Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mine første timer i min egen Model S!

Startet av Signature #280, onsdag 07. august 2013, klokken 20:13

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: Hyperstress på søndag 15. mars 2015, klokken 23:35
@Rødkleiv: Testet du med nye vinterdekk?
Hvis R2 var brukt (og kanskje uansett vinterdekk) så var min erfaring at de måtte kjøres inn 1000-1500km før de begynte å duge. Da ble det en helt annen opplevelse å kjøre bilen.

I tillegg så opplever jeg det som veldig stor forskjell om en har anbefalt luftrykk i R2 eller om en kjører på med 48-50 psi. Det er også veldig stor forskjell om det er 0 grader eller 10 grader. Blir det varmt så blir dekkene enda mykere og slipper enda mer.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ksandal

 ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) ::) :P :P :P :P ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Fikk min svarte 85D i går på vanlige 19" felger og sommerhjul..... og etter og ha kjørt 5 forskjellige BMW siste 15 år var jeg innstilt på og måtte gå litt ned på komfort i seter og et par andre mangler......  MEN FYTTI HEL...... for en WOW faktor det var og kjøre elbil.. swisj og poff så er du oppe i fart... og kjørekomfort og veigrep er 97%(kanskje mer) av en BMW 525 M sport understell og over all forventning. negxt gen seter som de kalles, var veldig gode, selv uten lårstøtte for meg som er 190cm og 0,1 TONN passer denne bilen meg perfekt.

Har ingen steder og lade enda..(leier) så litt på jobb og rundt om kring til jeg får bygget meg hus i løpet av året, regner jeg med skal gå greit.

Det eneste jeg var litt skuffet over, var ryggelyset som minnet om samme effekt som om du holder et telys ut vinduet... ha ha.. men HD ryggekamera redder mye der.

Forde som ikke har kjørt elbil eller Tesla ellers... kan bare glede seg... dette var en vanvittig kul opplevelse.
Kommer sikkert til og finne på unskyldnigner for og ta meg en ekstra tur ett eller annet sted :-)
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

GeirHM

Sitat fra: ksandal på torsdag 26. mars 2015, klokken 09:18
(...) negxt gen seter som de kalles, var veldig gode, selv uten lårstøtte for meg som er 190cm og 0,1 TONN passer denne bilen meg perfekt. (...)

Takk for super beskrivelse av ny D. Jeg venter på min. Men for orden skyld, du har ikke fått "next gen" seter identisk til de som står i insanemodellen, har du? De setene du beskriver positivt, er de nye oppgraderte vanlige setene som vi  i D modellen får, ikke sant? Og de passer oss i nullkommaTONN-vektklassen med lange røtter?

Davidsv

S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

ksandal

Sitat fra: GeirHM på torsdag 26. mars 2015, klokken 10:57
Sitat fra: ksandal på torsdag 26. mars 2015, klokken 09:18
(...) negxt gen seter som de kalles, var veldig gode, selv uten lårstøtte for meg som er 190cm og 0,1 TONN passer denne bilen meg perfekt. (...)

Takk for super beskrivelse av ny D. Jeg venter på min. Men for orden skyld, du har ikke fått "next gen" seter identisk til de som står i insanemodellen, har du? De setene du beskriver positivt, er de nye oppgraderte vanlige setene som vi  i D modellen får, ikke sant? Og de passer oss i nullkommaTONN-vektklassen med lange røtter?

Jeg tror det er riktig ja.. det er en slags egen type seter for nye D bilene ,mens P85D har enda råere sports seter, men de syns jeg faktisk var i overkant harde... Men noen liker jo 21" felger også.. Det er smak og behag.. men jeg bor i Bergen med veier som føles som og kjøre over 500 fortauskanter daglig... så 19" passet meg perfekt, da jeg liker comfort :-) 
I sport mode og LOW, er den som en GOKART uansett :-)   ;D ;D ;D :o
Må jo nesten le litt når jeg på første butikken(handlestopp), ble spurt om jeg var singel... sånn tilfeldighvis ha ha...  Joda bilen har nok litt prestige også tydligvis... :-)  ler enda.. :-)

En stor enkel oppgradering som jeg syns Tesla bør fikse ASAP. er at du på navigasjon, bør kunne trykke på kart og velge og navigere dertil.. men idag må du søke i adressefelt og ofte er det jo veier en ikke finner i kartet.. :-)  ( jeg har en tendens til og havne på sånne veier i min søken etter et kult sted og gå tur, eller fly paraglider)

POW! :-)  :o


mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Pompel

Sitat fra: ksandal på torsdag 26. mars 2015, klokken 13:22En stor enkel oppgradering som jeg syns Tesla bør fikse ASAP. er at du på navigasjon, bør kunne trykke på kart og velge og navigere dertil.. men idag må du søke i adressefelt og ofte er det jo veier en ikke finner i kartet.. :-)  ( jeg har en tendens til og havne på sånne veier i min søken etter et kult sted og gå tur, eller fly paraglider)
Den som venter på noe godt, ...
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Thor2014

Første kjøretur med P85d er unnagjort.
Ca 40 km. Høyeste fart var 70km/t og laveste var 0km/t i 1t :o Mye snø på østlandet i dag.
Adaptiv cruise virker vanvittig bra!
Når bilen står lenge nok i hold går den i park.
NG setene er veldig gode. Litt uvant med sidestøtte på utsiden av lårene, men det blir nok snart bra.
Lysene inne i bilen har blir varmhvit. Min forrige hadde kald hvit.
Ladeluken gikk ikke elektrisk igjen :o Helt sikker at det ble reklamert for det.
Deilig med halvautomagisk justering av cc etter fartsgrenseskiltene :)

ksandal

fint og se så mange fine biler tanke for en bedre fremtid :-)  ::) ::) ::)
Hvordan kan jeg ligge inn flere bilder i samme vedlegg tro?
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

GOS

Sitat fra: ksandal på søndag 29. mars 2015, klokken 11:20
fint og se så mange fine biler tanke for en bedre fremtid :-)  ::) ::) ::)
Hvordan kan jeg ligge inn flere bilder i samme vedlegg tro?

Like under der du la til det ene bildet så er det en link for å legge til flere vedlegg. Men du må ta ett og ett.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GeirHM

Verdens beste bil 2.0

Advarsel: Litt lang påskelektyre for den som har lyst på slikt.

Det hadde vært en lang dag. Jeg våknet, vekket av at det litt ubestemmelige suset hadde stoppet. Et lite sekund visste jeg ikke hvor jeg var. Stirret ut på en nedsnødd parkeringsplass rundt midnatt. Det kunnet vært hvor som helst. En full dame sjanglet forbi. "Charging complete" og et animert ikon som skal forestille vår bil lyste mot meg. Derfor hadde suset stoppet opp. Jeg, og min mye bedre halvpart, hadde tilbrakt en time sovende i hvert vårt bilsete i Alvdal.

Jeg smilte for meg selv. Jeg tenkte på en video jeg hadde sett med vantro. Bjørn Nyland på vei til Tyskland i 2013 (tror jeg). Han hadde tilbrakt tre timer på en rasteplass mens han ventet på at bilen skulle lade. Med vantro? Han hadde stoppet på en rasteplass ved Stokke før fergen i Larvik! Videoen hadde gjort meg skeptisk. For å si det forsiktig. Nå var jeg der selv. Og jeg var ikke skeptisk lengre. Jeg var i himmelen.

Fjorten timer tidligere hadde jeg hentet ut min aller første elektriske bil i Drammen. En dual drive Tesla Model S 85D med blågrå metallic og lyse skinnseter.

Jeg har svært lenge drømt om en elektrisk bil. Helt siden slutten av 1990-tallet og Think. Men jeg kjøpte den aldri. Jeg hadde nettopp fått barn. En bil som ikke kunne frakte hele familien var aldri et alternativ. Jeg var på nippet til å kjøpe Think da det endelig var mulig å finne en med fire seter. Men selskapet var konk og jeg så hvordan naboen sleit med å få tak i deler til sin. Jeg oppdaget Tesla Roadster gjennom et tilfeldig møte med en entusiastisk bileier i Oslo. Selve bilen imponerte meg ikke noe videre. Jeg hadde jo sett den på finn flere ganger. Små tosetere er ikke min greie, og jeg hadde fått med meg at den kostet fantasisummer. Men jeg spisset ørene når fyren sa han kom nettopp fra sørlandet. Det var da ikke mulig? Selv Think hadde jo aldri passert den magiske grensa på 200km rekkevidde. Snakket ikke fyren om sørlandet og i den lille badebalja? Kristiansand korrigerte han. Og tilføyde fyren, nå kommer de ut en med en familiesedan som skal gå like langt. Jeg fikk han til å gi meg navnet på bilprosjektet.

Siden den gang har jeg hatt en google alert på "Tesla Model S" og oppesen som jeg var registrerte jeg meg med eposten min på listen over interesserte på hjemmesiden deres for bilen som skulle komme. Der sto jeg helt til det kostet penger å stå der. Femhundretusen for en bil? Det var langt over noe bilbudsjett jeg har tenkt meg kapabel til å håndtere. Samfunnsforskere kjører brukt fransk eller svensk til godt under halvparten.

Men i kulissene har jeg fulgt med. Og nå er jeg der. Med min egen. For aller første gang i helt flunka ny bil og familien har bestemt hvordan den skulle være ned i minste detalj. Panoramataket kom med pga skistativfestene. Det ble dyre ski.  Luftdemperne fikk vi fordi konas svigerfar – sivilingeniøren – sa det med slik faglig pondus at det måtte vi ha. Så da fikk vi det. Lydanlegget ble forkastet fordi det kostet tre ganger så mye som stereoen i stua. Unagripelig argument. Jeg husker ikke helt hvordan jeg fikk annulert det. Men det kom med. Heldigvis. Det var nok derfor det til slutt aldri ble noen vinterpakke. Og ja, jeg ville ha den rød. Det er jo Teslafargen. Derfor ble den grå. Som altså ikke er grå. Men blågrå. Trøster jeg meg med.

Vi skulle ha fått bilen på torsdag før påske. Som altså var dagen da dette snøløse året satt ny snøværsrekord på østlandet. Men bilen var kommet på feil båt. De fikk den til kai på natt til fredag og lørdag klokka ti om morgenen hadde de klart å gjøre den klar for oss. Tilogmed med fullstappa batteri. Men ikke til skadelige 100%, bare til batterihelseforebyggende 95%. Og tre av kontorfolkene ble i noen minutter del av teknikerstaben og monterte takstativet for oss. Tusen takk.

Det gjorde at vi kunne kjøre rolig på veier som hadde rukket å bli snøfrie opp til verkstedet på den andre siden av Oslo og få på vinterhjula. Hvor jeg aksepterte at dekkene ble fylt til 45 og ikke 48 psi som jeg har lest her inne er helt nødvendig for å unngå at R2 dekkene gir et svømmende veigrep. De som skriver det har sikkert ikke kjørt dual drive. Det minner mer om trikk på skinnegang enn noe jeg kan få til på bryst i Drammensbadet.

I det hele tatt er det svært mange redsler jeg har lest meg til her inne som fjorten timer i egen TMS har gjort til skamme. Her kommer noen highlights: Bilen kom i perfekt stand, det eneste fremmedelementet  jeg kunne finne i lakken viste seg å være en sånn dubeditt i et av bilens varselssystemer. Den skal være der. Bilen hadde absolutt siste versjon av programvaren, 6.1. Bilens stereoanlegg virket ikke blekt og tannløst i lyden. Setene var ikke vonde og harde. De var gode både foran og bak. Jeg fikk all den støtte jeg trengte til mine lange røtter. Det var ikke noe billig over finish hverken i eksteriør eller interiør. Jeg som har kjørt 200 000 i min diesel mæsj c klasse (avvik fra den kollegiale normen,  ja det er ofte påtalt) kunne for første gang ha en uanstrengt samtale med min datter i baksetet. Hjulstøy og vindsus, hallo??? Det er masse bagasjeplass. Det er plass også foran til bagasje ja. Rattet var helt fantastisk. Og det var også alle innstillingsmulighetene. Ja de er såpass mange, at jeg ikke er ferdig med å fikle med dem.

Etter å ha skiftet hjul dro vi til fjells. Destinasjonen var en hytte uten innlagt strøm ( eller vann for den saks skyld) langt inne i Østerdalen. Det tok meg litt tid å fomle meg fram til hvordan cruise kontrollen ble aktivert. Men den var en drøm. Den tilpasset seg nydelig trafikk i samme fil foran og var lynrask oppe i riktig fart med en gang jeg markerte med retningsviseren. Automatisk blending av fjernlys? Rett og slett fantastisk. Og til de som klager på lysmengden: kanskje det er på tide med en sjekk hos den lokale optikeren? Bedre det enn å ødelegge andres nattesyn med installasjon av ikke godkjent økt wattstyrke på frontlysa.

Aksellerasjon da? Det er jo så mye snakk om insanemodellen. Min har jo mye færre hester på stallen. Det er mye grantrær i Østerdalen, men det er også noen fine strekk som enn så lenge ikke er utrustet med statens fotokameraer. I tillegg er det også noen hytteturister i dette områder som kjører Audi. Rett skal være rett. Det er flere av dem andre steder. (Svært mange av dem svinger av i Elverum, de skal til et sted de kaller Trysil.) I tillegg skal det sies til mitt forsvar at jeg er landeveissyklist. Men altså på noen av disse lange strekkene befant det seg Audier. Det gjorde at jeg avbrøt min selvpålagte cruisekontrollkjøring i ordensmaktspiselige hastigheter. For å teste det de kaller aksellerasjon. Gode himmel! Husk at dette ikke var snakk om null til hundre greier, dette handlet om en full-lastet påskebil med passasjer i hvert sete pluss godt belegg på taket som kjørteci åtti og i tillegg var strømnåla slik at det var klart at vi måtte utvide besøket på sc Elverum med sc Alvdal. Jeg kjørte forbi den Audien og en annen ( fransk?) for good measure, jeg følte det akkurat som Northug når han merker at de andre nærmest står stille i det han gir gass. Så derfor er jeg glad han i Audien ikke hørt meg når jeg vrælte "barneskirenn!"

Ja dette ble visst litt langt. Men sånn er det når det er påske og ferie. Jeg har ikke bare har fått min aller første elektriske bil - jeg har mottatt en billett inn i fremtiden. For det er slik det oppleves. For å vende tilbake dit jeg startet, til sc Alvdal og min opplevelse av bonding med folk som Bjørn Nyland, dere virkelige pionerene som tok sjansen og kjøpte bilen mens superladerne bare var en ide for fremtiden. Dere som har tålmodig stått og ladet på alle rare plasser som var villige til å dele stikk-kontakt med dere.

Jeg er en av de nærmere 8000 som har fulgt i deres fotspor. Dere er famtiden. Og vi blir med. Og det har vi god grunn til å gjøre. For hvis framtidsprognosene til forskeren Andy Seba ved Stanford slår til vil elektriske biler i 2023 sende alle fossilbiler i graven, rett og slett fordi teknologien er utkonkurrert på pris. Batteriene vil være mye billigere enn den billigste forbrenningsmotor.

Og til deg i Tesla som passerte meg i området med veiarbeid nord for Minnesund i retning Oslo med utstrakt hånd, jeg så din hilsen, men jeg rakk ikke å reagere i tide. Du fikk ikke en hilsen tilbake. Det får du neste gang. For jeg er blitt sjåfør av verdens beste bil - nå når den er kommet i versjon 2.0.

Davidsv

Sitat fra: GeirHM på mandag 30. mars 2015, klokken 00:28
Verdens beste bil 2.0

Advarsel: Litt lang påskelektyre for den som har lyst på slikt.


Fantastisk :) Kan ikke bli for langt :) Jeg trenger alt jeg kan få lest ettersom min akkurat gikk i transitt!
S85D | Bekreftet 11/11-14 | VIN 19/1-15 | Prod 26/3-15 | Transit 28/3-15 | Levert 21/5-15!

Øggen

Takk for fantastisk nattlektyre GeirHM. Ligger nok en liten forfatterspire i deg

satheesh.net

Veldig flott innegg @GeirHM. Hvem trenger vel Påskekrim når man har en vel så god eventyrhistorie? ;)

God Påske! :)

MeTesla

Dette eventyret var  jo til og med fra virkelighten :)

Fantastisk innlegg GeirHM, her lå det mye historie, dybde og innsikt kombinert med god fortellerevne!

Bjørn formidler på video, du i prosa, vi håper på flere fortellinger!

chal

GeirHM,
Herlig innlegg! Dette er det det handler om, treffer meg hjemme.
God Påske!
Skal ta opp igjen hilsing - har vært slapp i det siste her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA