Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NB: Hurtiglader på Oppedal fergekai virker fortsatt ikke!

Startet av edan, torsdag 08. august 2013, klokken 13:32

« forrige - neste »

edan

Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

tkorsvold

Håpløst! Var der onsdag i forrige uke. Det endte med at jeg måtte kjøre tilbake til Knarvik med Vikings redningsbil.

Ubegripelig svakt at ikke dette er fikset nå. Viser jo at lade-infrastrukturen er veldig sårbar.

Som ny elbil-eier er jeg dessuten fortsatt forbauset over at det bare er en ladeplugg på hurtigladestasjonene...

arnejorg1

Ta det med ro. Det blir nok fart på den hurtigladeren når den skal lade elfergen som kommer ;D ;D ;D
Ny Nissan leaf kjøpt 2012. Siden diverse fosilbiler, en think city, en Renault zoe, en rav 4 ev og nå mg marvel R

svingen

Sitat fra: tkorsvold på torsdag 08. august 2013, klokken 18:50
Håpløst! Var der onsdag i forrige uke. Det endte med at jeg måtte kjøre tilbake til Knarvik med Vikings redningsbil.

Ubegripelig svakt at ikke dette er fikset nå. Viser jo at lade-infrastrukturen er veldig sårbar.

Som ny elbil-eier er jeg dessuten fortsatt forbauset over at det bare er en ladeplugg på hurtigladestasjonene...

Det du sier er att det var kun hurtiglader der og ikke vanlig 16amp kontakt? tenkte det var på alle hurtigladere jeg,men så feil kan man alså ta,ville jo vært veldig kjekt som backup og hvis man måtte lade batteriet 100% fult og det var kø på laderen (burde vært 32amp)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tkorsvold

Nei, det er en enkelt 16A stikkontakt. Grunnen til at jeg likevel måtte kontakte Viking, er at jeg ikke kunne vente i ørten timer før jeg kjørte hjem igjen.

edan

Dette er under enhver kritikk. Vi var de første som kom til den defekte hurtigladeren 30. juli.

Mer enn ti dager senere er den fremdeles ikke fixet. Nissans mobilitetsgaranti reddet oss - på planet til redningsbil fra Haugsvær Auto - til fungerende hurtiglader i Knarvik.
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

erikf

#6
Det er av ytterste viktighet at hurtigladestasjoner nok innen rekkevidde er operative. Ellers vil jo folk være stuck et sted. Vi må kunne stole på dem, ellers forsvinner et av de viktigste argumentene for å avskaffe seg med fossilbil.
I dette tilfellet er tjenesten gratis så jeg er usikker på hvor kritikkverdig det er med så lang nedetid. Hadde det vært kommersiell drift i gang hadde det derimot vært klokkeklart at laderen måtte blitt brakt i gang igjen straks. I dette tilfellet fremstår elbilsaken derimot kun i dårlig lys. Dårlig reklame at man ikke kan kjøre på lengre turer og belage seg på hurtiglading likevel.

Sent from my LT26i using Tapatalk 4
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

bkv

Min foreløpige konklusjon er at hele hurtigladergreia er noe sprøyt: Et virvar av betalingsordninger og ladere som stadig ikke virker. Hvis det noen gang blir pålitelig og brukervennlig skal jeg revurdere min holdning, men inntil videre ser jeg bort fra hurtigladerne.

i-Miev 2012. Volvo S80 2,9 1998
Mitsubishi i-Miev 2017

Batteribill

Jeg føler meg ikke trygg på disse hurtigladerne som ikke alltid virker. Skal t/r Haugesund-Bergen i morgen og trenger lading et par ganger. Men når ladestasjoner.no ikke viser riktig status heller (oppdal), så blir det litt mer nervepirrende enn nødvendig.
Nå er det jo lader flere plasser på veien, så jeg regner med at det går uten problem denne gangen.

Men vi må kunne stole på både tilgjengelig informasjon og at ladere blir reparert innen kort tid.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

2011 USA Leaf Sølvgrå. EL13798
22450km 1. august 2013

edan

Min anbefaling er at alle som opplever hurtiglader som ikke virker ringer elbilforeningen og sier fra. Og ikke minst dersom også laderstatusen på elbil.no viser feil status.

Elbilforeningen er vår interesseorganisasjon og kan øve press på både myndigheter og operatører for å få et system som fungerer.

Jeg hadde ærlig talt trodd at det var slik at når en lader ble defekt, så ville det gå en alarm hos operatøren, og reparatør ville bli sendt ut umiddelbart.

Men slik er det altså ikke, og reparasjon tar gjerne også lang tid - ofte et par uker som i dette tilfellet. Ekstra ille er det da når laderstatusen på elbil.no viser fungerende hurtiglader i nesten hele denne perioden med defekt lader. Og dette selv om jeg varslet elbilforeningen om problemet allerede 1. august.
Nissan-selgeren påstår at Leaf-en kommer til å bli vår nummer1-bil. Vi får se om han får rett :)

2013 Nissan Leaf (Japan-produsert), 2013 Toyota Land Cruiser V8 D4D, 2001 Mitsubishi Pajero DiD, 2007 Yamaha Grizzly 700 EFI

Hans Håvard Kvisle

Diskusjonen om Oppedal går tydeligvis i flere tråder, jeg kopierer hva jeg har skrevet i en annen:

Jeg kan love at Elbilforeningen, i dette tilfellet meg, normalt er svært påpasselig med at det er korrekt info som formidles. Annet er flaut. Så jeg er ikke bare fornøyd med å få sanntidsdata fra ABB, men forsøker etter beste evne også å kvalitetssikre at det som vi leverer videre, er korrekt.

Fra ABB i fjor høst klarte å levere sanntidsdata til NOBIL, har jeg jevnlig sjekka at dataen virker rimelig. I vinter var det en god del tull. Men ABB har hele tida vært flinke til å oppgradere programvare, systemer osv når vi har påpekt at alt ikke er som det skal. Inkl at de også satte inn en funksjon slik at de kan overstyre en lader som rapporterer feil. (Noe som ikke skjedde med Oppedal - skal vi skylde på ferieavvikling?)

MEN, etter en fabelaktig vår/forsommer hvor feil har vært fraværende, ser jeg at ikke alt er på stell gjennom sommerferien min. Ikke bare Oppedal, men det er en del annet rusk også i statusoversikten for hurtigladerne. Det kan dato/tidspunkt for siste status vise (som f.eks. nå hvor det er en hurtiglader ved Sandnes som ikke brukt på 9 dager?, eller ved et tidligere tilfelle hvor en hurtiglader var opptatt i 14 timer...).

Heldigvis kommer ABBs hurtigladeransvarlig i Norge tilbake fra ferie imorra. Vi skal få tatt tak i dette sammen med han. Det er viktig å gjøre vårt beste - så ikke vær redd for å komme med tips om feil dere ser eller andre former for klager dere har. For uten klaging - så blir intet bedre :)

Til slutt i denne tråden vil jeg legge til at hurtigladeteknologien slett ikke er perfekt ennå. Og dette er uavhengig av hvem som er produsent. Jeg ser og hører stadig om feil på ladere. Derfor synes jeg det er så viktig at det skal være sanntidskommunikasjon for å vite faktisk status. Ikke minst da som bekreftelse at laderen er i orden på tidspunktet du sjekker. De gangene feil status formidles, skrives på lista mi over hva som er utilgivelig...

Som forening forsøker vi å bidra til at eiere, operatører og produsenter av hurtigladere klarer å levere en tjeneste med den kvaliteten som elbilistene bør forvente. Det er fortsatt et godt stykke igjen før vi er der, men sammenligna med situasjonen høsten 2012, så har vi tatt et langt steg i riktig retning.
St.Hanshaugen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA