Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Superchargers i Nord-Norge?

Startet av borrelin, lørdag 10. august 2013, klokken 05:56

« forrige - neste »

Gusse

#30
Her sier vel Elon Musk hva Tesla har til planer. Se spørsmålet angående SC.

http://m.autofil.no/915285/lover-en-lysende-tesla-framtid

valvolainen

Kanskje den sjuende stasjonen er til stockholm... Men hvordan finner vi ut av hvor det bygges? Det er vel også for langt mellom oslo/stockholm for èn lader. Skulle vært to.

Amper

tja, oslo - stockholm = 52 mil..    26 mil burde gå greit.. 60kwt utgavene sliter litt mer med reserver en dårlig dag..
P85D :o)

valvolainen

Heisann, det er ikke lenger nei. (Gadd ikke faktisk sjekke..hehe) Kanskje det bygges noe i kristinehamn da...

eclipse

Sitat fra: borrelin på lørdag 10. august 2013, klokken 05:56
Er det noen som vet om det er planlagt superchargers nord for Trondheim.??
Jeg bor i Bodø så det hadde vært fint med en Tesla stasjon feks i Mosjøen for å kunne kjøre til Oslo uten lengre opphold......

Nei det er ikke planlagt SC nord for Trondheim i dag, ihvertfall har Tesla sagt nei på direkte spørsmål om dette.

Vi kan jo ønske dette men jeg tror det er ren ønsketenkning at det kommer 6 SC mellom Trondheim og Tromsø, Tesla ønsker nok å bygge ut nedover Europa først, men etterhvert så kan det bli mulig, men det tar nok noen år. Slik som det gjør i USA.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: eclipse på lørdag 10. august 2013, klokken 21:47Nei det er ikke planlagt SC nord for Trondheim i dag, ihvertfall har Tesla sagt nei på direkte spørsmål om dette.

Vi kan jo ønske dette men jeg tror det er ren ønsketenkning at det kommer 6 SC mellom Trondheim og Tromsø, Tesla ønsker nok å bygge ut nedover Europa først, men etterhvert så kan det bli mulig, men det tar nok noen år. Slik som det gjør i USA.
Om de setter opp en hurtiglader 250 km nord for den nordligste hurtigladeren hvert år så er jeg fornøyd. Da tar det 6 år før de er i Tromsø. Det er jo ikke helt tidskritisk å få opp hurtigladerne. Det er ikke umulig å komme seg nordover om man bruker 20 kW trefase, og noen overnattinger.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OddB

Å få superladere langs E6 nordover er HELT avgjørende for om jeg kommer til å bestille bil eller ikke.
Jeg bor like utenfor Oslo så dette behovet kan du ikke lese ut av postnummeret mitt.
Det som er viktigst er hvor eierne kunne tenke seg å kjøre, ikke hvor de bor !
En lader mellom Trondheim og Steinkjer, en i Mosjøen og en på Fauske hadde dekt mitt behov. Hadde det kommet ihvertfall et litt konkret signal om utbygging nordover fra Tesla (i tillegg til Musks generelle løfte om full landsdekning) hadde jeg bestillt bilen på dagen og heller levd med med en ekstra overnatting et år eller to.
Etter de signalene jeg fikk fra Frederic Hauge i Kabelvåg ser jeg fram til arrangementet i Oslo 31.aug. Da kan det komme en viss avklaring på dette spørsmålet og  enklere AC lading rundt omkring i regi av Bellona.
Det hadde vært fint om vi kunne finne en måte å samle oss rundt et ønske/behov om utbygging nordover.
Hvor mange bosatt i sørnorge har et behov om å kunne bruke bilen i nordnorge ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Epleskreller

Sitat fra: OddB på søndag 11. august 2013, klokken 10:31
Hvor mange bosatt i sørnorge har et behov om å kunne bruke bilen i nordnorge ?

Vi er en del. Jeg tror det handler mer om "når" enn "om" de kommer.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

D.O

Siste del i teksten, 80% av befolkningen skal dekkes via superladere. ergo kommer di nordover og trolig langs E6 til Kirkenes som jeg fikk fortalt i juni. http://e24.no/bil/tesla-sjefen-flirer-av-bmws-siste-elbil/21116269
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

OddB

Det tror jeg også. Men om vi talte med samlet stemme (jfr. vinterdekkene) ville kanskje "senere" bli "før" :-D . Det er nok ikke lett å sitte i California å vurdere de demografiske behovene i Norge i detalj ...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

OddB

#40
Sitat fra: D.O på søndag 11. august 2013, klokken 10:52
Siste del i teksten, 80% av befolkningen skal dekkes via superladere. ergo kommer di nordover og trolig langs E6 til Kirkenes som jeg fikk fortalt i juni. http://e24.no/bil/tesla-sjefen-flirer-av-bmws-siste-elbil/21116269
90% av landets befolkning bor i sørnorge så det målet er nådd i løpet av noen uker allerede... og det var kanskje det han hentydet til. Men han har også sagt at hele landet skulle dekkes...
I mitt hode er som sagt det viktigste ikke hvor du bor,  men hvor du kunne tenke deg å kjøre... så hvis over 20% av befolkningen kunne tenke drg å bruke bilen i den nordlige halvdelen av landet så kan man kanskje si at målet ikke er nådd ?
Slik jeg forstår det betaler vi en slags "superladerpant" på ca 10 000 kr når vi kjøper bilen ? Med 2000 solgte biler utgjør det 20 mill....eller ca 20 ladere ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

JonI

Sitat fra: D.O på søndag 11. august 2013, klokken 10:52
Siste del i teksten, 80% av befolkningen skal dekkes via superladere. ergo kommer di nordover og trolig langs E6 til Kirkenes som jeg fikk fortalt i juni. http://e24.no/bil/tesla-sjefen-flirer-av-bmws-siste-elbil/21116269

I de 4 nordligste fylkene bor det ca 650 000 personer. Det vil si at tesla dekker 80% med de sc som er planlagt. Med å dekke e6 til Kirkenes vil nesten hele landet dekkes. Jeg regner da dekket med at man kan nå en sc når man har fullt batteri.
Bil: "Gråtass" P+ grå/grå/grå  (P2318)

valvolainen

Sitat fra: JonI på søndag 11. august 2013, klokken 11:09
Med å dekke e6 til Kirkenes vil nesten hele landet dekkes. Jeg regner da dekket med at man kan nå en sc når man har fullt batteri.

Men tesla setter jo disse opp med ca. 20 mils mellomrom, ikke 30-40.
Flere grunner til dette. Om 10 år, når vi begynner å få vesentlig mindre kapasitet på batteriene må vi fortsatt rekke mellom.
60kw utgavene skal heller ikke ha noe problemer med å bruke ladestasjonene.

Amoss

Sitat fra: OddB på søndag 11. august 2013, klokken 11:08
Slik jeg forstår det betaler vi en slags "superladerpant" på ca 10 000 kr når vi kjøper bilen ? Med 2000 solgte biler utgjør det 20 mill....eller ca 20 ladere ?

Stemmer nok at man må betale nesten 13' kr. for å ha tilgang til dette ladenettverket om man kjøper en 60kWt modell. Antagelig er ca samme prisen innebygget på 85kWt utgavene også.

Men hvor mye av dette går til HW i bilen?  Og hvor mye til å dekke inn strømutgiftene? Ser ikke ut for at Elon ser for seg å få dekket strømutgiftene i Norge med solceller ihht. tidligere uttalelser. Og hvor mye går til å dekke videre vedlikehold av nettverket? Så jeg vil nok være forsiktig med å prøve å regne seg frem til hvor mange ladere Tesla "skylder" oss i Norge :p

Men det som er viktig med nettverket er jo at det skal drive framtidige salg, ikke bare "bruke opp" potten de har fått inn. Derfor er jeg helt sikker på at når de forstår hvor mange potensielle kunder som har behov for disse laderne så er jeg helt sikker på at de vil komme - neppe i første omgang, men i det minste etterhvert.
Model S 85D

eclipse

Sitat fra: Amoss på søndag 11. august 2013, klokken 13:51
Sitat fra: OddB på søndag 11. august 2013, klokken 11:08
Slik jeg forstår det betaler vi en slags "superladerpant" på ca 10 000 kr når vi kjøper bilen ? Med 2000 solgte biler utgjør det 20 mill....eller ca 20 ladere ?

Stemmer nok at man må betale nesten 13' kr. for å ha tilgang til dette ladenettverket om man kjøper en 60kWt modell. Antagelig er ca samme prisen innebygget på 85kWt utgavene også.

Men hvor mye av dette går til HW i bilen?  Og hvor mye til å dekke inn strømutgiftene? Ser ikke ut for at Elon ser for seg å få dekket strømutgiftene i Norge med solceller ihht. tidligere uttalelser. Og hvor mye går til å dekke videre vedlikehold av nettverket? Så jeg vil nok være forsiktig med å prøve å regne seg frem til hvor mange ladere Tesla "skylder" oss i Norge :p

Men det som er viktig med nettverket er jo at det skal drive framtidige salg, ikke bare "bruke opp" potten de har fått inn. Derfor er jeg helt sikker på at når de forstår hvor mange potensielle kunder som har behov for disse laderne så er jeg helt sikker på at de vil komme - neppe i første omgang, men i det minste etterhvert.

Ikke at det har noen betydning men jeg tror det er svært lite hardware kostnader for å muliggjøre lading med SC. 60kwh modellen får jo også dette montert som default, men ikke aktivert før de betaler inn ca 12K
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA