Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Aftenposten: Talte 800 elbiler på en time på E18

Startet av Thomas Parsli, onsdag 14. august 2013, klokken 08:41

« forrige - neste »

Thomas Parsli

http://www.osloby.no/nyheter/Talte-800-elbiler-pa-en-time-pa-E18-7279056.html

Morsomt at den kommer nå, etter 10 uker uten antydning til kø i kollektivfeltet (sommerferie).

"Og nettopp derfor vil Ruter kartlegge situasjonen grundigere. I et brev til Fjellinjen ber Ruter bompengeselskapet om hjelp til å «registrere» elbiltrafikken inn mot Oslo i en egen kategori."

Jeg håper kartleggingen går litt lenger enn å telle elbiler som kjører gjennom bomringen?
Man kunne for eksempel måle forsinkelser som skyldes elbiler og sammenligne den med forsinkelser som skyldes fossilbiler (påkjøringene til E18). Det krever riktignok litt mer arbeid enn å be om tall fra Fjellinjen -men vil jo fortelle hvor stort problemet faktisk er...

Ellers er det verd å merke seg at samme journalist skrev denne i november: http://www.osloby.no/nyheter/Elbiler-og-drosjer-kan-bli-utvist-fra-bussfilen-7052180.html

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Hans Håvard Kvisle

I det verste rushet, mellom 8 til 8.30, passerer det ved Høvik en elbil hvert fjerde sekund.
Da gjelder det at elbilistene sørger for å opptre på en slik måte at bussene i minst mulig grad hindres. Det er det viktigste hver og en av oss gjør for å beholde godet med bruk av kollektivfeltet. Så får Elbilforeningen gjøre resten av jobben.
St.Hanshaugen

DonPedro

Et poeng å få frem her er at køen i de andre feltene ville blitt lengre dersom de 800 elbilene også skulle kjørt i de andre feltene. Derfor vil det også ramme "vanlige" bilister dersom ordningen opphører.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

olehelge

Ole Helge  - Molde
P85  -black - black - black - tech -pano
Reservert 25.06.13, Levert Lade 19.12.13

Griffel

Budstikka følger også med siden det går om E18 :
http://www.budstikka.no/nyheter/800-elbiler-i-timen-pa-e18-1.8017468
"- Derfor er det en dårlig idé å sparke drosjer og elbiler ut av kollektivfeltet, sa Wettre-Johnsen (Sytreleder NAF Asker og Bærum)."

http://www.budstikka.no/valg-2013/ruter-bestemmer-ingenting-vi-skal-ha-flere-elbiler-1.8018529
"Ruter har all rett til å si hva de mener, men de er ikke politikere. Det er vi som bestemmer, og de som kjører elbil skal fortsatt ha sine fordeler, sier Venstres førstekandidat Abid Q. Raja."

men:
Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 14. august 2013, klokken 09:51
I det verste rushet, mellom 8 til 8.30, passerer det ved Høvik en elbil hvert fjerde sekund.
Begynner nok å nærme seg smertegrensen. Så formaningen fra Kvisle er viktig.

På den annen side er det utrolig dårlig utnyttelse av kollektivfeltet om dette skulle skje:
http://www.budstikka.no/nyheter/vurderer-a-fjerne-elbil-og-taxi-fra-kollektivfeltet-1.7717360

"Ruter mener drosjer og elbiler er i veien og vil rydde kollektivfeltet"
Som selvfølgelig drosjer er svært uenige i siden de også er en del av kollektivtrafikken og bringer folk til tog og buss.

Jeg tar buss av og til og må si at det foreløbig bare er et problem ved et par påkjøringspunkter, med problemene akkurat her forverres det av elbilene når en ser det fra bussens side.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sven erik

Jør det helt enkelt EL biler har vikeplikt for bussen dette kunne gjeld taxi og det er det enkleste og få til og det som gjør at man vil kunne hvære der lengst mulig og det er da ikke så masse busser i feltet

Griffel

Sitat fra: sven erik på onsdag 14. august 2013, klokken 17:45
Jør det helt enkelt EL biler har vikeplikt for bussen dette kunne gjeld taxi og det er det enkleste og få til og det som gjør at man vil kunne hvære der lengst mulig og det er da ikke så masse busser i feltet
Mener du virkelig at når du kjører med samme fart som køen i kollektivfeltet skal ha vikeplikt for bussen som ligger bak deg? Det vil nok heller ikke hjelpe bussen om du stopper opp for å tving deg inn i den stillestående køen til venstre. Dessuten kommer du ikke lett tilbake på grunn av elbilene som ligger tett bak bussen.
Dett er et 0 problem 23 av døgnets 24 timer, og et lite problem en time.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 14. august 2013, klokken 09:51
I det verste rushet, mellom 8 til 8.30, passerer det ved Høvik en elbil hvert fjerde sekund.
Da gjelder det at elbilistene sørger for å opptre på en slik måte at bussene i minst mulig grad hindres.
Sitat fra: Griffel på onsdag 14. august 2013, klokken 17:18
Jeg tar buss av og til og må si at det foreløbig bare er et problem ved et par påkjøringspunkter, med problemene akkurat her forverres det av elbilene når en ser det fra bussens side.

Helt enig med begge to.
Kanskje det elbilistene på E18 bør gjøre er å være mindre snille med (fossil-)bilene som skal inn på E18 i påkjøringene på Blommenholm og Høvik ??

PS: litt usikker på om det er vikeplikt eller flettekrav det (må sjekkes).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Blip

Sitat fra: Griffel på onsdag 14. august 2013, klokken 19:03
Sitat fra: sven erik på onsdag 14. august 2013, klokken 17:45
Jør det helt enkelt EL biler har vikeplikt for bussen dette kunne gjeld taxi og det er det enkleste og få til (...)
Mener du virkelig at når du kjører med samme fart som køen i kollektivfeltet skal ha vikeplikt for bussen som ligger bak deg? (...)
Poenget er vel å vike for å slippe bussen ut fra buss-stopp, dvs. samme regel som gjelder alle 60-soner (og lavere)...


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

el-snorre

Ruter opplyser i møte med Elbilforeningen, at det er holdeplasser langs/i tilknytning til kollektivfelt "utfordringen" nå ligger. Disse stedene har bussen vikeplikt for øvrig trafikk.

Ved hastighet over 60 har nemlig buss vikeplikt for øvrig trafikk, men:5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19860321-0747-0.html

En rushtids fartsgrense på 60 i kollektivfeltet vil altså gi bussen prioritet.

Det er derfor viktig at vi som elbilister opptrer på en måte som sikrer bussens fremkomelighet for å unngå en for tidlig stenging av kollektivfeltet.

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Elmo

Sitat fra: el-snorre på onsdag 14. august 2013, klokken 21:41
Det er derfor viktig at vi som elbilister opptrer på en måte som sikrer bussens fremkomelighet for å unngå en for tidlig stenging av kollektivfeltet.

Hva slags idioter er "vi" ?????????
Det bør være en selvfølge for enhver elbilist å vike for bussen UANSETT, om ikke annet så for å tjene goodwill fra den kanten.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Thomas Parsli

Sitat fra: el-snorre på onsdag 14. august 2013, klokken 21:41
Ruter opplyser i møte med Elbilforeningen, at det er holdeplasser langs/i tilknytning til kollektivfelt "utfordringen" nå ligger. Disse stedene har bussen vikeplikt for øvrig trafikk.

Den "utfordringen" må da være minimal, hvis de da ikke anser 5-10 sekunder som et stort problem?

Jeg har kjørt strekningen daglig i over ni år, både med fossilbil og elbil og kan med hånden på hjertet si at jeg har tilgode å se en buss vente lenge på å komme ut av busskommen.

Men hvis det er dette Ruter mener er problemet nå, kan vi som elbillister "fikse det" enkelt!
Slipp bussen frem!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Blip på onsdag 14. august 2013, klokken 21:07
Sitat fra: Griffel på onsdag 14. august 2013, klokken 19:03
Sitat fra: sven erik på onsdag 14. august 2013, klokken 17:45
Jør det helt enkelt EL biler har vikeplikt for bussen dette kunne gjeld taxi og det er det enkleste og få til (...)
Mener du virkelig at når du kjører med samme fart som køen i kollektivfeltet skal ha vikeplikt for bussen som ligger bak deg? (...)
Poenget er vel å vike for å slippe bussen ut fra buss-stopp, dvs. samme regel som gjelder alle 60-soner (og lavere)...

Beklager da missforsto jeg, jeg var ikke klar over at elbilister nå var blitt så dumme at de ikke slipper fram bussen fra stoppestedene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Det er de selvfølgelig ikke, men når man kjører tett i 40-50km/t er det ofte ikke så lett å se at bussen blinker før du er så nærme at det ikke er lurt å (brå)stoppe.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 15. august 2013, klokken 12:07
Det er de selvfølgelig ikke, men når man kjører tett i 40-50km/t er det ofte ikke så lett å se at bussen blinker før du er så nærme at det ikke er lurt å (brå)stoppe.

Vi som har vært med så lenge som du, er ikke som alle elbilister Thomas :(
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA