Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Superchargers i Nord-Norge?

Startet av borrelin, lørdag 10. august 2013, klokken 05:56

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: eclipse på søndag 11. august 2013, klokken 14:28
Ikke at det har noen betydning men jeg tror det er svært lite hardware kostnader for å muliggjøre lading med SC. 60kwh modellen får jo også dette montert som default, men ikke aktivert før de betaler inn ca 12K

Sant nok, men ville bare poengtere at hvor mye av dette som havner i potten "SC-utbygging" er og forblir ukjent - om det overhode har noen sammenheng (utbyggingen kan nesten vel å gjerne komme i fra PR-budsjettet) :)
Model S 85D

D.O

Ser nå jeg forstod det som 80% av landet men det var snakk om 80% av befolkningen. My bad... Men som tidliger nevnt noen innlegg før dette, så er vel dekkningen til en superlader beregnet til ca 20 mil i omkrets og da er vel fortsatt ikke 80% dekket med de som er offentliggjort?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Kallagtunet

Kostnad er vel å endre en setting i firmware til bilen til å akseptere at bilen kan drikke fort fra hurtigladeren. Dvs jeg vil tro en kan regne med at alle kronene innbetalt kan brukes på hurtigladere. Men noe skal sikker også brukes til fortjeneste og produktutvikling etc :-)

Amoss

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 11. august 2013, klokken 15:12
Kostnad er vel å endre en setting i firmware til bilen til å akseptere at bilen kan drikke fort fra hurtigladeren. Dvs jeg vil tro en kan regne med at alle kronene innbetalt kan brukes på hurtigladere. Men noe skal sikker også brukes til fortjeneste og produktutvikling etc :-)

Nja, slik jeg har forstått det så er det fysisk hardware i bilene for å støtte SC's, og den er uansett ikke gratis. At de har valgt å legge ved dette gratis på 60kWt utgaven er fordi de forventer at nok kunder vil velge dette tillegget, eller be om det aktivisert i etterkant, til at dette blir billigere enn å produsere utgaver med og uten dette. Så ja, om en 60kWt kunde ber om å aktivisere dette, så er det kun en enkel setting i firmware (som  kan fjernutføres). Men betalingen skal da også dekke den kostnaden Tesla har hatt tidligere ved å levere ut bilen med dette på plass.

Produktutvikling har du så klart helt rett i at er en ting til som spiser av "potten", men tror seriøst ikke dette er noe de beregner seg noen fortjeneste på. Tror - med vekt på tror - at hele nettverket er og forblir en utgiftspost for Tesla, kun delvis dekket inn av solcellepanelene og/eller "grid-storage". Inntektene fra nettverket må være mersalg av biler, eller på sikt: lisensiering av teknologien til andre bilprodusenter.
Model S 85D

Elmo

#49
Sitat fra: Amoss på søndag 11. august 2013, klokken 15:57
Nja, slik jeg har forstått det så er det fysisk hardware i bilene for å støtte SC's, og den er uansett ikke gratis. At de har valgt å legge ved dette gratis på 60kWt utgaven er fordi de forventer at nok kunder vil velge dette tillegget, eller be om det aktivisert i etterkant, til at dette blir billigere enn å produsere utgaver med og uten dette.

Det må helt klart være fysisk hardware.
Faktum er jo at ingen av bilene som nå leveres har dobbeltlader (pga. en eller annen feil), og skal få den montert senere.

EDIT: ops, her blander jeg vel dobbeltladere og superladere (sorry) :-[
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Kallagtunet

Jeg er ikke ekspert men slik jeg forstår det så er den fysiske hardwaren når en superlader er flyttet ut i ladestasjonen (slik jeg forstår det men dette er mulig er feil er det en pakke av rimelig tilsvarende ladere som som står i bilen som står i hurtigladerskapene (10/11 per lader) og man kobler seg mer eller mindre "rett på" batteriet og i tillegg har en helt sikkert en kommunikasjonsløsning (der helt sikkert harwaren er på plass uansett da alle utgaver må kunne snakke med en type 2 ladestasjon) som kommuniserer fra bil til ladere.

Dvs min spekulasjon er at ekstra kost og komponenter i forbindelse med en bil som kan ta superlading er mikroskopisk større enn en uten hvis det i hele tatt er noen.

Kallagtunet

Ref link:
http://www.plugincars.com/tesla-showing-rest-ev-industry-127433.html

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 11. august 2013, klokken 16:25
Unlike many competing charging providers, who source the charger from a third-party manufacturer, and then negotiate with various vendors for ground leases and even charging tiers for customers, Tesla does everything in-house. From making the Superchargers using Tesla-designed modular 10-kW chargers—exactly the same units found in Tesla automobiles—to directly approaching perspective sites in the right area, Tesla retains control of the entire process, including maintenance and upgrades.

Tesla strategically chooses sites with spare capacity for future Supercharger upgrading, making it relatively easy to install extra charging units as demand increases. As Tesla announced last week, current 90-kW Superchargers will soon be increased to 120-kW capacity as Tesla makes full use of all twelve modules that fit within the Superchargers. That step will reduce charging times.

The modular design has another advantage: if one of the twelve 10-kW modules inside the Supercharger fails, the other modules continue to work. Although this results in a slightly slower charging rate for Tesla customers, until the problem is fixed, the system ensures that customers can get a decent level of charging. This modular and redundant engineering is also employed in Tesla batteries (that allow the entire battery pack to operate as normal even if individual cells have a problem).

tullball

Sitat fra: OddB på søndag 11. august 2013, klokken 11:08
Sitat fra: D.O på søndag 11. august 2013, klokken 10:52
Siste del i teksten, 80% av befolkningen skal dekkes via superladere. ergo kommer di nordover og trolig langs E6 til Kirkenes som jeg fikk fortalt i juni. http://e24.no/bil/tesla-sjefen-flirer-av-bmws-siste-elbil/21116269
90% av landets befolkning bor i sørnorge så det målet er nådd i løpet av noen uker allerede... og det var kanskje det han hentydet til. Men han har også sagt at hele landet skulle dekkes...
I mitt hode er som sagt det viktigste ikke hvor du bor,  men hvor du kunne tenke deg å kjøre... så hvis over 20% av befolkningen kunne tenke drg å bruke bilen i den nordlige halvdelen av landet så kan man kanskje si at målet ikke er nådd ?
Slik jeg forstår det betaler vi en slags "superladerpant" på ca 10 000 kr når vi kjøper bilen ? Med 2000 solgte biler utgjør det 20 mill....eller ca 20 ladere ?

90% hadde vel muligens vært nådd om alle kjører til Oslo, men vi i Bergen reiser av og til til Stananger og av og til til Møre og Romsdal, og av og til helt andre steder. Hele Norge er dekket før de har en 30-40 ladere.

valvolainen

bergen - stavanger er 17 mil.
bergen - ålesund er 34 mil.
Kommer et stykke her uten lader.


Alpha

Selgeren jeg hadde med meg i Fredrics Tesla i Tromsø sa at målet var å kunne kjøre fra SC-lader til SC-lader fra polarsirkelen til Roma, innen et år. Om målet blir en realitet gjenstår å se, og det er klart at flere solgte biler i Nord hjelper på.

Reagerte på denne fra Birger: "Nord-Norge er ikke det mest egnede stedet for el-biler."... Jaha?

tullball

Sitat fra: valvolainen på søndag 11. august 2013, klokken 17:06
bergen - stavanger er 17 mil.
bergen - ålesund er 34 mil.
Kommer et stykke her uten lader.

Stavanger - Ålesund da?. Det bor faktisk folk i vest og i nord. Mener helt klart at de burde prioriterest foran at Tesla skal lage superladere hvor det allerede er ladere. Men med tid konmer det nok begge steder. Stiller meg også noe undrende til at elbil ikke passer i nord osv. Det er ikke alle som kjøper Tesla for å kjøre kollektivfelt eller slippe bomring.

Balrog

Hvorfor er det 6(!) spørsmålstegn i emnefeltet??????
Holder det ikke med ett??????
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Amoss

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 11. august 2013, klokken 16:25
Dvs min spekulasjon er at ekstra kost og komponenter i forbindelse med en bil som kan ta superlading er mikroskopisk større enn en uten hvis det i hele tatt er noen.

Du har helt rett i at det meste ligger i selve ladestasjonen, og at HW i bilen sannsynligvis har en svært lav pris (noe som igjen er grunnen til at de så enkelt kunne velge å installere det uansett om kunden bestilte det eller ei).

Mitt poeng var altså ikke hvor dyrt dette var, men at det var en kostnad av ukjent størrelse (selv om man kan komme med kvalifiserte gjettinger på "lave kostnader" for HW delen i bilen) knyttet til annet enn bare å bygge ut stasjonene. Derved kan man ikke bare regne seg frem til hvor mange stasjoner Tesla "skylder" oss.

Men joda, at det kommer inn en god del kroner på SC-kontoen fra Norge er det ikke noen tvil om, og at det på sikt bør kunne dekke en god utbygging av nettet, er vi nok alle her enige i :)
Model S 85D

laumb


Sitat fra: Balrog på søndag 11. august 2013, klokken 17:49
Hvorfor er det 6(!) spørsmålstegn i emnefeltet??????
Holder det ikke med ett??????

Godt poeng.
Rettet.

kjellsve

#59
Sitat fra: Alpha på søndag 11. august 2013, klokken 17:32

Reagerte på denne fra Birger: "Nord-Norge er ikke det mest egnede stedet for el-biler."... Jaha?

Er enig med Birger. Nord-Norge er stort; Jeg bor midt på polarsirkelen, men når jeg skal til hytta som ligger i Finnmark må jeg kjøre 140 mil. Med fossilbil bruker jeg ca. 16 timer (med pauser inkludert). Hvordan er det mulig å få til en slik tur med Elbil? Kanskje med et par overnattinger, men det vil være svært upraktisk.

Med superchargere langs ruten vil det være mulig- og ganske ok å kjøre så langt, men jeg tror det er for optimistisk å håpe på superchargere i Fauske, Narvik, Nordkjosbotn, på Skaidi og i Lebesby :-)
(eller andre plasseringer på veien nordover).
TMS85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA