Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Tesla innovative?

Startet av Mila, lørdag 09. november 2013, klokken 13:14

« forrige - neste »

Bjoris

-Hvorfor valgte du å kjøpe en Tesla?

Fordi jeg er overbevist om at elbiler er fremtiden, elmotoren er så overlegen forbrenningsmotoren at det er nesten skummelt.
- nærmest lydløs
- silkemykt og totalt overlegent dreiemoment
- drives av fornybar energi (kan drives iallefall)
- kun en bevegelig del
- billig i forhold til en forbrenningsmotor
- null vedlikehold, vs oljeskift, registerrem, katalysator, eksosanlegg med mye mer...
- tar mye mindre plass og gjør kompliserte og potensielt kostbare girkasser overføldig pga det store turtallsområdet.

Lyset gikk opp for meg i April da vi kjøpt en Leaf og pt er Tesla eneste elbil som kan overta som primærbil for oss pr i dg så sånn sett var valget enkelt.

-Er Tesla en primær eller sekundærbil for deg?

Primær

-Hvilken bil ville du kjøpt/beholdt hvis du ikke kjøpte Tesla?

A6 2010 modell, iallefall 2-3 år til. Så hadde det nok blitt en nyere A6 som jeg ikke hadde oppdaget elbilens fortreffelighet.

-Vil du vurdere å gå tilbake til en fossildrevet bil ved neste bilkjøp?

Nei, absolutt ikke, for meg er det en stor milepæl i mai når vi får Teslaen og dermed har fylt diesel for siste gang siden vi da har to elbiler. Det blir noe å fortelle barnebarna om:)

-Har Tesla endret ditt forhold til bil og hva du krever av en bil?

Ja, det har egentlig snudd opp ned på mitt syn på hvordan en bil skal være. Men Leafen får også mye av denne æren, men Teslaen har gjort det mulig å dra den helt ut og kvitte seg med gml. teknologi for godt. Ting jeg tror blir veldig vanskelig å akseptere om jeg skulle kjøpt ny bil igjen er støy og vibrasjon samt at forventningene til ytelser nok blir langt høyere. Samtidig vil nok forventning om rekkevidde være store, langt langt over det Leafen kan tilby i dg.

Når en ser hvor mekanisk enkel en elbil er så vil en forvente fremover at en bil ikke krever omfattende vedlikehold slik som i dag samt har en betydelig lengre forventet kjørelengde enn dagens biler. Det har de siste årene blitt hevdet at en bil nå bare går 100.000 km før en må forvente omfattende vedlikehold. Min forventing til Tesla og fremtidige biler er at disse går veldig mye lengre enn dette uten at det er proposjonalt med å forvente betydlig mer kostnad på vedlikehold slik det er i dag....

Ikke småtteri av forventinger til nye biler altså!

Lykke til med oppgaven!

SIS

#16
Sitat fra: LED på lørdag 09. november 2013, klokken 17:27
bortimot millionen

Det er vel ikke akkurat å "ta i"  Vi sier 1,5 mill..   :)

Mila

Tusen takk for svar alle sammen. Dette kommer godt med! Dere er gull :)
Model S85 - Dolphin Grey, sort skinn, lydpakke, lyspakke, Techpakke, luftfjæring, panotak og parkeingsassistanse.

Levering mars 2013! :)

Trondns

Sitat fra: Mila på lørdag 09. november 2013, klokken 13:14
Jeg tar et masteremne innen innovasjon, og for å døyve ventesmertene frem til Teslaen blir levert i mars så skriver jeg en oppgave om Tesla. Til dette trenger jeg noe datagrunnlag, så jeg hadde blitt veldig glad hvis noen av dere Teslakjøpere kunne tatt dere tid til å svare på spørsmålene nedenfor  :)


-Hvorfor valgte du å kjøpe en Tesla?

-Er Tesla en primær eller sekundærbil for deg?

-Hvilken bil ville du kjøpt/beholdt hvis du ikke kjøpte Tesla?

-Vil du vurdere å gå tilbake til en fossildrevet bil ved neste bilkjøp?

-Har Tesla endret ditt forhold til bil og hva du krever av en bil?

Vi valgte Tesla fordi det er en meget tiltalende bil. Rimelig i drift og VELDIG artig å kjøre. Selv om kjøpesummen er noe høy, ble det totale regnestykket på estimerte kostander over 8 år de samme som om vi hadde kjørt vår tidligere Skoda.

Primærbil. Vi har kun denne. Er to i husstanden og kjører 50.000 km i året. Trolig enda lengre med Tesla  :D

Vi hadde beholdt Skoda Octavia stasjonsvognen vår. :P

Vi kommer ikke til å gå tilbake til fossilbil.Men vi venter spent på hvordan batteriene vil takle den strenge vinteren på Toten. Går det bra.. er det byebye til diesel og bensin forever ;D

Tesla tilfredstiller våre krav til bil. Det har endret vårt syn på bilkjøring og miljø. "Selvsagt" må vi kjøre el-bil når det ser ut og fungerer så bra som Tesla Model S. Venter spent på Model X. Kjørte en leiebil en dag (Golf) og ble klar over hvor fantastisk bil Tesla er særlig med tanke på lastekapasitet, akselarasjon og forbruk :-)
Har trolig fylt diesel for siste gang :-)
Mottok Tesla Model s, sort -   26. sept 2013 :-)

Philip Marlowe

Sitat fra: Mila på lørdag 09. november 2013, klokken 13:14
Jeg tar et masteremne innen innovasjon, og for å døyve ventesmertene frem til Teslaen blir levert i mars så skriver jeg en oppgave om Tesla. Til dette trenger jeg noe datagrunnlag, så jeg hadde blitt veldig glad hvis noen av dere Teslakjøpere kunne tatt dere tid til å svare på spørsmålene nedenfor  :)


1. Hvorfor valgte du å kjøpe en Tesla?

2. Er Tesla en primær eller sekundærbil for deg?

3. Hvilken bil ville du kjøpt/beholdt hvis du ikke kjøpte Tesla?

4. Vil du vurdere å gå tilbake til en fossildrevet bil ved neste bilkjøp?

5. Har Tesla endret ditt forhold til bil og hva du krever av en bil?

1. Pris både på innkjøp og kostnader på forbruk.
2. Primær (blir eneste bil)
3. BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse eller Lexus 300is.
4. Vanskelig å svare på da jeg satser på å ha bilen i 6-8 år før neste bytte.
5. Nei, men jeg blir nok bortskjemt av ytelsene når jeg får bilen.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

erot

Sitat fra: SIS på søndag 10. november 2013, klokken 00:21
Sitat fra: LED på lørdag 09. november 2013, klokken 17:27
bortimot millionen

Det er vel ikke akkurat å "ta i"  Vi sier 1,5 mill..   :)

Hvis jeg tar forsiktig i på tilsvarende ytelser og forventet utslipp, og faktisk trekker fra 500 kg for batterier så kommer jeg likevel i ca 900 000 i avgifter. Siden min plutselig har steget til 820 000 så betyr det godt over 1,7  :o Kan ikke si annet enn takk staten for at jeg fikk lov til å kjøpe denne flotte bilen som jeg ellers bare hadde kunnet drømme om. Og att på til så gir den meg muligheten til primærbilhold med lite forurensing og nesten null lokalt. Herlig!

Gæsjan

-Hvorfor valgte du å kjøpe en Tesla?
Ble "påtvunget" å sette meg i kø for 3,5 år siden av en kamerat som har hatt elbil siden Clioen kom på 90-tallet og i tillegg har el-snekke, el-sykkel osv osv. Etterhvert som konseptet utviklet seg ble det helt uaktuellt å hoppe av pga. prestanda, design og ikke minst økonomiske fordeler

-Er Tesla en primær eller sekundærbil for deg?
Primær

-Hvilken bil ville du beholdt hvis du ikke kjøpte Tesla?
BMW M550d Touring

-Vil du vurdere å gå tilbake til en fossildrevet bil ved neste bilkjøp?
Ja, men som sekundær eller entusiastbil

-Har Tesla endret ditt forhold til bil og hva du krever av en bil?
Nei
TMS P85 solgt
TMS P85D
Model 3 reservasjon

gbzdoc

- Hvorfor valgte du å kjøpe en Tesla?
* Fordi det er den eneste elbilen som faktisk kan erstatte fossilbilen 100% for oss, med god margin. Som bonus er det en fantastisk bil!

-Er Tesla en primær eller sekundærbil for deg?
* Primærbil

-Hvilken bil ville du kjøpt/beholdt hvis du ikke kjøpte Tesla?
* Vi hadde beholdt en Toyota Avensis stv. og en Leaf. Selvsagt er det Toyotaen som forsvinner nå, og Leafen som beholdes.

-Vil du vurdere å gå tilbake til en fossildrevet bil ved neste bilkjøp?
* Aldri!

-Har Tesla endret ditt forhold til bil og hva du krever av en bil?
* Ja, det vil bli svært vanskelig å gi avkall på f.eks. 17" skjerm, 400km el-rekkevidde, stillheten, sportsligheten, komforten, utseendet, you name it... Men det var egentlig Leafen som virkelig fikk oss til å innse at fossilbilen hørte til i historiebøkene. Teslaen var en muliggjører. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA