Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

jkirkebo

Ja, da kommer en liten sammenfatning fra meg også. Har ikke skrevet mye før da jeg ville teste bilen ordentlig over litt tid og på forskjellig underlag før jeg skrev noe. Jeg har nå kjørt bilen over 2200km på alt fra motorvei med ny asfalt til grusvei med vaskebrett.

Alt under gjelder P85+ med "full pakke":

Kjøreegenskaper
Bilen ligger rett og slett fantastisk på veien! Vesentlig bedre enn jeg hadde forventet på forhånd. Ingen krenging, ingen unoter på ujevnt underlag eller i svinger. Det er rett og slett ingenting å utsette på dette punktet. Imponerende! Det er heller ingen sporing på vei med hjulspor, noe andre biler med lavprofildekk ofte er utsatt for. Styringen er meget presis og kontant. Jeg bruker "standard" så det går an å få den både lettere og tyngre på rattet. Standard virker dog å være et bra kompromiss.

Komfort, fjæring
Å droppe 21"eller P+ pga. fjæringskomfort er det ingen vits i etter min mening. Jeg vil påstå at en P85+ er mer komfortabel enn både Leafen (med 16" dekk) og Touranen (med 15" dekk) vi har fra før. Du kjenner veien og hva som skjer med hjulopphenget, men det presenteres på en slik måte at det ikke er ukomfortabelt. Det er ingen skarp risting eller lignende. Leafen er mer isolert fra underlaget, men etter min mening alikevel mer ukomfortabel da den duver og "hopper" etter dumper og ujevnheter i underlaget, mens Teslen bare følger de. Fartsdumper føles det ut som om man kan ta i dobbel hastighet uten problemer. Konklusjon: Jeg er svært fornøyd med fjæringskomforten i P85+ m/21" dekk.

Komfort, støy
Jeg har ingen vindstøy i min bil, ihvertfall ikke noe som er verdt å nevne. Hjulstøy er det derimot litt av. Det kommer veldig an på underlag og hastighet. I normal landeveishastighet (70-80) er dekkstøy etter min mening ikke et problem i det hele tatt. I høyere hastighet på dårlig, grov asfalt kan det støye litt, men heller ikke der noe som for meg er problematisk. Ikke verre enn i Touranen ihvertall. På fin asfalt høres knapt dekkstøy i det hele tatt. Så jeg ville bare lagt vekt på dette om jeg kjørte mye i 100+ på grov asfalt.

Komfort, interiør
Setene foran passer meg midt i blinken, jeg sitter svært godt i disse. Personlig ønsker jeg ikke mer sidestøtte da trange seter fort blir ukomfortable på langtur. Disse setene kan man vri kroppen litt i slik at man ikke sitter i samme posisjon hele tiden. Jeg har heller ikke hatt større problemer med å holde meg fast i svingene ;)

Regen
Regen er fantastisk godt implementert! Det gjør bilen til en nytelse å kjøre på svingete veier med mye hastighetsendringer. 60kW er stort sett alltid godt nok, og det er meget lett å kontrollere regen så man får riktig nivå. Det er også lett å trille i "fri", instrumenteringen er såpass god at det er lett å holde pedalen der man hverken har pådrag eller brems av nevneverdig dimensjon.

Lydanlegg
Lydpakken er etter min mening grisebillig i forhold til hva du får. Jeg er særdeles fornøyd med lyden. Tesla har klart det kunststykket å få begge de som sitter foran til å oppleve et lydbilde som er perfekt sentrert foran seg. Vanligvis kan man stille inn så det passer en bra og en dårlig, eller begge litt dårlig. Her er det perfekt for begge to! Imponerende bass også fra den lille subwooferen, og lydnivået er mer enn høyt nok. Spilte "The show must go on" med Queen i 2011 remastered utgave på nivå 10 og da er det umulig å ikke få ståpels på hele kroppen :)

Dekning, DAB og 3G
Etter min mening kommer DAB-problemene fra software. I grisgrendte strøk har jeg MEGET god DAB-dekning. Faktisk hele veien fra Lillehammer over fjellet på Fv250 og helt inn til hytta. På FM får man knapt inn P1 i skurrete kvalitet på hytteveien, med DAB var det feilfri lyd hele veien! Mobilnettdekning var også bra inn til hytta, og det på et sted der det er vanskelig å ringe med telefonen utendørs(!). Jeg hadde også DAB-dekning bortimot hele veien fra Lillehammer til Kongsvinger via Fv24, kun stopp i tunnelen etter Mjøsbrua og 3-4 ganger der den byttet litt til FM inne i ingenmannsland halvveis mellom Stange og Skarnes. Det virker derfor som om antennene er meget gode. I sentrale strøk er derimot DAB meget problematisk. Den bytter mellom DAB-frekvenser, hopper over til FM og faller plutselig helt ut. Min konklusjon er at det ikke er noe feil på hardware, og at problemene nok blir fikset i software etterhvert.
I sentrale strøk virker forøvrig TuneIn bra, og DAB i "bushen". Derfor har jeg alltid ok radiodekning selv med dagens software.

Rekkevidde
Mitt snitt hittil er 224Wh/km, men det inkluderer mye "inspirert" kjøring samt demo/testkjøring. På norsk landevei med "normal" kjøring (fartsgrensa eller noen ganger litt over + forbikjøring av de jeg tar igjen) og med varmen på (3-10 plussgrader) ligger jeg rundt 190Wh/km, noe som gir rekkevidde på ca. 425km. Klart godkjent på 21" med varmeapparatet i drift.
Regen virker å være svært effektiv. Jeg har kjørt fra hytta til Lillehammer og tilbake. 635 høydemeter i forskjell og dessuten en god del opp og ned i mellom der. Lange bakker der jeg lå på 70-80kW pådrag kontinuerlig oppover (lurer på hvilken fart en Kangoo ZE med 44kW motor hadde klart der...) og 30-40kW regen nedover. I den lengste bakken ned hadde jeg i bunnen oppnådd -176Wh/km i snitt over de siste 10km ned. Kjøringen var relativt "inspirert". Snittet for hele runden (med varme på) endte på 228Wh/km, tilsvarende kjøring på flatmark hadde sikkert kommet opp i minst 210Wh/km. Så kupert terreng har faktisk svært lite å si for rekkevidden. Jeg tror regen er nærmere 80% effektivt enn 64% som på Roadsteren.

Panoramasoltaket
Jeg har ingen luftstøy fra dette, og direkte sol plages jeg ikke av. Det er såpass sotet at man kan se direkte på solen gjennom det...

Ja, det var mine tanker såpass langt i eierskapet. Kjørte Leafen for første gang på en stund i går og den var mye tregere enn jeg husket ;) Dessuten var rattet tynt og befant seg alt for langt unna meg. Man blir bortskjemt av den gode sittestillingen i TMS...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

FruTesla

Takk for at du gidder å ta deg tid! God lesing for oss som venter på våre TMS - tross at lengselen blir større.....  :)
Mercedes E 220 CDI (solgt)
Model S 85 perlehvit - hentet des. 2013 (solgt)
Model S 90D - hentet 21. juni 2017
Taycan 4S - hentet ut 15. januar 2021

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

tjobben

Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

jalias

Tusen takk for positiv rapport til oss som venter. Trenger slike skildringer etter en del negative aspekter ved TMS her på forumet.


leifarneb

Hei,

Da har jeg endelig fått min bil. Fantastisk opplevelse P15265 er endelig i hus i Drøbak. Har klart å klokke nesten 40 mil i helgen!

Oppsummert:
Jeg var redd for mye småtrøbbel etter å ha fulgt med på forumet her over lenger tid. Heldigvis: ikke noe problem enn så lenge. Detailing etc var spottless - superbra!

Pros:
Fantastisk vakker bil, utrolig digg å kjøre, fantastisk infotainment, utrolig drag. Det går no så voldsomt unna, værre enn alle BMWer jeg har hatt samt værre en alle Porsche 911ene jeg har kjørt. Å kjøre bilen minner mest som å kjøre motorsykkel! Elsker fargekomboen: mørk grå, grå felger, grått interiør. I tillegg: folk kikker og peker og tuter - det er morro!

Angrer på?
I utgangspunktet angrer jeg ikke på noen av konfig valgene, kanskje med unntak av noen små ting: sikkerhetspakken er bullshit. Ikke velg den, jeg ser ingen fordeler av ekstra 12v batteri etc. Jeg angrer heller ikke på manglende dobbeltlader eller + pakke. + pakken ser jeg som totalt unødvendig da bilen både er stiv og sitter som lim på bakken. Prøver du å kjøre denne bilen på bane tror jeg du må ha med et ekstra dekksett - for denne bilen spiser bakdekk!

Negativt:
Egentlig blir dette bare småplukk, men hvis jeg skal nevne noe smått: mangel på blå 32A CEE adapter (lading på 16A går ulidelig tregt), klupete og stor Schuko adapter på MWC (du må lage deg en liten skjøt), cruise control hendel og blinker hendel er omvendt av det naturlige jeg er vant til, batterikapasiteten kan man ta med en klype salt - selv med forsiktig kjøring. Angående det siste punktet mener jeg at det er vanskelig å komme spesielt mye over 35-40 mil.. selv med pen kjøring. Jeg har kjørt iMIEV og prosentmessig er kanskje diffen mellom reell og oppgitt rekkevidde ikke så stor - men idet du over lenger tid ligger i hastigheter over 90 km/t synker batterikap dramatisk.

Konklusjon: den mest fantastiske tingen jeg noen gang har kjøpt og kjørt :) Er helt i ekstase fortsatt! Flere av kameratene mine har kommentert at jeg er mer opptatt av denne bilen enn av når jeg giftet meg med kona (hehe)!

For de av dere som vurder å kjøpe bilen: DO IT! For de av dere som fortsatt gleder dere: GLED DERE - NYT DET!

Det var det!

NTesla

Mine første timer: Herlig følelse å kjøre rundt i en bil som er 2013 verdig mht. teknologi, ser veldig fin ut utvendig (selv om jeg kunne ønsket at flaket var kortet ned noen cm), og i tillegg har motorytelse til å ta imot alt som blir kastet mot den. Det er bare å glede seg for de av dere som sitter og venter på levering :)

Det som er av minus er vokse/etableringsmerter her i Norge mtp. servicenivå, men regner med/håper at dette blir minst like bra som selve bilen etterhvert.

Stighl

Etter en dag med ny bil er jeg veldig fornøyd. Nå står bilen og lader med 25A i en nyryddet halvdel i garasjen med Saltolader. Den andre halvdelen må snart ryddet og Leafen har også fått en egen lader.

Både kunder og noen venner har fått sett og prøvd bilen i dag, og alle får det store gliset på plass.

Bilen er helt suveren å kjøre, og foreløpig savner jeg ikke de ekstra kreftene til Performance. Sønnen min synes bilen er kjempetøff! Mens datteren min vil helst beholde den gamle bilen. Hun vil alltid beholde de gamle bilene, så dette er ikke noe nytt.
Kona synes det er gøy med oppmerksomheten man får i bilen, så det blir nok litt krig om bruksretten på bilen fremover ;D
Nå er det bare å håpe på fullt batteri og ny god dag i morgen.

Stig
Nes på Romerike.
Tesla Model S

Yepp

En kort tilbakemelding etter første tur med pendling Sandefjord - Lørenskog:

Nydelig å sige forbi i kollektiv-feltet. Selv om køen ikke gikk veldig sakte, føltes det godt å kunne ligge i jevnt tempo i kollektivfeltet  :D

Rekkevidde: Avstanden er 14 mil hvorav de første 2 i 70-80 km/t grense og de neste 9 i 100 km/t.
Merket veldig forskjell ved å øke farten fra 110 til 120.
Summa summarum endte jeg opp med å "forbruke" 210 km av Rated Range på denne 140 km lange turen - og har notert i boka mi at jeg må forvente 50% høyere forbruk på vanlig E18 kjøring - noe som ligger nær det jeg forventet.

Temperatur var ca 5 grader - bilen var forvarmet til 19 grader via App.
2 mil med 70-80 km/time
4 mil med 122 km/t
6 mil med 115 km/t
2 mil med 90-100 km/t

Normal fossil-bil kjøremønster.

teslapower

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. september 2013, klokken 12:57
Ja, da kommer en liten sammenfatning fra meg også. Har ikke skrevet mye før da jeg ville teste bilen ordentlig over litt tid og på forskjellig underlag før jeg skrev noe. Jeg har nå kjørt bilen over 2200km på alt fra motorvei med ny asfalt til grusvei med vaskebrett.

Alt under gjelder P85+ med "full pakke":

Kjøreegenskaper
Bilen ligger rett og slett fantastisk på veien! Vesentlig bedre enn jeg hadde forventet på forhånd. Ingen krenging, ingen unoter på ujevnt underlag eller i svinger. Det er rett og slett ingenting å utsette på dette punktet. Imponerende! Det er heller ingen sporing på vei med hjulspor, noe andre biler med lavprofildekk ofte er utsatt for. Styringen er meget presis og kontant. Jeg bruker "standard" så det går an å få den både lettere og tyngre på rattet. Standard virker dog å være et bra kompromiss.

Komfort, fjæring
Å droppe 21"eller P+ pga. fjæringskomfort er det ingen vits i etter min mening. Jeg vil påstå at en P85+ er mer komfortabel enn både Leafen (med 16" dekk) og Touranen (med 15" dekk) vi har fra før. Du kjenner veien og hva som skjer med hjulopphenget, men det presenteres på en slik måte at det ikke er ukomfortabelt. Det er ingen skarp risting eller lignende. Leafen er mer isolert fra underlaget, men etter min mening alikevel mer ukomfortabel da den duver og "hopper" etter dumper og ujevnheter i underlaget, mens Teslen bare følger de. Fartsdumper føles det ut som om man kan ta i dobbel hastighet uten problemer. Konklusjon: Jeg er svært fornøyd med fjæringskomforten i P85+ m/21" dekk.

Komfort, støy
Jeg har ingen vindstøy i min bil, ihvertfall ikke noe som er verdt å nevne. Hjulstøy er det derimot litt av. Det kommer veldig an på underlag og hastighet. I normal landeveishastighet (70-80) er dekkstøy etter min mening ikke et problem i det hele tatt. I høyere hastighet på dårlig, grov asfalt kan det støye litt, men heller ikke der noe som for meg er problematisk. Ikke verre enn i Touranen ihvertall. På fin asfalt høres knapt dekkstøy i det hele tatt. Så jeg ville bare lagt vekt på dette om jeg kjørte mye i 100+ på grov asfalt.

Komfort, interiør
Setene foran passer meg midt i blinken, jeg sitter svært godt i disse. Personlig ønsker jeg ikke mer sidestøtte da trange seter fort blir ukomfortable på langtur. Disse setene kan man vri kroppen litt i slik at man ikke sitter i samme posisjon hele tiden. Jeg har heller ikke hatt større problemer med å holde meg fast i svingene ;)

Regen
Regen er fantastisk godt implementert! Det gjør bilen til en nytelse å kjøre på svingete veier med mye hastighetsendringer. 60kW er stort sett alltid godt nok, og det er meget lett å kontrollere regen så man får riktig nivå. Det er også lett å trille i "fri", instrumenteringen er såpass god at det er lett å holde pedalen der man hverken har pådrag eller brems av nevneverdig dimensjon.

Lydanlegg
Lydpakken er etter min mening grisebillig i forhold til hva du får. Jeg er særdeles fornøyd med lyden. Tesla har klart det kunststykket å få begge de som sitter foran til å oppleve et lydbilde som er perfekt sentrert foran seg. Vanligvis kan man stille inn så det passer en bra og en dårlig, eller begge litt dårlig. Her er det perfekt for begge to! Imponerende bass også fra den lille subwooferen, og lydnivået er mer enn høyt nok. Spilte "The show must go on" med Queen i 2011 remastered utgave på nivå 10 og da er det umulig å ikke få ståpels på hele kroppen :)

Dekning, DAB og 3G
Etter min mening kommer DAB-problemene fra software. I grisgrendte strøk har jeg MEGET god DAB-dekning. Faktisk hele veien fra Lillehammer over fjellet på Fv250 og helt inn til hytta. På FM får man knapt inn P1 i skurrete kvalitet på hytteveien, med DAB var det feilfri lyd hele veien! Mobilnettdekning var også bra inn til hytta, og det på et sted der det er vanskelig å ringe med telefonen utendørs(!). Jeg hadde også DAB-dekning bortimot hele veien fra Lillehammer til Kongsvinger via Fv24, kun stopp i tunnelen etter Mjøsbrua og 3-4 ganger der den byttet litt til FM inne i ingenmannsland halvveis mellom Stange og Skarnes. Det virker derfor som om antennene er meget gode. I sentrale strøk er derimot DAB meget problematisk. Den bytter mellom DAB-frekvenser, hopper over til FM og faller plutselig helt ut. Min konklusjon er at det ikke er noe feil på hardware, og at problemene nok blir fikset i software etterhvert.
I sentrale strøk virker forøvrig TuneIn bra, og DAB i "bushen". Derfor har jeg alltid ok radiodekning selv med dagens software.

Rekkevidde
Mitt snitt hittil er 224Wh/km, men det inkluderer mye "inspirert" kjøring samt demo/testkjøring. På norsk landevei med "normal" kjøring (fartsgrensa eller noen ganger litt over + forbikjøring av de jeg tar igjen) og med varmen på (3-10 plussgrader) ligger jeg rundt 190Wh/km, noe som gir rekkevidde på ca. 425km. Klart godkjent på 21" med varmeapparatet i drift.
Regen virker å være svært effektiv. Jeg har kjørt fra hytta til Lillehammer og tilbake. 635 høydemeter i forskjell og dessuten en god del opp og ned i mellom der. Lange bakker der jeg lå på 70-80kW pådrag kontinuerlig oppover (lurer på hvilken fart en Kangoo ZE med 44kW motor hadde klart der...) og 30-40kW regen nedover. I den lengste bakken ned hadde jeg i bunnen oppnådd -176Wh/km i snitt over de siste 10km ned. Kjøringen var relativt "inspirert". Snittet for hele runden (med varme på) endte på 228Wh/km, tilsvarende kjøring på flatmark hadde sikkert kommet opp i minst 210Wh/km. Så kupert terreng har faktisk svært lite å si for rekkevidden. Jeg tror regen er nærmere 80% effektivt enn 64% som på Roadsteren.

Panoramasoltaket
Jeg har ingen luftstøy fra dette, og direkte sol plages jeg ikke av. Det er såpass sotet at man kan se direkte på solen gjennom det...

Ja, det var mine tanker såpass langt i eierskapet. Kjørte Leafen for første gang på en stund i går og den var mye tregere enn jeg husket ;) Dessuten var rattet tynt og befant seg alt for langt unna meg. Man blir bortskjemt av den gode sittestillingen i TMS...

Dette var hyggelig lesning for en som venter spent på sin 60kwh. Takk skal du ha :-)
TM3 levert 30.4.2019
TMS 60 2013 - solgt 2018
"To invent, you need a good imagination and a pile of junk".
Thomas A. Edison

Runex

Etter nesten en uke som Model S -eier (S85 med 19" hjul) er det på tide med en foreløpig rapport:

STRÅLENDE fornøyd så langt. Jeg følger jkirkebo`s eksempel og lager ryddige avsnitt for de ting som jeg finner verdt å nevne:

Kjøreegenskaper/fjæring
Har prøvd bilen både på asfalt og svingete grusvei. Er meget imponert over hvordan bilen ligger på veien. Hadde forventet mer seiling over rullegrus med den tyngden og såpass brede dekk, men ingenting å frykte for den som kjører mye på grus. Regen gir en helt utrolig god måte å kjøre aktivt på. Du trenger vanligvis ikke å bremse ned mot sving - det er bare å slippe gassen i passe tid før svingen. Tykt og godt ratt. Jeg bruker rattinnstilling "Standard". Da jeg hentet bilen sto den på "Sport", men det gir for mye motstand etter min smak.
Med luftfjæring og 19" krenger bilen nesten ikke etter normale standarder. Savner overhodet ikke hverken Performance eller + (oppgradert understell). Aksen på min standardmodell er langt bedre enn noen biler jeg noensinne har kjørt tidligere. Nesten som å kjøre motorsykkel - et kjapt gasspådrag ved forbikjøringer kaster meg forbi. Pass på førerkortet folkens!

Komfort
Ingen vindsus å merke, selv i høy hastighet. Hjulstøy høres så vidt i 90km/t og øker noe ved høyere hastighet. Kan være interessant å sjekke lydisolering i dører for dem som er fanatiske på dette, men sammenlignet med normal fossilbil er det generelt svært lite støy.
Førersetet er bra, men sidestøtten er elendig, spesielt for meg med mine lange bein (jeg er 200cm høy). Får problem med smerter i høyrebeinet på lange turer fordi beinet blir liggende mot midtkonsollen på kun et mindre område øverst på leggen. Setet gir ingen støtte for meg i forkant av sitteputen selv om den er kjørt helt ned bak og helt opp foran. Regner med at mer normalt bygde sjåfører ikke vil slite med akkurat dette problemet. Fordi jeg kjører mye langt i jobben har jeg allerede vært hos salmaker for om mulig å kunne få laget sidestøtte på sitteputen. Hvis vi finner en fungerende (og pen) løsning skal jeg komme med oppdatering og bilder.

Plass
Selv jeg med mine 200cm har ikke førersetet helt bakerst, og det er faktisk god plass bak meg. Plassen er meget god både foran og bak (bortsett fra den velkjente høydebegrensningen i baksetet).
Bagasjerommene virker romslige, uten at jeg har testet ut hvor mye de sluker ennå (men har da hatt en halvstor terrengsykkel i bilen i dag). Vi hadde Ford S-Max tidligere, så vi er bortskjemt med god plass. Skal på langtur (2 voksne, 3 ungdommer og 1 hund i bur) fra Hedemarken til Sørlandet til helga, så det blir første fullskala test både av plass og reell rekkevidde med fullastet bil (håper vi kommer fram til SC på Brokelandsheia uten ladestopp..).

Problemer/feil/klager

  • Oppdaget ved overlevering at støtfangeren ikke fluktet helt med venstre frontlykt (stakk ut 8-9mm), men det ble påpekt av meg og blir forhåpentligvis ordnet ved neste anledning.
  • Bilen meldte i går om lav spenning på 12V-batteri, og at jeg måtte svinge til siden og kontakte et Tesla serviceverksted. Etter en restart av systemet forsvant den igjen. Det er nok en bug et sted som melder denne feilen. Håper de finner ut av det snart. Jeg har ikke meldt fra om dette - burde kanskje gjøre det for statistikkens skyld?
  • Trøbler litt med å få åpnet ladeporten ved å trykke på knappen på ladepluggen. Plugger alltid i veggen først, men må trykke minst 3-4 ganger før ladeporten åpner seg. Dette burde vært mindre kilent.
  • Skjermen kunne godt vært litt mørkere på kveldstid. Savner å kunne dempe skjermen uten også å dempe hele displayet foran rattet samtidig. Slik det er nå reguleres styrken på begge skjermene samtidig. Ellers svært godt fornøyd med skjermene i bilen. God skarphet og lite refleks.
  • Klaget ellers på førersete under overskriften "komfort". Dette er en ren subjektiv sak som går på at setet ikke er laget for normale folk på 2 meter  ::) . Lignende problem kunne jeg registrert på over halvparten av alle biler på markedet.

Glemte nesten å skrive det, men jeg var svært fornøyd med detailing/klargjøring av bilen før overlevering. Hadde lest mye om dårlig lakkbehandling, men min bil var helt strøken.

Det var noen raske tanker og erfaringer. Kanskje jeg kommer med en liten oppdatering etter turen til Lyngdal neste helg.
Tesla Model S85 sept 2013 (solgt)
Tesla Model S85D juni 2015
Tesla Model X #96 (2015?)

P85D+

Sitat fra: Yepp på tirsdag 01. oktober 2013, klokken 07:42
En kort tilbakemelding etter første tur med pendling Sandefjord - Lørenskog:

Nydelig å sige forbi i kollektiv-feltet. Selv om køen ikke gikk veldig sakte, føltes det godt å kunne ligge i jevnt tempo i kollektivfeltet  :D

Rekkevidde: Avstanden er 14 mil hvorav de første 2 i 70-80 km/t grense og de neste 9 i 100 km/t.
Merket veldig forskjell ved å øke farten fra 110 til 120.
Summa summarum endte jeg opp med å "forbruke" 210 km av Rated Range på denne 140 km lange turen - og har notert i boka mi at jeg må forvente 50% høyere forbruk på vanlig E18 kjøring - noe som ligger nær det jeg forventet.

Temperatur var ca 5 grader - bilen var forvarmet til 19 grader via App.
2 mil med 70-80 km/time
4 mil med 122 km/t
6 mil med 115 km/t
2 mil med 90-100 km/t

Normal fossil-bil kjøremønster.

Hva mener du med 50% mer på E-18 kjøring?
Fint hvis du oppgir forbruket (-:

Min erfaring er fra 190 til 230 wh. Ikke store forskjellen fra 90 til 110 i snitt.

Sjekk luftrykk!
De flest tror jeg bli levert med alt for lavt trykk.
Jeg bruker ca 43 pnd

P85D og 85D

Øyvind.h

#672
Inspirert av andre her legger jeg ut mine erfaringer etter 15-1600km og straks en måneds eierskap :)

Som flere fikk med seg gikk jeg fra hengiven entusiast til langt mer nyansert og reflektert etter en ukes eierskap. Litt synd at ikke eierskapet er en rosa sky, men samtidig føler jeg det er helt greit å være ferdig med å bruke superlativer om absolutt alt, og bagatellisere feil er uaktuelt :)

På tross av redusert entusiasme er det bare en ting å si om bilen: Helt rå! Model S har ingen konkurrenter, og jeg vil aldri ha noe annet enn dette igjen! Det er et steg inn i fremtiden, og både rått og morsomt på en gang. Rått med krefter, og morsomt at energien koster peanuts og kommer fra fossefall  ;D Så la oss ha en ting klart - Ingen ting kan måle seg med Model S, og Tesla skal ha honnør for ta de sidrumpa bilprodusentene på senga. Men selskapet må få tilbakemelding både på positive og negative forhold!

Kjøreegenskaper/fjæring
(Har S85, 19" felger og luftunderstell). Bilen ligger meget godt på veien, og dekkene sitter som klistret nå selv om de var litt glatte de første kilometerne. Krenger ikke og håndterer både krappe svinger og harde pådrag bra. Ikke sporing, noe som er overraskende med så brede dekk. Jeg har ikke hatt luftunderstell før, men fy søren! Luft er et absolutt krav i fremtiden, for bilen tar dumper og ujevnheter svært bra. Det eneste negative jeg kommer på er at bilen ved kraftig pådrag legger seg litt bakover. Ser dette på lyskjeglen foran bilen. Ikke mye, og ikke sikkert det kan unngås helt uansett med de kreftene uten å sette på et stivere understell (noe jeg ikke har lyst på, bilen er stiv nok!). Men luftunderstellet reagerer i hvert fall ikke raskt nok til å kompensere, og reagerer altså heller ikke raskt nok ift nivåregulering av xenon-lys. Dvs. bilen har ikke skikkelig nivåregulering for lyset annet enn kompensering for tung last.
Kjøredynamikken er meget god. Enpedals-kjøring føles naturlig, og regenerering kjennes som det eneste naturlige som skal skje når du går av gasspedalen! Har blitt virkelig glad i hvor smidig og lynkjapp bilen er! Men rattet burde vært dynamisk. Dvs sport er best i høy fart, mens standard funker bra for alle andre hastigheter. Standard opplever jeg som for myk/lett i høy hastighet!

Komfort
Svært stillegående. Nesten helt lydløs opp til 60-70km/t, og lite dekkstøy selv i motorveihastighet (men jeg har en plystrelyd fra panotaket i 110km/t+ som må utbedres!). Setene har jeg før jeg tok eierskap vært veldig positiv til, og jeg fant meg kjapt til rette i demobilene. Men etter 1500km i egen bil må jeg si jeg savner mer sidestøtte.. Er 186cm og ca 87kg, dvs ganske gjennomsnittlig både i høyde og vekt. Setene innbyr ikke til aktiv kjøring selv om bilen gjør det, og jeg merker at jeg støtter meg litt mot døra innimellom. Sitteputen kunne også vært en anelse lenger for bedre støtte under lårene. Setene er ikke på høyde med de beste i premium-klassen, men de er helt OK! Hardheten synes jeg er fin, men savner en dybdejusterbar nakkestøtte av sikkerhetsmessige årsaker. Jeg er antakelig en av få nordmenn som faktisk justerer nakkestøtten til å sitte korrekt (og har heller ikke en laidback kjørestilling...) Hadde med glede betalt litt ekstra for bedre seter, men jeg kan leve med disse også. Overflaten fryktet jeg at skulle være glatt, men jeg opplever ikke setet som glatt i praksis.

Interiør
Har falt pladask for det minimalistiske interiøret og brukergrensesnittet i bilen. Her finner jeg meg godt til rette. Rattet er som andre nevner tykt og godt å holde i! Liker ikke vribryter for vindusvisker, men får leve med det :) Cruisekontrollen synes jeg er fin å betjene når jeg har lært meg hvordan den fungerer, og etter å ha bommet på hendlene et par ganger i starten er dette nå et ikke-eksisterende problem. Fortsatt krever skjermen noe mer konsentrasjon enn fysiske brytere, men jeg er fortsatt i tilvenningsfasen.
Meget god plass i kupeen. Lavt under taket i baksetet dessverre, men sånn blir det med det designet. Litt trangt når datteren min skal inn og ut av barnesetet, men det går greit. Og hun elsker panorama glasstaket! Titter fascinert opp og synger og jodler på tur. Virker veldig glad i Teslaen, mye mer lykkelig enn hun var i Passaten!

Lydanlegg
Spiller bra! Verd pengene til dagens pris, men anlegget er absolutt ikke det beste i markedet.

Andre forhold
Veldig glad i det store bagasjerommet under gulvet i nettopp bagasjerommet. Det blir gull verd på langtur, og bidrar sammen med frunken til at vi i mange tilfeller kan droppe takboks! Og i motsetning til mange andre var min bil pent klargjort når jeg hentet den. Ser ikke swirls eller annet, men det var et par mikroskopiske riper nederst på støtfanger foran som nå utbedres uansett pga annen skade (ble påkjørt på Gardermoen så fangeren byttes).
Veldig glad i dørhåndtakene som sklir ut når jeg ankommer bilen! Gode å betjene og tøff funksjon! Men bakrutene går ikke kjapt nok ned når dørene skal åpnes, så de vipper mot kanten i overkant av vinduet når døren åpnes. Regner med Tesla justerer om en uke.

Problemer/feil/mangler
Lager ikke en komplett liste over feil og mangler på bilen (og alle sw bugs hopper jeg helt over), men jeg kan nøye meg med å konstatere at de aller fleste feilene er av bagatellmessig art. Ingen problemer med drivlinje, batteri etc. men har oppdaget en potensielt farlig feil (ikke avklart om det er sw bug eller reell feil, kan informere når dette er avklart). I dag morges sa bilen for øvrig "charge cable problem" og viste at bilen fikk 8V.... Ikkje bra. Melder ifra til Tesla for statistikkens skyld, men tar dette med ro foreløpig.
Jeg er litt skuffet over Tesla-organisasjonen når det kommer til info og oppfølging, og i motsetning til andre organisasjoner som tabber seg ut opplever jeg ikke at det er gjort noe for å bøte på oppplevelsene. Bilen skal inn til reparasjon om en ukes tid, og jeg er spent på om alle feil tas, om jeg får lånebil slik de har antydet, og om opplevelsene jeg har hatt så langt kompenseres på noen måte. Vi får starte en ny tråd kalt "mine første timer på verksted" :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daggad

SitatHjulstøy høres så vidt i 90km/t og øker noe ved høyere hastighet. Kan være interessant å sjekke lydisolering i dører for dem som er fanatiske på dette, men sammenlignet med normal fossilbil er det generelt svært lite støy.

Jeg er faktisk en del uenig i dette..har du kjørt en BMW ? ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

tjobben

Takk for at dere skriver litt grundig om erfaringene. Selv om det er subjektivt, så er det veldig nyttig og ikke minst veldig spennende lesning.
Veldig bra:-)
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA