Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkeringsbøter til elbiler på Klimabil 2008!

Startet av Thomas Henden, tirsdag 29. april 2008, klokken 11:29

« forrige - neste »

Thomas Henden

Hei, da jeg ankom Youngstorget, nærmere bestemt i Eva Kolstads gate (tidl. Pløens gate)
litt ut på lørdagen, under Klimabil 2008, så skulle jeg til å parkere, men observerte en
parkeringsvakt som bøtela bilene der.

Hadde jo lest at elbiler skulle få parkere fritt på Youngstorget under arrangementet, og
var sikker på at det var plassene som var merket av arrangøren som man kunne parkere
på. Spurte for ordens skyld p-vakten om det vel bare var bensinbilene han ga bot, men
han ga alle som stod der bot, med mindre de hadde polititillatelsen i vinduet!

Det viste seg altså at man måtte ha individuelle polititillatelser for å få parkere gratis
med elbil på Youngstorget, fordi p-vakten(e) fra kommunen valgte å være ytterst
firkantede, og p-vakten beklaget da også dette, og sa han var bundet av instruksjoner
"ovenfra" angående denne saken!

Jeg har tipset noen politikere og presse, og reaksjonene var unisone, at dette må
det kunne bli ryddet opp i!

Oppfordrer alle som har fått bot, til å klage på denne, sannsynligheten for å få denne
annullert bør være stor. Zero skal visst også gjøre det de kan fra sin side, men de
som har fått bot må klage!

Det var visst også slik at de som ville parkere på de reserverte plassene, kunne
komme på Zeros stand og hente en kopi av polititillatelsen for å parkere, men hadde
jeg gjort det, så hadde jeg nok fått bot i mellomtida.

Det var svært mange mennesker på torget og det ville tatt noen minutter å orientere seg.

Fikk også vite av noen i Zero, at de hadde fått reservert 10 private parkeringsplasser
på den privatiserte delen av Youngstorget, men dette var det vel ingen som fikk med seg?

En fra Zero møtte meg der, da jeg endelig fikk ringt og tipset noen om at bøter ble skrevet ut, og
jeg trodde jeg "tyvlånte" en plass.

Han fortalte meg ikke at jeg bare kunne bli stående der gratis, og kom heller ikke tilbake til meg
med noen polititillatelse, så da måtte jeg bare kjøre videre.

Lørdag er meget stressende i sentrum, og ingen god dag å ha med bilen på, bortsett
fra når man er forespeilet reservert p-plass, og enden på visa ble meget stressende for
meg, lang runde i sentrum for å finne p-plass et annet sted, da jeg ikke ville ha p-bot
for å møte opp på klimabil 2008. Men mye verre var det for dem som fikk bot i Eva
Kolstads gate, selvfølgelig!

En journalist i Nettavisen vil gjerne ha kontakt med noen som har fått bot, jeg
kan formidle kontakt dersom noen vil la seg intervjue om boten de har fått!

Det var selvsagt dårlig av Zero å informere så dårlig om dette, de burde ha hatt noen
ute som kunne dele ut tillatelsene eller vinke folk inn på den private parkeringen,
men selvfølgelig mye verre at trafikketaten bestemte seg for å bedrive heksejakt
på elbilene denne dagen. Hvis jeg skal tro den p-vakten, så var det altså ordre fra
høyere opp i systemet om å bøtelegge elbiler hvis formellt mulig, og det er jo
ille, da!

Håper Zero får til dette bedre neste gang - de hadde jo leid inn et band som holdt
"Pink Floyd"-nivå på lyden, så det var jo også svært vanskelig å konsentrere seg
og snakke med noen på standsene som var satt opp. Utveksling av informasjon,
særlig da av teknisk art er ekstra viktig når det gjelder elbiler, og det nytter bare ikke
inne på et diskotek...  :(






© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA