Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilrettelegging for ladeplasser nordover

Startet av jkirkebo, søndag 11. august 2013, klokken 12:34

« forrige - neste »

fredag

Sitat fra: klauss på tirsdag 05. november 2013, klokken 10:27
Sitat fra: OddB på tirsdag 05. november 2013, klokken 07:46
Jeg tror kanskje en mer "offisiell" henvendelse fra TOC (eller/og elbilforeningen), der man på vegne av "vanvittig mange" elbiturister oppfordrer til å sette opp Type 2-ladere, har mer tyngde enn mine private eposter ?  Hvis vi i tillegg kan tilby entusiast-sponsing av materiellet kan det kanskje få ting til å løsne ?
Uansett vil flere henvendelser hjelpe...

Tror du er inne på noe i nederste linje. Jo flere henvendelser de får, jo større etterspørsel opplever de at det er for 22kW Type 2-lading nordover. Om jeg var kafeeier og fikk 10 henvendelser om semihurtig elbillading i løpet av et par måneder, ville i hvert fall jeg tenkt at det var et marked der. Om den ellevte henvendelsen kom fra TOC eller elbilforeningen, ville jeg vært klar som et egg for å avse et par parkeringsplasser til elbiler. :)

Jeg tror det bare er masete.

Jeg tror det er lurt med litt koordinering av innsatsen.

Og jeg tror at kjøpesentre, fylker og kommuner er bedre mål for forespørsler om å være vert for ladestasjoner enn enkeltstående kafeer.

På sikt tror jeg at utbygging av ladestasjoner bør legges i en egen organisasjon, feks en stiftelse. Jeg forstår det slik at Elbilforeningen ønsker å være nøytral i forhold til aktørene i ladebransjen, og ikke ønsker å ta del i et slikt prosjekt. Men på kort sikt er det viktig å bare få på plass et minimum av ladestasjoner på vei nordover og knytte kontakter med interesserte verter.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OddB

#16
Mulig det kan bli mas.. men jeg tror dessverre at det ikke er mange som tar seg det bryet.
Er ikke enig at ikke kafeer ikke er aktuelle aktører.  De har en umiddelbar økonomisk interesse av å tiltrekke seg en ny kundegruppe.  Det har jeg vanskelig for å se at en kommune har.
Her handler det om å få til enkle og kjappe løsninger.
Når der gjelder Ellbilforeningens rolle..... Hvem har bestemt at norsk ladeinfrastruktur  kun skal drives etter den modellen det legges opp til nå med håpløse og  dyre betalingsordninger ?
Ellbilforeningen representerer elbileierne og deres interesser. Om de (vi) velger å dra igang noe som ligner på Zero Carbon World blir vel ikke det verre enn at NAF konkurrerer med bilverkstedene på EU-kontroller etc.
Vi som elbileierne ønsker en godt utbygd infrastruktur til en billigst mulig penge.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Bjørn

Mas eller ikke.. sendte denne til Meyergården Hotell (rica Mo i rana) :)
Spent på hva som kommer til svar..

Hei hei..
En vanlig stikkontakt (shuko) 16A er selvsagt mye bedre enn ingenting, :) men det gir oss m tesla mod s bare 13A.. pga Tesla sitt shuko adapter har begrensninger mht brannfare.. ( shuko kontakter er ikke laget for 16A strømtrekk i feks 10timer)
13A gir ca 15km pr time lading, dvs ca 15 mil på en overnatting (10t) . dvs nordover holder ikke til fauske engang. En mod s bruker ca 2 kwt pr mil.

Nordland er pr dags dato rene ødemarka når det gjelder brukbare lademuligheter for elbiler, og jeg snakker for hundrevis potensielle gjester nå.. :) (det er solgt ca 2000 mod s i år)

Det vi *sårt* trenger er raskere lademuligheter, vi lader nå v industribygg, søppelkompressorer og div andre industri stikk som vi må spørre eierne om å få lade litt fra..
Hvis dere kan tilby rask lading til elbiler kommer dette til å tiltrekke mod s eiere som fluepapir, og helt sikkert andre langtrekkende elbiler etterhvert.

Da trenger vi 400v 16a eller 32a kontakter feks: (http://www.elektroimportoren.no/stikkontakt-kombi-16a-3pol-n-j-400v-9h-ip44/1578199/Product.html?Event=pathlist) disse vil gi 11/22kw og fullade mod s på 8/4 timer.. *Hvis* dere har 400v NT nett tilkoblet.. dette er rimeligste alt. for dere, og veldig attraktivt for oss.

Alt. 2 (http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/) er enda mer attraktivt for oss, (men litt dyrere for dere) pga Tesla har til nå hatt problemer m å skaffe nok 400v adapter til sine kunder. dette er små ladestasjoner som kan plugges rett inn i bilen sin ladeport. disse kalles type 2. Oslo kommune skal sette opp 400 av disse, og kan gi 3.5 til 22kw alt etter hva dem kobles til, dem brukes og av privatpersoner som ikke har NT nett og vil ha rask lading hjemme, feks 230v 32A enfas vil gi 7,2 kw eller ca 35 mil på 10t. Prisen er 5500.- eks moms pr stk
Passer jo også veldig godt til miljøprofilen deres dette her.. Smilefjes

Vis gjerne mailen til direktøren el på info møter dere måtte ha.. Og ta kontakt v spørsmål.

Mvh Bjørn-Inge Sivertsen, elbil eier og fraflyttet nordlending m hjemmelengsel..


Fra: Jørgen Svarthoel
Dato: 11. november 2013 08:29
Til: bistej@online.no
Emne: Lading El bil

Hei.



Vi har stikkontakt v Hovedinngangen som er enfase 16 Ampere.



Hvor mye trenger din El bil?

Ta gjerne kontakt så skal vi være behjelpelig så langt det lar seg gjøre.



Mvh.

Jørgen Svarthoel

Bedriftselektriker

Meyergården Hotell

valvolainen

Tror det er bra med mas.
Det er tross alt et stort kundegrunnlag som plutselig må stoppe i to timer akkurat ved DIN veikro eller restaurant.
Og det har sjeldent vært skadelig med mye mas. Heller motsatt. Dess flere som spør, dess raskere tar de affære og ringer sin lokale elktriker!

OddB

Jeg har kontakt med en helårs campingplass med restaurant  i Nord-Trøndelag som er interessert i å sette opp lader. De har 20kW 230V tilgjengelig.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

klauss

Sitat fra: OddB på fredag 22. november 2013, klokken 19:25
Jeg har kontakt med en helårs campingplass med restaurant  i Nord-Trøndelag som er interessert i å sette opp lader. De har 20kW 230V tilgjengelig.
Interessant! Hvor, sånn cirka? Langs E6, antar jeg. Nord i fylket?

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Gladtrd

Sitat fra: OddB på fredag 22. november 2013, klokken 21:37
http://www.follingstua.no/

Jeg vet at eierne av Føllingstua har lyst til å montere ladepunkt for elbiler, men hvilken effekt de kan tilby er vel noe usikker. Håper de kanskje kan investere i 230/400V trafo for mer fornøyde gjester  :D
Tesla Model S P85 - levert 09.09.2013 / innbytte 16.06.2017, Tesla Model X 75D - levert 16.06.2017 / solgt 13.01.2023, Tesla Model III - RN107911798, Tesla Model Y P - levert 29.12.2022, Tesla Cybertruck - RN114662xxx

OddB

Ja det er bare 230V der som de fleste andre steder,  men de har 20+ kW så det burde bli bra med trafo.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

D.O

#24
Mosjøen Hotell har fått montert blå 32A stikk for lading.
Edit, ser nå at dette er 3fase 230v, så kun med adapter. Inntil de har fått opp rett stikk.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Karkris

Ser helsvart ut nordover. Tror ikke vi kan stole på at det blir et offentlig system nord for Trondheim ennå på lenge. Tesla har heller ikke umiddelbare planer om utbygging av SC nordover i 2014.  :( :(
Kanskje vi må finne private løsninger enn så lenge? Finnes det Teslaeiere i Nord-Trøndelag, Nordland, Troms og Finnmark som stiller egne ladestasjoner til rådighet ( mot betaling selvfølgelig ) eller kan gi lokale opplysninger om mulig tilgjengelige punkter ved bedrifter, arbeidsplasser eller lignende.
Jeg ville ihvertfall synes det ville være hyggelig med ladebesøk. :)
Tesla Model S 85, hvit, Namsos

Lurven

Skulle noen av dere besøke Stiklestad på ferden igjennom trøndelag kan jeg hjelpe dere med 230v32A blå kontakt.  :)
P996, S85, Perlemorhvit,19", alt u/barneseter og sikkerhetspakke,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA