Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan oppdatere navigasjonskartet i Leaf

Startet av silverwrx, onsdag 14. august 2013, klokken 13:26

« forrige - neste »

leaf-newbe

har egentlig blitt litt lei integrert nav i biler. oppdatering er helt elendig.
lurer i grun på om det er navteq som står bak kartene i leafen også.
latterlig at en helt ny 2013 leaf ikke har et kart som stemmer med veier som har eksistert i over et år.

har samme feil (hull) i kartet på leafen med sitt 2013 kart som jeg har på Peugeot'en med siste kart 2012-2013 som er siste kart fra navteq men er basert på kartdata insamler 4 kvartal 2011 helt latterlig at de ikke greier å få til en løsning tilsvarende garmin eller tomtom som har flre kart rettelser i året.

det verste med leaf'ens løsning er at det ikke lar seg gjøre å lese brikka med en pc.
så da går det ikke engang an å oppdatere fotoboxer eller noe annet. det går i det minste på peugeot.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Electra

Må si meg enig med de fleste her i denne tråden:

Har kjøpt meg en Leaf Tekna av Nissan forhandler i Norge (sept. 2013), og det skrytes av 5 års abo. på simkort, online++, hvorfor i all verden skal en da betale 2000kr ekstra for å få ny kart software?? Kan dette stemme? Noe service må en vel forvente når en kjøper en flunk ny toppmodell.

Mener også å ha sett avvik mellom "kart og terreng" og bilen er bare 1 mnd gammel.....hmm.

Mulig vi elbil eierer er litt vel opptatt av å ikke bare spare milijøet, men også lommeboken ;)

Innrømmer lett at det er de store besparelsen som trigget meg til å kjøpe, men etter å ha kjørt bilen har jeg oppdaget den store gleden av å slippe eksoslukt,vibrasjoner og bråk som følger fossilbil.

Uansett; Det må være et fornuftig forhold mellom det forhandler skal leve av mtp service og ettermarked, og det vi som forbrukere bør betale for disse tjenestene.

Her er det 3 ting som jeg føler er i ubalanse, i favør av forhandler: Service-priser, dekk (vinterdekk) priser og nå sist, oppdatering av kart. De to første finnes det allerede tråder på inne på forumet.

Men bare for å ta et eksempel: Nissan tilbyr vinterdekk på alufelg til ca 12000kr når du kjøper bilen ny, og da skal det være momsfritt(?)!
Tar en en telefon runde får en enkelt vinterdekk av ypperste kvalitet på alufelg for ca 7500kr (16") eller ca 6500kr (15"), inklusiv moms!!

Greit at vi elbilister har store besparelser (bomring, drivfstoff++), men det betyr ikke at vi skal ha dårlig samvittighet for å forlange konkuransedyktige priser på service og tilbehør.

leaf-newbe

en ting er sikkert.
de som selger elbil og tilbehør skor seg på markedet pga avgiftsfritaket.

det sier seg jo selv når de som parallel importere 1 dags registrerte leaf kan slege de til lavere pris en merke forhandler her i norge da burde en begynne å lure.
greit at de må ta inn noen kroner ekstra med hensyn til garanti men selv de som parallel importerer må stå ansvarlig i 5 år etter reklamasjos retten alle har.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Electra

Enig der!

Vinterdekk eksempelet er jo i så måte horribelt.

Ladekabel (les: "ledning") til 5-6 000 kroner! (?) Hva er dette for noe? Burde ikke koste mer enn fra 500-1500kr

Service: Bytte av pollenfilter og sjekk/smøring av bremser (?) 3-4 000Kr! (Batteri status antar jeg er mest av egeninteresse for Nissan).

At lading på hurtiglader også varierer med 100% prisforskjell sier også sitt (fra gratis hos noen, til 50 kr hos Gr.kontakt, til 100kr hos I.Veien)

Misforstå meg rett, jeg mener selvsagt at de som driver forretning skal tjene penger, men det er forskjell på å barbere seg og skjære av seg det meste.

leaf-newbe

helt enig
de som nå prøver å surfe på elbil moten er mest ute etter å tjene penger ikke nødvendigvis miljo etc.

de utnytter elbilfordelene til å skru opp prisene dette pga det er jo billigere en en drivstoff etc alikevel.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

leaf-newbe

da ser det ut som at en nå kan bestille kartoppdatering til den nette sum på 209 Euro og det skulle ikke forundre meg om de krever porto i tillegg.

http://www.navigation.com/LEAF_2013/EV-NAVI-Europe-2014-2015/nissan-eu/product/NISSAN-EV-EU/en_GB/EUR/;pgid=BZBGAXMGDDxSR0W3b8MPh7qb0000BtedsAl6;sid=I-jm7jXpzb3n7mE74TKi5j_jdEZsUGJHqVbhf8QK

er det noen som har oppdatert kartet i en leaf?
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Thomas Parsli

Google Maps overgår kartet i Leafen på stort sett alle områder.
Og kjøper du en "oppdatering" får du gamle kartdata, rundt ett år eldre enn Google Maps!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

Klarer meg veldig fint med min litt eldre garmin GPS. Kostet godt under 1000-lappen og oppdateringer av kart er inkludert. Så kan skjermen i bilen brukes til andre ting mens jeg kjører (hovedsakelig vising av strømforbruk).

brekken

Nye KIA leveres med 7 års gratis kartoppdateringer (begrenset til 6 oppdateringer tror jeg, altså ca. årlig).
Andre bilmerker bør følge etter... Kartet i Leaf'en min blir nok ikke oppdatert i min eietid nei...
--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

emil

Sitat fra: brekken på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:06
Nye KIA leveres med 7 års gratis kartoppdateringer (begrenset til 6 oppdateringer tror jeg, altså ca. årlig).
Andre bilmerker bør følge etter... Kartet i Leaf'en min blir nok ikke oppdatert i min eietid nei...

Men krever ikke kartoppdateringen at man tar service hos Kia?

Man kan eventuellt ta noen servicer hos Kia for å få oppdatering og noen hos rimeligere uavhengige verksteder.

brekken

Sitat fra: emil på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:48
Sitat fra: brekken på torsdag 05. februar 2015, klokken 11:06
Nye KIA leveres med 7 års gratis kartoppdateringer (begrenset til 6 oppdateringer tror jeg, altså ca. årlig).
Andre bilmerker bør følge etter... Kartet i Leaf'en min blir nok ikke oppdatert i min eietid nei...

Men krever ikke kartoppdateringen at man tar service hos Kia?

Man kan eventuellt ta noen servicer hos Kia for å få oppdatering og noen hos rimeligere uavhengige verksteder.


Et godt poeng.. Pleier å ta service i Strømstad da jeg bor i Fredrikstad men har ikke hatt service på KIA enda da det er pr. 30.000/2 år . Håper de kan oppdatere kartet der når tiden kommer :-)
--------------------------------
2019 Leaf Tekna - White/Black
2015 Leaf Tekna - Solid Red
2014 Kia Carens - Exclusive Plus - Pure White

Electric

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 15. august 2013, klokken 13:56
En bekjent hadde en Porche GT2 hvor oppdatering av navigasjonsprogramvaren kostet rundt 30.000,- :D
(han oppdaterte ikke)

Det er en grunn til at TomTom vokste ekstremt når de begynnte med GPS-systemer i 1996.
På et tidspunkt var det billigere å kjøpe en ny (og bedre) TomTom enn å oppdatere en Garmin...

Det værste er at navigasjonsprogramvaren er dårligere enn Google Maps/Apple og kartene er utdaterte når du kjøper de! Hvis jeg kunne valgt bort GPS på Leafen ville jeg nok gjort det...

Thomas

Jøss det var stivt. Jeg hadde en cayenne - og der var det 6000 for oppdatering. Men jeg er enig i mange her - kjøp en tomtom e.l. - bedre på de fleste måter.

T-Max

Jeg gjentar spørsmålet som er spurt tidligere i denne tråden men ikke besvart: Er det noen som har kjøpt denne oppgraderingen (EV NAVI EUROPE - 2015) og som kan fortelle hvilke endringer som en har opplevd?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA