Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

Rav4_EV

Hentet min røde "Insane" i dag.
Har en annen bil bil med autopilot , så dette er ikke nytt for meg.

Deilige neste generasjon seter og en akselrasjon som er helt "Insane".
Fikk bilen med piggfrie Nokian. Disse slipper litt under fullt pådrag dersom det ikke er helt tørr veibane.
Derimot er den stø som et fjell og drar rett dit du styrer. Veldig ulikt 2WD som har en tendens til å logre litt med bakenden.

Regenerering er også kraftigere fra høyere hastigheter.

Eneste tingen som irriterer meg er at bilen ikke leveres ut med siste software revisjon.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

weld77

Hentet ut min i går og kjørte totalt 30 mil, i all hovedsak på motorvei. Svært hyggelig opplevelse - de nye setene er veldig behaglige, fikk justert de fint inn og gir god støtte.

Heldigvis var det knusktørre veier i går så fikk sjekket om insane faktisk er insane, og det var det selvsagt. Lærte ganske fort at snittfart har en hel del å si for rekkevidden, forbruket ved å ligge i 110-115 er klart høyere enn å cruise i 80, et par-tre ordentlige akesllerasjonsdrag til eller fra utgjør ikke allverden.

Ladet litt på superladeren på Solli på vei til og fra Sverige - hadde holdt med kun ene ladingen, men ville ikke gå strømtom på første tur og ville også sjekke ut hvordan det fungerte i praksis. Ladet 10 mil typical på tiden det tok å gå på toalettet og drikke en kaffi, så det var helt strøkent. Kjørte Drammen-Oslo-Strømstad-Nordby-Oslo, totalt 30 mil. Startet med 375 typical, ladet ca 200 typical og hadde 165 når jeg parkerte. Står nå til lading med hele 6A, noe som holder evig lenge med mitt bruksmønster.

Litt vindstøy i motorveihastighet, men jeg har pano-tak og whispbars på.

Utleveringen gikk knirkefritt - de hadde glemt å montere på takstativet som jeg bad om, men det fikset en fyr mens jeg fikk innføringen.

Mr. P85D

Hentet min nye P85D 2 mars. Må bare si jeg er svært fornøyd. Har kjørt ca. 30 mil. Lurer på en sak som jeg ikke finner så mye informasjon om. Ser at Rated Range står nesten konstant ca. 100 km over Projected Range hele tiden. Er Rated det som er igjen på batteriet ut i fra et standard kjøremønster, men Projected er basert på mitt eget?

For når jeg lader bilen til 80% av full så står Rated til 366 km mens jeg vil jo gjerne ladet opp batteriet til 80% av Projected Range :-)
Model S P85D sort
Alt utstyr :-)
VIN 68988. Levering 2. mars 2015

weld77

Sitat fra: Mr. P85D på torsdag 05. mars 2015, klokken 08:49
Hentet min nye P85D 2 mars. Må bare si jeg er svært fornøyd. Har kjørt ca. 30 mil. Lurer på en sak som jeg ikke finner så mye informasjon om. Ser at Rated Range står nesten konstant ca. 100 km over Projected Range hele tiden. Er Rated det som er igjen på batteriet ut i fra et standard kjøremønster, men Projected er basert på mitt eget?

For når jeg lader bilen til 80% av full så står Rated til 366 km mens jeg vil jo gjerne ladet opp batteriet til 80% av Projected Range :-)

Rated range er vel basert på et standardforbruk mens projected range er basert på estimert forbruk gitt ditt kjøremønster den siste tiden (som vanligvis er litt i overkant den første tiden som ny eier....)

Jaws

Da var det min tur å skrive bittelitt om nybilen.
Hentet bilen 2 uker før originalt forespeilet levering (kunne fått 3 uker, men var mer bortreist enn vanlig) på Forus.
Overlevering gikk bra, bilen var så godt som strøken, og det som var av bittesmå ting blir fikset etterhvert. For dere som lurer på panelgaps etc var dette helt strøkent på min, og jeg er nok mer enn gjennomsnittlig petimeter på dette. Overleveringen var forøvrig akkurat passe effektiv for en som har tilbragt sykt mange timer på diverse forum/youtube etc, ikke for lang og ikke for kort.

Setene (next gen) er ekstremt bra, jeg kan ikke huske å ha sittet i bedre seter noen gang, det være seg Volvo, SAAB eller AMG-setene i forrige bil. En svært god kombo av sidestøtte/sportslighet og komfort. At sitteputen er noe kort kan jeg se kan være en utfordring, men dette plager ikke meg overhodet. (Jeg er tett på 190 cm).
Interiøret er som forventet, jeg synes det er minimalistisk og pent og er så langt knirkefritt. Jeg ser at endel synes interiøret er litt billig, og det når jo sånn sett ikke mange europeiske biler til knærne, men alle flater jeg normalt tar på er av en kvalitet jeg synes er godt innenfor. (Hvis jeg tafser steder man normalt ikke legger puselankene kan jeg også kjenne hardplast etc, men dette velger jeg å ikke la meg irritere av..)
Jeg har også valgt lyst tak (ikke pano) og lysebrunt interiør og synes interiøret er lyst og luftig. Har kjørt kølsvart kiste de siste årene og ville ha noe annet denne gangen.

På veien er bilen helt kanon. Bilen ble levert på 21" sommerdekk (Michelin for de som lurer).
Jeg er imponert over hvor bra understellet kombinerer komfort og sportslighet. Det skal understrekes at jeg ikke har pisket bilen for det den er verdt enda, jeg har bare kjørt den 40 mil så langt og vil bli bedre kjent med den først. Men så langt virker den å være mer enn morsom nok for mitt bruk, i tillegg til at komforten er helt på høyde med E-klassen jeg byttet ut (med AMG-understell, for ordens skyld..)

Adaptiv cruisekontroll virker veldig bra, men jeg savner å kunne sette den i tid, og ikke i billengder som nå. Grei avstand i 90 blir plutselig veldig langt i 60-soner og omvendt. Men dette lar seg forsåvidt enkelt justere på hendelen. (At hendlene er byttet om fra Mercedesstyle er forøvrig et lite hekkan for en som kommer fra MB, men sikkert knallfint for alle andre ;) Har blitt litt høyreblinking ved cruisejustering, for å si det sånn.. )

Utsikt bakover i innerspeil er som å kikke gjennom en brevsprekk, men jeg er vant til å bruke sidespeil etter familieferier i fullastet stasjonsvogn, så dette er ikke noe jeg bryr meg om.
Ryggekameraet er finfint og linjene er kanon for å sentrere seg i parkeringsfeltet.

Akselerasjonen er utførlig beskrevet av mange før meg, men det er magisk når man kommer fra fossilbil. Pek og trykk så er man der man vil. Insanemodus er akkurat det man tror og umulig å beskrive uten at man har opplevd det selv. Lyden når man trykker på litt ekstra liker jeg også veldig godt. Det er helt umulig å høre noen av motorene ved vanlig kjøring, men når man gir litt ekstra fot kommer det en romskipslyd fra frontmotoren som er veeeldig riktig for følelsen av warping som akselerasjonen gir  :D
Forbruk vil jeg ikke ha noen formening om da det overhodet ikke er representativt for noe som helst om dagen.
DAB fungerer utmerket, USB fungerer utmerket (dog uten albumart), anlegget spiller høyt og veldig pent (er audioholiker), med svært nøytralt lydbilde etter det jeg kan bedømme.

Har installert 32A ladestasjon fra Kirkebø som fungerer fjell, og det er stas å "tanke" hjemme med varm bil om morgenen.
Det eneste jeg har å utsette på bilen er nok dekkstøy på norsk grovkornet asfalt. Her er det selvfølgelig også fraværet av andre støykilder som spiller en rolle, men det er vel igrunn det eneste jeg kan komme på som irriterer.

Der ser jeg at jeg har skrevet myye lenger enn jeg hadde tenkt, men sånn går det.
Jeg er kort fortalt svært begeistret over nybilen på alle mulige måter og er glad jeg endelig tok steget til den grønne siden.

Takk for meg  :)
Grå P85D, 21", tech, luft, karbon, ultra hifi, next-gen seter.

Hyperstress

Gratulerer!
ACC avstand er ikke billengder. Det er nok tid, eller kombinasjon av flere ting. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Rødkleiv

Etter tre døgn som Tesla MS eier:

Minus
Bilen er hypet som sportsbil. Den er langt fra sportslig selv om den er griserask fra 0-100. Kjøregenskapene minner meg mer om Volvo enn BMW/Porsche/Audi.
Det er heller ingen ordentlig premiumbil som gir den monumentale følelsen man finner i store BMWer og Mercedeser.
BMW 5 serie F10/11 er både mer underholdene å kjøre og mer komfortabel.
Jeg kunne skrevet noe om servicen på Tesla DC, men lar det ligge.

Pluss
Krone for krone må dette være Norges beste bilkjøp, i hvertfall mellommodellene.
Autopilot kommer sent men godt. Bilen virker i det hele tatt som en tablet med hjul, og Tesla skal ha credit for innovasjon.
Plassen i frunk og trunk er meget god. Mulighet for 7 seter er unikt.

Denne bilen har ingen konkurrenter slik avgiftene er nå. Det som overrasker mest er at Tesla Model S fortsatt vekker oppsikt. Jeg hadde håpet å gå under radaren på oppmerksomhet nå, men dengang ei.

De som kaller det verdens beste bil har ikke peiling, men det er kanskje Norges beste. Jeg er i hvert fall fornøyd med kjøpet.




Dennis

Hvilken model av Model S er det?

Er selv vant med sportslige biler og synes P85+ og P85D som er enda litt bedre gjør det ganske så bra sammenlignet med andre biler i den klassen. Og er langt unna noe Volvo.

P85 og S85 krenger en del mer og er nok nærmere volvo slik som du skriver.

Hvis bilen har vinterdekk og spesielt Hakka R2 så er de veldig! svampete å kjøre på siden sideveggene er veldig myke. Kan ikke sammenlignes med følelsen på skikkelige sommerdekk 8)

P85D

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 13. mars 2015, klokken 15:45

Hvis bilen har vinterdekk og spesielt Hakka R2 så er de veldig! svampete å kjøre på siden sideveggene er veldig myke. Kan ikke sammenlignes med følelsen på skikkelige sommerdekk 8)
Jeg er veldig fornøyd med Pirelli vinterdekkene på P85D. Litt glatte på tørr asfalt i forhold til sommerdekk, men greit kompromiss for vinterkjøring på østlandet. De funker veldig bra på vinterføre på fjellet også. Glad jeg valgte disse og ikke Nokian. Spent på hvor lenge de holder med nesten daglig Insane launch..
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

Tesla P85D

Har fra før en Audi A6 Quattro 2012 mod og fikk nå på torsdag min P85D. Dette med at Tesla henger etter på interiøret må jeg si meg litt uenig i. Jeg synes faktisk P85D er hakke vassere enn både Audi og BMW. Mye renere og flottere design. Men det er nå min mening:) Audi og BMW (og andre merker for den del) har liksom vært i den samme kjedlige design gropen i alle år. Tesla har kommet med noe helt nytt, noe nytt som for min del gjør at interiøret til BMW og Audi framstår som gammelt.

Kjøreegenskap.....tja...har bare hatt bilen i 1 døgn, så der tror jeg at jeg skal vente med å uttale meg...men så langt positivt overrasket med tanke på at bilen er såpass tung. Aks...den går godt, men helt insane føler jeg kanskje ikke at det er, men bra aks har den:) Men føler kanskje som enkelte har nevnt at det dabber litt for mye av fra 50 km/t og oppover. Men hallo, bilen går mer enn godt nok for min del og sikkert de fleste andre også.

Forbruket synes jeg virker rimelig bra til en fersk tesla eier å være...kjørte i dag i pluss 7 grader, svingete vei, litt opp og ned og fuktig veibane enkelte plasser. 21" hjul. Snitt på 182. Da kjørte jeg en strekkning på ca 150 km. Og holdt hastighet på ca 80km/t. (fulgte trafikken).

Bilen i helhet vil jeg gi en sterk 5 i karakter (på en skala fra 1-6). Veldig fornøyd så langt:)
Hvis jeg skal utsett på noe etter dag 1, så er det:

- at barnesikring/lås på dørene bak kun lar seg gjøre å enten låse begge eller ingen. Skulle gjerne ha hatt mulighet for å kun låse den på passasjer siden.
- Hvis jeg velger low på suspension så går den automatisk tilbake til standard så fort jeg setter bilen i park. Burde vært mulig å lagret dette slik at den holder seg i low når man har valgt dette.
- Samme gjelder hvis jeg kjører med led lys og velger og ha på kurvelys/ledstripene nede i fangeren. så fort jeg setter bilen i park skrur led lysene seg av i fangeren.
- Ørliten skjevhet mellom cromlistene mellom framdørene og bakdørene. Men panseret som jeg var mest skeptisk til vil jeg si var perfekt på min.

Ellers så regsitrert jeg at det kom en striplet linje på ca 250 watt i dag når jeg hadde igjen ca 50km på batteriet noe som gjør at effekten ble redusert. Men fram til det var igjen 50km på batteriet så merket ikke jeg noe spesielt effekt tap. At den ga maks effekten rett før jeg hadde igjen 50 km på batteriet gjorde den sikkert ikke, men jeg synes den gikk svært bra med lite kapasitet på batteriet også. 


Lader: til dere som spekulerer på hva dere skal installere så vil jeg anbefale å tenke dere godt om. Har sett at mange her på forumet ikke ser det som nødvendig med en hurtig lader hjemme. Jeg kjøpte en lader av Kirkebø (400v/32A) som gjør at jeg lader fra tom til 90% på underkant av 3 timer (testet i dag, hadde 18km igjen). Behovet her avhenger selvfølgelig av kjøremønster. Men for min del så ser jeg med en gang at denne investeringen var helt riktig. Nå hadde jeg 400v inn til sikringskapet, så for min del kostet dette meg ca 8.000,- kroner. Synes selv jeg kom veldig billig unna og jeg er veldig glad for at jeg valgte denne løsningen. Fikk faktisk bruk for denne kapasiteten allerede første døgnet.

Så trenger jeg litt hjelp: Har en Hormann garasjeport fra 2010. Denne har garasjeåpner med fjernkontroll. Prøvde å få linket denne opp mot bilen i dag, men uten hell...noen som har fått dette til?

Solgt Juli 2021
Ny Model 3 Performance Juni 2021
Model Y Performance bestilt 2020
Solgt Feb 2020
Ny Model X 100D Des 2018
Ny Inventory Model S 90D Juli 2017
Solgt Mai 2016
Ny P85D Juni 2015
Solgt Mai 2015
Bestilt 11.10.2014: P85D

weld77

Sitat fra: Tesla P85D på fredag 13. mars 2015, klokken 21:37
Så trenger jeg litt hjelp: Har en Hormann garasjeport fra 2010. Denne har garasjeåpner med fjernkontroll. Prøvde å få linket denne opp mot bilen i dag, men uten hell...noen som har fått dette til?

Nei. Fik kvitteringslys fra bilen når jeg registrerte fjernkontrollen men det skjer ikke den dritt når jeg prøver å åpne. Samme om jeg står inni eller utenfor, rygger inn eller kjører inn - garasjeporten rikker seg ikke. Min Hoermann er fra 2013 forsåvidt.

turbolurbo

Fant ut av min Hörmann port for noen dager siden. Funker som gull nå.

Det jeg gjorde var å kjøre gjennom prosessen på skjermen i bilen med registrering fjernkontrollen og kom til siste punkt der portåpneren skal lære linken fra bilen. Alt så ok ut, men porten åpnet ikke. Stoppet x antall ganger der, så jeg hadde egentlig gitt opp.

Men så prøvde jeg å trykke "learning" på portåpneren nok en gang, for deretter å trykke på homelink ikonet på toppen av skjermen, og ga et åpningssignal derfra. Og vips... Funker som bare det! :D
2019 TM3P

Rødkleiv

Sitat fra: Cookie Monster på fredag 13. mars 2015, klokken 15:45
Hvilken model av Model S er det?

Er selv vant med sportslige biler og synes P85+ og P85D som er enda litt bedre gjør det ganske så bra sammenlignet med andre biler i den klassen. Og er langt unna noe Volvo.

P85 og S85 krenger en del mer og er nok nærmere volvo slik som du skriver.

Hvis bilen har vinterdekk og spesielt Hakka R2 så er de veldig! svampete å kjøre på siden sideveggene er veldig myke. Kan ikke sammenlignes med følelsen på skikkelige sommerdekk 8)

P85D med myke vinterdekk ja.

Har kjørt back to back med en helt standard 911 Carrera (997) som også har myke vinterdekk. Og en BMW F11.

Forskjellen er presisjonen som er en annen liga i 911. Teslaen blir etter mitt syn også slått av BMWen (og mange andre biler) på akkurat dette. Teslaen er satt opp for å være trygg, det gjelder både chassis og elektroniske barnevakter.
I tillegg sitter man ganske høyt i en TMS og jeg synes vekten merkes.

Men la meg understreke at jeg er en fornøyd Tesla eier. Jeg digger bilen, men jeg mener hypen er overdrevet når Tesla selv nevner Porsche og Ferrari i samme åndedrag som egne produkter, eller når jeg hører noen erklære TMS for verdens beste bil. Det blir litt som når den supertrege Iphone generasjon 1 (uten 3G, MMS,multitasking osv) skulle være verdens beste telefon.

Kanskje TMS versjon 6 blir verdens beste bil :-)

Dennis

#1378
At Porsche 911 og Ferrari er noe helt annen på styring er helt klart :) Tesla selv har aldri sammenlignet mot feks Ferrari osv. Er nok bare enkelte folk som aldri har kjørt annet enn Avensis og Passat som sier det. Men P85D henger ikke mye etter Audi Rs6, Bmw M6 som er i ca samme størrelsen og vekt synes jeg :) men noe sportsbil er det ikke og har aldri ment å være heller.
Tesla sliter også på bane siden de får effektbegrensing.

Men vent til du får på 21 sommerhjul, blir noe helt annet da enn svampete vinterdekk. Merker det ekstra godt på Teslaen siden den er noe tyngre :)

Hyperstress

@Rødkleiv: Testet du med nye vinterdekk?
Hvis R2 var brukt (og kanskje uansett vinterdekk) så var min erfaring at de måtte kjøres inn 1000-1500km før de begynte å duge. Da ble det en helt annen opplevelse å kjøre bilen.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA