Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilrettelegging for ladeplasser nordover

Startet av jkirkebo, søndag 11. august 2013, klokken 12:34

« forrige - neste »

jkirkebo

Jeg begynte å skrive svar på dette et annet sted men fant ut at eget emne nok var best...

Sitat fra: OddB på søndag 11. august 2013, klokken 10:31
Det hadde vært fint om vi kunne finne en måte å samle oss rundt et ønske/behov om utbygging nordover.
Hvor mange bosatt i sørnorge har et behov om å kunne bruke bilen i nordnorge ?

Jeg har ihvertfall. Skal jo til Nordkapp neste sommer :)

Men vi må ha to tanker i hodet på en gang. SuperChargers er glimrende for lading underveis, men de fleste tar nok noen overnattinger på veien oppover. Det som er viktig da er at man kan få fulladet bilen over natten. De fleste vil nok bli et sted minst 10 timer og bilen er neppe helt tom. 32A enfase er derfor tilstrekkelig.

Mitt forslag er derfor at vi jobber opp i mot campingplasser, hoteller, rorbuer og andre typiske overlangssteder langs E6 og langs kysten (Atlanterhavsveien, Kystriksveien osv.) nordover for å få de til å montere opp en 32A enfase kontakt (evt. 3x16A der 400V finnes) reservert for elbillading. Dette bør ikke koste stort, og incentivet er selvsagt oppføring i NOBIL slik at alle kan se at her kan vi lade over natten. Dermed vil de naturlig tiltrekke seg kunder på tur i Model S. Vi er en kjøpesterk gruppe sammenlignet med snittet og derfor også attraktive overnattingsgjester vil jeg tro.

Vi trenger da (gjerne i regi av Tesla Owners Club) å lage et standard brev vi kan sende ut på epost til aktuelle steder, samt gjøre en jobb mhp. å finne fram til disse stedene. Videre må vi kommunisere videre med de stedene som er aktuelle, inkl. å gi de den infoen de trenger samt motta info om ferdigstillelse (helst med bilde) og sørge for at Hans legger dette inn i NOBIL.

Høres dette fornuftig ut?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hans Håvard Kvisle

Veldig fornuftig! Jeg er klar til å bidra!

Sånn rett etter ferien, og Tesla har klart å gi litt mer dokumentasjon på hvordan Model S kan lades, har tankevirksomheten min kretsa om hvilke fine lademuligheter for Model S som skal registreres - og hvordan. Også disse som ikke er offisielle ladestasjoner for elbil, men som vil være gull verdt for Teslaeiere fordi det er altfor få offisielle ladepunkt med tilstrekkelig effekt. Apropos det, så er jeg sikker på at det er et marked som raskt vil utvikle seg, ikke minst med bidrag fra private aktører.

En ting er registrering i NOBIL. En annen ting er å utvikle hensiktsmessige tjenester som bruker data fra NOBIL, og som viser de mest attraktive stasjonene for Tesla-eiere. Første skritt for ladestasjoner.no var endringer i hurtigladekartet og filtreringsmuligheter (inkl Type 2 kontakt med min 22 kW + superladerne). Sist uke kom en mobilversjon av dette. Men vi har langt igjen før alle tjenester er så bra som Model S eiere bør ha dem. Skal forsøke til uka å legge ut en status på hvor ladestasjoner.no nå er med webapp og mobilapp, samt hva som kommer. For mulighetene er omfattende, det handler bare om å bli ferdig (dvs ha ressurser nok). Innspill vil være nyttige. Jeg håper f.eks. at vi kan få ei gruppe Teslaeiere som blir tilknytta Elbilforeningen, og kan spille ball med disse, samt at jeg sjølsagt forsøker å følge forumet så godt som mulig.

En ting kan jeg love - dere skal få slippe å vente like lenge på ypperlige tjenester som dere venta på bilen :D Det er nå det begynner å bli gøy å jobbe med dette. Bilene er på veien!
St.Hanshaugen

jalias

Kjempebra initiativ. Jeg bor i Steinkjer distriktet, og kjører ofte nordover. Venter min nye Tesla 85P i januar. Hadde vært knall å kunne lade 1-fase 32A (230V) på slike plasser. 16A blir stusselig.
Om da ikke næringen ser muligheten for at vi blir en dag ekstra for å lade... ;)

Hold oss oppdatert, og jeg stiller gjerne til disp. om det trengs.

Mvh

Ole A

klauss

Applaus for det skisserte opplegget! Jeg bor i Oslo men er stadig innom Trøndelagsfylkene og legger ofte deler av sommerferien til Lofoten. 16A (400V, 3-fas) og 32A (230V, 1-fas) holder til overnatting, men er for sakte til å lade underveis i en dagsetappe. Altså trengs også kjappere lading for oss som ønsker ren transportetappe uten så mange stopp underveis.

Hurtigladekartet er skikkelig stusselig nord for Orkanger. Kun Chademo i Nord-Trøndelag og Trondheim. Håper Tesla får Chademo-adapteren på plass og at infrastrukturen bygges mer ut i nord!

OddB

Jeg bor også i Oslo-området og jeg sitter (utålmodig !) og avventer en avklaring på framtidige superladere langs E6 nordover før jeg evt. bestiller bil.
Kjører vanligvis til Vesterålen på to dager, og håper at jeg snart vil få mulighet til å gjøre det med hjelp av superladere (Steinkjer-Vesterålen = 87 mil)
Med 22kW-ladere på strategiske steder langs ruta ville jeg faktisk ha klart den strekningen på en dag med 4-5 timer lading underveis.
Støtter VELDIG initiativet om å synliggjøre behovet for superladere og Type 2-ladere. Å ha 22kW tilgjengelig i regionene er veldig viktig. Det så jeg i sommer da jeg kjørte 23 mil til Kabelvåg for å se Hauges TMS. Den turen hadde vært problematisk om jeg hadde hatt en Model S. En liten time på 22kW hadde vært tilstrekkelig  til å unngå "angst".
Jeg tror Hauge og Bellona har et opplegg med oppsetting av ladepunkter rundt om i landet. Tror han kommer til å offentligjøre noe om det på Rådhusplassen 31.8.
Venter spent og håper jeg kan komme meg nordover til sommeren i en splitterny rød S85 :D :D
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

Et godt PR-vennlig prosjekt ville kanskje være å dekke "kystriksveien" fra Steinkjer til Tromsø med 22kW Type 2 -ladere ?
Denne ruta er en fantastisk turistopplevelse, og inkluderer fire Nasjonale Turistveier ( Helgelandskysten, Lofoten,Andøya og Senja) Den har 9-10 fergestrekninger som elbiler kommer gunstig ut av.  Denne ruten er ingen rask transportetappe og semihurtig lading vil ikke være noe problem så lenge laderne settes opp ved severdigheter, overnattings- og spisesteder samt fergekaier.
Kanskje et samarbeid med Nasjonale Turistveier kunne være en ide ? Det hadde ikke skadet å legge til rette for europeiske Tesla-turister ?
 
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

klauss

Sitat fra: OddB på tirsdag 27. august 2013, klokken 14:05
Et godt PR-vennlig prosjekt ville kanskje være å dekke "kystriksveien" fra Steinkjer til Tromsø med 22kW Type 2 -ladere ?
Denne ruta er en fantastisk turistopplevelse, og inkluderer fire Nasjonale Turistveier ( Helgelandskysten, Lofoten,Andøya og Senja) Den har 9-10 fergestrekninger som elbiler kommer gunstig ut av.  Denne ruten er ingen rask transportetappe og semihurtig lading vil ikke være noe problem så lenge laderne settes opp ved severdigheter, overnattings- og spisesteder samt fergekaier.
Kanskje et samarbeid med Nasjonale Turistveier kunne være en ide ? Det hadde ikke skadet å legge til rette for europeiske Tesla-turister ?


Veldig bra forslag for turismen i Nordnorge som jeg ville benyttet meg av innimellom! Jeg kommer trolig allikevel til å savne superlader eller noe semihurtig langs E6 nordover fra Trondheim, for ren transport.

OddB

#7
At Tesla bygger ut E6 etterhvert tar jeg nesten som en selvfølge.. Men da håper jeg at de (i første omgang) setter opp færre ladere hver plass (4 ?) og dermed får bygd ut raskere ....men vi får være ydmyke over at en fjerdedel av verdens superladere står i Norge !
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

BlueS

Ladekartet til Tesla viser nå linje langt nord for Trondheim vinteren 2014. Bodø neste ? 
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

fredag

Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. august 2013, klokken 12:34
Jeg begynte å skrive svar på dette et annet sted men fant ut at eget emne nok var best...

Sitat fra: OddB på søndag 11. august 2013, klokken 10:31
Det hadde vært fint om vi kunne finne en måte å samle oss rundt et ønske/behov om utbygging nordover.
Hvor mange bosatt i sørnorge har et behov om å kunne bruke bilen i nordnorge ?

Jeg har ihvertfall. Skal jo til Nordkapp neste sommer :)

Men vi må ha to tanker i hodet på en gang. SuperChargers er glimrende for lading underveis, men de fleste tar nok noen overnattinger på veien oppover. Det som er viktig da er at man kan få fulladet bilen over natten. De fleste vil nok bli et sted minst 10 timer og bilen er neppe helt tom. 32A enfase er derfor tilstrekkelig.

Mitt forslag er derfor at vi jobber opp i mot campingplasser, hoteller, rorbuer og andre typiske overlangssteder langs E6 og langs kysten (Atlanterhavsveien, Kystriksveien osv.) nordover for å få de til å montere opp en 32A enfase kontakt (evt. 3x16A der 400V finnes) reservert for elbillading. Dette bør ikke koste stort, og incentivet er selvsagt oppføring i NOBIL slik at alle kan se at her kan vi lade over natten. Dermed vil de naturlig tiltrekke seg kunder på tur i Model S. Vi er en kjøpesterk gruppe sammenlignet med snittet og derfor også attraktive overnattingsgjester vil jeg tro.

Vi trenger da (gjerne i regi av Tesla Owners Club) å lage et standard brev vi kan sende ut på epost til aktuelle steder, samt gjøre en jobb mhp. å finne fram til disse stedene. Videre må vi kommunisere videre med de stedene som er aktuelle, inkl. å gi de den infoen de trenger samt motta info om ferdigstillelse (helst med bilde) og sørge for at Hans legger dette inn i NOBIL.

Høres dette fornuftig ut?

Jeg har sjekket med Transnova. Svaret er at de for øyeblikket ikke gir støtte til annet enn hurtiglading. Dette kan endre seg, men det blir for sent for oss i denne omgang.

Jeg synes det må være et poeng å sette opp 22kw ladekontakter, istedet for industrikontakter. Både med tanke på all usikkerheten omkring UMC-adapterne fra Tesla, og fordi vi ønsker å lade så fort som mulig når vi er på tur, og fordi det gir fred i sjelen når ladekabelen er låst fast i begge ender og ladingen dermed ikke kan saboteres.

Hvis det finnes verter (feks kommuner, kjøpesentre, spisesteder) som er villig til å betale ca 50kr i strøm til hver besøkende i elbil, så holder det med en vanlig dum type2 ladeboks. Koster vel ca 5000kr stk. Dette er bare tut-og-kjør. Vi kan samle inn penger til å gi egnede verter slike bokser gratis mot at de monterer den og betaler strømkostnadene for brukerne. Evt kan kontaktene skiltes med at lading koster feks 20 kr/time og betales inne i kassen.

Alternativt finnes det ladebokser med RFID tilgangskontroll, bokføring av hvor mye strøm hver bruker har brukt, og mulighet da for å etterbetale verten for hvor mye strøm som er brukt et par ganger i året. Disse koster ca 3x så mye. På sikt må vi regne med å måtte betale for strømmen vi bruker. Jeg holder på med å sjekke ut noen spennende alternativer her.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

OddB

Sitat fra: fredag på mandag 04. november 2013, klokken 23:27
Sitat fra: jkirkebo på søndag 11. august 2013, klokken 12:34
Jeg begynte å skrive svar på dette et annet sted men fant ut at eget emne nok var best...

Sitat fra: OddB på søndag 11. august 2013, klokken 10:31
Det hadde vært fint om vi kunne finne en måte å samle oss rundt et ønske/behov om utbygging nordover.
Hvor mange bosatt i sørnorge har et behov om å kunne bruke bilen i nordnorge ?

Jeg har ihvertfall. Skal jo til Nordkapp neste sommer :)

Men vi må ha to tanker i hodet på en gang. SuperChargers er glimrende for lading underveis, men de fleste tar nok noen overnattinger på veien oppover. Det som er viktig da er at man kan få fulladet bilen over natten. De fleste vil nok bli et sted minst 10 timer og bilen er neppe helt tom. 32A enfase er derfor tilstrekkelig.

Mitt forslag er derfor at vi jobber opp i mot campingplasser, hoteller, rorbuer og andre typiske overlangssteder langs E6 og langs kysten (Atlanterhavsveien, Kystriksveien osv.) nordover for å få de til å montere opp en 32A enfase kontakt (evt. 3x16A der 400V finnes) reservert for elbillading. Dette bør ikke koste stort, og incentivet er selvsagt oppføring i NOBIL slik at alle kan se at her kan vi lade over natten. Dermed vil de naturlig tiltrekke seg kunder på tur i Model S. Vi er en kjøpesterk gruppe sammenlignet med snittet og derfor også attraktive overnattingsgjester vil jeg tro.

Vi trenger da (gjerne i regi av Tesla Owners Club) å lage et standard brev vi kan sende ut på epost til aktuelle steder, samt gjøre en jobb mhp. å finne fram til disse stedene. Videre må vi kommunisere videre med de stedene som er aktuelle, inkl. å gi de den infoen de trenger samt motta info om ferdigstillelse (helst med bilde) og sørge for at Hans legger dette inn i NOBIL.

Høres dette fornuftig ut?

Jeg har sjekket med Transnova. Svaret er at de for øyeblikket ikke gir støtte til annet enn hurtiglading. Dette kan endre seg, men det blir for sent for oss i denne omgang.

Jeg synes det må være et poeng å sette opp 22kw ladekontakter, istedet for industrikontakter. Både med tanke på all usikkerheten omkring UMC-adapterne fra Tesla, og fordi vi ønsker å lade så fort som mulig når vi er på tur, og fordi det gir fred i sjelen når ladekabelen er låst fast i begge ender og ladingen dermed ikke kan saboteres.

Hvis det finnes verter (feks kommuner, kjøpesentre, spisesteder) som er villig til å betale ca 50kr i strøm til hver besøkende i elbil, så holder det med en vanlig dum type2 ladeboks. Koster vel ca 5000kr stk. Dette er bare tut-og-kjør. Vi kan samle inn penger til å gi egnede verter slike bokser gratis mot at de monterer den og betaler strømkostnadene for brukerne. Evt kan kontaktene skiltes med at lading koster feks 20 kr/time og betales inne i kassen.

Alternativt finnes det ladebokser med RFID tilgangskontroll, bokføring av hvor mye strøm hver bruker har brukt, og mulighet da for å etterbetale verten for hvor mye strøm som er brukt et par ganger i året. Disse koster ca 3x så mye. På sikt må vi regne med å måtte betale for strømmen vi bruker. Jeg holder på med å sjekke ut noen spennende alternativer her.
Jeg har sendt diverse mailer til diverse næringsforeninger, turistinformasjoner, hoteller og handlesentre langs E6 i Nordland uten å få særlig napp... Tror de fleste ikke forstår "problemet".
Kanskje vi skulle finne noen "satsingssteder" og sette inn et felles støt ?
Jeg skulle helst ha kommet meg fra Steinkjer til Vesterålen på en dag. Med litt 22kW-lading i Mosjøen og Fauske skulle jeg ha klart det. 85 mil betyr at jeg trenger ca 40-45 mil påfyll. Det vil i så fall bety ca 2 timer stopp to ganger. 4 timer ekstra går greit på en dag, men det gjør ikke 8 timer...
Så jeg sponser gjerne et par ladestasjoner med et par tusenlapper i stedet for å bruke dem på hotellovernattinger...
Jeg sendte forespørsler til Sjøgata i Mosjøen og til Amfi storsenter i Fauske i helga, blir morsomt å se om de svarer..
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

valvolainen

'Storsenter' på Fauske burde gå greit!
Krysser fingrene for snarlig oppdatering:)

OddB

Jeg tror kanskje en mer "offisiell" henvendelse fra TOC (eller/og elbilforeningen), der man på vegne av "vanvittig mange" elbiturister oppfordrer til å sette opp Type 2-ladere, har mer tyngde enn mine private eposter ?  Hvis vi i tillegg kan tilby entusiast-sponsing av materiellet kan det kanskje få ting til å løsne ?
Uansett vil flere henvendelser hjelpe...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

fredag

Sitat fra: OddB på tirsdag 05. november 2013, klokken 07:46
Jeg tror kanskje en mer "offisiell" henvendelse fra TOC (eller/og elbilforeningen), der man på vegne av "vanvittig mange" elbiturister oppfordrer til å sette opp Type 2-ladere, har mer tyngde enn mine private eposter ?  Hvis vi i tillegg kan tilby entusiast-sponsing av materiellet kan det kanskje få ting til å løsne ?
Uansett vil flere henvendelser hjelpe...

For å få positivt svar tror jeg at vi må forklare prosjektet, nemlig at det skal gå an å kjøre med elbil fra Trondheim til Tromsø, med så rask lading som mulig slik at lading ikke tar over et døgn. Og så tror jeg ikke det må koste så mye å si ja. Dvs at det er lettere å få ja hvis vi sponser utstyret, og enda lettere å få ja hvis vi kan betale for strømmen vi bruker.

Ladeplassen bør skiltes, slik at plassen ikke blir ICEd når den trengs. Hvis ikke er alt sammen bare tid og penger ut av vinduet. Det er kanskje den største kostnaden for vertene: en parkeringsplass mindre.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

klauss

Sitat fra: OddB på tirsdag 05. november 2013, klokken 07:46
Jeg tror kanskje en mer "offisiell" henvendelse fra TOC (eller/og elbilforeningen), der man på vegne av "vanvittig mange" elbiturister oppfordrer til å sette opp Type 2-ladere, har mer tyngde enn mine private eposter ?  Hvis vi i tillegg kan tilby entusiast-sponsing av materiellet kan det kanskje få ting til å løsne ?
Uansett vil flere henvendelser hjelpe...

Tror du er inne på noe i nederste linje. Jo flere henvendelser de får, jo større etterspørsel opplever de at det er for 22kW Type 2-lading nordover. Om jeg var kafeeier og fikk 10 henvendelser om semihurtig elbillading i løpet av et par måneder, ville i hvert fall jeg tenkt at det var et marked der. Om den ellevte henvendelsen kom fra TOC eller elbilforeningen, ville jeg vært klar som et egg for å avse et par parkeringsplasser til elbiler. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA