Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Superchargers i Nord-Norge?

Startet av borrelin, lørdag 10. august 2013, klokken 05:56

« forrige - neste »

borrelin

Er det noen som vet om det er planlagt superchargers nord for Trondheim.??
Jeg bor i Bodø så det hadde vært fint med en Tesla stasjon feks i Mosjøen for å kunne kjøre til Oslo uten lengre opphold......
Vanlig TMS 85kwh

shb

Det  håper jeg også. Jeg har familie i Vadsø så det blir turer dit. Via Norge eller E4 i Sverige og Finland.
Jobber med hurtiglading i Eviny
EQS 2022 og e-Golf 2020

klauss

Jeg ferierer ofte i Lofoten, så superlader i Nordland hadde vært utmerket! Jeg bor i Oslo men er allikevel bekymret for ladingen nord for Trøndelag. Dette bør bli høyt prioritert av en klubb for Tesla-eiere. Det største hinderet for bruken av bilen er ikke all verdens dippedutter inni den, men at superlader mangler i de fleste områder.

Birger

Sitat fra: klauss på lørdag 10. august 2013, klokken 09:12
Jeg ferierer ofte i Lofoten, så superlader i Nordland hadde vært utmerket! Jeg bor i Oslo men er allikevel bekymret for ladingen nord for Trøndelag. Dette bør bli høyt prioritert av en klubb for Tesla-eiere. Det største hinderet for bruken av bilen er ikke all verdens dippedutter inni den, men at superlader mangler i de fleste områder.

Det er jeg dessverre helt uenig med deg i at det er høyt prioritert å få superladere i grisgrendte strøk. Bor selv på Sørlandet, men det som er viktigst er å få mange ladere i storbyer slik at også de uten egen ladeplass kan ha el-bil som reelt alternativ.

Nord-Norge er ikke det mest egnede stedet for el-biler. Oslo og Bergen er klart viktigst med tanke på de store befolkningsgruppene der + de til tider svært dårlige luftforholdene.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

valvolainen

Sitat fra: Birger på lørdag 10. august 2013, klokken 09:35
Sitat fra: klauss på lørdag 10. august 2013, klokken 09:12
Jeg ferierer ofte i Lofoten, så superlader i Nordland hadde vært utmerket! Jeg bor i Oslo men er allikevel bekymret for ladingen nord for Trøndelag. Dette bør bli høyt prioritert av en klubb for Tesla-eiere. Det største hinderet for bruken av bilen er ikke all verdens dippedutter inni den, men at superlader mangler i de fleste områder.

Det er jeg dessverre helt uenig med deg i at det er høyt prioritert å få superladere i grisgrendte strøk. Bor selv på Sørlandet, men det som er viktigst er å få mange ladere i storbyer slik at også de uten egen ladeplass kan ha el-bil som reelt alternativ.

Nord-Norge er ikke det mest egnede stedet for el-biler. Oslo og Bergen er klart viktigst med tanke på de store befolkningsgruppene der + de til tider svært dårlige luftforholdene.


Og jeg er uenig med deg.

Superladere er ikke til for å tanke opp bilene på natten. Dette kan du bruke garasjestikket/veggkontakten din til.
Superlader lages for å fjerne barreieren som har vært med elbiler - nemlig at at man ikke kan bruke bilen til noe annet enn jobbpendling og shopping.

For å dekke trondheim - tromsø trengs det fem superladere med 20 mils mellomrom.
Ikke umulig i det hele tatt, og helt enig med posten lenger opp - dette er noe vi må jobbe med å få.

Epleskreller

Superladere er for å tanke på langtur. Jeg savner også E6 nord av Trondheim, samt E134 (feks Seljord). Kjørte Stavanger-Oslo senest i går og trenger forbindelse til Haugesund..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: valvolainen på lørdag 10. august 2013, klokken 09:48
For å dekke trondheim - tromsø trengs det fem superladere med 20 mils mellomrom.
Ikke umulig i det hele tatt, og helt enig med posten lenger opp - dette er noe vi må jobbe med å få.

Jeg er enig. Tror dog at det trengs 6 stk. siden du i praksis må dekke Dombås-Tromsø. Men denne strekningen bør prioriteres ganske høyt fremover. Eneste jeg kan tenke meg bør prioriteres tidligere er en på Haukeli, en i Oslo-området og en på nordvest-landet et sted.

Men å få bygd 10 stk. nye SuperChargere i Norge det neste året kan da ikke være en umulighet? De nordover bør også bli billigere å bygge ut da jeg tror det fint holder med 2 uttak pr. ladestasjon i første omgang. Da trengs bare 120kW tilførsel, det er 3x100A 400V. Såpass med trafo-kapasitet er det sikkert ledig mange steder i grisgrendte strøk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oreo

Birger, jeg tror du misforstår hva oppgaven til SuperChargerne, som TESLA setter opp, er.
Du har et helt korrekt et poeng i at det trengs ladere i byene også, men dette er strengt tatt ikke Tesla's oppgave.
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Muffinman

#8
Spørs hvordan det blir for "gjennomgangstrafikk" forbi Trondheim langs E6 om det skal være 20 mil mellom laderene. Det er ca. 20 mil fra laderen på Dombås til Trondheim, og det det skal jo ikke være superladere i byene. Om E6 videre nordover skal dekkes må man dermed avvike noe fra "20-mils prinsippet".

For min del ville det vært svært nyttig med en lader et sted mellom Trondheim og avkjørselen mot Bangsund/Namsos litt nord for Steinkjer siden jeg til tider skal dit i jobbsammenheng. En slik plassering ville i tillegg gjøre det mulig for befolkningen fra den regionen å kjøre til/fra Trondheim uten problemer.

valvolainen

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 10. august 2013, klokken 10:27
Men å få bygd 10 stk. nye SuperChargere i Norge det neste året kan da ikke være en umulighet? De nordover bør også bli billigere å bygge ut da jeg tror det fint holder med 2 uttak pr. ladestasjon i første omgang. Da trengs bare 120kW tilførsel, det er 3x100A 400V. Såpass med trafo-kapasitet er det sikkert ledig mange steder i grisgrendte strøk.

Det høres fornufig ut med to punkter. Siden tesla er ganske flinke med å bygge ut med 20 mils mellomrom, så tranger man ikke mer enn 20 min stopp på laderene. Da blir det ganske god flyt.

D.O

Sitat fra: Birger på lørdag 10. august 2013, klokken 09:35
Sitat fra: klauss på lørdag 10. august 2013, klokken 09:12
Jeg ferierer ofte i Lofoten, så superlader i Nordland hadde vært utmerket! Jeg bor i Oslo men er allikevel bekymret for ladingen nord for Trøndelag. Dette bør bli høyt prioritert av en klubb for Tesla-eiere. Det største hinderet for bruken av bilen er ikke all verdens dippedutter inni den, men at superlader mangler i de fleste områder.

Det er jeg dessverre helt uenig med deg i at det er høyt prioritert å få superladere i grisgrendte strøk. Bor selv på Sørlandet, men det som er viktigst er å få mange ladere i storbyer slik at også de uten egen ladeplass kan ha el-bil som reelt alternativ.

Nord-Norge er ikke det mest egnede stedet for el-biler. Oslo og Bergen er klart viktigst med tanke på de store befolkningsgruppene der + de til tider svært dårlige luftforholdene.
Jeg mener du har misforstått poenget med superladerene. Som nevnt tidligere er disse for å fjerne problemer med rekkevidde på langkjøring. Jeg er også helt i mot det du sier ang elbiler og Nordnorge. Når det gjelder miljøet, har dere i sør mulighet for kollektivtransport, det har ikke vi. Vi har lengre avstander, men ikke så lange at en bil med 85kwh får problemer utenom ferie o.l. Faktisk så bor de fleste slik at en rekkevidde på 15mil holder i det daglige uten problemer. El bil er perfekt her oppe, men mangel på ladestasjoner gjør at vi trenger en ekstra bil til langkjøring/ferie. Da vi ikke har lademuligheter i hele tatt. Det finnes masse ladere i sør, selv om disse ikke er superladere. Vi har ingen ladere, ingen, fra Steinskjer til Fauske, og neste etter der blir bodø. Tror ikke det er noen etter Bodø. Altså avstander på 50-100mil i diameter uten ladere, og du ønsker en superlader for å lade bilen hjemme? Jeg fikk høre i juni at jeg skulle kunne kjøre fra Nordkapp til Roma innen neste sommer uten å betale, fra Tesla. Om denne personen snakket over evne vil vise seg ;)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Balrog

Jeg synes faktisk det ville være god distriktspolitikk å få flere ladestasjoner i grisgrendte strøk. Elbiler skal ikke forbeholdes byfolk. Men med forestående regjeringsskifte kan nok folk nordpå se langt etter offentlig støtte til ladestasjoner. Tesla må ta markedshensyn og plassere laderne der det gir mest salgsgevinst. Med storsalg i Norge er likevel muligheten for hurtigladere nordover til stede, ikke fordi så mange vil bruke dem, men fordi området i utgangspunktet dekkes langs kun en vei, så plassering er svært enkelt. hvor mange trengs for å nå tromsø?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Nordtroms

Jeg spurte om dette da jeg prøvekjørte i Tromsø. Etter som de sa så er det en person i Norge som styrer med planleggingen av videre utbygging men at dette og koordineres mot utbyggingen på kontinentet. Det vil si at siste ordet kommer fra USA. Fikk forståelse av at de neste ladernene kommer nedover og da var Nederland nevnt. Hva som blir prioritert etter det var litt mer diffust men fikk forståelse for at det ikke var en fremmed tanke å sette opp videre nordover. For å synse litt så tror jeg nok at utbygging nordover kommer når vi ser et par år frem i tid. Den beste måten å få fortgang i dette tror jeg er om de mottar mange mailer fra eierne sørpå med etterspørsel om dette og at det selges et bra antall biler nordpå. De sa forresten at det er solgt 8 i Bodøområdet 4 i Tromsø og et par i Harstad. Oppfordrer derfor dere alle til å sende mail om lademuligheter på Nordkappferien til neste år. Pasvik er også en fin plass :)
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Birger

Sitat fra: valvolainen på lørdag 10. august 2013, klokken 09:48
Sitat fra: Birger på lørdag 10. august 2013, klokken 09:35
Sitat fra: klauss på lørdag 10. august 2013, klokken 09:12
Jeg ferierer ofte i Lofoten, så superlader i Nordland hadde vært utmerket! Jeg bor i Oslo men er allikevel bekymret for ladingen nord for Trøndelag. Dette bør bli høyt prioritert av en klubb for Tesla-eiere. Det største hinderet for bruken av bilen er ikke all verdens dippedutter inni den, men at superlader mangler i de fleste områder.

Det er jeg dessverre helt uenig med deg i at det er høyt prioritert å få superladere i grisgrendte strøk. Bor selv på Sørlandet, men det som er viktigst er å få mange ladere i storbyer slik at også de uten egen ladeplass kan ha el-bil som reelt alternativ.

Nord-Norge er ikke det mest egnede stedet for el-biler. Oslo og Bergen er klart viktigst med tanke på de store befolkningsgruppene der + de til tider svært dårlige luftforholdene.


Og jeg er uenig med deg.

Superladere er ikke til for å tanke opp bilene på natten. Dette kan du bruke garasjestikket/veggkontakten din til.
Superlader lages for å fjerne barreieren som har vært med elbiler - nemlig at at man ikke kan bruke bilen til noe annet enn jobbpendling og shopping.

For å dekke trondheim - tromsø trengs det fem superladere med 20 mils mellomrom.
Ikke umulig i det hele tatt, og helt enig med posten lenger opp - dette er noe vi må jobbe med å få.
Du må nok lese en gang til hva jeg skrev.

Når det er på plass kan en prioritere de tynt befolkede områdene.
Jeg sier ikke en skal jobbe for superladere i storbyene. Men det er sikkert en god ide, da med betaling for å stå der. Det jeg sier er at det er viktigere å jobbe for "ladepunkter" i de store byene enn superladere i grisgrendte strøk.
2. Dersom det skal bli tilgjengelig for mange i de store byene må de få steder å lade. Det er ganske mange fosilbrukere i dag som ikke har tilgang til et eget punkt.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

valvolainen

Er over 400 type 2 ladepunkter planlagt i oslo. Dette har ingenting med tesla å gjøre, de _eneste_ ladepunktene tesla setter opp er superladere, og dette gjøres mellom byer slik at folk kan flytte på seg, ikke bare jobbpendle.
Superladere og vanlige ladepunkter har ingenting med hverandre å gjøre.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA