete vei- da er det kjekt å ha optimal hjuloppheng.
Dere har heller ikke snakket om nedbremsing som er svært relevant for overlevelse- + hadde 2 m kortere bremselengde- om det er relatert til dekk eller hjuloppheng vet jeg ikke- men relevant er det iallefall (om det lar seg reprodusere)
Det hadde vært interessant å teste egenskapene med de samme hjulene på alle versjonene- kanskje man skulle hatt + og 19"- for alt jeg vet- det finner vi ut etterhvert ;)
+1

Merket vesentlig forskjell på hard nedbremsing i høy hastighet på ujevnt underlag. P85+ var mer retningsstabil og føltes tryggere i forhold til P85. 100-0 er vel så viktig som 0-100.
Oslo

thoberre

Sitat fra: Blikktralle på torsdag 15. august 2013, klokken 12:44
Sitat fra: Havebigfun på torsdag 15. august 2013, klokken 12:30
Plus er ikke bare relevant for aksen-
Bilen er tung og med de ytelsene kan man fort komme i forlegenhet på en svingete vei- da er det kjekt å ha optimal hjuloppheng.
Dere har heller ikke snakket om nedbremsing som er svært relevant for overlevelse- + hadde 2 m kortere bremselengde- om det er relatert til dekk eller hjuloppheng vet jeg ikke- men relevant er det iallefall (om det lar seg reprodusere)
Det hadde vært interessant å teste egenskapene med de samme hjulene på alle versjonene- kanskje man skulle hatt + og 19"- for alt jeg vet- det finner vi ut etterhvert ;)
+1

Merket vesentlig forskjell på hard nedbremsing i høy hastighet på ujevnt underlag. P85+ var mer retningsstabil og føltes tryggere i forhold til P85. 100-0 er vel så viktig som 0-100.

Jeg hadde faktisk samme opplevelse både ved akselerasjon og nedbremsing på en av bilene på Alnabru. Følte at den logret litt ved akselerasjon og litt ustabil ved kraftig nedbremsing. Ble faktisk litt usikker på bilen uten P+ etter dette, det er jo en tung bil med MYE kraft. Leste på TMC at dette egentlig kunne skyldes litt feiljustering også.... Noen med samme opplevelser?
--

Model S Performance Signature S433 Black All-In
Model X TBD P206 upgrade til Signature på vei

RunarBT

#19
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:33
Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 12:23
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:02
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 11:54
Eg tenker no sånn..

Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
                                       -Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)

Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
                                  - bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)


..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)

Hva slags oppdatering til Pluss tenkte du på?

Kanskje han vurderer å klistre på et "+" merke?   ;D

Hehe ikke sant. 80% av fordelene er kanskje å få publikum til å tro at man har en P85+ bil :P

:-)

Det er nevnt fra Tesla at de vil tilby oppgradering av Performance biler til Pluss pakken,(ikkje alt er mulig å ettermontere) som vil gi ca. 80% av performance pluss. Husker ikkje detaljer, men finnes på et av de amerikanske forumene.

TesLars

Logring fikk jeg til på en + bil, men har ingen vanlig P bil å sammenligne den med.
Oslo
Black Model S

HABEL

Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 13:01
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:33
Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 12:23
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:02
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 11:54
Eg tenker no sånn..

Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
                                       -Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)

Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
                                  - bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)


..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)

Hva slags oppdatering til Pluss tenkte du på?

Kanskje han vurderer å klistre på et "+" merke?   ;D

Hehe ikke sant. 80% av fordelene er kanskje å få publikum til å tro at man har en P85+ bil :P

:-)

Det er nevnt fra Tesla at de vil tilby oppgradering av Performance biler til Pluss pakken,(ikkje alt er mulig å ettermontere) som vil gi ca. 80% av performance pluss. Husker ikkje detaljer, men finnes på et av de amerikanske forumene.

Gruppekjøp av "+ badge" anyone???

Gir ca. 80% av Performance Plus for 1% av prisen.   ;) 
Multi Color Red P85 | VIN 13749 | ALT MINUS PLUS

ohh

Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 15:07
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 13:01
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:33
Sitat fra: HABEL på torsdag 15. august 2013, klokken 12:23
Sitat fra: TesLars på torsdag 15. august 2013, klokken 12:02
Sitat fra: RunarBT på torsdag 15. august 2013, klokken 11:54
Eg tenker no sånn..

Performance med 19" fordi: -mulighet for maks morro når veien er rett og fin og det er lite trafikk.
                                       -Går ikkje ut over komfort, stillhet, økonomi (19" mindre slitasje)

Valget ikkje Pluss fordi: -Høyere dekkforbruk og dyrere dekk
                                  - bedre veikontakt (positivt), men det gir igjen dekkstøy og mindre komfort(ujevnheter i veien)


..og så kan ein jo oppgradere den til delvis Pluss, om ein vil det i etterkant. få 80% av fordelene, og fremdeles holde på 19" dekk.;-)

Hva slags oppdatering til Pluss tenkte du på?

Kanskje han vurderer å klistre på et "+" merke?   ;D

Hehe ikke sant. 80% av fordelene er kanskje å få publikum til å tro at man har en P85+ bil :P

:-)

Det er nevnt fra Tesla at de vil tilby oppgradering av Performance biler til Pluss pakken,(ikkje alt er mulig å ettermontere) som vil gi ca. 80% av performance pluss. Husker ikkje detaljer, men finnes på et av de amerikanske forumene.

Gruppekjøp av "+ badge" anyone???

Gir ca. 80% av Performance Plus for 1% av prisen.   ;)
Mulig at + badgen min blir til salgs. Jeg liker ikke slike modellmerker på bilene mine..
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

FrodeW

jeg mener at hvis man bor i Norge og må kjøre på så dårlige veier som vi har, så er ikke en bil med aggressivt oppsett for kurver/banekjøring noe å ønske seg som fremkomstmiddel til daglig.

Jeg har en bil stående nede på Nurburgring som har oppsett for banekjøring (-3 graders hjulvinkler og stivere stabstag en normalt), jeg vurderte å ta denne bilen med hjem da jeg solgte BMW 5 serien for et par uker siden, endte med å kjøpe en tjuetusenkroners Toyota da jeg ikke "orket" å kjøre rundt i bilen hvor man nesten slår hodet i sideruten grunnet ujevnheter i veien og bil uten fjæring.

Det er sikkert greit å kjøre bil med P+ i både Tyskland og USA hvor det er satt av middler på vedlikeholdsbudsjettet for vei, men i Norge blir det bare ubehagelig synes nå jeg :-X

takktakk

Har kjøpt + etter å ha fått samme tydelige overtalelse fra UK som andre har fått fra Joakim (i Oslo eller på tlf fra UK - han har vært begge steder tror jeg).

Utfordringen er at jeg for min del bor sør i landet og ikke hadde anledning til å sjekke hva forskjellene var. Er den bedre på 100-0 så er det verd det i seg selv.

Kjører i dag RS av nyere dato og opplever den noe stiv i dumper etc. Lot meg likevel overtale til å gå + etter at "alle", som jobber i Tesla riktignok, sa at her var komforten akkurat like god. Det var kun handling som var råere.

Stemmer ikke dette siste har jeg gått på en smell. Stemmer det er jeg veldig happy. Uansett kan jeg ikke gjøre noe som helst med det nå, og satser på at jeg får en super bil. Kjipt å bruke 36 000 unødig, men nydelig å ha brukt det om det gir noe ekstra i positiv forstand.

Smått spent kan man vel si at jeg er ja...
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

RunarBT

Eg trur me blir kjempefornøyd alle saman (S60 S85 P85 P+85)!  8) ;D

Nuvolari

Sitat fra: takktakk på torsdag 15. august 2013, klokken 16:34
Har kjøpt + etter å ha fått samme tydelige overtalelse fra UK som andre har fått fra Joakim (i Oslo eller på tlf fra UK - han har vært begge steder tror jeg).

Utfordringen er at jeg for min del bor sør i landet og ikke hadde anledning til å sjekke hva forskjellene var. Er den bedre på 100-0 så er det verd det i seg selv.

Kjører i dag RS av nyere dato og opplever den noe stiv i dumper etc. Lot meg likevel overtale til å gå + etter at "alle", som jobber i Tesla riktignok, sa at her var komforten akkurat like god. Det var kun handling som var råere.

Stemmer ikke dette siste har jeg gått på en smell. Stemmer det er jeg veldig happy. Uansett kan jeg ikke gjøre noe som helst med det nå, og satser på at jeg får en super bil. Kjipt å bruke 36 000 unødig, men nydelig å ha brukt det om det gir noe ekstra i positiv forstand.

Smått spent kan man vel si at jeg er ja...

P85+ er mye mer komfortabel enn min A4 med sportsunderstell.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

takktakk

Sitat
P85+ er mye mer komfortabel enn min A4 med sportsunderstell.

Takk Novulari. Den trengte jeg  :D  8)
P85+ Levert i uke 37 2013 - Solgt
90D Levert høsten 2015

turbolurbo

#28
Sitat fra: Nuvolari på torsdag 15. august 2013, klokken 16:42P85+ er mye mer komfortabel enn min A4 med sportsunderstell.

+1

P85+ er mye mer komfortabel en de fleste biler på markedet. Tesla har fått til et meget bra kompromiss mellom en sportsbils kjøreegenskaper og luftfjæringens komfort. Jeg er i alle fall ikke i tvil etter prøvekjøring av begge utgavene. Smilene kommer tett  ;D
2019 TM3P

Kallagtunet

Stivheten i oppheng og komfort tap som følge av dét er jeg ikke spesielt bekymret for, det som bekymrer er støy som pga att vibrasjoner forplanter seg i karrosseriet som følge av stivere foringer. En viktig del av elbil følelsen er jo at den går forholdsvis stille. For langturskomfort er også dette viktig.

Jeg er fortsatt i tenkeboksen mhp å avbestille, mulig at underbevvistheten tenker så lenge at løpet er kjørt...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA